تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۴

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۴

مهیار

گودرزی

1395/05/06

6311

بار بازدید شده
photography-tips-4 لیستی از محبوب‌ترین تکنیک‌های عکاسی پرتره، طبیعت، عکاسی شهری و ...
6311
تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۴
Vidoal
4.31
تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۴

۱۷-عکاسی از مناظر با نوردهی طولانی

استفاده از نوردهی طولانی برای عکاسی از منظره، باعث می‌شه تمام حرکت‌های موجود در سوژه به صورت حرکات محو و اون‌طور که احتمالا در فیلترهای نرم‌افزارهای ادیت مثل فوتوشاپ دیدید به صورت موشن بلر(motion blur) ثبت بشن.

اگر از سرعت شاتر پایین‌تری برای عکاسی استفاده کنید و اجازه بدید شاتر برای حتی چند ثانیه باز بماند، آبشارها، امواج و برگ‌های درختان در باد جلوه‌های زیبایی به عکس شما اضافه می‌کنند. برای اینکه بتونید شاتر رو زمان طولانی‌تری باز بگذارید، نیاز دارید تا از دیافراگم بسته‌تر، حساسیت پایین‌تر و نور کمتر استفاده کنید. برای کم کردن نور در طول روز می‌تونید از فیلتر روی لنز استفاده کنید، فیلترهای ND با قدرت‌های مختلف وجود دارند که هرکدام بنا به درجه‌ی قدرتشون مقداری جلوی نوری که از طریق لنز وارد دوربین می‌شه رو میگیرند. در مطالب آینده حتما در مورد فیلترها بیشتر خواهیم نوشت.

 

۱۸-عکاسی سیاه و سفید از مناظر

اگر می‌خواهید عکس سیاه و سفید خیلی خوبی از یک منظره بگیرید، بهتره رنگی بگیرید! تنظیم دوربینتون رو روی فرمت RAW بگذارید، عکاسی کنید و بعدا داخل نرم‌افزار عکس رو سیاه و سفید کنید.با اینکار شما کنترل بیشتری بر روی تصویر سیاه و سفید نهایی دارید و می‌تونید از تکنیک‌های مختلفی مثله داجینگ و برنینگ (dodging & burning) استفاده کنید و با روشن یا تیره کردن قسمت‌های خاصی از عکس یا اضافه کردن ته رنگ به قسمت‌های دلخواهتان عکس جالب‌تری داشته باشید. البته وقتی با فرمت RAW عکاسی می‌کنید حتی اگه تنظیمات دوربین رو روی سیاه و سفید بگذارید عکس اصلی به‌صورت رنگی ذخیره می‌شه و شما فقط پیش نمایش سیاه و سفید رو در مانیتور دوربین می‌بینید.

۱۹- عکاسی پانوراما

به جای استفاده از لنز‌های فوق‌العاده واید برای ثبت کردن تمام زوایای یک منظره، چرا از روش پانوراما استفاده نکنیم؟

برای این‌کار بهتره تعداد زیادی عکس‌های که در کناره‌ها با هم هم‌پوشانی دارن بگیرید و البته پیشنهاد ما اینه که این عکس‌ها رو به صورت عمودی بگیرید، اینکار باعث میشه عکس بزرگتری داشته باشید و در نهایت زاویه‌های بیشتری را ثبت کنید. البته حتما از وجود گزینه‌ی پانوراما بر روی دوربین موبایل‌هاتون مطلع هستید ولی اگر قصد دارید با دوربین حرفه‌ای تری عکاسی کنید بهتره تمام عکس‌هایی که به قصد پانوراما شدن می‌گیرید رو با تنظیمات دستی بگیرید تا مطمئن باشید که همه‌ی عکس‌ها با هم هماهنگ و یکدست باشند.

۲۰- از مناظر عکس‌های مینیمالیستی بگیرید!

معمولا سیاه و سفید، بیشتر وقت‌ها مربع و البته با کمک فیلترها، عکس‌های مینیمالیستی بیشتر در مورد چیزهاییه که از عکس بیرون میذارید، تا چیزهایی که نگه می‌دارید. لنزهای تله‌فوتو ‌می‌تونند انتخاب خوبی برای عکاسی مینیمالیستی باشن و به شما کمک می‌کنند تا یک سنگ جدا افتاده، یک تک درخت ابرهای تنها و سوژه‌های مناسب دیگری را از فضای اطرافتان جدا کنید. مه، برف و آسمان و ... می‌تونند مثل یک بوم خالی فضای مناسبی برای گرفتن عکس‌های مینیمالیستی شما فراهم کنند.

 

 

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۱

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۲

تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی ۳

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۵

سوالات و نظرات کاربران
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
عکس های زیبای بودن و مرسی از آموزش شما
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 24 دی 1395
به چه دلیلی وقتی میشه این همه عکس های زیبای رنگی گرفت عده ای سیاه و سفید کردن عکس ها رو هنر می دانند؟
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
عکس های پانوراما خیلی جذاب و جالب هستن