چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

میلاد

شکیب

1397/10/17

2428

بار بازدید شده
When-Consult-a-Psychologist در این مطلب می‌خواهیم در این باره صحبت کنیم که چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کرده و مشکل‌مان را با کمک او حل کنیم.
1744
چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
Vidoal
4.24
چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
به‌ندرت پیش می‌آید که زندگی خالی از هر نوع چالش و مشکل باشد. با این حال، برخی از مشکلات آن‌قدر بزرگ‌اند که تحمل‌شان سخت است و زندگی را به کام انسان تلخ می‌کنند. فرقی نمی‌کند این مشکل مرگ عزیزی باشد یا احساس جان‌کاه استرس، در هر صورت مهم است که شما بتوانید در این شرایط از کسی کمک بگیرید و زندگی خود را به حالت عادی بازگردانید. در این مطلب می‌خواهیم در این باره صحبت کنیم که چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کرده و مشکل‌مان را با کمک او حل کنیم.  

فقدان
مرگ جزئی جداناشدنی و اجنتاب‌ناپذیر در زندگی است اما نمی‌توان به‌راحتی با آن کنار آمد. هر انسانی به شیوه خودش با مرگ عزیز خود، فرقی نمی‌کند پدر یا یک دوست، روبه‌رو می‌شود و با آن کنار می‌آید. گریه کردن و سوگواری یکی از راه‌های متداول برای مواجهه با مرگ عزیز است، اما بی‌توجهی به واقعیات فقدان ممکن است منجر به مسائل آتی و ماندگار شود. در این وضعیت، یک روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های مناسبی را برای مدیریت و کنار آمدن صحیح با مرگ عزیز خود پیدا کنید.

استرس و اضطراب
ما در برخی از مراحل زندگی خود با استرس روبه‌رو می‌شویم و در بسیاری از وضعیت‌های گوناگون، از مصاحبه شغلی تا مسائل مربوط به رابطه، ممکن است در یک شرایط استرس‌زا قرار بگیریم. اگر استرس و اضطراب تبدیل به عادت همیشگی ما شده و در موارد عادی هم دچارشان شویم حتما در آینده‌ای نزدیک دچار انزوای اجتماعی، افسردگی و بسیاری مشکلات دیگر می‌شویم. یک روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را با یافتن منبع و دلیل بروز آن مدیریت کرده و با استفاده از شیوه‌های مختلف بر آن غلبه کنید.

افسردگی
احساس طاقت‌فرسای ناتوانی و ناامیدی نشانه‌رایج افسردگی‌است. گرچه بسیاری معتقدند انسان‌ها می‌توانند جلوی افسردگی را به‌راحتی بگیرند اما این اتفاق به‌ندرت پیش می‌آید. افسردگی یک اختلال شایع است که فرد مبتلا به آن علاقه‌اش به موضوعات را از دست می‌دهد، خیلی سریع خسته می‌شود و معمولا در کنترل احساسات خود دچار مشکل می‌شود. یک روان‌شناس به شما کمک می‌کند تا منبع افسردگی را پیدا کنید که معمولا این موضوع اولین گام در ایجاد حس بهتر در فرد است.
 

فوبیا
ترس شدید یا بیمارگونه که در روان‌شناسی به هراس یا فوبیا شهرت دارد عبارت است از نوعی بیمارگونه و پایدار از ترس در فرد که باعث اختلال در زندگی روزمره او می‌شود. برخلاف ترس معمولی که واکنشی زودگذر و طبیعی به یک عامل خطرناک خارجی است، هراس بیشتر ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت خطرناک است. ترس از ارتفاع و یا حیوان از انواع فوبیاهای متداول‌اند اما در میان انسان‌ها فوبیاهای غیرمعمول و عجیبی وجود دارد که زندگی فرد را مختل می‌کنند. برای مثال سیتوفوبیا (هراس از خوردن) ممکن است باعث بیماری‌های جدی‌ای در فرد شود. یک روان‌شناس باتجربه می‌تواند به شما کمک کند تا به هراس‌ها و فوبیا‌های خود در زندگی فائق بیایید و بتوانید بدون ترس از چیزی به زندگی خود ادامه دهید.

