تاثیر آرایش بر شخصیت اجتماعی شما

تاثیر آرایش بر شخصیت اجتماعی شما

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/29

11335

بار بازدید شده
Does-makeup-affect-your-social-life بر‌اساس نتایج یک پژوهش، میزان مناسبی از آرایش می‌تواند در برداشت آقایان از افراد (به‌خصوص خانم‌ها) تاثیر مثبتی بگذارد و این در حالی است که به احتمال زیاد خانم‌ها از این افراد برداشت نه‌چندان مثبتی ...
11335
تاثیر آرایش بر شخصیت اجتماعی شما
Vidoal
4.27
تاثیر آرایش بر شخصیت اجتماعی شما
بر‌اساس نتایج یک پژوهش، میزان مناسبی از آرایش می‌تواند در برداشت آقایان از افراد (به‌خصوص خانم‌ها) تاثیر مثبتی بگذارد و این در حالی است که به احتمال زیاد خانم‌ها از این افراد برداشت نه‌چندان مثبتی خواهند داشت.

به‌عنوان نویسنده‌ این مطلب، موضوع آرایش (به‌خصوص در خانم‌ها) و تاثیر آن بر وجهه‌ اجتماعی افراد، یکی از پرسش‌های بدون پاسخ و کنجکاوی‌های ذهن من بود. فقط از روی کنجکاوی و جهت بررسی نظرات اطرافیانم، تصویر بالا را روی صفحه‌ شخصی خود قرار داده و از دوستانم خواستم تا نظراتشان درباره «برداشت خود از تصویر چپ و راست» را برای من ارسال کنند.

از ۱۸۸ نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۵۹ درصد زنان تصویر سمت چپ و ۵۷درصد مردان نیز تصویر سمت راست را انتخاب کرده بودند. این اختلاف‌نظر شاید معنا‌دار، پرسش‌های دیگری را در ذهن من مطرح کرد؛ چرا اکثریت خانم‌ها در برخورد اول و نسبت به کسی که شناختی نسبت به او ندارند، عکس بدون آرایش و بیشتر آقایان بر‌خلاف خانم‌ها تصویر با آرایش را انتخاب کرده بودند؟

برای درک بهتری از این پدیده با یک مثال و پرسش شروع می‌کنیم. شما به‌عنوان یک خانم، فردا مصاحبه‌ کاری دارید. شما از میزان سواد و آگاهی خود در مورد شغل مربوطه مطمئن هستید، ولی همچنان نسبت به برخورد اول خود با مصاحبه‌گران نگرانی‌هایی دارید؛ نگرانی‌هایی از جمله این‌که چه نوع لباسی را بپوشم؟ چه عطری را مصرف کنم؟ و تا چه اندازه‌ای آرایش کنم؟ مطمئنم که بسیاری از شما در این سردرگمی بوده‌ و به احتمال زیاد پاسخ دقیقی برای این پرسش‌ها نیافته‌اید.

بر‌اساس نتایج پژوهشی با موضوع «درک خانم‌ها و آقایان از پرستیژ یا تسلط یک فرد با یا بدون آرایش» در دانشگاه استرلینگ ، برداشت فردی خانم‌ها از چهره‌ آرایش شده‌ یک خانم دیگر، «تسلط و چیرگی» و برداشت آقایان «پرستیژ و اعتبار» است. تسلط و اعتبار دو روش متفاوت برای پیشبرد مدارج ترقی یک فرد در جامعه هستند، ولی بین این دو روش تفاوت عمده‌ای را می‌توان قائل شد. افرادی که روش و استراتژی تسلط را انتخاب می‌کنند، معمولا برای دستیابی به اهداف خود از چیرگی بر شرایط و افراد، ترس و ابایی ندارند و بر‌خلاف این رویه افرادی که پرستیژ و اعتبار را سرلوحه‌ کار خود قرار می‌دهند، برای مثال در محیط کار و در تعامل با همکاران، محیط بازتر و آزادتری را برای دیگران به‌وجود می‌آورند. طبیعتا در این مطلب امکان و زمان لازمی وجود ندارد که در مورد اعتبار یا اثرگذاری هر کدام از این دو روش صحبت کنیم، ولی در ارتباط با موضوع مطلب می‌خواهیم بدانیم که به‌طور مثال، اگر شما در یک مصاحبه‌ کاری آرایش کرده‌ باشید، از دید گروه مصاحبه‌شونده جزو کدام گروه قرار خواهید گرفت؟

برای بررسی این موضوع، گروه پژوهشگر تصویر یک خانم بدون آرایش وهمچنین تصویر همان خانم با آرایش متوسط و کم را به یک گروه «ناظر» نشان دادند. گروه ناظر که خود مشتمل از دو جنس مخالف (خانم‌ها و آقایان) بودند، در نگاه اول عکس با آرایش را کمی جذاب‌تر یافتند، اما در ادامه‌ نظرات، اختلاف آرایش معناداری بین خانم‌ها و آقایان مشاهده شد. خانم‌ها به‌طور متوسط عکسِ با آرایش را با صفاتی همچون تسلط و چیرگی توصیف کرده و بر‌عکس آقایان تصویر با آرایش را با صفاتی همچون پرستیژ و اعتبار تشریح کردند.

