کودکان دوزبانه در تشخیص صداها توانمندترند

کودکان دوزبانه در تشخیص صداها توانمندترند

میلاد

شکیب

1396/03/25

2833

بار بازدید شده
bilingual-children-recognise-voices-more-than-one-language نتایج یک مطالعه جدید یکی از دیگر از توانایی‌های افرادی را که می‌توانند به بیش از یک زبان صحبت کنند نشان می‌دهد.
2833
کودکان دوزبانه در تشخیص صداها توانمندترند
Vidoal
4.46
کودکان دوزبانه در تشخیص صداها توانمندترند
برای سال‌های متمادی نتایج مطالعات مختلف دانشمندان نشان می‌داد که افراد دوزبانه مزایای شناختی زیادی دارند: تمرکز بهتر، مهارت‌های فردی پیشرفته و حتی توانایی داشتن تجربه‌ای متفاوت از زمان. علاوه بر این، نتایج یک مطالعه جدید یکی از دیگر از توانایی‌های افرادی را که می‌توانند به بیش از یک زبان صحبت کنند نشان می‌دهد.

طبق نتایج مطالعه‌ای که توسط مدرسه فرهنگ، آموزش و توسعه انسانی Steinhardt در دانشگاه نیویورک انجام شده کودکان دوزبانه در تشخیص صداها و دریافت اطلاعات توانایی بیش‌تری نسبت به هم‌تایان یک‌زبانه خود دارند. سوزان لِوی، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار رشته علوم و اختلال‌های ارتباطی در مدرسه Steinhardt دانشگاه نیویورک، می‌گوید: «کودکان دوزبانه هنگام پردازش اطلاعات درباره صدای گوینده یک مزیت ادراکی نسبت به دیگران دارند. این مزیت در جنبه اجتماعی درک گفتار دیگران وجود دارد. در این حالت تمرکز روی پردازش اطلاعات زبانی نیست، بلکه روی پردازش اطلاعات مربوط به گوینده است. کلام هم‌زمان حاوی اطلاعاتی در مورد خود گوینده و حرف‌هایی که او می‌گوید است».

لوی برای آزمایش نظریه خود گروهی شامل ۴۱ کودک را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. از این ۴۱ نفر ۲۲ نفر به زبان انگلیسی حرف می‌زنند و تک‌زبانه بودند و ۱۹ کودک دوزبانه بودند که همه آن‌ها به انگلیسی حرف می‌زدند و در طول روز به زبانی دیگر (به غیر از زبان آلمانی) حرف می‌زدند یا در معرض آن بودند. این کودکان براساس سن‌شان به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه کودکان ۱۰ سال به بالا و گروهی دیگر کودکان کوچک‌تر.
 

پژوهش‌گران برای ارزیابی و تحلیل توانایی شناسایی صدا کودکان، به آن‌ها وظایف مختلفی را محول کردند. برای مثال در یکی از کارها، این کودکان باید به تعدادی کلمه آشنا در زبان انگلیسی گوش می‌دادند که فردی با لهجه آلمانی آن‌ها را بیان می‌کرد. سپس این کودکان همین کلمات را به آلمانی شنیدند و از آن‌ها خواسته شد بگویند که گوینده دوم همان گوینده اول است یا این دو گوینده دو فرد مختلف هستند.

جالب است بدانید در این کار کودکان بالای ۱۰ سال عمل‌کرد بهتری نسبت به کودکان پایین‌تر از ۱۰ سال از خود نشان دادند و این مسئله مهر تاییدی است بر یافته‌های دیگر دانشمندان مبنی بر این‌که توانایی دریافت و درک اطلاعات با افزایش سن بهتر می‌شود. با این حال، کودکان دوزبانه نسبت به کودکانی که فقط به یک زبان حرف می‌زدند در این آزمایش عمل‌کرد بهتری داشتند.

لوی می‌گوید: «این مطالعه آزمایشی قوی در زمینه شناسایی مزایای دوزبانه بودن است زیرا در حالتی انجام شده که شرکت‌کنندگان همگی به یک زبان آشنایی کامل داشتند و زبان دوم برای همه آن‌ها ناآشنا بوده است. مزایای دوزبانه بودن حتی در زبانی که برای فرد ناآشناست نمود پیدا می‌کند».

لوی معتقد است توانایی افراد دوزبانه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ کودکان دوزبانه بیش‌تر به شنیدن کلام بالهجه و زبان‌های دیگر عادت دارند، آن‌ها در تمرکز توانایی خوبی دارند، در کنترل شناختی قوی‌ترند و مهارت‌های درک اجتماعی بالاتری دارند. او می‌گوید: «گرچه ما همچنان به پژوهش‌های بیش‌تری برای توضیح چرایی توانایی کودکان دوزبانه در شناسایی سریع‌تر و بهتر صداها داریم، اما نتایج مطالعه ما نمونه‌های دیگری را از مزایای توانایی حرف زدن و درک زبان‌های دیگر بیان می‌کند».