مشکلات خانوادگی و ارتباطی
روابط، چه در خانواده، چه شخصی یا مربوط به کار، بالاوپایین‌های خودشان را دارند. گرچه داشتن روابط خوب یکی از بهترین تجربه‌های زندگی است اما همین روابط ممکن است منبعی از استرس و مشکل برای شما باشند. مشورت گرفتن از یک روان‌شناس، چه به‌صورت خصوصی چه گروهی، باعث می‌شود مشکلات موجود در یک رابطه از بین برود.

عادات و اعتیادهای ناسالم
برخی عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر یا زیاده‌روی در خوردن غذاهای چرب، معمولا باعث بروز مشکلات زیاد و لاینحل می‌شوند. در حالی که یک روان‌شناس به شما کمک می‌کند این مشکلات را حل کنید، می‌تواند برخی از عادات ناسالم را در شما که مشکلات جدی برایتان به‌همراه دارد از بین ببرد. از این مشکلات می‌توان به انواع اعتیاد، اختلال‌های مربوط به خوردن، مدیریت استرس و مشکلات مربوط به خواب اشاره کرد.

بهبود عملکرد
بیشتر افراد موفق وقتی می‌خواهند به یک موفقیت در زندگی برسند ابتدا آن را در ذهن خود تصویرسازی می‌کنند. قهرمانان ورزشی همان‌قدر که از نظر جسمانی خود را آماده می‌کنند همان‌قدر هم از نظر روانی و ذهنی آماده می‌شوند. خیلی‌های دیگر از تکنیک‌های روانی برای مواجهه با اتفاقات چالش‌برانگیز زندگی استفاده می‌کنند. همان‌طور که قبل از ارائه یک سخنرانی بارها آن را تمرین می‌کنید، روان‌شناس به شما کمک می‌کند تا آماده اتفاقات مهم در زندگی خود شوید و بهترین عملکرد را داشته باشید، فرقی نمی‌کند شرکت در مسابقات المپیک باشد یا یک مصاحبه شغلی.
 

شفافیت ذهنی
روان‌شناس همین‌که در یک فضای بی‌قضاوت و آرام به حرف‌های شما گوش می‌کند در واقع دارد به بیشتر شدن شفافیت ذهنی شما کمک می‌کند. معمولا مردم با بیان مشکلات و مسائل خود با صدای بلند در جلسه روان‌کاوی، مسائل‌شان خودبه‌خود حل می‌شود یا برای آن‌ها راه حل پیدا می‌کنند. بیان ساده مسائل در یک فضای باز و مطمئن باعث بهبود روانی افراد شده و به آن‌ها کمک می‌کند که متمرکز شده و به‌سمت حل مسائل خود حرکت کنند. روان‌شناسان آموزش می‌بینند تا شنودگان خوبی باشند.

اختلال‌های روانی
گاهی علائم مختلف بیماری از مسائل بزرگ‌تر ناشی می‌شوند. اختلال‌های روانی خود را به شیوه‌های مختلف به انسان نمایان می‌کنند. معمولا بروز این مشکلات به‌شکلی نامشخص است که فقط یک روان‌شناس حرفه‌ای می‌تواند پرده از دلیل اصلی آن بردارد. برخی از اختلال‌های روانی که نشانه‌های مختلفی دارند شامل موارد زیر است:
- اختلال دوقطبی
- اختلال افسردگی شدید
- اسکیزوفرنی
- اختلال‌های استرس‌زا ناشی از ضربه‌های روانی

پیدا کردن یک روان‌شناس مناسب
یک روان‌شناس می‌تواند ابزاری مهم در عناصر کمک‌کننده برای افزایش سلامت شما باشد. او به شما کمک می‌کند تا ذهنی آرام داشته باشید و استرس، اضطراب، فوبیا و دیگر مسائل خود را مدیریت کنید و بهترین حال و عملکرد را در زندگی داشته باشید و از افسردگی و مشکلات روانی رهایی پیدا کنید. اولین گام یافتن یک روان‌شناس حرفه‌ای و کاربلد است و بعد داشتن یک ارتباط موثر، سازنده و موفق با او است. در نهایت، باقی ماجرا ارتباط مستمر با روان‌شناس است تا بتوانید سلامت روانی خود را بیشتر کرده و زندگی بهتری داشته باشید.

منبع: healthline