آیا امید در زندگی خوب است یا بد؟

آیا امید در زندگی خوب است یا بد؟

میلاد

شکیب

1395/11/17

9280

بار بازدید شده
Is-Hope-Good-or-Bad امید تمایل به اتفاق چیزی همراه با پیش‌بینی روی دادن آن است. در واقع امید پیش‌بینی روی دادن چیزی است که مطابق میل ماست. امیدوار بدون به اتفاق چیزی در واقع بیان این ادعا است که موضوعی برای ما اهمیت دارد و این موضوع در واقع ادعایی درباره خودمان است.
9280
آیا امید در زندگی خوب است یا بد؟
Vidoal
4.86
آیا امید در زندگی خوب است یا بد؟
امید تمایل به اتفاق چیزی همراه با پیش‌بینی روی دادن آن است. در واقع امید پیش‌بینی روی دادن چیزی است که مطابق میل ماست. امیدوار بودن به اتفاق چیزی در واقع بیان این ادعاست که موضوعی برای ما اهمیت دارد و این موضوع در واقع ادعایی درباره خودمان است.

روی دیگر سکه امید ترس است که تمایل به اتفاق نیافتادن مسئله‌ای که با پیش‌بینی روی دادن آن ترکیب شده است. هر امیدی در ذات خود ترس به همراه دارد و در درون هر ترسی امیدی نهفته است. البته نقطه مقابل دیگر امید، ناامیدی و یاس است که شکل همراه با استرس و آشفتگی ناامیدی است.
 
امید معمولا به آمدن بهار تشبیه می‌شود و بسیاری معتقدند زندگی بدون امید غیرممکن است. امید نشانه‌ای از اعتماد به نفس در زندگی و اساس بسیاری از توانایی‌های فردی ما مانند صبر، عزم و شهامت است. امید نه تنها زندگی ما را هدف‌دار می‌کند بلکه این انگیزه را به ما می‌دهد که برای رسیدن به این اهداف تلاش کنیم. مارتین لوترکینگ می‌گوید: «هر کاری که در دنیا انجام می‌شود در واقع امید آن را انجام می‌دهد». امید نه تنها به آینده نظر دارد بلکه تحمل مشکلات اکنون را راحت‌تر می‌کند و ما را از زمستان‌های زندگی به سلامت عبور می‌دهد.

در نگاه عمیق‌تر، امید زمان حال را به گذشته و آینده ما ربط می‌دهد و به زندگی ما شکل و معنا می‌بخشد. امیدهای ما در زندگی در واقع رشته‌هایی‌اند که بخش‌های مختلف زندگی ما را به هم وصل می‌کنند و چالش‌های ما، موفقیت‌ها و عقب‌گردها، توانایی‌ها و کاستی‌ها را تعریف می‌کنند. زیستن با این ایده باعث می‌شود ما با چیزی بزرگ‌تر و فراتر از خودمان پیوند برقرار کنیم؛ پیوندی که از دل نیروهای کیهانی زندگی ایجاد شده و مانند ذات طبیعت در درون ما به جریان می‌آید.

در عوض، ناامیدی هم دلیل و هم علامت افسردگی است و در درون افسردگی ممکن است فرد به خودکشی برسد. یکی از پرسش‌های مهم روان‌شناسان از بیماران خود این است که «در زندگی خود به چه چیزهایی امید دارید؟» و اگر پاسخ بیمار «هیچ‌چیز» باشد روان‌شناسان به این پاسخ توجه جدی‌ای خواهند داشت.
 

امید داشتن خوشایند است چراکه پیش‌بینی روی دادن خواسته‌های ما در زندگی خوشایند است. اما امید دردناک هم است چراکه شرایط دل‌خواه ما همیشه در دسترس نیست و ممکن است هیچ‌وقت در دسترس نباشد. گرچه احتمال این‌که امید منطقی و عاقلانه ما را به حرکت دربیاورد و در زندگی ما اثر مثبت بگذارد زیاد است اما امید واهی ممکن است باعث زجر ما در زندگی شود و منجر به سرخوردگی، یاس و خشم گریزناپذیر شود. دردی که پناه بردن به امیدهای واهی در زندگی ایجاد می‌کند و درد بزرگ‌تری که نرسیدن به آن‌ها ما را فرا می‌‌گیرد ما را به این نتیجه می‌رساند که چرا انسان‌ها امیدهای متواضعانه و ساده‌ای در زندگی دارند.

