بررسی علمی ختنه

بررسی علمی ختنه

میلاد

شکیب

1395/06/14

52618

بار بازدید شده
circumcision-fact-fiction ختنه کردن در فرهنگ کشورهای مسلمان، امری واجب است. اما مزایای این کار از نظر علمی چیست؟ در این مطلب به بررسی علمی عمل ختنه می‌پردازیم.
52618
بررسی علمی ختنه
Vidoal
4.39
بررسی علمی ختنه
ختنه کردن در فرهنگ کشورهای مسلمان، امری واجب است. اما مزایای این کار از نظر علمی چیست؟ در این مطلب به بررسی علمی عمل ختنه می‌پردازیم.

ختنه کردن پسران عملی است که در برخی کشورهای دنیا رایج است اما همواره بر سر مفید یا عبث بودن آن بحث‌های زیادی وجود داشته است. برخی معتقدند این عمل برای نوزاد تازه متولد شده عمل دردناکی است و ضرورتی برای انجام آن وجود ندارد و به علاوه این کار باعث می‌شود شکل آلت تناسلی تغییر کرده و بدفرم شود، در مقابل هم عده‌ای این کار را بسیار مفید تلقی می‌کنند و معتقدند قسمت بریده به‌سرعت ترمیم می‌شود. در ضمن آن‌ها بر این باورند که ختنه کردن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و کاهش خطر عفونت در ناحیه مذکور خواهد شد.

براساس یک پژوهش علمی جدید که در شانزدهمین کنگره بین‌المللی ایدز در تورنتو ارائه شد، محققان اعلام کردند که ختنه کردن باعث کاهش خطر ابتلا به ایدز در کشور آفریقای جنوبی شده و از ختنه کردن به عنوان یک ابزار واکسیناسیون در برابر این بیماری مهلک نام بردند. براساس تحقیق دیگری که پیش‌تر در منطقه صحرای آفریقای جنوبی انجام شده، مشخص شد مردانی که ختنه کرده‌اند نسبت به مردانی که ختنه نکرده‌اند کمتر مبتلا به ایدز و سایر بیماری‌های عفونی مربوط به دستگاه تناسلی می‌شوند. انجمن موسسه ملی سلامت آمریکا همچنان در حال مطالعه روی عمل ختنه کردن در کشورهای اوگاندا و کنیاست. در حالی که هنوز سازمان بهداشت جهانی عمل ختنه را تایید نکرده گروهی از مردان که مخالف این کار هستند، برای کاهش انجام ختنه بین مردان در حال مبارزه و تلاش‌اند.
 
 
تاریخچه عمل ختنه
ختنه کلمه‌ای عربی و به معنای بریدن است. سنت یا آیین ختنه از تاریخ ثبت شده بشری قدیمی‌تر است. سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به عمل ختنه در غارهای دوران نوسنگی و آرامگاه‌های مصری یافته شده ‌است. عمل ختنه در یهودیت جزو ارکان دین است. ختنه کردن، سنتی است که در دین اسلام نیز به آن تاکید شده است. آمار ختنه پسران در کشورهای مسلمان بالا و در کشورهای اروپائی پایین است. در اروپا ختنه محدود به اقلیت‌های یهودی و مسلمان و غیره است. ختنه در ایالات متحده آمریکا و کانادا بر خلاف اروپا تا حدودی مرسوم است.

ختنه یکی از کهن‌ترین اعمال جراحی شناخته شده در جهان است که نزدیک پانزده هزار سال از پیشینه آن می‌گذرد و کاوشگران انجام شدن این عمل را در اجساد مومیائی شده مصریان باستان به اثبات رسانده‌اند. این کار از سالیان دور در میان گروهی از سیاهان آفریقا و بخشی از بومیان استرالیا و برخی دیگر (بدون وابستگی مذهبی) رایج بوده است. ختنه در مصر باستان نیز مرسوم بوده است. بعدها به دستور موسی همه مردان بنی اسرائیل ختنه شدند.

ختنه در ادیان یهودیت و اسلام واجب و از اصول تعیین‌کننده در اهل دین یا قوم بودن شد. در ایران به صورت سنتی پسرها را در خردسالی ختنه می‌کنند و این کار توسط دلاک انجام می‌شد. ختنه یک جراحی ساده است که توسط پزشکان یا افراد محلی صورت می‌گیرد. وجود ضعف تکنیکی می‌تواند باعث به جا ماندن عوارض خطرناک زودرس و دیررس شود. بهتر است ختنه در نوزادی انجام شود.
 
 
عمل ختنه چگونه است؟
ختنه کردن در حقیقت برداشتن برش نازکی از همه یا بخشی از پیش پوست از آلت مردانه است که با یک جراحی ساده انجام می‌شود. این بخش در حقیقت پوشش طبیعی حفاظتی سر آلت تناسلی است که از حساسیت بالایی برخودار است. ختنه کردن خطر ابتلا به باکتری‌ها و ویروس‌های مضر را کاهش می‌دهد و همچنین ریسک ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را تا حدود زیادی پایین می‌آورد. بیش‌ترین ایرادی که به ختنه کردن وارد می‌کنند، تاثیرات منفی آن از لحاظ روانی بر کودک و نوجوان است که گروهی متعقدند با انجام این عمل در دوران نوزادی می‌توان این مشکل را نیز برطرف کرد.

علاوه بر ختنه مردان در برخی نقاط ختنه زنان نیز انجام می‌شود که در این مورد بحث و مخالفت‌ها بسیار بالاست. برای این عمل سه اصطلاح بریدن آلت تناسلی زنان (Female Genital Cutting)، ختنه زنان یا ناقص‌سازی جنسی زنان و مثله‌کردن جنسی زنان (Female Genital Mutilation) به کار می‌رود. در دنیا انجمن‌ها و موسسات فراوانی برای مقابله با ختنه زنان در حال فعالیت‌اند و بر عکس ختنه مردان که فوایدی زیادی برای آن‌ها در پی دارد، متاسفانه ختنه زنان جزو آسیب‌های شدید روحی و جسمی اثر مثبت دیگری در پی ندارد. ختنه زنان با ۴ روش مختلف انجام می‌شود که همه این روش‌ها عوارض زیادی بر سلامت زنان دارند که از جمله می‌توان به احتمال افزایش خطر عفونت و افزایش خطر مرگ به هنگام زایمان را نام برد.
 
