کلم بروکلی سالم‌تر و مغذی‌تر از قبل می‌شود

کلم بروکلی سالم‌تر و مغذی‌تر از قبل می‌شود

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/08

4148

بار بازدید شده
broccoli-will-be-more-nutritious کلم بروکلی سال‌هاست به‌عنوان یک ماده مغذی و سالم شناخته می‌شود اما به نظر می‌رسد دانشمندان راه‌های جدیدی را برای افزایش خواص این گیاه پیدا کرده‌اند.
4148
کلم بروکلی سالم‌تر و مغذی‌تر از قبل می‌شود
Vidoal
4.03
کلم بروکلی سالم‌تر و مغذی‌تر از قبل می‌شود
کلم بروکلی سال‌هاست به‌عنوان یک ماده مغذی و سالم شناخته می‌شود اما به نظر می‌رسد دانشمندان راه‌های جدیدی برای افزایش خواص این گیاه پیدا کرده‌اند.

دانشمندان روی شیوه‌ای کار می‌کنند که با آن بتوانند مواد فنلی (phenolic content) بیشتری به کلم بروکلی اضافه کنند. فنل یک ماده مغذی است که به طرز چشم‌گیری خطر بیماری‌های کشنده مانند سرطان و بیماری‌های سرخرگ‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

جک جویک، متخصص ژنتیک در دانشگاه ایلینویز آمریکا، که روی این پروژه کار می‌کند متوجه شده که ترکیب‌های حاوی فنل دارای قدرت آنتی‌اکسیدان بسیار زیادی‌اند. این ترکیب‌ها به فرایند طبیعی توقف رادیکال‌های آزاد مضر پیش از آن‌که به سلول‌های موجود در بدن ما آسیب بزنند قدرت می‌بخشند. به عبارت دیگر، هر چه میزان ترکیب‌های فنلی بیشتر باشد نتیجه بهتر خواهد شد. برای مثال هر چه میزان ترکیب‌های فنلی در کلم بروکلی بیشتر باشد، خطر بروز بیماری‌های تحلیل‌برنده (degenerative diseases) مانند دیابت نوع 2 یا آسم کاهش می‌یابد.

جویک، همراه با تیم‌اش، روی انواع بروکلی کار کردند تا در نهایت بهترین ترکیب‌های فنلی را برای اضافه کردن به این گیاه پیدا کنند. آن‌ها امیدوارند همین کار را روی سبزیجات دیگر مانند کلم و کلم‌پیچ هم انجام دهند.

جویک می‌گوید: «ترکیب‌های فنلی، موادی نیستند که در بدن ما تولید شوند، بنابراین ما باید خوردن این نوع مواد را در رژیم غذایی خود لحاظ کنیم. این ترکیب‌ها برای همیشه در بدن ما نمی‌مانند، به همین دلیل باید آن‌ها را در قالب سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی هر سه یا چهار روز مصرف کنیم تا خطر بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان یا بیماری‌های تحلیل‌برنده کاهش یابد».

به‌رغم این‌که ممکن است تغییراتی در کلم بروکلی در فرایند غنی‌سازی آن انجام شود، اما جویک می‌گوید طعم و شکل کلم بروکلی تغییری نخواهد کرد.

منبع: businessinsider
سوالات و نظرات کاربران
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
کلم بروکلی آب‌پز اما طعم‌دار شده کنار عچغذاهای گوشتی مثل استیک و سوفله عالی میشن مخصوصا اگر قارچ و هویج و پوره سیب زمینی هم همسایه‌شون بشن 😆😜
0
تنها شب
رضا صالحی جمعه، 20 اسفند 1395
کلم بروکلی هم طعم خوبی داره هم خیلی مفیده!!!! خوشمزس
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی جمعه، 06 اسفند 1395
این کلم برای مشکل پروستات واقعا معجزه میکنه . حتما امتحانش کنید .
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 06 دی 1395
علم ژنتیک !!
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
مطلب جالبی بود فقط اینکه ما مصرفش تو ایران رو بیشتر به صورت ترشیجات می بینیم. آیا ترشی اون هم مفیده ؟>