چین رقیب جدید کشورهای پیشرفته در صنعت فضایی

چین رقیب جدید کشورهای پیشرفته در صنعت فضایی

میلاد

شکیب

1395/10/13

5440

بار بازدید شده
China-New-Ambitious-Plans-Reach-Mars سازمان‌های «اسپیس ایکس» و «ناسا» برنامه‌های خود را برای دسترسی به سیاره سرخ اعلام کرده‌اند اما به‌تازگی یک رقیب جدید اعلام حضور کرده است.
5440
چین رقیب جدید کشورهای پیشرفته در صنعت فضایی
Vidoal
4.84
چین رقیب جدید کشورهای پیشرفته در صنعت فضایی
کشورهای پیشرفته دنیا در حال رقابت در حوزه دستاوردهای فضایی‌اند و این رقابت‌ها هر روز با سرعت بیش‌تری همراه می‌شود. اکنون رقابت بر سر ارسال فضاپیما به مریخ است. سازمان‌های «اسپیس ایکس» و «ناسا» برنامه‌های خود را برای دسترسی به سیاره سرخ اعلام کرده‌اند اما به‌تازگی یک رقیب جدید اعلام حضور کرده است.

وو یانهوا، نایب رئیس سازمان ملی فضایی چین اعلام کرده که پکن قصد دارد در سال ۲۰۲۰ اولین مریخ‌پیمای خود را برای گشت زدن و در مدار مریخ حرکت کردن به این سیاره بفرستد. همچنین بعد از آن، این مریخ‌پیما در ماموریت دوم خود به سیاره سرخ به‌منظور جمع‌آوری نمونه‌های مختلف از سطح آن خواهد رفت. این خبر در کنفرانس خبری عنوان برنامه‌های فضایی چین اعلام و در آن جزئیات برنامه‌های این کشور برای فعالیت اکتشافی و تحقیقاتی پیرامون این سیاره بیان شد.

هدف نهایی چین پیشتازی در حوزه فضایی تا سال ۲۰۳۰ است. تا آن موقع این کشور قصد دارد فضاپیمایی هم به ماه بفرسد که انتظار می‌رود این کار تا سال ۲۰۱۸ اجرایی شود. همچنین چین قصد دارد فضاپیماهایی را به سیاره مشتری و قمرهای آن بفرستد.  

برنامه کشورهای مختلف برای دسترسی به مریخ
رقابت فضایی با رقابت کشورهای آمریکا و روسیه برای برتری در قدرت پروازهای فضایی خود در دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد. البته آمریکا با حضور در ماه در سال ۱۹۶۹ به‌نوعی برنده این رقابت شد. کشور چین هم در آن سال‌ها بیکار نبود اما این کشور تا سال ۱۹۷۰ برای ارسال اولین ماهواره به فضا منتظر ماند.

گرچه چین خیلی دیر وارد رقابت‌های فضایی شد اما در دهه‌های اخیر برنامه‌های گسترده‌ای برای حضور جدی در این حوزه داشته است. تا کنون این کشور موفق به پیاده‌روی فضایی شده، یک ماه‌نورد به ماه فرستاده، یک آزمایشگاه فضایی راه‌اندازی کرده و ۵ پرسنل خود را به فضا فرستاده است. چین به همراه آمریکا و روسیه تنها کشورهایی‌اند که موفق به ارسال پرسنل به فضا شده‌اند.

با توجه به پیشرفت فوق‌العاده در تکنولوژی، رقابت بین کشورها بسیار بیش‌تر از قبل شده و دولت‌ها شانه‌به‌شانه کمپانی‌های خصوصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. کمپانی «اسپیس ایکس» برنامه‌های خود را برای سکونت در مریخ در ۴۰ تا ۱۰۰ سال آینده اعلام کرده و سال ۲۰۲۵ را سال رسیدن به مریخ عنوان کرده است. در این زمینه الون ماسک، مدیر عامل این کمپانی اعلام کرده که اکنون دیگر پرسش ما رسیدن به مریخ نیست بلکه پرسش اساسی زمان رسیدن به این موفقیت است.