منابع: livescience/ circinfo/ justthefactsbaby/ babycentre/ myvmc/ circleofmoms
سوالات و نظرات کاربران
0
امیر photo
امیر جمعه، 16 آبان 1399
جالبه هر ننه قمری شده صاحب نظر . چیزی که در اسلام تایید شده پشتش یه عقل کامل بوده و شماها با عقل ناقصتون فسفر نسوزونین که ردش کنین . تایید صحبتم سایت بی بی سی هست که امثال شماها واسش سینه چاک میدین اومده ختنه رو از نظر علمی تایید کرده با اینکه دشمن درجه یک اسلامه. پس بهتره نظریه های صد من یه غازتون رو واسه خودتون نگه دارین
1
بنفشه  photo
بنفشه یکشنبه، 05 خرداد 1398
ختنه کار احمقانه هست و هیچ فایده ای نداره
1
امیرحسین photo
امیرحسین چهارشنبه، 21 فروردین 1398
خواهشا مطالب دینی رو با علم ربط ندین و به خورد مردم ندین و از همینجا اعلام میکنم این سایت ارزشش رو برام از دست داد متاسفم براتون
1
مهیار photo
مهیار سه شنبه، 07 اسفند 1397
لای دندونا هم کلی آشغال جمع میشه پس بیایم کل دندون هارو از ته بکشیم .چطوره ؟
1
رامین photo
رامین دوشنبه، 06 اسفند 1397
این مطلب رو ختنه کنید تا سایت آلوده نشه
2
MrHadi photo
MrHadi دوشنبه، 15 شهریور 1395
1) درگذشته بخاطر نبود علم پزشکی, درصد بالایی از بچه ها بخاطر عفونت میمردند. 2) همچنین درگذشته بخاطر نبود بی حسی, خیلی از بچه ها مبتلا به PTSD یا اختلال پس از سانحه میشدند. 3) کوچکترین مدرکی مبنی بر اینکه ختنه باعث کاهش ابتلا به ایدز یا بیماریهای عفونی میشود, وجود ندارد!!! اون تحقیقات هم رابطه همبستگی میان عمل ختنه و کاهش ابتلا رو نشان میدهند و نه رابطه علت و معلول. مثلا در افریقا مسلمانان بخاطر سبک زندگی که دارند, نسبت به پیروان دیگر ادیان کمتر دچار ایدز و بیماری های عفونی میشوند و این هیچ ربطی به عمل ختنه ندارد.
1
محمد مصطفی
محمد مصطفی سه شنبه، 24 مهر 1397
(پاسخ) لعنت و صد لعنت با تمام وجودم تا اخر ععمر از تمام کسانی که دست به دست هم دادند تا من ختنه بشم متنفر خواهم بود و اگر زمانی قدرتشو داشته باشم تک به تمکشونو زنده زنده نوی اتیش میسوزونم اهای احمقی که اسمت و گذاشتی پدر یا مادر نکن با بچت!!!!نکن!
1
سینا photo
سینا چهارشنبه، 14 شهریور 1397
توجه قابل توجه کسانی که میگویند ختنه عمل غیر قابل بازگشت است: با پیشرفت علم پزشکی ختنه به یک عمل قابل بازگشت تبدیل شده .اگر شما به خاطر جهالت والدین خود ختنه شده اید و این موضوع شما را آزار میدهد حال میتوانید یا انجام عمل بازگردانی ختنه که در ایران هم موجود است دوباره ختنه نشده شوید .اسم این عمل بازگرردانی ختنه یا foreskin restoration است
2
مسعود photo
مسعود جمعه، 25 خرداد 1397
به نظر من این کار بسیار اشتباه است و دلایل علمی آن هم پافشاری و تبلیغ یهودیت است. اگر اضافه بود توی این چند هزار سال یا حذف می شد یا حداقل مثل دندان عقل در حال حذف شدن و تکامل بود. این طوری جنایت بزرگی در حق نوزاد معصوم می کنیم که لذت جنسی رو ازش دریغ می کنیم. درست مثل ختنه زنان هیچ فرقی نداره. تاثیرات روانی همیشگی که خودم هم دارم از این موضوع وقتی که یادم میاد 3 سالگی همه می خندیدن تاثیر عمیقی روم گذاشت و هنوز یادم نمی ره.
1
شهسراب  photo
شهسراب جمعه، 04 خرداد 1397
سلام، بریدن یا ماندگاری چند گرم گوشت در بدن انسان هیچ ارتباط و تاثیری در عملکرد و تدین شخص نخواهد داشت، خلقت انسان کاملترین و بی نقص ترین در بین همه موجودات عالم میباشد،بنظرمن دست نبردن در امر الهی و نرنجاندن و زخمی نکردن عمدی بدن انسانی دیگر بهتر از انجام کورکورانه صرفا یک عادت و باور که نقطه آغازینش معلوم نیست، ار کجا و به چه منظوری بوده است در جایی که اختیار بریدن شاخه درختی را بدلیل اینکه مالک خداست نداریم چرا و چگونه راجع بد عضودیگری تصمیم بگیریم؟ !خداوندرحمان ناطر پنهان و آشکار ما و مواخذه کننده امورات بد ما میباشد.
1
پدرام photo
پدرام پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1397
با تحقیقات انجام داده به این نتیجه رسیدم که ختنه یه کار احمقانه هست
0
ناشناس photo
ناشناس پنج شنبه، 12 بهمن 1396
برای اونایی که ختنه را با عمل آپاندیس و دندون عقل مقایسه می‌کنند باید بگم که اپاندیس رو تا درد نگیره کاریش ندارن دندون عقل رو هم تا در نیاد کاریش ندارن شما تا حالا دیدین آلت تناسلی کسی ختنه نشده بترکه یا مثلاً دندون عقل رو تو نوزادی بکش ؟نه وتازه اون دوستمون راست میگه اگه واقعا چیز اضافه ای بود بدن خودش دفع میکرد مثل بند ناف که خودش میوفته و در ضمن آپاندیس زیادم بیکار نیست دلیل این که درش میارن اینه که آسیب دیده آپاندیسیت رو که سالم باشه رو در نمیارم دندون سالم رو هم نمیکشن
2
انوش photo
انوش دوشنبه، 18 اردیبهشت 1396
سلام دانشجوی پزشکی ترم هشت هستم. با تحقیقاتی که در مقالات علمی انگلیسی مختلف انجام دادم متوجه شدم در ختنه متاسفانه بیست تا هشتاد هزار عصب و جسمک های مایسنر که وظیفه ی درک لذت جنسی را بر عهده دارند بریده میشود. غلفه یا همان پره پوس این عمل را برعهده دارد که بعد از ختنه فقط باقی مانده ی پره پوس در ختنه گاه این عمل را در قسمتی محدود انجام میدهد.
0
مروارید  فلاحی
مروارید فلاحی دوشنبه، 01 خرداد 1396
(پاسخ) یعنی خنتنه ضرر داره؟
1
خشايار استخري
خشايار استخري دوشنبه، 03 مهر 1396
(پاسخ) سلام براي انجام كار پژوهشي در زمينه ي آسيب هاي رواني ناشي از اين رفتار آماده ي همكاري با شما بزرگوار هستم.
1
سعيد photo
سعيد شنبه، 03 مهر 1395
راستش با قطع كردن آلـ‌ت تنـ‌اسلي كلا عفونت دستگاه تناسلي رو به صفر كاهش مي ديم و ايدز هم نمي گيريم. با قطع پا عفونت هايي كه پا دچارش ميشن رو به صفر مي رسونيم. با درآوردن چشم مي تونيم از خيلي عفونت هاي چشمي جلوگيري كنيم. بايد ببينيم چه چيزي رو از دست مي ديم و چي به دست مياريم . اتفاقا دردي كه در كودكي كودك دچار ميشه خيلي خيلي تاثير داره. اينكه طرف يادش نمياد يني تاثير نذاشته كه واقعا احمقانه هست . الان شما يه كودك رو ببينيد كه دارن يكي مثلا روش كاري دردناك انجام ميده از كنارش رد ميشي مي گي اي بابا اين درد روش تاثير نداره. اتفاقا اين همه درد و استرس اونم اوايل زندگي مطمئنا تاثير داره رو سيستم عصبي مغز. جدا از اينكه اين نوعي ناقص كردن هستش . به هيچ وجه پدر مادر حق اين كار رو ندارن. طرف دوست داشت مي تونه در بزرگ سالي با بي حس كردن و بي هوشي اين عمل رو انجام بده . جدا از اينكه اگه اين تيكه پوست اينهمه بد بود از طريق انتخاب طبيعي حذف مي شد. واقعا احمقانه هست كه بدون اينكه انسان بتونه انتخاب كنه بدنش چطوري باشه. در همون اوايل زندگي يه عمل غير قابل بازشگشت رو بهشون تحميل کنن.
0
reza g
reza g شنبه، 10 مهر 1395
(پاسخ) آقای سعید خان و دوستانی که میگین "اگر این یک تیکه پوست بد بود در انتخاب طبیعی حذف می شد" لطفا توضیح بدید چرا دندان عقل و آپاندیس در انتخاب طبیعی حذف نشده؟ اگر اضاف هستند چرا در بدن باقی ماندند اگر بهشون احتیاجه چرا از بین می برنشون چرا در فراید فرگشت از بدن حذف نشده اند؟
0
خشايار استخري
خشايار استخري دوشنبه، 03 مهر 1396
(پاسخ) ميتونم بپرسم شما چقدر اطلاعات پزشكي در مورد آپانديس دارين؟ https://fa.m.wikipedia.org/wiki/آپاندیس دوست عزيز در عصر اينترنت ديگه همينجوري صحبت كردن قابل پذيرش نيست. ختنه شايد در بعضي موارد خاص مفيد باشه مثل فردي كه سرطان سينه داره و سينه اش رو بر ميدارن اما نبايد سينه ي همه رو ابتدا برداشت تا سرطان سينه نگيرن كه استاد !
2
مجید زین الدین  photo
مجید زین الدین چهارشنبه، 05 آبان 1395
چند ماهه که فکر میکنم وقتی پسرم به دنیا بیاد ختنه بکنم یا نه؟ ممنون تصمیم گرفتم نکنم...🙌
0
s k
s k پنج شنبه، 27 آبان 1395
(پاسخ) سلام با یه مطلب تصمیم گرفتید ؟ لطفا با چتد پزشک مشورت کنید!
-1
مجید کریمی
مجید کریمی پنج شنبه، 10 فروردین 1396
