به‌جای پرداخت شهریه، درخت بکارید

به‌جای پرداخت شهریه، درخت بکارید

میلاد

شکیب

1395/10/01

4022

بار بازدید شده
plant-a-tree-instead-of-paying-fees مهد کودکی در هند برای گسترش دانش و آموزش از والدين دانش‌آموزان کم‌درآمد و فقير خواست به‌جای پرداخت شهریه، یک نهال درخت بکارند.
4022
به‌جای پرداخت شهریه، درخت بکارید
Vidoal
4.69
به‌جای پرداخت شهریه، درخت بکارید
مهد کودکی در هند برای گسترش دانش و آموزش از والدين دانش‌آموزان کم‌درآمد و فقير خواسته به‌جای پرداخت شهریه، یک نهال درخت بکارند. والدین دانش‌آموزان باید از این نهال مراقبت کنند و اگر نهال از بین رفت یک نهال جدید به‌جای آن بکارند. هزینه چنین کاری در مقایسه با هزینه شهریه مدرسه بسیار ناچیز است. این مهد کودک این کار را در جهت افزایش کیفیت هوا انجام داده است.

نام این مهد کودک شیکشا کوتیر است که در شهر آمبیکاپور در شرق هند قرار دارد. طبق گزارش‌ها این مهد کودک حداقل ۳۵ دانش‌آموز در سنین ۴ و ۵ سال دارد. گروهی از صاحبان کسب‌وکار و مشاغل در اعتراض به هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل و آموزش در هند دست به این اقدام زده‌اند.

در حال حاضر، دولت هند فقط ۳/۹ درصد از بودجه عمومی را به بخش آموزش اختصاص داده که این رقم یعنی والدین دانش‌آموزان خودشان باید هزینه‌های سنگین تحصیل و هزینه‌های مربوط به خرید کتاب و وسایل آموزشی را بپردازند. عدم توجه دولت به آموزش تاثیرات مخربی هم روی دانش‌آموزان هندی گذاشته به طوری که نتایج گزارش سالانه در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد دانش‌آموزان دوم ابتدایی (۷ تا ۸ سال) اعداد بین یک تا ۹ را نمی‌شناسند.

با این همه، مهد کودک شیکشا کوتیر با این حرکت جدید باعث شده توجه جامعه به مسئله آموزش و تحصیل افزایش پیدا کند. تاکنون، این حرکت نتایج خوبی هم داشته به‌طوری که تاکنون ۷۰۰ نهال کاشته شده است. این حرکت در یک روستای بسیار کوچک انجام شده اما اگر در مدارس دیگر هم نهادینه شود می‌تواند هم مردم را با اهمیت آموزش آشنا کند و هم به سلامت هوا و مسائل مربوط به آن کمک کند.

برای این‌که با اهمیت مسئله آلودگی هوا در هند بیش‌تر آشنا شوید باید بگوییم که هوای دهلی ماه گذشته آن‌قدر آلوده بود که مدارس تعطیل شدند. شاید این مسئله در مورد کشور عزیزمان که بسیاری از شهرهای بزرگ آن با مسئله آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند نیز اجرایی باشد.


