تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از نمونه خون

تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از نمونه خون

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/17

6081

بار بازدید شده
A-revolutionary-blood-test-that-can-detect-cancer پژوهشی که روز گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که نمونه خون می‌تواند به‌اندازه نمونه‌برداری‌ از بافت‌های بدن (بیوپسی‌) در کنترل سرطان موثر باشد و به پزشکان در پیدا کردن راه‌حل‌های درمان سرطان کمک کند...
6081
تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از نمونه خون
Vidoal
4.59
تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از نمونه خون
پژوهشی که روز گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که نمونه خون می‌تواند به‌اندازه نمونه‌برداری‌ از بافت‌های بدن (بیوپسی‌) در کنترل سرطان موثر باشد و به پزشکان در پیدا کردن راه‌حل‌های درمان سرطان کمک کند. طبق مطالعه‌ای که در نشست سالانه انجمن تومورشناسی بالینی آمریکا ارائه شد، به‌رغم این‌که نمونه‌برداری‌ها از بافت‌های مغزی به طور کلی برای تشخیص تومور به منظور ارزیابی تغییرات در DNA سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال نمونه‌ خون می‌تواند به سادگی همین کار را انجام دهد. 

دستاوردهای جدید به پژوهش‌گران این امکان را می‌دهد تا سرطان را با استفاده از گردش خون مطالعه و بررسی کنند. در گردش خون، سلول‌های سرطانی جزئیات کوچک و قابل تشخیص DNA خود را نمایان می‌کنند که پزشکان با ارزیابی این DNA می‌توانند «تغییرات ایجاد شده در سرطان را در طول زمان مطالعه کنند که این امر هنگام بحث و گفت‌وگوی بیماران و پزشکان بر سر گزینه‌های درمانی موجود بسیار حیاتی است». پژوهش‌گران این مطالعه که یکی از بزرگ‌ترین پژوهش‌های انجام شده روی ژنوم‌های سرطانی است، می‌گویند که نمونه‌ خون، پزشکان را قادر می‌سازد تا بدون انجام بیوپسی‌های تومور که نیاز به جراحی دارد، به اطلاعات زیادی دست یابند. فیلیپ مک، ارائه‌کننده این پژوهش و مدیر داروشناسی مولکولی مرکز سرطان دیویس در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که زمانی که نمونه‌برداری از بافت‌های مورد نظر برای ژنوتایپینگ (تعیین ساختار ژنتیکی) ناکافی است یا به طور ایمن قابل اجرا نیست، تحلیل DNA تومور در خون بیمار می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار پزشک قرار دهد».

نکته قابل توجه در این زمینه این موضوع است که تغییرات ژنتیکی در DNA سرطان حتی پیش از زمانی که رشد تومور در اسکن‌های مغزی نمایان می‌شود اتفاق می‌افتد و این مسئله به متخصصان این حوزه کمک می‌کند تا تومورهای مغزی را خیلی پیش از رشد و گسترش آن‌ها تشخیص دهند. در ضمن، آزمایش‌های خون نمونه کامل‌تر و گسترده‌تری از DNA تومور را نسبت به بیوپسی‌ها ارائه می‌دهند. در بیوپسی‌ها تنها بخشی از تومور آزمایش می‌شود و در نتیجه نمونه‌ای از DNA در حال تغییر به دست نمی‌دهد. گفتنی است این مطالعه با استفاده از نمونه خون 15 هزار بیمار از 50 نوع مختلف تومور انجام شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سرطان می‌توانید ویدئوی «آیا می‌دانستید همه انسان‌ها ژن سرطان‌زا دارند؟» را مشاهده کنید.

منبع: GlobalPost
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد شهبازی
محمد شهبازی پنج شنبه، 13 مهر 1396
انشاءالله روزی سرطان ریشه کن بشه
1
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی شنبه، 07 اسفند 1395
واقعا پیشرفت بزرگیه؛ با گسترش این روش تشخیصی، امار مرگ و میر ناشی از سرطانها به شدت کاهش پیدا میکنه.
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
نمونه خون گرفتن کاری نداره ولی باید روش تحقیق و بررسی و آزمایشهای زیادی بشه و تحت کنترل دوره ای چک بشه که سرطان در کدوم مرحله هست.تا درمانش برسه وقتی نمیمونه برای بیمار
1
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی شنبه، 13 آذر 1395
یه سوال:آیا این فنّاوری توی ایران هم کاربردی شده؟