(پاسخ) من درمورد یکی از اقوامی که تازه به دنیا اومده بود با پزشک مشورت کردم وتشخیص علمی واستدلال های علمی پزشک نشان دهنده این بود که بهترین زمان حدود یک ماه بعداز تولد کودک است باتشکر
2
خشايار استخري
خشايار استخري دوشنبه، 03 مهر 1396
(پاسخ) آقا نكنين، چون برگشت پذير نيست ولي در هر زماني امكان انجامش وجود داره و اجازه بدين در سن ١٨ سالگي خودشون تصميم بگيرن براي بدن خودشون. با تشكر
2
علی  photo
علی جمعه، 10 شهریور 1396
ختنه یک کار احمقانه و بدوی هست و مردم به علت نادانی بچه های خود را قربانی این قوانیین عقب افتاده دینی میکنند
0
فرهاد photo
فرهاد چهارشنبه، 25 مرداد 1396
من 25 سالمه و ختنه نشدم و مشکلی هم ندارم ولی در جامعه ما که ختنه عرف است باید انجام شود و الان هم خیلی خجالت میکشم که ختنه کنم، و نمیدونم چاره چیه ؟برای ازدواجم مشکل پیش میاد یانه؟
0
امیر photo
امیر چهارشنبه، 04 مرداد 1396
با تشکر از مقاله خوبتون دوستانی که اطلاعات تکمیلی هم بخوان میتونن به khatneh.ir مراجعه کنن
0
mehdi mm
mehdi mm یکشنبه، 17 اردیبهشت 1396
جالب بود تشکر
0
ندا  نیکزاد
ندا نیکزاد پنج شنبه، 07 اردیبهشت 1396
جالب بود
0
ندا گلی
ندا گلی سه شنبه، 05 اردیبهشت 1396
مفید بود تشکر
0
سارا محمدی
سارا محمدی سه شنبه، 29 فروردین 1396
به نظر بنده ختنه کردن در سن کمتر از سه ماه میتونه اشتباهات پزشکیو افزایش بده.سه ماهگی به بعد چون آلت فرم بهتری به خودش گرفته زمان مناسبی برای ختنه میتونه باشه.
0
ناشناس photo
ناشناس جمعه، 04 فروردین 1396
"کامنت شماره ی 4 و آخر" 4- موضع فرهنگی: این مسئله نیازمند پاسخ مردم و جامعه شناسان و مروجان فرهنگیست. یکم، ختنه ریشه ی چند هزار ساله دارد و نهادیه شده. با این وجود زنان میتوانند "ختنه نشده" را بپذیرند؟ دوم،آیا اطلاع راسانی به حدی شده است که تصورات غلط در مورد ختنه را خنثی کند و اساسا امکان مطرح شدن چنین بحث هایی در جامعه فراهم است؟ افراد تفاوت ختنه شده با ختنه نشده را میدانند؟ تغییر حالت foreskin در حالت نعوظ و غیر آن را میدانند؟ سوم، چنانچه به اصل ختنه را بپذیریم، آیا پذیرش آلتی که به طور مثال high and loose میباشد، از نظر زیبایی شناسی برای افراد مقبول است؟ چهارم، افراد بالغ چنانچه فرصت تصمیم گیری داشته باشند، تصمیمشان برای ختنه چیست؟ 5-موضع اخلاقی: یکم، بر عهده ی فلاسفه ی حوزه ی اخلاق و دین است تا بررسی نمایند ختنه تعرض به اختیار فرد بر بدن خود را مخدوش میکند یا خیر. دوم، در شرایطی که ممکن است، همگرایی بین شبهه ها و پاسخ ها حاصل نشود، کدام مسیر، از منظر اخلاقی صحیح است. لازم به ذکر است، در بسیاری از موارد بالا، بحث های گسسته ای انجام شده ولی نه با روحیه ی علمی...
-1
ناشناس photo
ناشناس جمعه، 04 فروردین 1396
"کامنت شماره ی 3" 2- موضع فقهی: دوستانی که در حوزه ی فقه تخصص دارند باید: یکم بیان کنند آیا وجوب ختنه با احادیث به طور "کاملا محکم" ثابت شده است یا خیر. و ختنه در کدام دسته از تکالیف مذهبی قرار میگیرد. دوم، وجوب احکام مطرح شده، به همه زمان بر میگردد یا این که مقتضیات زمان و عقل امروزی این موضوع را تحت شعاع قرار میدهد. سوم، در صورت وجوب، سرباز زدن از این امر، چه محدودیت های مذهبی به بار می آورد؟ 3- حوزه ی تکاملی و جنین شناسی یکم،متخصصان در حوزه ی تکامل، بر روی بحثهای جنین شناسیِ این موضوع و مشابهت و یا تفاوت اجزای جنسی از بین رفته در مرد، با اجزایی جنسی زن بحث نمایند. دوم، از نظر تکاملی، احتمالا این پوست و لگام چه تاریخ و عقبه ای دارند
0
ناشناس photo
ناشناس جمعه، 04 فروردین 1396
"کامنت شماره ی 2" ( در ادامه ی حوزه پزشکی) هشتم، با توجه به وجود داشتن حالات مختلف ختنه بر حسب اجزایی که در این عمل جراحی برداشته میشود، پزشکان موظفند چه نوع از این ختنه ها را انجام دهند. آیا زایل کردن کمینه ارجح است، یا حداکثر شدن(آن مشابه اکثر ختنه های امروز)؟ نهم، جایگاه مسئله ی زیبایی شناسی - به مشابه عمل های زیبایی - در مسئله ی ختنه چیست. در این مورد، هم نحوه¬ی ختنه و هم عارضه¬ی هایی که بعضا در برخی نامختون ها بیشتر مشاهده میشود - همچون پاپول های مروارید شکل - بررسی شود. دهم، کشورهای مورد بررسی که اچ.آی.وی. گاها تا نزدیک 40 درصد از مردمان آن¬ها را مبتلا کرده، آیا ملاک مناسبی برای تجویز نسخه ی سرتاسری برای اهالی تمام کشور ها هستند؟ باید در نظر داشت هر تحقیق متشکل از مقدمه و روش آزمایش و نتیجه گیری برای آن موضوع است. اساسا شاید در نبود راهکارهای موثر مثل کاندوم و... ختنه به مصابه ی کورسویی در تاریکی باشد. یازدهم، برای آگاهی سایر متخصصین متن تحقیقات منتشر شده و اعتبار و سایتیشن آنها در زمینه ختنه منتشر شود.
0
ناشناس photo
ناشناس جمعه، 04 فروردین 1396
طی چند کامنت، چند سوال اساسی مطرح میکنم. "کامت شماره ی یک" از نظر من، شاید بهتر باشه برای بررسی "علمی" از چند منظر به این موضوع نگاه بشه. 1- موضع پزشکی: پزشکان باید در این زمینه به سوالات متعددی پاسخ بدهند، یکم، بر حسب بسیاری از تحقیقات مطرح شده، ختنه گاه و اجزایی که در ختنه از بین میرود، تنها پوستی اضافه بر سر آلت مرد نیست، بلکه "نقش عملکردی" در تحریک جنسی مرد دارد. دوم، ختنه عملی جراحی است، عارضه های این عمل، نسبت به فواید آن از نظر علم پزشکی ارجحیت دارد؟ این عارضه ها، از ریسک ها عمل جراحی تا بحث هایی همچون کراتینیزه شدن سر آلت ختنه نشده را شامل میشود. سوم، بررسی شود که ختنه مرد در لذت جنسی و سلامت جنسی زن چه تاثیری دارد. چهارم، چرا در مراجع طب آمریکایی و اروپایی - با وجود یکی بودن علم پزشکی - وحدت رویه در مسئله ی ختنه دیده نمیشود. پنجم الف)، تفاوت تعریف علمی ما بین عملی چون واکسیناسون و... با ختنه در چیست. ششم ب) ، تفاوت ماهیتی ما بین اعمالی مانند سوراخ کردن گوش و... ختنه در چیست.
1
مهران رحیمی
مهران رحیمی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
اگه تو سن حیلی پایین باشه دردی یاد ادم نمیمونه خیلی بهتر اونجوری
0
علی دهقانی
علی دهقانی سه شنبه، 17 اسفند 1395
یکی از چیزایی که اول با دیدن این مطلب بهش فکر می کنیم همون بچگیمون زمانی که میخواستن ببرنمون چقدر گریه می کردیم من خودم که تا تونستم فرار کردم ولی اخرش گرفتنم ممنون
1
مهناز شریفی عمادی
مهنار شریفی عمادی یکشنبه، 01 اسفند 1395
بررسی علمی ختنه؟؟؟ به یه آمارگیری مختصر نمیشه گفت بررسی علمی ختنه. اتفاقا یه آمارم گرفتن در مورد تصادفات، ماشین هایی که توی ماشین چتر داشتن بیشتر تصادف کردن، بعد فهمیدن چتر باعث تصادف میشه. جالبه نه؟ نه آقایون، مناطقی که بارندگی زیاده معمولا توی ماشین چتر دارن. این بارندگی و لغزندگی جاده اس که باعث تصادفه نه چتر متاسفانه یه انتقاد شدید دارم از ویدوآل، امیدوارم ناراحت نشید، شما سایت علمی نیستین، فقط یه سایت ترجمه ی مطالب مختلف. بااحترام
-2
زهرا احمدی
زهرا احمدی شنبه، 16 بهمن 1395
واقعا هرچیزی تو اسلام که به اون سفارش شده داره به صورت علمی فوایدش بهمون ثابت میشه.
0
محمد صادق آشیانه
محمد صادق آشیانه یکشنبه، 19 دی 1395
ختنه واقعا مفیده ولی به شرط اینکه زمان مناسب انجام بده فکر کنید خودم کسی رو میشناسم که تا سن 15 سالگی ختنه نکرده بود فکر کنید این کار تو این سن چقد میتونه روش تاثیر داشتع باشه
0
moji photo
moji چهارشنبه، 08 دی 1395
واقعا این مقاله تون اصلا ربطی به علم نداشت لطفا پاکش کنید از شما بعید بود برای اینکه دندون درد نگیرید همه دندونها رو بکشید اینطور مشکل حل میشه
0
رايان photo
رايان دوشنبه، 29 آذر 1395
بررسي علمي!!!!!!!!! ابروي علم و خودتون رو برديد! ميگن تو افريقا يه قبيله اي هست بچه هاشون تا ميخوان دندون دربيارن ميكشن! دليل علمي اين كارشون هم اينه كه ديگه تا آخر عمرشون هيچوقت دندون درد نميگيرن 😀😀😀
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
ختنه برای پسران یه عمل مستحب هست که از نظر علمی ثابت شده است. ختنه در زنان برخی جاها مرسوم شده که هدفش چیز دیگه ای هست
