چه ساعتی از روز برای دوش گرفتن مناسب‌تر است؟

چه ساعتی از روز برای دوش گرفتن مناسب‌تر است؟

میلاد

شکیب

1396/02/19

7153

بار بازدید شده
when-is-the-best-time-shower همیشه یک پرسش در مورد حمام کردن و دوش گرفتن در بین مردم مطرح بوده است: آیا بهتر است صبح‌ها دوش بگیریم یا شب‌ها؟
7153
چه ساعتی از روز برای دوش گرفتن مناسب‌تر است؟
Vidoal
4.48
چه ساعتی از روز برای دوش گرفتن مناسب‌تر است؟
همیشه یک پرسش در مورد حمام کردن و دوش گرفتن در بین مردم مطرح بوده است: آیا بهتر است صبح‌ها دوش بگیریم یا شب‌ها؟ آن‌هایی که صبح‌ها را ترجیح می‌دهند معتقدند که حمام کردن کسلی صبح‌گاهی آن‌ها را گرفته و باعث می‌شود باقی روز را با انرژی و سرزندگی ادامه دهند. آن‌هایی هم که شب را ترجیح می‌دهند می‌گویند که آب داغ به آن‌ها آرامش می‌دهد و علاوه بر این آن‌ها اصلا نمی‌توانند با بدن کثیف به تخت‌خواب بروند و دوش گرفتن باعث می‌شود خواب بهتری داشته باشند. کدام دسته درست می‌گویند؟

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شب‌ها برای دوش گرفتن زمان بهتری است. البته اگر شما دوست دارید صبح‌ها دوش بگیرید هیچ مشکلی ندارد، اما به هر حال پیش از خواب باید به حمام بروید. نانسی راثشتیان، که خود را سفیر خواب می‌نامد، می‌گوید: «اگر دوست دارید صبح‌ها دوش بگیرید، این کار را بکنید. اما دوش گرفتن در شب واجب است. خیلی مهم است که با بدنی تمیز وارد تخت‌خواب شوید و روز را از شب دور کنید». حتی اگر نمی‌توانید هر شب حمام کنید، حداقل پیش از ورود به تخت‌خواب پاهای خود را بشویید.

با این حال، هم صبح‌ها حمام کردن و هم شب‌ها دوش گرفتن برای سلامتی شما مزایای مختلفی دارد. مونا گوهارا، استادیار رشته پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در آمریکا، می‌گوید: «دوش گرفتن در ساعات اولیه روز به شما این امکان را می‌دهد تا کمی مدیتیشن کنید و پیش از شروع یک روز شلوغ و طولانی خود را بازیابی کنید. با این کار با پایین ماندن هورمون کورتیزول در بدن، التهاب در پوست کاهش می‌یابد».

گوهارا بیان می‌کند که بهترین زمان زدن ریش و کارهایی از این دست صبح‌هاست چراکه صبح‌ها شما سرحال‌تر هستید و احتمال این‌که پوست خود را ببرید کم‌تر است. او می‌گوید: «صبح‌ها بهترین زمان برای زدن ریش است چراکه در این زمان پلاکت‌های خون بیش‌تر است و در صورت برش بافت‌های پوست سریع‌تر بازیابی می‌شوند».
 

همچنین صبح‌ها پوست شما ظاهر بهتری دارد. ین ریس (Yen Reis)، موسس Skin Laundry، که یک وب‌سایت تخصصی پوست است، می‌گوید: «اگر مراقبت‌های مربوط به پوست را به صورت یک عادت صبح‌گاهی انجام دهیم، پوست ما در بهترین حالت خود خواهد بود. این کار بسیار پراهمیت است چراکه به محض این‌که پای‌مان را از خانه بیرون می‌گذاریم، رادیکال‌های آزاد، آفتاب، کثیفی و گرد و غبار به پوست ما حمله می‌کنند».