منبع: sciencealert
سوالات و نظرات کاربران
0
ربابه ابراهیمی
ربابه ابراهیمی سه شنبه، 23 خرداد 1396
کاش می شد ولی افسوس که در کشور ما شدنی نیس
0
سعید آرمیده
سعید آرمیده یکشنبه، 29 اسفند 1395
سلام. فرهنگ درخت کاری آموزش و پرورش به جای این همه طرح و برنامه های ظاهری، این کارها را انجام بدهد. امسال دبستانی که بنده در آنجا معاون هستم.چهار درخت دانش آموزان در حیاط دبستان کاشتند.
0
nader saroqi
nader saroqi پنج شنبه، 26 اسفند 1395
واقعا چه فرهنگ سازی میشه کرد با این کارهای به ظاهر ساده تو شهر ما یکی از معلمان یه طرحی رو داده بنام خانه تکانی کاغذی که هر دانش آموزی کاغذهای باطله شو تحویل بده بهش یک نهال درخت میدن
0
مریم مدیررحمتی
مریم مدیررحمتی شنبه، 21 اسفند 1395
جای ناراحتی داره
0
فرشته باقرزاده
فرشته باقرزاده شنبه، 21 اسفند 1395
چقد خوب میشه اگه تو ایران هم چنین کاری میکردن
0
مریم صالحی
مریم صالحی سه شنبه، 26 بهمن 1395
کاش این سیستم دوگانه مدارس غیر انتفاعی و دولتی در ایران از بین بره. خیلی بده یک نفر سالی بالای ده میلیون برای بچه اش هزینه کنه و یکی نتونه هیچی پول خرج بچه اش بکنه. این عدالت آموزشی نیست.
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 20 دی 1395
دولت و قوه مقننه می تونه برای سهولت در انجام چنین کارهایی و با افزایش اختیار مدیران مدرسه، به صورت قانونمند اجازه چنین کارها و ابتکارهایی رو بده. خیلی از مشکلات مملکت ما به خاطر سیستم مکانیکی سازمانهاست و به خاطر کاغذ بازی و دردسرهای اداری، اجازه خلاقیت و نو آوری برای چنین کارهایی پیدا نمی کنیم
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
واقعا کار تحسین بر انگیز و انسانی ایشون انجام دادن...با وجود این انسان ها آدم می تواند دوباره نفس بکشد و بوی انسانیت را حس کند.
0
Mohsen Mm
Mohsen Nemati چهارشنبه، 15 دی 1395
کاش ی سازمان هم متولی بود نهال به مردم میداد و تو اطراف تهران درخت میکاشتیم بطور دسته جمعی
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی سه شنبه، 14 دی 1395
وای چرا ما نباید تو ایران به یه همچین جایگاهی برسیم...؟
0
احسان محمدی
احسان محمدی سه شنبه، 07 دی 1395
البته یکی دیگه از اهداف این ایده این میتونه باشه که از کودکی ، کودکان رو درگیر مهربانی کردن و دوست داشتن محیط زیست کینم ، مقوله ای که تا به حال ندیدم در کشور ما انجام بشه ، امیدوارم همه ما بتونیم این چیزها رو به کودکانمون یاد بدیم البته نه فقط مهربانی به محیط زیست بلکه مهربانی و دوست داشتن دیگر آدم ها و حیوانات و اشیائ و هر چیز دیگر رو
0
Sina Rajaei
Sina Rajaei دوشنبه، 06 دی 1395
به امید روزی همه اینجور فکر کنند.
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
بودجه آموزش کشور کمه همه میرن درخت بکارن
0
alireza rahimi
alireza rahimi شنبه، 04 دی 1395
ایده ی جالبی هستش خدا کنه تو کشور ما هم این کار انجام بشه
0
Photoclip Channel
Photoclip Channel جمعه، 03 دی 1395
ابتکار بسیار جالب و زیباییه. فکرشو بکنید تو کشور ما انجام بشه وضع هوا چه تغییری خواهد کرد!
0
میرمحمد حسینی
میرمحمد حسینی پنج شنبه، 02 دی 1395
کاش توی دانشگاه ما هم اجرا بشه تا شهریه ندیم :))))))))))
0
امیر قربانی
امیر قربانی پنج شنبه، 02 دی 1395
چه جالب
0
Jack ll  photo
Jack ll پنج شنبه، 02 دی 1395
کار و قدم خیلی خیلی خوبیه ازین بهتر نمیشه ...
0
فرزاد بزازان
Farzad Bazazan چهارشنبه، 01 دی 1395
کاش چنین قوانینی رو هم در مناطق محروم کشورخودمون هم اجرا بشه ؟!