0
امیر صدساله زاده
امیر صدساله زاده چهارشنبه، 10 آذر 1395
خیلی چیز دردناکیه واسه ما پسرا
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 08 آذر 1395
به نظر من ما باید به دین خودمان نگاه کنیم و زندگی کنیم در دین اسلام گفته ختنه برا مرد ها است پس زن ها نباید انجام دهند و ختنه کردن برای مردها مفید و برای زن ها ضرر دارد پس چرا زنها باید ختنه کنند
0
hassan photo
hassan یکشنبه، 30 آبان 1395
سلام جناب پویان م، تکرار چند باره ی حرف هایتان در این مورد باعث منطقی جلوه کردنشان نمی شود. بهتر است اگر مخالف این امر هستید مواردی که آقا هوشیار ایرانی گفتند را مستدل نقد کنید. با تشکر
0
علی photo
علی پنج شنبه، 13 آبان 1395
خب اگر ختنه خوب باشه و خدا انسان رو کامل آفریده باشه سوال پیش میاد . آیا خدا نمیتونه آدم رو توی این قسمت‌کاملتر بیافرینه ؟ انسانها از آفریدگارشون بیشتر بلدن !؟
0
s k
s k پنج شنبه، 27 آبان 1395
(پاسخ) سلام اولا ما فقط با دنیای پس از تولد رو به رو نیستیم شکل خاص اندام مرد به گونه ای است که باید برای محافظت از ان در رحم مادر این پوست رو داشته باشه ، دوما علم بشر انقدر زیاد نیست که با یک نگاه ساده انگارانه بگیم نقص در افرینش و یا نعوذ بالله در تدبیر خالق ماست!
0
مهدی photo
مهدی دوشنبه، 15 شهریور 1395
متاسفانه با تلاش پرقدرت گروه های یهودی و ورود به مباحث علمی در چند ساله اخیر تمام تحقیقاتی که نشان از مضر بودن ختنه دارند به شدت سرکوب شده درحالیکه نتایج بی اساس از مفید بودن ختنه تبلیغات گسترده می شوند. درحالیکه کشورهایی همچون چین و روسیه که ختنه نمی کنند تقریبا آماری نزدیک به صفر در عفونت ادراری مردان دارند تاکید بر کاهش این بیماری خنده دار است. گرچه عفونت ادراری مردان اصولا خطر خاصی هم ندارد. و تاثیر بر انتقال ایدز که معلوم نیست کندن پوست آلت تناسلی چگونه درصد انتقال ویروس را کاهش می دهد!!
0
s k
s k پنج شنبه، 27 آبان 1395
(پاسخ) سلام برادر هر چی نمیدونی میگی غلطه انگلیسی نمیخونی حداقل چندتا وب فارسی رو بخون!
0
حسین photo
حسین یکشنبه، 18 مهر 1395
آقا زیاد دعوا نداره اگر هر کی مخالف ختنه س ختنه نکنه کسی رو اجبار نکردن اون چیزی که ما میگیم اینه که دستوراتی در اسلام هست که از طرف پیغمبری اومده که اتصالش به عالم غیب مسلمه بخصوص در عصر حاضر بارها و بارها صحت مطالب و دستورات اسلام اثبات شده دلیلی نداره که هر چیزی که دلیلش رو نمیدونیم رد بکنیم شما الان به دکتر متخصص قلب رجوع میکنید از اول تا آخر میپرسید چرا اینطور دارو دادید؟!!! چه برسه به اینکه فوایدی هم براش کشف شده و احتراز از مسائلی هم میشه. اشکال ما زمانی شروع میشه که بخواهیم همه چیز رو با این مغز یک کلیویی بسنجیم! هزارتا مساله مهمتر هست که بهش باید بپردازیم. دروغها فسادهای اداری و کلک و حقه و خیانت و فراموش کردن اصول اولیه انسانیت وهمنوع بینی و... اینکه کسی بیاد یه تکه پوست رو بکنه به هیچ جا برنمیخوره اگر راست بگیم حقوق کسی رو پایمال نکنیم. راست بگیم. به هم و اعتقادات هم احترام بذاریم!!
0
شیروان باریباک
شیروان باریباک یکشنبه، 18 مهر 1395
(پاسخ) اگه اینجور بود که دیگه مشکلی نداره منتهی شما به عنوان پدر به بچه ات تحمیل میکنی وگرنه بذار بزرگ شه خودش انتخاب کنه
0
امیرحسین photo
امیرحسین یکشنبه، 18 مهر 1395
دقت بکنید که تمام بررسی‌هایی که اشاره کردید بررسی‌هایی بر مبنای مشاهده بودن یعنی ممکن هست عامل سومی باعث این کاهش بشه(برای مثال کاهش میل جنسی) پس از نظر آماری نمیتونید ادعا بکنید که رابطه‌ی بین ختنه کردن و کم شدن ایدز رابطه‌ی علت و معلولی هست. این مشکل توی هر دو مقاله‌ای که در این مورد نوشتین هست و امیدوارم اصلاحش بکنین.
0
s k
s k پنج شنبه، 27 آبان 1395
(پاسخ) سلام دوست گرامی مشکل این جاست که آسیب روحی دقیقا در همون بزرگسالی و آگاهی بچه اتفاق میافته!
0
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
ضمنا ختنه حداقل دارای ریشه 5000 ساله است. کودکان بسیاری بر اثر ختنه در دورانی که مواد ضد عفونی کننده یا آنتی بیوتیک و دارو های بی حس کننده وجود نداشت، در اثر ختنه مرده اند. این مسئله بدیهی است. حتی هم اکنون با وجود امکانات بسیار، کودکان بسیاری در بیمارستان ها بر اثر عفونت ختنه فوت میکنند. آمار آن بعضا اعلام مضمنا در متن شما نوشته شده بود که ختنه موجب پیشگیری برخی بیماری ها میشود. این گزاره شما مستند نیست. با فرض صحیح بودن این گزاره، میتوان با بریدن زبان در کودکی، از سرطان زبان در بزرگسالی جلوگیری کرد! یا با بریدن پستـ‌ان ، از سرطان سینه جلوگیری نمود! چرا اینکار انجام نمیشود؟
0
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی دوشنبه، 05 مهر 1395
(پاسخ) دوست عزیز تابحال چندمورد فوت ناشی ازختنه گزارش شده ؟ شما که همه چی رو علمی می دونی دراینمورد هم باید باآمارصحیح نظربدین
0
پویان م
پویان م شنبه، 10 مهر 1395
(پاسخ) در ابتدا باید درباره این پست شما عرض کنم که بنده نباید آماری در رابطه با فوت ناشی از ختنه (ناقص سازی اندام جـ‌نـ‌سـ‌ی) ارسال کنم. همانطور که نباید در رابطه با ناقص سازی بینی و چشم و گوش آماری اعلام کنم. طرفداران ناقص سازی باید آماری از نتیجه مثبت آن اعلام کنند. مثلا اعلام کنند نسبت سلامتی مرتبط با اندام جـ‌نـ‌سـ‌ی ایرانیان را نسبت به چین یا ژاپن ! اما بنده آمار آن را خدمت شما ارسال میکنم!
لینک 1
لینک 2
لینک 3
0
محمدرضا  مکری
محمدرضا مکری دوشنبه، 17 آبان 1395
(پاسخ) سلام دوست عزیز اگر ختنه عمل بی فایده ای باشه حق با شماست ولی اگر فایده ای داشته باشه نمیشه با توجه به آمار فوت ناشی از این عمل یا درد آن و تاثیر روانی آن که در بعضی از کامنتها نوشته شده، نتیجه گرفت که این عمل اشتباه است چون عمل های پزشکی زیادی هست که منجر به فوت می شوند در حدی که خیلی از افراد از بیمارستان گریزانند! و اگر درد را در نظر بگیریم پس نباید دندانپزشکی رفت و نباید هیچ زنی باردار بشه که درد زایمان رو تجربه کنه و هیچ نوزاد و فرد بزرگسالی آمپول تزریق نکنند چون تاثیر روانی بدی داره!
0
s k
s k پنج شنبه، 27 آبان 1395
(پاسخ) سلام اولا ما فقط با دنیای پس از تولد رو به رو نیستیم شکل خاص اندام مرد به گونه ای است که باید برای محافظت از ان در رحم مادر این پوست رو داشته باشه ، دوما علم بشر انقدر زیاد نیست که با یک نگاه ساده انگارانه بگیم نقص در افرینش و یا نعوذ بالله در تدبیر خالق ماست!
0
علیرضا کرمی
علیرضا کرمی سه شنبه، 11 آبان 1395
سه چهارم از کودکان متولد در آمریکا ختنه می‌شوند،اما در انگلستان، این آمار کمتر از ۹ درصد است. این آمار در آمریکا رو به کاهش است و هر سال ۱٪ کاهش می‌یابد. ختنه امروزه در استرالیا و کانادا توصیه نمی‌شود. در این کشورها ختنه توسط بیمه پشتیبانی نمی‌شود اما در آمریکا ختنه توسط بیمه پوشش داده می‌شود در سال ۲۰۰۲ سازمان بهداشت جهانی استراتژی ختنه به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری از ایدز در آفریقا را رد کرد و بجای آن روش‌های دیگر که بیشتر در مورد پیشگیری ایدز قابل اتکا هستند را توصیه کرد (Stover J, Walker N, Garnet GP, et al, "Can we reverse the HIV/AIDS pandemic with an expanded response?" Lancet Vol. 360, 2002, pp. 73–77). از صفحه ویکی پدیا
0
علیرضا کرمی
علیرضا کرمی سه شنبه، 11 آبان 1395
جایی میخواندم که ختنه در اروپا به مراتب کمتر از امریکاست و در امریکا هم فراز و فرود آمار ختنه به انتشار پژوهش های پزشکی مرتبط است
0
پوریا photo
پوریا دوشنبه، 10 آبان 1395
اگه جرأت دارید معایب ختنه هم بنویسید ، همون طور که گفتید این کار را انسان های ماقبل تاریخ انجام میدادند خیلی جالبه که عقل شما هم در همون حده...! معایب این کار از منفعتش خیلی زیاده ، تنها دلیلی که این کار داره انجام میشه اینه که در اسلام آمده و شما مجبورید که از این عمل وحشیانه دفاع کنید.