سلول‌های پوست که در طول شب آرام بوده‌اند، با حمام صبح‌گاهی تحریک می‌شوند و به گفته ریس این امر برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه بسیار مفید است. البته آب را خیلی داغ نکنید. ریس می‌گوید: «برای این کار دوش گرفتن با آب ولرم پیشنهاد می‌شود. گرچه دوش گرفتن صبح‌گاهی باعث می‌شود پوست شما سالم‌تر به نظر برسد، اما دوش گرفتن با آب بیش از حد داغ تاثیر متضادی دارد به‌ویژه برای پوست‌های خشک و حساس».

با این همه، متخصصان پوست معتقدند حمام کردن در شب هم مزایای بسیاری برای پوست دارد و باعث می‌شود تمامی مواد آرایشی روی پوست، چربی‌ها، کثیفی‌ها و آلودگی‌ها که در طول روز روی پوست نشسته‌اند پاک شوند. جدا از مزایایی که دوش گرفتن برای پوست دارد، مهم‌ترین نکته‌ای که در این میان مطرح است این موضوع است که دوش گرفتن در شب چه تاثیری روی کیفیت خواب ما می‌گذارد.

راثشتیان می‌گوید: «وقتی شما وارد تخت‌خواب می‌شوید، باید احساس تمیزی کنید. شما تمام روز را بیرون از خانه بوده‌اید، چرا باید با بدنی کثیف وارد تخت‌خواب شوید؟ دوش گرفتن در شب در واقع بخشی از آیین آماده شدن برای خواب است. این زمان به خود شما اختصاص دارد، نه تلفن یا ایمیل، فقط آب گرم که بدن شما در آن غرق می‌شود. از این فرصت برای حمام کردن با تمرکز حواس استفاده کنید».

در این حالت هم از آب ولرم استفاده کنید، چراکه آب در این دما به بدن شما آرامش می‌دهد و نمی‌گذارد شما در تخت‌خواب گرم‌تان شود. راثشتیان می‌گوید: «دوش گرفتن را به‌عنوان مقدمه خواب خود در نظر بگیرید. هر چه خواب بهتری داشته باشید، پوست و موی شما ظاهر بهتری خواهند داشت. بنابراین حتی اگر خیلی خسته‌اید و می‌خواهید سریع به تخت‌خواب بروید، حتما دوش بگیرید و اجازه دهید آب روی صورت و بدن شما جریان یابد». اما اگر همچنان اصرار دارید که صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب دوش بگیرید، آیا باید روزی دو بار حمام بروید؟ نه لزوما، چراکه طبق گفته دکتر گوهارا این کار باعث می‌شود پوست شما خشک شده و حالت آن خراب شود. بنابراین برای داشتن خواب و پوست سالم‌تر و باکیفیت‌تر، بهتر است شب‌ها حمام کنید.
سوالات و نظرات کاربران
0
شهرام رادمنش
شهرام رادمنش چهارشنبه، 21 شهریور 1397
صبها بین ساعت ۱۰:۳۰ صبح و ۱۱صبح
3
نفیسه سجادیان
نفیسه سجادیان پنج شنبه، 25 خرداد 1396
شبها واقعا دوش گرفتن حس خوبی داره .
2
مریم کاظمی
مریم کاظمی پنج شنبه، 21 اردیبهشت 1396
خوب و بد قرار داد ذهنی ماست... هر چیزی منافع و معایب داره میشه انتخاب کرد...
1
مهدی آقازاده
مهدی آقازاده پنج شنبه، 21 اردیبهشت 1396
آخر شب ودوست دارم
2
جواد جعفرزاده
جواد جعفرزاده چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396
روزی یه بار دوش گرفتن زیاد نیست؟! :)
2
نرگس ابارشی
نرگس ابارشی چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396
شب خوبه چون اینه که خستگی و کسالت رو از بین میبره ..
3
باسط محمدی
باسط محمدی سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
من به شخصه حمام کرون آخر شب رو ترجیح میدم واقعا خستگی رو دور میکنه