پيروی از قوانين و تاثیر آن بر هوش

پيروی از قوانين و تاثیر آن بر هوش

میلاد

شکیب

1395/05/31

6284

بار بازدید شده
Following-Rules-Can-Make-You-Less-Intelligent نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد وقتی افراد از قوانینی مشخص پیروی می‌کنند، قدرت هوش آن‌ها کم‌تر شده و در تست‌های هوش نمره کم‌تری دریافت می‌کنند. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.
6284
پيروی از قوانين و تاثیر آن بر هوش
Vidoal
4.12
پيروی از قوانين و تاثیر آن بر هوش
نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد وقتی افراد از قوانینی مشخص پیروی می‌کنند، قدرت هوش آن‌ها کم‌تر شده و در تست‌های هوش نمره کم‌تری دریافت می‌کنند. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

احتمالا تا به حال در چنگال‌های یک سیستم بوروکراتیک که پر است از کاغذبازی‌های بی‌مورد گیر افتاده‌اید و قطعا می‌دانید که قوانین و دستور‌العمل‌ها اتفاقات عجیب و جالبی را برای افراد رقم می‌زنند. وقتی برای فرد یک قانون مشخص وجود دارد، او آن را کورکورانه دنبال می‌کند و در نتیجه فرد فکر کردن را متوقف می‌کند چراکه در چنین چارچوبی دیگر نیازی به فکر کردن ندارد. در این مورد، مشکل اصلی این‌جاست که وقتی شما تفکر را متوقف می‌کنید، پس از مدتی بازگشت به دوران قبل از آن کاری بس دشوار می‌شود.

پیرو این موضوع، به‌تازگی چند روان‌شناس مطالعه‌ای را روی این‌که آیا پیروی از قوانین روی هوش افراد تاثیر موقت می‌گذارد یا خیر، انجام داده‌اند. آن‌ها برای ارزیابی و آزمایش این موضوع، ابتدا از افراد خواستند قانونی مشخص را دنبال کنند و بعد از آن یک تست IQ از آن‌ها گرفتند تا ببینند اطاعت از این قانون روی نتیجه تست IQ اثر گذاشته یا خیر.

برای این کار، روان‌شناسان از شرکت‌کنندگان خواستند تا فهرستی از واژه‌ها را طبق یک قانون از پیش تعیین شده دسته‌بندی کنند. بعد از این کار شرکت‌کنندگان در Raven’s Advanced Progressive Matrices شرکت کردند که یک نوع تست هوش معتبر است.
 

نتایج نشان داد که تمرین دسته‌بندی واژه‌ها باعث می‌شود تا افراد به طور متوسط ۱۰ نمره کم‌تر در تست هوش بگیرند. به عبارت دیگر، نحوه عمل‌کرد شما در یک تست هوش در یک زمان مشخص به طرز تفکر شما در آن زمان بستگی دارد و انجام فعالیتی که در دل خود یک قانون مشخص دارد، موجب می‌شود شما در تست IQ نمره کم‌تری بگیرید. به بیان بهتر، پیروی از قوانین باعث کاهش قدرت هوش شما می‌شود.

البته در این زمینه پژوهش‌ دیگری انجام شده که نشان می‌دهد انجام یک تمرین ساده دسته‌بندی واژه‌ها روی نحوه تفکر شما اثر می‌گذارد. برای نمونه، همین پژوهش‌گران در سال ۲۰۱۱ پژوهشی را انجام دادند که نتایج آن نشان داد که وقتی از افراد بخواهید از یک قانون ساده پیروی کنند، توانایی آن‌ها در درک قوانین جدید براساس اطلاعاتی که به آن داده می‌شود کاهش می‌یابد. عنوان این پژوهش یعنی «تغییرات در طرز تفکر موجب اختلال‌های شدید در یافتن قوانین می‌شود» بیان‌گر تمام نتایج مطالعات است. همچنین در سال ۲۰۱۳ نتایج یک پژوهش نشان داد که پیروی افراد از یک قانون مستبدانه باعث می‌شود تا آن‌ها توجه بیش‌تری به اطلاعات بی‌ربط بکنند.   