در ادامه پژوهشگران برای نتیجه‌گیری دقیق‌تر، نظر‌سنجی دیگری را طراحی کردند. در نظرسنجی دوم از گروهی از خانم‌ها خواسته شد که بعد از تماشای عکس با یا بدون آرایش یک خانم، به سوال‌های زیر پاسخ دهند:
  •  اگر خانم در تصویر با همسر شما تعامل و گفت‌وگو کند، چه حسی به شما دست خواهد داد؟
  •  به نظر شما آقایان کدام حالت را جذاب‌تر می‌یابند، با آرایش یا بدون آرایش؟
  • از دیدگاه شما کدام تصویر در روابط احساسی با دیگر افراد راحت و بی‌قیدتر است؟

بر‌اساس پاسخ‌های گروه دوم و همانطور که شاید پیش‌بینی می‌کردید، خانم‌ها تصویر با آرایش را از دید آقایان جذاب‌تر می‌دانستند و در پاسخ به سوال سوم، او را تا حدودی فردی بی‌قید دانسته و اعتراف (اقرار) کردند که اگر تصویر با آرایش در تعامل با همسرشان قرار گیرد، به او حسادت بیشتری خواهند ورزید. در پژوهش‌های دیگری که در این زمینه انجام شده است، زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری به حسادت ورزیدن در مورد خانم‌های جذاب دیگر را دارند.

البته می‌توان گفت که این‌گونه‌ پژوهش‌ها صد در صد قابل اطمینان نیستند؛ به‌طور مثال، در پژوهش دیگری در مورد تاثیر چهره‌ اشخاص بر موفقیت آن‌ها، اینطور نتیجه‌گیری شد که افرادی که از دید دیگران ظاهر با‌وقاری دارند، به‌طور‌معمول در مدارج شغلی موفق‌تر هستند، ولی در‌واقع اینطور نیست و کسانی هم هستند که ظاهر بی‌ابهت و ناموقری دارند، اما از موفقیت شغلی و اجتماعی بالایی برخوردارند.

 با این وجود، استناد به یک پژوهش علمی و ارائه‌ یک نتیجه‌ کلی برای چنین پدیده‌ای با پیچیدگی بسیار زیاد کار آسانی نیست، اما شاید به‌گونه‌ای بتوان از نتایج پژوهش‌های اینچنینی استفاده‌هایی را به‌عمل آورد. اکنون با دانستن نتیجه چنین پژوهشی شاید بد نباشد که در مصاحبه‌ کاری آینده خود به جنس و تعداد مصاحبه‌‌کنندگان فکر کرده و با استفاده از دانشی که از این مطلب به‌دست آورده‌اید، نوع آرایش خود را تنظیم کنید!