0
ناصر photo
ناصر سه شنبه، 20 مهر 1395
سلام سوال اول دلیل وجود این لایه بر روی الت چیه؟؟ اگه نیازی نبود خود خالق طوری تنظیم میکرد مثل ناخن که خودش خشک بشه وآماده برای چیدن و... سوال دوم اگر ازشخصی که خنته نکرده سوال بشه که در روابط زناشویی مشکل داره؟ یا نداره اگه نظر سنجی بشه ایا نظر به ختنه شدن میدن یا نشدن
0
علی رمضانخانی
علی رمضانخانی پنج شنبه، 06 آبان 1395
(پاسخ) خود خالق واسه دندون عقل و آپاندیس و... هم باید یه فکری می کرد!
0
سلمان ترابی گودرزی
سلمان ترابی گودرزی شنبه، 24 مهر 1395
ختنه یک آئین کهن است که به دین یهود راه پیدا کرده و بعد هم اسلام .به نظر من چیز خوبیه و نظافت الت تناسلی رو راحتر میکنه .فرقی نمیکنه از کجا و کی انجام داده .هر عملی که به سود انسان باشه و هر سخنی که خوب باشه پیروی کردن ازش ضرر نداره .
0
امام photo
امام پنج شنبه، 22 مهر 1395
شما که مطلب علمی میزارید زشته، شرم آوره ختنه یه جور وحشی گری و جنایت در حق نوزاده که فقط بدرد همون اعراب وحشی و کثیف میخوره!
0
FATEMEH BAGHERI
FATEMEH BAGHERI جمعه، 23 مهر 1395
(پاسخ) شما که دنبال مطالب علمی هستید زشت و شرم آور نیست که به یه نژاد توهین میکنید/؟ همه اعراب که بد نیستند.. قضاوت نکنید بیخود...پس اگه در اینده شما خواستید عملی انجام بدید هم این کارو نکنید چون دارید در حق خودتون جنایت میکنید حتی اگه ب قیمت جونتون باشه...ختنه هم یک جور پیشگیری هست... البته نظر منه وسلام
0
راستگفتار photo
راستگفتار سه شنبه، 20 مهر 1395
در اینجا یک نفر که مدعی جراح بودن است، می گوید ختنه‌ی زنان خیلی خوب است. می شود از این حرف ها را جمع کرد و مثل چیزی که شما «بررسی علمی» نام داده اید، جایی نوشت. اما این نوع جمع آوری شواهد موافق، بررسی علمی نیست. لینک درج شده، توسط تیم بررسی محتوا حذف شد.
0
راستگفتار photo
راستگفتار سه شنبه، 20 مهر 1395
وقتی یادداشتی منتشر می‌شود، بهتر است در مقابل ادعای طرح شده، ادعاهای رقیب به شکلی تجربی رد شوند. این کار که دستوری را به این خاطر که دینی، مقدس، عرفی یا دلخواه ماست، با شواهد موافق فراوان تکرار کنیم، روش موعظه کردن است نه استدلال کردن. در واقع، نوشتار شما در مورد ختنه، یک موعظه است و موعظه ی خوبی است اما شیوه ی استدلال خوبی ندارد.
0
راستگفتار photo
راستگفتار سه شنبه، 20 مهر 1395
باید بین تحقیقات همبستگی و روابط علی تفکیک قابل شد. هیچگاه همبستگی آماری رابطه ی علی را نشان نمی دهد. رابطه ی علی بر حسب فرضیه ی محقق اگر همبستگی یافت، باید استدلال های رقیب رد شود. مثل مورد مسلمانان افریقایی و رواج ایدز که دوستان اشاره کردند.
0
راستگفتار photo
راستگفتار سه شنبه، 20 مهر 1395
ختنه را با واکسیناسیون نمی شود مقایسه کرد چون در صورت واکسینه نشدن در کودکی، فرصتی در بزرگسالی برای آن وجود نخواهد داشت. فرض کنید کسی فلج اطفال بگیرد، دیگر انتخاب او از بین می رود. اما ختنه را می توان در هر سنی انجام داد.
0
محسن  ولی زاده
محسن ولی زاده سه شنبه، 20 مهر 1395
میشه برای مطالب تحقیقی درج شده منبع بدید. مثلا تحقیقی در آفریقا که نشان داده است ختنه کردن در ابتلا به بیماری ایدز تاثیرگذار است. ممنون
0
مجید photo
مجید دوشنبه، 19 مهر 1395
سلام و خسته نباشید. میشه لطف کنید دلایلشو هم بنوسید؟ مثلا چرا ختنه باعث کاهش ایدز شده؟
1
شیروان photo
شیروان یکشنبه، 18 مهر 1395
مقایسه واکسیناسیون که بعد از سال ها تحقیقات کاملا علمی و از خود گذشتگی ها به وجود اومده با ختنه که تنها دلیل بودنش ریشه در اعتقادات داره خیلی مسخرس و کاملا مع الفارق بشمار میاد آقای هوشیار ایرانی به جای این همه حرافی یه دوتا مقاله معتبر بیاری خیلی بهتره . من قبلا حاصل تحقیقاتم توی اینترنت رو گذاشتم خدمت دوستان ولی شماها معمولا بر آنچه فکرمیکنید درست هست پافشاری میکنید . ببینم چرا کسی برای ختنه زنان سینه چاک نمیده و دفاع نمیکنه ؟؟؟ چرا چون تو اعتقاداتتون نیست ؟ یک بار دیگه تمام لینک ها رو میذارم که حرفی نمونِ http://www.circinfo.org/Warren.html لینک زیر کاملا تخصصی میباشد http://www.noharmm.org/IDcirc.htm بررسی های دقیق بسیار در فیلدهای متفاوت انجام شده مانند http://www.cirp.org/library/psych/goldman1/ http://www.15square.org.uk/losses-from-circumcision/ http://www.livescience.com/1624-study-circumcision-removes-sensitive-parts.html https://notyourstocut.com/2015/03/24/circumcision-ruins-the-glans/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3130485/
0
شیروان باریباک
شیروان باریباک یکشنبه، 18 مهر 1395
(پاسخ) کماکان منتظر این هستم که یکی مقالات رو بخوه و جبهه گیری کنه . ولی بنظر میاد هیچکس حاضر نیست تحقیق کنه بلکه فقط دوست دارن نظراتشون هی پشت سر هم بگن
0
فیبوناچی photo
فیبوناچی دوشنبه، 15 شهریور 1395
عمل ختنه یک توهین به اصول اساسی حرفه پزشکی است. ختنه علاوه بر درد و آسیب روحی، اثرات رفتاری در نوزادان و اختلال در رابطه مادر و فرزند بجا می‌گذارد و همچنین طبق مطالعات و بررسی‌ها آسیب‌های جنـ‌سـ‌ی و روانی در بزرگسالی به همراه دارد. آکادمی اطفال آمریکا یک سیاست به‌روزشده در پیش‌گیری و مدیریت دردهای (Procedural) در نوزادان در مجله اطفال آمریکا منتشر کرد. این توصیه با هدف پیش‌گیری از درد در اطفال تازه متولد شده است زیرا درد در این سنین اثرات روانی جبران‌ناپذیر بر روی کودک باقی می‌گذارد و تحمیل درد به کودک کاملا غیراخلاقی است.
0
حسین دلشاد
حسین دلشاد یکشنبه، 18 مهر 1395
(پاسخ) یک سوال!! تراشیدن ریش چی؟؟ مخالف اصول اساسی حرفه پزشکی نیست؟!!!! قطعا بارها و بارها خودمون رو زخم نکردیم؟!!! (علاوه بر خراش های ریزی که قطعا هر دفعه روی پوست ایجاد میشه) ایدز و این چیزها کجا رفت؟؟ عمل های بینی و پروتز سینه و زیباییها و اینها هیچ کدوم از کار انداختن یا تغییر خلقت اولیه نیست؟؟لابد میدونید که چه صدمات اساسی رو به بدن وارد میکنه؟!و مدتها درد رو باید تحمل کنن!! شما حساب یک عمل زیبایی برای ختنه بکنید. آیا پروتز و اینها باعث اختلال در رابطه های....نمیشه؟!!من به نظرم ماهایی که میخواییم یکم روشنفکر باشیم متوجه باشیم که خودمون دچار تعصب نشیم. تعصب دینی و غیر دینی دوتاش به یه اندازه بده!
0
شیروان باریباک
شیروان باریباک یکشنبه، 18 مهر 1395
(پاسخ) شما داری سفسطه میکنی چون که کارهایی که یک آدم بالغ انجام میده رو مقایسه میکنی با بلایی که سر یک نوزاد میارن . بهترین کا اینکه که صبر کنن تا بزرگ شه خودش انتخاب کنه بهر حال اکثر این چیزهایی که گفتی بله مورد داره خیلیم مورد داره عمل زیبایی اونقدی که تو جهانسومی ها شایع هست در کشورهای پیشرفته شایع نیست
0
***الف photo
***الف یکشنبه، 18 مهر 1395
نصفیا اعتقاد دارن بقیه از روی هیجان و تعصب نظر میدن خودشون هم کاملا اینکارو میکنن فقط با نظر مخالف همون افراد
0
hossein farrokhi
hossein farrokhi یکشنبه، 18 مهر 1395
اولا ، از نظر روانشناسی نمی توان عمل ختنه را مترادف با ptsd گرفت . ptsd از نظر طب نشانه شناسی علائمی دارد که باید به dsm5 رجوع شود و همینطوری نمی توان بگوییم فرد با عمل ختنه به اختلال دچار می شود. سوما من تا حالا درنظرات روانشناسان بزرگ جایی ندیدم که عمل ختنه را رد کنند یا تایید . البته در کتاب تربیت و تغذیه کودک دکتر بنجامین اسپاک که کتاب پرفروشی در آمریکا بوده به عمل ختنه از نظر روانکاوی(چون ایشون یکی از پیروان فروید است وبه همین دلیل می توان به آن در زمره رواشنشاسی نگاه کرد)پرداخته ، ایشون در کتاب عمل ختنه را یک تروما برای کودک می داند که معمولا در سن 3 سالگی در مرحله اودیپی می باشد و توصیه می کند که حد توان به این عمل نپردایم و اگر ختنه انجام شد در سن زیر 3 سالگی باشد. در انتها از خوانندگان تقاضا دارم که اگر کسی در حوزه روانشناسی مطلبی در این مورد داشت به اشتراک بزارد.
