وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید این ۷ کار را انجام ندهید

وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید این ۷ کار را انجام ندهید

میلاد

شکیب

1397/08/13

8460

بار بازدید شده
things-not-do-when-you-first-wake-up در این مطلب می‌خواهیم ۷ کار را به شما بگوییم که در دقایق اولیه صبح وقتی از خواب بیدار شده‌اید نباید انجام دهید. این ۷ کار در بسیاری از انسان‌ها مشترک است.
8460
وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید این ۷ کار را انجام ندهید
Vidoal
4.55
وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید این ۷ کار را انجام ندهید
نمی‌توان یک عادت مشخص بعد از بیدار شدن از خواب را برای همه تجویز کرد. شاید شما وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید اخبار را مطالعه می‌کنید، آب می‌نوشید و یا با یک آهنگ شاد می‌رقصید. برای هر کس این عادات ممکن است متفاوت باشد. با این حال، می‌توان کارهایی را مثال زد که با انجام آن‌ها تاثیر منفی‌ای روی خود و روزی که پیش رو دارید می‌گذارید. در ادامه می‌خواهیم ۷ کار را به شما بگوییم که در دقایق اولیه صبح وقتی از خواب بیدار شده‌اید نباید انجام دهید. این ۷ کار در بسیاری از انسان‌ها مشترک است.

۱. خاموش کردن زنگ بیدارباش
برای همه ما پیش آمده که گوشی یا ساعت خود را راس یک ساعت مشخص تنظیم می‌کنیم تا بتوانیم در آن ساعت بیدار شویم، اما وقتی صدای زنگ به صدا درمی‌آید آن را خاموش کرده و به خواب خود ادامه می‌دهیم و زنگ زدن آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه به تاخیر می‌اندازیم. همان‌طور که تیموتی مورگنتایلر، متخصص خواب، می‌گوید «اکثر متخصصان خواب معتقدند این کار اصلا روش خوبی نیست». دلیل این امر مشخص است. وقتی شما زنگ بیدارباش را خاموش می‌کنید و به خوابیدن ادامه می‌دهد، در واقع وارد چرخه‌ای از خواب می‌شوید که پایان دادن به آن کار دشواری است. در نتیجه شما نه در ساعت مقرر بیدار می‌شوید و نه هنگام بیدار شدن سرحال هستید. اما راه حال چیست؟ بهتر است میزان خوب مورد نیاز خود را مشخص کنید و شب‌ها در ساعتی بخوابید که مطمئن باشید تا صبح به‌اندازه کافی خوابیده‌اید.

۲. مچاله و خمیده بودن
فرض کنید با صدای زنگ از خواب بیدار شده‌اید و اکنون در تخت‌خواب خود دراز کشیده‌اید. در این حالت تلاش کنید بدن خود را به بزرگ‌ترین حالت ممکن دربیاورید. شاید بپرسید بزرگ‌ترین حالت ممکن چه صیغه‌ای است. پاسخ ساده است؛ یعنی تا می‌توانید دست‌ها و پاهای خود را بکشید. اِمی کودی، روان‌شناس دانشگاه هاروارد، می‌گوید که انجام دادن حرکات کششی به محض بیدار شدن به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک می‌کند. شاید باورش سخت باشد که با چند حرکت کششی در صبح حال‌مان تغییر اساسی کند اما کودی در گفت‌وگویی بیان کرده فردی که هنگام بیدار شدن دستان خود را در حالت V قرار می‌دهد انسان شادتری است. در عوض، او معتقد است شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که در حالت مچاله و خمیده صبح خود را آغاز می‌کنند بیشتر در معرض استرس قرار می‌گیرند.
 

۳. چک کردن ایمیل
اگر هنگام خواب گوشی شما در نزدیکی‌تان قرار دارد، که در مورد بسیاری از افراد این‌گونه است، ممکن است وقتی از خواب بیدار می‌شوید خیلی ساده دست‌تان را دراز کرده، گوشی‌تان را برداشته و ایمیل‌های‌تان را چک کنید. اما بهتر است این کار را نکنید. همان‌طور که جولی مورگنشترن، نویسنده کتاب «هرگز صبح‌ها ایمیل خود را چک نکنید»، می‌گوید اگر شما روز خود را به این شکل آغاز کنید، «هرگز ذهن‌تان بازیابی نمی‌شود». او در این زمینه می‌گوید: «ایمیل‌ها حاوی پیام‌ها، موضوعات مختلف، پیام‌های یادآوری‌کننده و حتی پیام‌های غیرمنتظره‌اند و تعداد آن‌ها بی‌شمار است. با این حال، فقط تعداد اندکی می‌توانند حداقل ۵۹ دقیقه در برابر وسوسه چک کردن ایمیل‌ها مقابله کنند». در عوض، مورگنشترن پیشنهاد می‌کند اگر می‌خواهید صبح‌ها کاری انجام دهید، بهتر است پروژه‌ای باشد که نیاز به تمرکز قابل توجه و زیاد دارد. یادمان نرود این موضوع در مورد شبکه‌های اجتماعی هم صادق است. بسیاری از ما صبح‌ها در همان تخت‌خواب اولین کاری که انجام می‌دهیم چک کردن تلگرام و اینستاگرام است.