نظر شما و برداشت اول شما در مورد این دو تصویر چیست؟ آیا نتایج این آزمایش و توضیحات فوق با برداشت شما هم‌خوانی دارد یا شما برداشتِ کاملا متفاوتی در مورد این پدیده دارید؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.
سوالات و نظرات کاربران
0
نرجس قادری
نرجس قادری شنبه، 14 بهمن 1396
من در ماه یه بار پیش میاد آرایش کنم یعنی الان پیشنهادتون اینه من آرایش کنم؟؟؟؟
0
الهام photo
الهام پنج شنبه، 09 آذر 1396
من چهره ي با ارايش ملايم رو ترجيح ميدهم.
0
مروارید  فلاحی
مروارید فلاحی دوشنبه، 01 خرداد 1396
آرایش زننده هم داریم که روی انسان تاثیر بد می‌ذاره
0
خیرمحمد آریان
خیرمحمد اریان پنج شنبه، 03 فروردین 1396
من از تصویر دوم که همان آرایش شده است خوشم آمد خیلی جذاب و شادتر می امد و انگار میشه باهاش کنار امد و او را به یک قهو دعوت کرد تصویر اول زنی جدی تر است که ادم فکر می کند حوصله هیچ کس را ندارد اگر پیشنهاد منصفانه یک قهوه به او بدهیم در جا جواب رد می دهد...!
0
مریم شکری کاریزعمر
مریم شکری کاریزعمر دوشنبه، 23 اسفند 1395
من خودم از آرایش خیلی زیاد خوشم نمیاد بعضیا فکر میکنن قشنگ میشن ولی واقعا مصنوعی به نظر میرسن
0
میریام جان
ماری جان پنج شنبه، 19 اسفند 1395
من با بنیامین عزیز طولی موافقم
0
میریام جان
ماری جان پنج شنبه، 19 اسفند 1395
من با بنیامین عزیز طولی موافقم
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی دوشنبه، 09 اسفند 1395
من موافقم! در مورد خود من اینجوریه که اگه با خانومی با ارایش معمولی برخورد کنم، نظر مثبت و خوش بینانه ای در موردش پیدا میکنم که احتمالا به همین اعتبار و محبوبیت اجتماعی مربوط میشه.
0
فواد شهیدی
فواد شهیدی شنبه، 07 اسفند 1395
به نظرم ارایش یک امر سلیقه ای هست خیلی شده ما یه کاری رو میکنیم که دوس داریم و خانوما هم ارایششون همیجوریه البته میشه گفت بهشونم اعتماد بنفس میده و این خوبه براشون. اینکه دوس دارن قشنگ بنظر برسن هم یعنی براشون مهمه که خودشون از نگاه خودشون زیباتر برسن.و به خودشون ببالن (حس خود رضایتی) اما خو افراط در اون این جوانب رو به نظرم تغییر بده و... .
0
ساسان جم
ساسان جم شنبه، 07 اسفند 1395
خانم های کم آرایش تر جذاب ترند چون به شخصیت اصیلیشون نزدیکترند- و به نظرم اعتماد بنفس بیشتری دارند که با آرایش کم وارد جامعه می شوند البته نظر شخصی من بود و قصد توهین به هیچ یک هموطنان رو نداشتم.
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری چهارشنبه، 13 بهمن 1395
سلام بنظر من برداشت دوم بهتره
0
زینب کریمی
زینب کریمی جمعه، 24 دی 1395
رفتار و اخلاقیات فردی هم دررابطه هاتاثیربسزایی دارد که به آن اشاره ای نشده.ماافرادراتنهاباظاهر نمی شناسیم.چه بساافرادی که زیبارو و بد ذات اند
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
آرایش زن ها بیشتر تو چشم هست و اینکه باعث جذابی شون میشه.
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی دوشنبه، 22 آذر 1395
میل به زیبایی ذاتی و خدادادیست...با سپاس
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
ارایش زن ها را زیبا میکند ولی زیبایی لحظه ای و کاذب
0
جاوید photo
جاوید جمعه، 30 مهر 1395
با سلام.براساس تجاربی که من در زندگی خویش کسب کردم خانمها نسبت به خانم هایی با چهره جذابتر احساس حسادت می کنند.البته خب کاریش هم نمیشه کرد. چون این مساله در ذات خانمها قرار دارد.
0
حمیدرضا سالاری
حمیدرضا سالاری چهارشنبه، 28 مهر 1395
زنهای حسوددد😜😜😜
1
یلدا شیرازی
یلدا شیرازی چهارشنبه، 28 مهر 1395
احساس می کنم خانم ها تصویر بدون آرایش رو انتخاب می کنن چرا که 1. نگران برداشت های اجتماعی هستن و 2. زن موفق بدون آرایش و یا کلا زنانی که جرات این رو دارن که کاملا خودشون باشن همواره در بین خانم ها ستایش می شن و انسان های باراده تری به نظر می یان
0
فرزانه photo
فرزانه یکشنبه، 20 تیر 1395
تو نگاه اول نسبت به کسی که بدون آرایش هست احساس بهتری دارم ولی یه لبخند یا یه اخم کوچیک میتونه نظرم رو کاملن تغییر بده.در کل به نظرم جدا از نتایج تحقیقات این چنینی هرکسی طوری باید تو جامعه حضور پیدا کنه که در درجه اول خودش و بعد بقیه افراد احساس خوبی بهشون دست بده.
0
ایمان photo
ایمان چهارشنبه، 02 تیر 1395
اختلاف نظر معنادار برای آماری که بسیار به هم و از طرفی به عدد ۵۰ درصد نزدیک هست به نظرم کمی غلوآمیز است.
0
امیر photo
امیر دوشنبه، 31 خرداد 1395
به اعتقاد من مطلب نوشته شده با نتیجه گیری من متفاوت است .من معتقدم که زنانی با آرایش ملایم در جلسه اول مصاحبه حس تسلط را القا نمی کنند و بلعکس افراد گروه مقابل این حس را بیشتر می رسانند.با این حال می توان از نوشتار فوق نیز بعنوان گزینه ای موجود در امر مصاحبه استفاده نمود.
0
نگین photo
نگین یکشنبه، 30 خرداد 1395
استناد کردن به همچین تحقیقاتی نیاز به یک جامعه ی آماری مناسب داره هم از نظر تعداد هم از نظر پراکندگی از نظر من این دیدگاه ها در جوامع مختلف با توجه به فرهنگ و طرز فکر مردم می تونه متفاوت باشه و نمی شه نتایج آزمایش در یک جامعه رو به همه جوامع تعمیم داد
0
سامان امینی
سامان امینی یکشنبه، 30 خرداد 1395
(پاسخ) بله درسته. در متن هم همین مورد اشاره شده
0
sh photo
sh شنبه، 29 خرداد 1395
با سلام. لطف کنید منبع پیام رو به اشتراک بگذارید.
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل شنبه، 29 خرداد 1395
(پاسخ) سلام، این مقاله نتیجه تحقیق نویسنده بوده و در متن موضوع، منبع بصورت هایپرلینک ذکر شده.