0
13 photo
13 یکشنبه، 18 مهر 1395
۱ - سنت بدوی ختنه(بخش دوم) گاهى ختنه براى رفع مشكلات خاص پزشكى، ناگزير است. اما ختنه ى غيرضرورى(كه تنها يك سنت بدوى است) مشكلات و عواقب زير را نيز دارد: 1. درد بسيار شديد كه حتا در نوزادان هم تاثير روانى جدى دارد 2. عواقب روانى درازمدت براى كودكان 3. بريده شدن انتهاى بيش از بيست هزار عصب حساس 4. حساس شدن و تحريك پذيرى شديد محل بخيه 5. مشكلات انـ‌زال و اختلال زود انـ‌زالى در مردان ختنه شده، به دو دليل قبل كه منجر به ناتوانى در كنترل زمان انـ‌زال مى شود ادامه دارد...
0
۱۳ photo
۱۳ یکشنبه، 18 مهر 1395
۴ - سنت بدوی ختنه(بخش اول) ... گلدمن همچنین اضافه کرد: «عمل ختنه یک توهین به اصول اساسی حرفه پزشکی است. ختنه علاوه بر درد و آسیب روحی، اثرات رفتاری در نوزادان و اختلال در رابطه مادر و فرزند بجا می‌گذارد و همچنین طبق مطالعات و بررسی‌ها آسیب‌های جنسی و روانی در بزرگسالی به همراه دارد.» گفتنی است، بغیر از مسلمانان حدود ۱۰ درصد از مردان در جهان ختنه شده‌اند. سازمان‌های مختلف بین المللی پزشکی سیاست مخالفت با آن را در پیش گرفته و این عمل را به عنوان حذف بخش طبیعی، سالم و کارآمد از بدن به رسمیت شناخته‌اند. برگردان: بهروز جاوید‌تهرانی بن‌مایه: Circumcision Resource Center
0
۱۳ photo
۱۳ یکشنبه، 18 مهر 1395
۳ - سنت بدوی ختنه(بخش اول) ... گلدمن همچنین اشاره می‌کند به مغایرت عمل ختنه با گزارش بیواتیک «کمیته آکادمی اطفال آمریکا» که می‌گوید: «ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به کودکان... وظایف قانونی و اخلاقی در قبال بیماری کودکان بر عهده دارند که شامل ارائه مراقبتهای پزشکی شایسته بر اساس نیازهای بیمار است و نه آنچه شخص دیگری می‌خواهد... پزشکل متخصص اطفال موظف است در مقابل کودک بیمار مسئولیتی مستقل از میل والدین و یا وکیل کودک داشته باشد.» به همین دلیل برخی پزشکان و پرستاران حاضر به ختنه به دلایل اخلاقی نمی‌شوند. ... برگردان: بهروز جاوید‌تهرانی بن‌مایه: Circumcision Resource Center
0
۱۳ photo
۱۳ یکشنبه، 18 مهر 1395
۲ - سنت بدوی ختنه(بخش اول) .... رونالد گلدمن دکترای روان‌شناسی و مدیر اجرایی مرکز ختنه که یک سازمان آموزشی غیر دولتی در بوستون آمریکا است ضمن اشاره به یک درگیری جدی میان سیاست و مسئله ختنه گفت: «ما برای سالهای بسیاری است که می‌دانیم عمل ختنه بسیار دردناک است و به کودکان تازه متولد شده آسیب روحی می‌رساند. مطالعات این موضوع را کاملا تایید کرده و این موضوع برای کار‌شناسان آشکار است. هیچ نیاز پزشکی‌ای برای ختنه وجود ندارد. این مسئله انتخابی و غیر درمانی بوده و جراحی زیبایی اندام تناسلی به حساب می‌آید. متخصصین اطفال باید از این عمل غیر ضروری خودداری کرده و به شدت به پدر و مادر‌ها توصیه کنند از این کار اجتناب کنند.» دکتر گلدمن مولف کتاب «ختنه: زخمی پنهان» و کتاب دیگری به نام «پرسشهای ختنه از منظر یک یهود» است. ... برگردان: بهروز جاوید‌تهرانی بن‌مایه: Circumcision Resource Center
0
۱۳ photo
۱۳ یکشنبه، 18 مهر 1395
۱ - سنت بدوی ختنه(بخش اول) عمل ختنه یک توهین به اصول اساسی حرفه پزشکی است. ختنه علاوه بر درد و آسیب روحی، اثرات رفتاری در نوزادان و اختلال در رابطه مادر و فرزند بجا می‌گذارد و همچنین طبق مطالعات و بررسی‌ها آسیب‌های جنسی و روانی در بزرگسالی به همراه دارد. آکادمی اطفال آمریکا یک سیاست به‌روزشده در پیش‌گیری و مدیریت دردهای (Procedural) در نوزادان در مجله اطفال آمریکا منتشر کرد. این توصیه با هدفا پیش‌گیری از درد در اطفال تازه متولد شده است زیرا درد در این سنین اثرات روانی جبران‌ناپذیر بر روی کودک باقی می‌گذارد و تحمیل درد به کودک کاملا غیراخلاقی است. .... برگردان: بهروز جاوید‌تهرانی بن‌مایه: Circumcision Resource Center
0
میتریدات photo
میتریدات شنبه، 17 مهر 1395
سلام به همه دوستان . من فقط میخوام به یه نکته اشاره کنم . در جواب اون دوستانی که میگویند درد اثرات روانی میزاره و اتفاقات بعدی مرتبط ، فقط یک سوال دارم . تا به حال در خصوص درد در هنگام در امدن اولین دندانها تحقیق کردید . اونهایی که بچه دارن مثل خودم میدونند که درد ختنه در برابر فاجعه دندون دراوردن بچه به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست . چرا کسی از تاثیرات این حرف نمیزنه . من مخالف یا موافق ختنه نیستم . ولی بر اساس تحقیقاتم به تین نتیجه رسیدم که کودکم با از دست دادن چیزی جزعی مصونیت بهتری پیدا خواهد کرد .
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
بنظرمیرسد که تخصص دوستان خارج ازحوزه پزشکی است.بنابراین لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی درضمن برخی دوستان متذکرشده اندکه اگرختنه باعث پیشگیری ازسرطان آلـ‌ت می شود، بنابراین برای پیشگیری ازسرطان زبان هم بهتراست زبان راقطع کرد؟؟؟ توصیه جالبی است ؟اما نمی دانم شاید دوستانی که ختنه شده اند ، آلـ‌ت تناسلی آن ها راازته بریده اند(وشبیه زنان شده اند). چراکه درختنه تنها یک قطعه پوست مازاد ، بریده می شود . مثال مشابه آن ، مثل بریدن سرویکس (گردن رحم) درزنانی است که مستعد به سرطان رحم هستند. این مسئله (بریدن سرویکس) درخانواده هایی که زمینه ژنتیک مثبت دارند، حتی قبل ازابتلاء (یعنی بروزسرطان) ،اجباری است . اما دقت کنیددراین روش هم فقط یک لایه ازگردن رحم برداشته می شود نه اینکه تمام رحم برداشته شود؟؟ بهتراست اظهارنظردوستان درمورد مسائل پزشکی ،طبق دانسته های پزشکی وبدورازهیجان های جهت گیری شده باشد.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی البته درست است ، عمل ختنه هم مثل هرعمل دیگری باعوارضی همراه است(همچون نیازبه ختنه مجدد،عفونت ،فیستول،کیست، تجمع لنف، وزخم آلـ‌ت ) که همیشه ناشی ازدخالت افراد ناوارد درامرپزشکی بوده است.(مثل تزریق بوتاکس،لیپوساکشن،جراحی زیبایی بینی ، که اگرتوسط متخصص مرتبط انجام گیرد باکمترین عوارض همراه است).به هرحال طبق آمارآکادمی پزشکان خانواده آمریکا، یک مورد مرگ در500هزارنفرناشی ازختنه کودکان گزارش شده است. درنهایت آنکه ، ختنه بجزمسئله بهداشتی آن ،یک مورداخلاقی ومذهبی است که باید توسط پیروان مذاهب بزرگ انجام شود.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی به دورازجنجال وهیجان ( که البته ازخصوصیات ماایرانی هاست)،خـتـنـه واقـعـا مـی‌تواند از بروز بـسـیـاری عـفـونـت‌هـا و بـیـمـاری‌هـای خـطـرناک جلوگیری کند و شـیـوع بـیـمـاری‌هـایـی نـظـیـر ایـدز و عـفـونـت‌هـای دستگاه ادراری موجب شده‌ تا ختنه به عنوان عامل مهمی در جلوگیری از ایـن‌گـونـه بیماری‌ها مدنظر باشد. ختنه می تواند شیوع عفونت ادراری شیرخواران را (که زمینه سازبیماری های ونارسایی کلیوی دربزرگسالی است) تا10 برابرکاهش دهد.وانگهی یکی ازعلل مهم سپسیس( عفونت خون) نوزادان پسر، عفونت ادراری است که درمان آن ، پس ازکنترل عفونت ، همان ختنه است.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی جهت اطلاع دوستان ، باید بدانید که طبق آمارها میزان ختنه نوزادان پسر در کشوری مانند آمریکا از ۳۰ درصد (در سال ۱۹۰۰) به ۵۵ درصد (در سال ۱۹۲۵) و بیش از ۷۲ درصـد (در سـال ۱۹۵۰) افـزایـش یـافـتـه اسـت. ایـن مـیـزان در کره‌ جنوبی به بالاترین حد خود در میان کشورهای غیرمسلمان (حدود ۹۰ درصد) رسیده است. ختنه در بسیاری از کشور‌های غیرمسلمان آفـریـقـای غـربـی (نیجریه، غنا، کامرون، سیرآلئون و کنگو)، در برخی کـشــورهــای آفــریـقــای شــرقــی (کـنـیــا، اوگــانــدا و تــانــزانـیـا) و در بـرخـی کشور‌های آفریقای مرکزی و جنوبی هم نسبتا پرطرفدار شده است.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی اما درمورد آماربالای مرگ ومیردرمتن هایی که لینک آن ها راآورده ا ید، تمام آن ها مرتبط با ختنه درمردان بزرگسال ویا انجام ختنه توسط افراد غیرمتخصص است؟؟ که طبیعتا ارتباطی با " موضوع ختنه " آنها نداشته است. تمام این مردان بواسطه مشکلاتی که بیشترازنوع فیموزیس و پارافیموزیس بوده( درهردومورد پوست اضافه ای که باید بریده شود بشدت روی تنه آلـ‌ت فشارآورده وباعث نکروزوسیاه شده آلـ‌ت می شود) نیازمند ختنه بوده اند . ختنه دربزرگسالان باید تحت بیهوشی عمومی انجام گیرد که لاجرم عوارض بالایی (باتوجه به بیماری های همرا ه نظیرفشارخون ، قند خون ، سابقه بیماری های قلبی ) دارد. اما میزان مرگ ومیردرکودکان ونوزادان بشدت پائین است . بگونه ای که ختنه کودکان ازمطمئن ترین روش های جراحی کودکان است. بنابراین طبق همین آمارلینک های مرحمت شده شما، باید توصیه کردکه دراوایل زندگی (کودکی) باید تمام مردان ختنه شوند تا درسنین بزرگسالی بعلت نیازبه آن ، دستخوش عوارض کشنده نشوند.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی سرطان آلـ‌ت تنـ‌اسـ‌لی که یک بیماری نادراست شیوعی برابربا 10 مورددر1 میلیون مرددارد.دیده اند که ریسک سرطان آلـ‌ت درمردان ختنه نشده بیش از3 برابر مردان ختنه شده است. البته چون بنظرمی رسدکه علت سرطان آلـ‌ت ،وجود ترشحات جمع شده درزیرپوست حشفه (همانجایی که باید طی ختنه بریده شود)، می باشد درمورد مردانی که ختنه نشده توصیه به پاکسازی روزانه این محل می شود. سرطان گردن رحم زنان که ارتباط زیادی با ویروس پاپیلومای انسانی ۱۶ و ۱۸ داردنیزبا ختنه مردان ، بشدت کاهش می یابد. اما باتوجه به اینکه علت این سرطان ناشی ازشروع فعالیت جنسی درسنین پائین وداشتن شرکای جنسی متعدد است، هنوزبطورقطع رابطه ای بین این سرطان و ختنه مردان گزارش نشده است.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی تاثیرات مثبت ختنه حاصل مطالعاتی است که هر یک به تنهایی حقیقت را نشان نمی‌دهند. ازنظرفعالیت جنسی دیده شده که مردان ختنه شده عملکرد جنسی متنوعتری را تجربه و از اختلالات عملکردی کمتری رنج می‌برند. عده‌ای دیگر کاهش حس جنسی را در مردان ختنه شده مطرح کرده‌اند.گفته اند مردان ختنه نکرده ۴ برابر بیشتر از مردان ختنه کرده از حساسیت آلت خود لذت می‌برند. اما در مطالعات علمی تفاوتی میان میزان حس پوستی در آلت بین مردان ختنه شده و ختنه نشده یافت نشد. سن شیوع عفونت ادراری در مردان ، عمدتا زیر یکسالگی می‌باشد. دیده اند که ریسک عفونت ادراری در پسران ختنه کرده ۳ تا ۷ برابر کمتر از میزان این عفونت در پسران ختنه نکرده‌است. در هر هزار نوزاد ختنه نشده ۷-۱۴ مورد عفونت اداری طی سال اول زندگی دیده می شود که این میزان در صورت ختنه شدن به ۱-۲ می‌رسد. درموردتاثیرختنه برشیوع ایدزوعفونت های مقاربتی ، مطالعات هنوزکامل نیست.اما دیده اند که ریسک سفلیس وایدزدرمردان ختنه شده به مراتب کمتراست. تاثیراین روش درمردان آفریقایی به اثبات رسیده است.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی جمعه، 16 مهر 1395
بنظرمیرسد که تخصص دوستان خارج ازحوزه پزشکی است.بنابراین لازم می دانم اطلاعاتی دراینموردارائه دهم.دکترهوشیارایرانی ختنه شایعترین عمل جراحی است که روی نوزادان پسر انجام می‌شود. در آمریکا سالانه ۱/۵ میلیون ختنه انجام می‌شود.. در کانادا ۴۸ درصد مردان ختنه کرده‌اند. گروههای مذهبی همچون معتقدان به یهودیت و اسلام انجام ختنه را توصیه می‌کنند. در آمریکا آمار دقیقی وجود ندارد ولی در بسیاری از مناطق بالای ۴۵ درصد مردان ختنه شده‌اند. که این میزان در میان سفید پوستان بالاتر بوده و در میان گروههایی همچون سیاهان و اسپانیایی تباران پایینتر است.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی چهارشنبه، 07 مهر 1395
به این متن دقت کنید: عمل واکسیناسیون یک توهین به اصول اساسی حرفه پزشکی است. واکسیناسیون علاوه بر درد و آسیب روحی، اثرات رفتاری در نوزادان و اختلال در رابطه مادر و فرزند بجا می‌گذارد و همچنین طبق مطالعات و بررسی‌ها ، برخی موارد واکسیناسیون منجربه عوارض عصبی نظیرگیلن باره و آسیب‌های جنـ‌سـ‌ی و روانی در بزرگسالی به همراه دارد. درد در این سنین اثرات روانی جبران‌ناپذیر بر روی کودک باقی می‌گذارد و تحمیل درد به کودک کاملا غیراخلاقی است. راستش سالهاست که درمورد اقدامات دوران کودکی بحث فراوان است، بسیاری معتقدندکه نبایددرمورد کودکان اقدام به جراحی (مثل ختنه) ، واکسیناسیون ( که حتی درحال حاضربسیاری مخالف آن هستند، چون عملا یک ویروس زنده یانیمه زنده راوارد بدن کودک می کنند)، آموزش وپرورش ( که بطورخیلی طبیعی برخلاف میل طبیعی کودکان است که دوست دارندهمیشه بازی کنند)و... نمود. اما تجربه سالها نشان داده که باید برای کودکان خود ، تصمیم گرفت که چه چیزی بهتراست. اما درموردختنه که یک مسئله بهداشتی /مذهبی است باید اجازه دهیم که احترام به اعتقادات مذهبی اکثریت جامعه بشری ، مدنظرهمه باشد.
0
پویان م
پویان م شنبه، 10 مهر 1395
(پاسخ) درود بر شما بنظر شما مقایسه واکسیناسیون و آموزش و پرورش با ختنه، قیاس مع الفارق نیست؟ به عبارتی آیا واکسیناسیون همانند ختنه بی فایده و یا حتی زیان بار است؟ یعنی شما نتایج واکسیناسیون همانند مقاومت بدن در برابر بیماری ها را کتمان میکنید؟ یا به نظر شما آموزش و پرورش هم مانند ختنه هیچ سودی ندارد و یا حتی مضر است؟ منظور از احترام گذاشتن آن نیست که شما فرمودید. منظور شما تایید یک عمل نادرست و غیر انسانی در قبال کودکان پاک است. تایید این عمل جنایت است. همانطور که تایید اعمال داعـ‌ش و اعتقادات آنها جنایت است.
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی پنج شنبه، 15 مهر 1395
(پاسخ) داعش؟ ختنه؟ کمی تندروی نموده اید. لابد می دانید که ختنه ازمواردی است که سال ها درمورد درست یاغلط بودن آن بحث شده . اما غلط بودن آن به اثبات نرسیده است. اما مسئله پیشگیری ازایدزبواسطه ختنه ومقایسه آن با بریدن زبان؟ بله اگه ثابت بشه که با بریدن پوست اضافه زبان (ونه تمام زبان ، درختنه که تمام آلت رانابودنمی کنند) ازشیوع سرطان زبان بشدت کاسته خواهدشده ،حتما دنیای علم آن را لحاظ خواهدکرد. مثل انجام پاپ اسمیرزنان ، که بامشکوک شدن ، توصیه به سرویسکتومی می شود.هیچکس حم ازبی رحمانه بودن آن صحبت نمی کند
0
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
درود بر شما در ابتدا باید ابراز تاسف کنم از متن فوق که علاوه بر آنکه غیر علمی است، غیر انسانی نیز میباشد. تاسف آور است که وبسایت خوبی همانند "ویدوآل" چنین مطلبی را انتشار میدهد. بنده عضو کانال شما هستم و وبسایت شما را نیز سالهاست که دنبال میکنم
-1
هوشیار ایرانی
هوشیار ایرانی دوشنبه، 05 مهر 1395
(پاسخ) همه مواردی که امروزه بعنوان علمی موردتائیداست سالها قبل بطورسنتی انجام می گردیده. مثل مصرف داروهای گیاهی ، که ازاونها داروهای شیمیایی تولیدمی شه نمونه اون قرص دیگوکسین است که ازگل انگشتانه تولیدمی شه .وانگهی خیلی ازاقدامات روی کودکان بدون اجازه انهاست مثل واکسیناسیون / مگه می شه کودک راواکسینه نکرد وبزاریم بزرگ بشه بعدتصمیم بگیره؟؟؟ خیلی مسخره است. یا آموزش وپرورش کودکان بدون اجازه آنها انجام می شه .شاید یک کودک دربزرگسالی معترض بشه که اصلا نمی خواسته درس بخونه . خوب حالا چی. بنابراین بهتره به تجارب هزارساله بشرتوهین نشه
0
پویان م
پویان م جمعه، 09 مهر 1395
(پاسخ) درود بر شما جناب هوشیار وقت به خیر بنده ابتدا خدمت شما و دیگر خوانندگان عرض کنم که بخشی از پیام بنده توسط این وبسایت سانسور شد. نمیدانم چرا؟ شاید به دلیل آنکه نام علمی (انگلیسی) اندام جـ‌نـ‌سـ‌ی زنانه را نگاشتم ! که برای یک وبسایت علمی بسیار عجیب است!
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل شنبه، 10 مهر 1395
(پاسخ) سلام آقای پویان م، ویدوآل برخی کلمات را به دلیل حساسیت سیستم فـ‌ـیـ‌ـ‌لـ‌تـ‌ریـنـگ هوشمند، تغییر داده یا حذف می‌کند، این موضوع هیچ ارتباطی با سانسور ندارد.