آلبر کامو در مقاله‌اش در سال ۱۹۴۲ با نام اسطوره سیزیف وضعیت بشر را با موقعیت سیزیف، پادشاه اسطوره‌ای افیرا مقایسه می‌کند. سیزیف در اساطیر یونان به خاطر فاش کردن راز خدایگان محکوم شد تا تخته سنگی را به دوش گرفته و تا قله یک کوه حمل کند، اما همین که به قله می‌رسد، سنگ به پایین می‌غلتد و سیزیف باید دوباره این کار را انجام دهد. کامو در این مقاله نتیجه می‌گیرد که: «کشمکش برای رسیدن به قله کافی است تا سیزیف را امیدوار نگه دارد. در این حالت باید سیزیف را خوش‌حال تصور کرد».

حتی در ناامیدانه‌ترین لحظه‌ها، سیزیف همچنان می‌تواند شاد باشد. در واقع، او واقعا خوش‌حال است. او در ناامیدی مطلق است زیرا در عین شناختن و پذیرش ناامیدی وضعیتی که در آن قرار دارد، از آن فراتر می‌رود.
سوالات و نظرات کاربران
2
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
امید خیلی خوبه اما اگر چیزی که به وقوعش امید داریم غیرممکن نباشه. چون در این صورت بدتر انسان رو ناامید می کنه
1
بنیامین عزیزطولی
benyamin aziztouli دوشنبه، 18 بهمن 1395
امید واقعا مایه حیات بشر هستش؛ انسان بدون غذا و اب میتونه چند روز زنده بمونه، اما بدون امید، لحظه ای حیات نداره! ممنون.
0
محمد عباسی
محمد عباسی سه شنبه، 19 بهمن 1395
(پاسخ) جوانان ماو کشورهای همسایه و قاره آفریقا و حتی اروپا و آمریکا سالهاست دارن با ناامیدی زندگی میکنن. پس اگربخوایم واقعی ببینیم ناامیدی هم فراگیره وهم قابل تحمله
0
ملک مولایی
ملک مولایی پنج شنبه، 19 اسفند 1395
(پاسخ) نا امیدی اگر واقعی باشه به خودکشی ختم میشه این نا امیدی که ما داریم میبینیم توی خیلی از افراد کاذب و امید پشتشه
0
ملک مولایی
امیرحسین راستگو پنج شنبه، 19 اسفند 1395
آروین د.یالوم هم در این موارد مقاله های خوبی داره پیشنهاد میکنم یه نگاهی بهش بندازید
0
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
امید داشتن تو همه چیز به انسان کمک میکنه...هیچ وقت نباید امید خودمونو از دست بدیم.
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
امید یکی از مهم ترین ویژگی ها برای ادامه حیات بشره .
0
اسامه شمس
اسامه شمس سه شنبه، 03 اسفند 1395
امید واهی ویران کننده خواهد بود
0
هادی جوان
هادی جوان جمعه، 22 بهمن 1395
بیم و امید هردو لازمه زندگیه و هرکدوم واهی باشه به ضرر شخص تموم میشه.
0
mamad photo
mamad سه شنبه، 19 بهمن 1395
امید چیزیه که من ندارمش واقعا با مطالب سایتتون امیدوار شدم.مثل همیشه عالی بود
0
محمد عباسی
محمد عباسی سه شنبه، 19 بهمن 1395
اینکه درمقاله مثل همیشه به جنبه های مثبت و منفی موضوع اشاره شده قابل تقدیره. من همیشه تصور میکردم که امید خیلی خوبه و اگر امید یاس بیاره درحقیقت امید نبوده یه چیز دیگه ای بوده.
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور دوشنبه، 18 بهمن 1395
زندگی هر یک از ما سرشار از فراز و نشیب های بسیاری هستش که برخی از آنها با کمی تلاش حل می شن و برخی نیاز به وقت و انرژی بیشتری داره .هنگام عبور از گردنه های دشوار زندگی لازمه به خودمان انرژی و امید بدیم. وجود و همراهی دوستان، آَشنایان ، خانواده و همسر بسیار خوب و ضروریه اما حقیقت این که بهترین راهنما و کسی که در این مسیر می تونه به ما کمک کنه خودمان هستیم.
0
ناصر photo
ناصر دوشنبه، 18 بهمن 1395
جواب به این سوال از نظر تئوریک میتواند مثبت یا منفی باشد.البته پاسخ مثبت یا منفی یک پاسخ کلیشه ای میباشد.امید به زندگی میبایست با توجه به شرایط محیطی و اقتصادی هر شخص بررسی شود در نتیجه نمی توان پاسخ مشخصی به این سوال داد
0
عليرضا photo
عليرضا دوشنبه، 18 بهمن 1395
پاراگراف آخر را نفهميدم!!
0
شکوفه photo
شکوفه دوشنبه، 18 بهمن 1395
جالب بود ، ممنون
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری دوشنبه، 18 بهمن 1395
جالب بود... وباید بگم یک واقعیت محضه چون در کنا ر هر امید یک ترس نهفته وجود دارد