از سوی دیگر «ناسا»، که امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ به مریخ دسترسی پیدا کند، برنامه خود را برای رسیدن به سیاره سرخ در چند فاز مختلف تقسیم‌بندی کرده است: «تحقیقات فراوان خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی تا عملیات پیچیده در مدارهای گوناگون برای شبیه‌سازی و سرانجام ماموریت در مریخ و ساخت خانه در آن». با این همه اکنون کشور چین هم به‌عنوان یکی از کشورهای فعال در این حوزه به صورت جدی اعلام حضور کرده است.
سوالات و نظرات کاربران
0
نگار  هدایتی
نگار هدایتی سه شنبه، 04 دی 1397
اینجوری که چین در همه زمینه ها داره پیشتاز میشه چیزی نمونده ابر قدرت دنیا بشه
0
مهران امینی
مهران امینی یکشنبه، 29 اسفند 1395
چین خیلی داره پیشرفت میکنه کم مونده قدرت دوم جهان شه
0
سید محمد حسینی
سید محمد حسینی یکشنبه، 22 اسفند 1395
کی میشه ایران فضانورد به مریخ بفرسته و خبر حضور ایران بین 8 کشور تسخیر کننده مریخ بشه باز افتخار کنیم چین داره از منابع انسانی و امکانات و موقعیت جغرافیاییش خوب بهره میگیره و پیشرفت میکنه چرا مانه
0
مریم شکری کاریزعمر
مریم شکری کاریزعمر شنبه، 21 اسفند 1395
هیجان انگیز میشه ریسکه اگه برن و برنگردن
0
علی اکبر ظهرابی
علی اکبر ظهرابی پنج شنبه، 19 اسفند 1395
اول باید این مردمی رو که میخوان سال 2025 ببرن مریخ رو زنده برگردونن...حالا درباره بقیه مسایل پیشرفته تر وقت هست
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده یکشنبه، 15 اسفند 1395
باید منتظر موند و دید :D ولی ناسا ب نظر من زودتر موفق میشه
0
امیرحسین وثوقی
امیرحسین وثوقی جمعه، 13 اسفند 1395
سفر به مریخ یکی از بزرگترین پروژه های پیش رو بشر هست و واقعا فرستادن انسان برای زندگی روی مریخ ریسک بسیار بالایی داره
0
محمدرضا مهدیزاده
محمدرضا مهدیزاده پنج شنبه، 16 دی 1395
چرا کشوری مثل چین باید تو این زمینه مهنسانش رو از ایران بگیره ب اسم خودش بیرون بده ؟؟؟؟؟؟؟؟
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
(پاسخ) منبعی برای حرفتون دارید؟میدونم تو ناسا مهندسین ایرانی هستن اما اگر برای چین هم اینطوره لطفا منبع رو اعلام کنید بنده مطالعه کنم
0
alisina nazari
alisina nazari شنبه، 25 دی 1395
(پاسخ) با یه جستجو در گوگل میتونیم بفهمیم که تعداد دانشمندان کشورهای شرقی مثل چین وژاپن نسبت به ایران بیشتره
0
علی photo
علی چهارشنبه، 15 دی 1395
ایران فاصله زیادی نسبت به کشورهای توسعه یافته در حوزه صنعت فضایی دارد،این کشورها به فکر تسخیر مریخ اند اما ایران هنوز به فکر اینه که چطوری آدم بفرسته فضا همچنین هنوز توانایی ساخت فضا پیما و ایستگاه فضایی وفرستادن وهدایت آنها رو نداره،فقط به فناوری ساخت ماهواره رسیده اونهم ماهواره هایی که عمر چنداتی ندارند و به زودی تبدیل به زباله فضایی میشن.
0
alisina nazari
alisina nazari شنبه، 25 دی 1395
(پاسخ) آره درسته
0
حسام الدین  شادزهي سرجو
حسام الدین شادزهي سرجو دوشنبه، 20 دی 1395
چین تو چند سال اخیر پیشرفت های قابل توجهی کرده واین به خاطر برنامه ریزی ها وتولیداته شونه
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 19 دی 1395
اگر چه کشور عزیزمون راه زیادی داره تا به این کشورها برسه ولی همین که با موفقیت تونست موجوات زنده به فضا بفرسته و زنده برگردونه خودش در مقیاس کشورهای در حال توسعه موفقیت بزرگی به حساب میاد.امیدوارم برنامه های فضایی ایران متوقف نشده باشه
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
مطلب خوبی بود!میلاد عزیز اگر ممکنه درباره ی نظریه دیسکی بودن شکل زمین هم مطلب بزار چون فکرم درگیر شده که آخر زمین گرده یا صاف چون گروهی تو روسیه مدعی شدن زمین شبیه یه دیسک صاف هست و گرد بودن زمین تنها دروغ آمریکا برای رسیدن به منافع خودشه!همچنین درباره ی این شایعه که میگن اصلا فردی به ماه نرفته هم مطلب بزار!ممنونم
0
Mohsen Mm
Mohsen Nemati چهارشنبه، 15 دی 1395
اگر این سه کشور متحد بشن و هزینه هاشونو نه به طور موازی بلکه تقسیم کنن بهتر نبود؟ مشکل ما ادمها اینه چرخ رو از اول اختراع کنیم
0
زین العابدین نعمت زاده
زین العابدین نعمت زاده پنج شنبه، 16 دی 1395
(پاسخ) همین رقابت باعث پیشرفت می شه.
0
مصطفی .
م کهن دوشنبه، 13 دی 1395
ایران قرار بود میمون بفرسته. و حتی تو 1404 آدم به فضا بفرسته. فکرکنم فراموش شده