مصرف سیب زمینی سرخ‌کرده میزان مرگ‌ومیر را دو برابر می‌کند

مصرف سیب زمینی سرخ‌کرده میزان مرگ‌ومیر را دو برابر می‌کند

میلاد

شکیب

1396/03/31

2476

بار بازدید شده
eating-chips-twice-week-death-double-chance-risk نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن چیپس یا سیب‌ زمینی سرخ‌کرده بیش از ۲ بار در هفته خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد.
2476
مصرف سیب زمینی سرخ‌کرده میزان مرگ‌ومیر را دو برابر می‌کند
Vidoal
4.79
مصرف سیب زمینی سرخ‌کرده میزان مرگ‌ومیر را دو برابر می‌کند
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن چیپس یا سیب‌ زمینی سرخ‌کرده بیش از ۲ بار در هفته خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد. فرقی نمی‌کند سیب زمینی سرخ‌کرده را با سس قرمز بخورید یا برگر و یا در کنار مرغ کنتاکی، در هر حال این خوراکی خوش‌مزه یکی از پرمصرف‌ترین غذاها در سراسر جهان است.

برای مثال طبق اعلام بررسی ملی مواد غذایی که از سوی دولت انگلیس انجام می‌شود، مردم انگلستان در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۱۹۷۴ سه برابر بیش‌تر سیب زمینی سرخ‌کرده یا چیپس مصرف کرده‌اند که این مسئله شامل سیب زمینی‌های یخ‌زده و نیمه پخته موجود در فروشگاه‌ها هم می‌شود. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که گرچه یکی از عوارض خوردن بیش از حد سیب زمینی سرخ‌کرده افزایش وزن است اما این کار روی میزان و نرخ مرگ‌ومیر هم اثر می‌گذارد.

نتایج این مطالعه که در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی ۸ ساله، نرخ مرگ‌ومیر در افرادی که به طور منظم سیب زمینی سرخ‌کرده مصرف کرده بودند نسبت به دیگران دو برابر بود.

پژوهش‌گران میزان مصرف سیب زمینی و سلامت جسمانی ۴۴۴۰ نفر را که بین ۴۵ تا ۷۹ سن داشتند بررسی و تحلیل کردند. پس از گذشت ۸ سال، ۲۳۶ نفر از این افراد از دنیا رفته بودند. آن‌ها متوجه شدند که گرچه خوردن بیش از حد سیب زمینی- صرف نظر از شیوه پخت- نرخ مرگ‌ومیر را افزایش نمی‌دهد اما افرادی که در طول هفته ۲ تا ۳ بار سیب زمینی سرخ‌کرده مصرف کرده بودند در مقایسه با افراد دیگر بیش‌تر در معرض مرگ بودند.
 

مصرف انواع سیب زمینی سرخ‌کرده با افزایش نرخ مرگ‌ومیر ارتباط مستقیمی داشت. پژوهش‌گران در مطالعه خود که سرپرست آن دکتر نیکولا ورسونه از شورای تحقیقات ملی در شهر پادوا در ایتالیاست، به این جمع‌بندی رسیدند که: «به نظر می‌رسد وضعیت فعلی مصرف سیب زمینی سرخ‌کرده در جهان خطر مرگ‌ومیر را شدت خواهد داد».

پژوهش‌گران بیان می‌کنند که سن و جنسیت شرکت‌کنندگان تاثیری در نتیجه نداشته اما تاکید می‌کنند که عوامل دیگری نظیر چاقی، کمبود فعالیت‌های جسمانی و مصرف بیش از اندازه نمک به تشدید این موضوع کمک می‌کند. سوزان لارسون، استادیار موسسه کارولینسکا در سوئد، می‌گوید: «مصرف سیب زمینی سرخ‌کرده شاخصی برای رژیم غذایی ناسالم است که با افزایش مرگ‌ومیر ارتباط مستقیم دارد».

طبق بررسی ملی مواد غذایی، مصرف مواد غذایی در رستوران‌ها از سال ۱۹۷۴ حدود دو برابر شده است. طی ۳۰ سال گذشته (تا سال ۲۰۱۵) میزان چاقی سه برابر شده و به ۲۷ درصد رسیده است. طبق گزارش‌ها ۵۸ درصد مردان و ۶۸ درصد زنان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.