0
reza g
reza g پنج شنبه، 25 شهریور 1395
ختنه در دوران بزرگسالی نیز فوائد بسیاری دارد. از جمله اینکه باعث کاهش احتمال ابتلای فرد به ایدز می شود. این فایده ختنه آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته که در کشورهای آفریقایی به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از ایدز مطرح است، چرا که ثابت شده است، اگر 10 ختنه در یک جامعه انجام شود از ابتلای یک نفر به ایدز پیشگیری می کند
1
پویان م
پویان م شنبه، 10 مهر 1395
(پاسخ) درود بر رضای گرامی! یعنی در ایران هیچ مردی بخاطر ختنه شدن، از نزدیکی کردن ایدز نگرفته؟ اگر من بگویم که ختنه شده ام و ایدز دارم، شما چه پاسخی به بنده میدهید؟ اگر شخصی پست شما را بخواند و از وسایل پیشگری استفاده نکند زیرا اطمینان دارد که ایدز نمیگیرد، شما خود را مسئول ایدز گرفتن آن شخص میدانید؟ فکر میکنم باید کمی با تحقیق سخن گفت درود بر شما
-1
مهران photo
مهران پنج شنبه، 08 مهر 1395
اونایی که در نظراتشون عمل ختنه را رد میکنند، حتما یا خودشان ختنه نشدند، و یا در سن بزرگسالی ختنه شدند و حالا عقده های خودشون رو دارند اینجا خالی میکنند، دوستان بحث علمی جای خالی کردن عقده ها نیست! اینو یاد بگیریم.
1
متین photo
متین سه شنبه، 23 شهریور 1395
با همین یه پست کاری کردید از کانالتون لفت بدم و دیگه دنبالتون نکنم....
0
سامان photo
سامان چهارشنبه، 24 شهریور 1395
عمل ختنه اگه هیچ تاثیری در بهداشت و پیشگیری از بیماری نداشته باشه، یک عمل زیـــبــــایـــــی حساب میشه، مخالفت بعضی از دوستان بی مورده
0
reza g
reza g پنج شنبه، 25 شهریور 1395
(پاسخ) در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که 75 درصد اطفال زیر سه ماه دچار عفونت ادراری، پسر هستند و 95 درصد این پسرها ختنه نشده بوده اند. بنا براین باید بگوییم که اگر نوزاد پسری ختنه نشود، شانس مبتلا شدن به عفونت ادراری در سال اول عمرش 10 برابر افزایش می‌یابد.بهترین کاری که برای پسر بچه ختنه نشده دچار عفونت ادراری، می توان انجام داد، ختنه کردن اوست."
1
P photo
P پنج شنبه، 18 شهریور 1395
با کمی جست و جو در سایت های معتبر می توان فهمید ختنه کردن در مردان هیچ سودی ندارد و حتی در کشورهایی که مردان ختنه می شود ابتلا به بیماری اچ آی وی و بیماری هایی مقاربتی بیشتر است. همچنین با ختنه کردن مردان آن ها دچار نقص جنسی می شوند و لذت جنسی بسیار کمتری را تجربه خواهند کرد. اینکه ختنه زنان را عملی ناپسند و ختنه مردان را درست و روا بدانیم نشان از تبعیض جنسیتی است. همچنین که هیچ مدرک معتبری حاکی از مفید بودن ختنه در دسترس نیست. بهتر است والدین بچه های خود را ناقص نکنند.با پیشرفت علم می توان از راه های بهتری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی استفاده کرد.
0
جوان photo
جوان پنج شنبه، 18 شهریور 1395
متاسفم که می‌بینم بعضی از ما با یک موضوع که مخالف عقاید و مواضع ماست این قدر بسته برخورد می‌کنیم! هر کجا از مقاله راجع به فایده‌ها و ضررهای این عمل جراحی سخنی گفته شده منبعش هم مطرح شده.
1
۳ ۱
۱ ۳ پنج شنبه، 18 شهریور 1395
میلاد شکیب حیا کنید ویدوآل رها کنید;-) در حوزه علم ، دین ومقدسات و نظریات شخصی هیچ جایگاهی ندارد.
0
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
پس باید همواره درنظر داشت که بدن انسان در بهینه ترین وضعیت از نظر عملکرد است. خود بدن انسان، اعضای مازاد را حذف میکند. اگر مواردی همچون لوزه یا آپاندیس وجود دارد که ما از فواید آن با خبر نیستیم، به معنای بی اهمیت بودن آن نیست. این اعضا قطعا دارای عملکردی هستند که باید کشف شوند. کما اینکه درباره لوزه این اتفاق رخ داد در مواردی که عملکرد محسوس و ملزوم نیست، بدن خود آنرا طی فرگشت از بین خواهد برد. همانند دنبالچه و انگشت کوچک پا! امیدوارم مطلب شما اصلاح گردد. با تشکر
0
۳ ۱
۳ ۱ پنج شنبه، 18 شهریور 1395
(پاسخ) درود کامنت شما خوندم ، جدا از بحث متوجه شدم که فرگشت با تکامل اشتباه گرفتید. و جهت اطلاعی رسانی خواستم بگم که فرگشت به معنی کامل شدند نیست و همه تغییرات مفید نیستند.
0
سامان  photo
سامان چهارشنبه، 17 شهریور 1395
هیچ توضیح درست علمی‌ای در این مقاله داده نمی‌شه. فقط تکرار حرف‌های پیرمردهای مکتب خانه‌های قدیم رو دادین بدون حتی رنگ و لعاب جدید.
0
ایمان photo
ایمان سه شنبه، 16 شهریور 1395
آقای شکیب عزیز سایت هایی همچون babycenter و circleofmoms بیشتر جهت به اشتراک گذاری تجربیات والدین هست و به عنوان منابع علمی در نظر گرفته نمی شوند . سایت livescience هم بیشتر اخبار علمی رو منتشر میکند و شما باید رجوع کنید به منابع زیر خبر و آنها رو مورد بررسی قرار دهید . نکته بعدی اینکه در اکثر همین سایت ها شما قسمتی که گفته ختنه از نظر سازمان بهداشت جهانی غیرضروری هست رو نادیده گرفتید. از سایت ویدوآل هم درخواست میکنم مطلب رو تصحیح نماید
2
شیروان photo
شیروان سه شنبه، 16 شهریور 1395
منابعی که گویای ضررهای ختنه میباشد : لطفا کمی بیشتر و صد البته از منابع موثق تحقیق کنید آقای شکیب گل ...
لینک | لینک | لینک | لینک | لینک | لینک | لینک
1
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
علت آنکه ختنه در دنیا ممنوع نمیگردد، بحث یهودی ستیزی است. در حالی که اثبات شده این عمل یک جنایت و عملی احمقانه است. در بهترین حالت، باید اجازه داد که کودک در بزرگسالی، خود تصمیم بر ختنه بگیرد. این مسئله را کمپین های حقوق بشری در حال پیگیری هستند
0
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
ضمنا ختنه حداقل دارای ریشه 5000 ساله است. کودکان بسیاری بر اثر ختنه در دورانی که مواد ضد عفونی کننده یا آنتی بیوتیک و دارو های بی حس کننده وجود نداشت، در اثر ختنه مرده اند. این مسئله بدیهی است. حتی هم اکنون با وجود امکانات بسیار، کودکان بسیاری در بیمارستان ها بر اثر عفونت ختنه فوت میکنند. آمار آن بعضا اعلام میگردد
1
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
ختنه موجب آسیب های روانی میگردد. پسربچه ها معمولا قدیمی ترین حادثه ای که در ذهنشان وجود دارد، ختنه در کودکی است. عملی که ذهن بچه را نابود میسازد. زجر کشیدن کودک در سنی که توجه بیش از اندازه به آلت تـ‌نـ‌اسـ‌لی خود دارد (عقده ادیپ) هنگام ختنه و ترس از از دست دادن آلـ‌ت و تعجب از خنده احمقانه والدین هنگام این عمل، موجب بی اعتمادی ریشه دار کودک به والدین و جامعه در آینده میگردد.
1
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
ختنه مردان به هیچ وجه به علت بهداشتی انجام نمیگردد. بلکه تنها و تنها به علت امری دینی یا سنتی و فرهنگی انجام میشود. حتی اگر گفته شود که ختنه موجب آسیب های جسمی و بهداشتی میگردد، باز هم اکثریت این کار را انجام میدهند زیرا برای آنها مسئله بهداشت و سلامتی نیست
1
پویان م
پویان سه شنبه، 16 شهریور 1395
ختنه برای زنان جنایت است. بریدن بخشی از بدن زن که موجب ارضـ‌ای جـ‌نـ‌سـ‌ی میگردد، عملی ضد انسانی و ضد زن میباشد. مهر و موم کردن *** برای هدیه به همسر در آینده، عین وحشی گری و بی فرهنگی است. برای مردان نیز خیلی دور از زنان نیست. آلـ‌ت مردان دارای حدود 20 نقطه حساس است جهت ارضـ‌ا و تحریـ‌ک جـ‌نـ‌سـ‌ی. در انواع ختنه، حدود 17 نقطه حساس آن بریده میشود. بنابراین هیچگاه یک فرد بزرگسال که ختنه شده، به میزان طبیعی لذت جـ‌نـ‌سـ‌ی نخواهد برد. این مسئله موجب عقده های جـ‌نـ‌سـ‌ی و افزایش خشونت در جوامع مروج ختنه میگردد.
0
Reza Banivakil
Reza Banivakil دوشنبه، 15 شهریور 1395
درود بر شما خوشبختانه (شاید هم متاسفانه!) با این پست به ظاهر علمی (و شاید هم کاملا علمی!) خودتون رو در برابر فیـلـتـریـنـگ بیمه کردید، در نتیجه وجود این مقاله رو می‌پسندم.

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.