۴. مرتب نکردن تخت‌خواب
چرا وقتی قرار است شب دوباره از تخت‌خواب خود استفاده کنید صبح آن را مرتب کنید؟ حرف درستی است اما طبق گفته‌های چارلز داهیگ، نویسنده کتاب‌های «قدرت عادت» و «باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر»، مرتب کردن تخت‌خواب ارتباط مستقیمی با افزایش کارآیی در طول روز دارد. البته در این‌جا هم دقیقا مشخص نیست که مرتب کردن تخت‌خواب باعث کارآیی بیشتر شما شده یا اصولا آدم‌های منظم بیشتر احتمال دارد که تخت‌خواب خود را جمع کنند. با این حال، داهیگ می‌نویسد که مرتب کردن تخت‌خواب یک «عادت بنیادین» است که می‌تواند «زنجیره‌ای از واکنش‌هایی را در شما بیدار کند که منجر به عادات خوب دیگر می‌شوند».

۵. نوشیدن قهوه
اگر جزو افرادی هستید که بدون نوشیدن قهوه روزتان شروع نمی‌شود بهتر است در این مورد تجدید نظر کنید. بدن شما بین ساعت‌های ۸ تا ۹ صبح، میزان بیشتری از هورمون کورتیزول، هورمون مرتبط با استرس که سطح انرژی را تنظیم می‌کند، ترشح می‌کند. به همین دلیل برای اکثر افراد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه بعد از ساعت ۹:۳۰ صبح است. اگر پیش این ساعت کافئین مصرف کنید، بدن شما با کاهش ترشح کورتیزول خود را با وضعیت جدید منطبق می‌کند و این موضوع یعنی ایجاد مشکلات مختلف برای شما.
 

۶. آماده شدن در تاریکی
شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند هنگام صبح چراغ‌ها را خاموش کنند و پرده‌ها را بکشند و در تاریکی لباس پوشیده و آماده روز پیش رو شوند. اما طبق گفته‌های ناتالی داتویچ از بنیاد ملی خواب، ساعت درونی بدن شما به‌گونه‌ای طراحی شده که به نور و تاریکی حساس است. بنابراین آماده شدن در تاریکی این پیام را برای بدن شما دارد که هنوز شب است و موقع خواب و آسایش. اگر هنگام بیدار شدن هنوز هوا تاریک است، داتویچ پیشنهاد می‌کند که یک چراغ پرنور را روشن کنید، مانند چراغ‌هایی که برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می‌شوند.

۷. بی‌برنامه عمل کردن
شاید شما صبح‌ها کمی آب می‌نوشید، به موسیقی گوش می‌دهید یا با دوستی تماس می‌گیرید. همه این کارها خوب‌اند اما اگر بدون برنامه انجام شوند کارآیی ندارند و زمانی اثرگذار می‌شوند که همه آن‌ها را تبدیل به یک عادت روزانه کنید. در این مورد این عادت می‌تواند به این شکل باشد: از خواب بیدار شوید، در حین گوش دادن به موسیقی کمی آب بنوشید، لباس بپوشید و در مسیر به دوستی زنگ بزنید. دانشمندان معتقدند قدرت اراده ما محدود است و وقتی صبح‌ها بدون برنامه کارها را پیش می‌بریم، در ادامه روز کمتر این توان را داریم که روی کارهای‌مان تمرکز کنیم. در عوض، اجازه دهید ذهن شما صبح‌ها به‌صورت خودکار و طبق عادت عمل کند تا منابع ذهنی شما برای ادامه روز ذخیره شوند.

منبع: businessinsider
سوالات و نظرات کاربران
0
Amey photo
Amey دوشنبه، 27 خرداد 1398
بسیار خوب،به نکات جالب و بسیار عمومی پرداختید‌.
0
پیمان فرجی
پیمان فرجی جمعه، 05 بهمن 1397
با سپاس
0
حسین photo
حسین شنبه، 26 آبان 1397
ممنون از مطلب خوبتون نمیدونم در مورد نوشیدن چایی هم این حرف صادقه یا خیر؟
0
یونس ذکایی
یونس ذکایی شنبه، 26 آبان 1397
متأسفانه تاکنون تقریباً نصفشان را انجام می‌دادم😒
0
موسوی photo
موسوی جمعه، 25 آبان 1397
خیلی خوب بود جامع و کامل و قابل پیاده شدن