کمی شگفت‌آور است که چیزی به این سادگی باعث تاثیری عمده بر عمل‌کرد افراد در تست IQ می‌شود، اما پژوهشی که روی موضوع «حل مسئله» شده، نشان می‌دهد حالت ذهنی‌ای که افراد درست قبل از حل یک مشکل یا مسئله دارند، به پژوهش‌گران کمک می‌کند تا چگونگی حل مسئله را از سمت افراد پیش‌بینی کنند.

در مجموع می‌توان گفت که مغز انسان در شرایط مختلف عمل‌کردهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد. ما در بعضی موقعیت‌ها انسان‌های باهوشی هستیم و در موقعیت‌هایی دیگر تبدیل به آدم‌های کم‌هوشی می‌شویم. یکی از موقعیت‌هایی که ما را تبدیل به آدم‌های کم‌هوش می‌کند زمانی است که از قوانینی مشخص پیروی می‌کنیم.

توجه: این مقاله شامل قوانین و مقررات اجتماعی و کشوری نمی‌شود، رعایت قوانین عمومی و اجتماعی نشانه شخصیت ماست.

توصیه می‌کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

آشنائی با AQ و عوامل موثر در موفقیت: IQ, EQ, WQ

اگر این 10 کار را انجام نمی‌دهید، EQ شما بالا است


منبع: allpsych
سوالات و نظرات کاربران
0
باسط محمدی
باسط محمدی یکشنبه، 10 بهمن 1395
خوب بعضی وقت هااگر قوانین در زندگی حاکم بشند باعث می شوند آردم از بعضی سردر گمی ها در بیاد اما قوانین انتخاب شده باید از روی تعقل و هوش باشد نه همینطوری. ام این مقاله رو هم قبول دارم
0
محبوبه توکلی
محبوبه توکلی دوشنبه، 06 دی 1395
خیلی جالبه که مسئله ای به این سادگی میتونه طرز عملکردمون رو انقدر تحت تاثیر قرار بده.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 30 آذر 1395
به نكته مهمي اشاره كرديد.بايد در اين مورد بيشتر تحقيق كرد.مخصوصا قوانيني كه خيلي مهم نيست و بيشتر حالت جزئي داره و افراد از علت اون خبر ندارن
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
به نظر من پیروی از قوانین آدم رو منضبط میکنه و در شیوه زندگی خیلی موثره.باید در کنار پیروی از قوانین خلاقیت و نواوری رو هم عمل کرد تا ای کیو پایین نیاد
0
مهدی محمدزاده گیوه چی
مهدی محمدزاده گیوه چی پنج شنبه، 13 آبان 1395
در کل آزادی یعنی چه ؟ آزادی در واقع اینکه فرد آزاد است کاری که بهش محول شده رو هرجوری که دوست داره به نحو ی درست وسریعتر از مورد مقرر انجام دهد واز هر جور خلایقیتی در پیش بورد کارش استفاده کنه . با اینکار میشود یک جامعه رو به نحوه خوبی اداره کرد نا با قوانیین دست و پاگیری که باعث بشه فرد زمان وانرژی بیمورد صرف کار های بیمورد کنه
0
سروش عباسی
سروش عباسی پنج شنبه، 13 آبان 1395
نتیجه ای که ژاپنی ها به آن رسیدند این بود که نظم بیش از حد داره مانع خلاقیتشون میشه و به طور کلی این نظم افراطی موجب از بین رفتن رشد اقتصادی خواهد شد پس تغییر در دستور کار قرار گرفت و نتیجه هم ...
0
مونا  photo
مونا سه شنبه، 02 شهریور 1395
به نظر من واقعا کارکردن دد یک چارچوب خلاقیت رو از بین میبره .. منظور نبود قوانین نیست .. منظور اینه که در محیط کار و فعالیت و زندگی فضا رو بازتر بشه و به هرفرد اجازه داده بشه تاثیر خودش رو روی کارش بذاره ..
0
مرضیه photo
مرضیه دوشنبه، 01 شهریور 1395
حالا این قضیه رو تعمیم ندن به قوانین جامعه که دیگه نمیشه جمعش کرد....
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل دوشنبه، 01 شهریور 1395
(پاسخ) یک جمله به انتهای مقاله اضافه کردیم تا باعث سوءاستفاده نشه
0
مرضیه ضیائی
مرضیه ضیائی سه شنبه، 02 شهریور 1395
(پاسخ) بسیار ممنون بابت توجه و پاسخگویی شما
0
مرتضی photo
مرتضی دوشنبه، 01 شهریور 1395
جالب بود مرسی