داستان دو برادری که در روز سالم و در شب فلج‌اند

داستان دو برادری که در روز سالم و در شب فلج‌اند

میلاد

شکیب

1395/08/22

7771

بار بازدید شده
These-brothers-become-paralysed-when-the-Sun-sets طبق گزارش‌ها، دو برادر پاکستانی تا زمانی که خورشید در آسمان هست مانند کودکان عادی‌اند اما با غروب آفتاب فلج می‌شوند.
7771
داستان دو برادری که در روز سالم و در شب فلج‌اند
Vidoal
4.17
داستان دو برادری که در روز سالم و در شب فلج‌اند
طبق گزارش‌ها، دو برادر پاکستانی تا زمانی که خورشید در آسمان هست مانند کودکان عادی‌اند اما با غروب آفتاب فلج می‌شوند.
 
در طول روز، شعیب احمد ۱۳‌ساله و برادر ۹‌ساله‌اش یعنی عبدالراشد مانند تمام کودکان دیگرند؛ با کودکان دیگر بیرون می‌روند، پیاده‌روی می‌کنند و با دوستان خود بازی می‌کنند. اما هنگام غروب خورشید این برادرهای پاکستانی فلج شده و دیگر تا طلوع آفتاب قادر به حرکت و حرف زدن دوباره نیستند. برای اولین بار است که چنین نشانه‌هایی از یک انسان گزارش شده و متخصصان هنوز به نتیجه‌ای در مورد دلیل این مسئله نرسیده‌اند.
 
جاود اکرم، استاد علوم پزشکی در انستیتوی علوم پزشکی پاکستان به اسوشیتد پرس گفته: «این مورد واقعا برای ما چالش‌برانگیز شده است. دکترهای ما مشغول انجام آزمایش‌های پزشکی‌اند تا تشخیص دهند چرا این کودکان در طول روز فعال و بی‌مشکل‌اند اما وقتی آفتاب غروب می‌کند دیگر نمی‌توانند چشم‌های خود را باز کنند، حرف بزنند و یا غذا بخورند».
 
به این دو برادر لقب «پسران آفتاب» را داده‌اند و از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی آن‌ها در بیمارستانی در شهر اسلام‌آباد پاکستان تحت نظر هستند. هزینه مراقبت و درمان آن‌ها رایگان است و تاکنون بیش از ۳۰۰ تست پزشکی روی آن‌ها انجام شده است. اولین چیزی که دکترها در این باره حدس زدند این مسئله بود که وضعیت این دو کودک فقط به نور خورشید ربط دارد تا زمانی از روز که دچار این مشکل می‌شوند. اما این فرضیه خیلی زود مردود شد چراکه متخصصان نشان دادند که این دو کودک در طول روز قادرند در یک اتاق تاریک و بسته بدون مشکل زندگی کنند. همچنین مشخص شد این کودکان از فلج موقت که به دلیل آسیب دیدن عصب‌ها ایجاد می‌شود یا فلج در خواب که بدن در فاز REM دچار آن می‌شود، رنج نمی‌برند.
 
متخصصان بیش‌تر احتمال می‌دهند دلیل این وضعیت منحصربه‌فرد، ژنتیکی باشد چراکه مادر و پدر این دو کودک فامیل نزدیک (با یک پدربزرگ یا مادربزرگ مشترک) هستند؛ چنین ازدواج‌هایی در پاکستان عمل بسیار رایجی است. با این وجود، متخصصان درباره ژن‌هایی که باعث چنین تاثیر عجیبی روی انسان‌ها می‌شوند مطمئن نیستند.
 
دو برادر دیگر که دقیقا همین وضعیت را داشتند، در این فامیل مرده‌اند، اما این دو کودک خواهری دارند که چنین مشکلی ندارد. متخصصان اکنون در حال جمع‌آوری خاک و هوا از خانه‌ روستایی‌اند که این دو کودک در آن زندگی می‌کنند. همچنین نمونه خون این دو برادر برای تست ژنتیک و بررسی‌های دیگر به کشورهای دیگر ارسال شده است.
 
خبر خوب این است که دکترها هم‌اکنون به شیوه‌ای در درمان رسیده‌اند که باعث شده این دو کودک در وضعیتی نسبتا نرمالی باشند اما هنوز تا پیدا کردن ریشه این بیماری و روش درمان قطعی آن راه زیادی باقی مانده است.
 
منبع: sciencealert
سوالات و نظرات کاربران
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور یکشنبه، 01 اسفند 1395
اینم یکی از شگفتیهای عالم خلقته.انشالله که هرچه زودتر علم بتونه راه حلی برای درمان ایندو کودک پیدا بکنه
0
سمیرا دهقانی
سمیرا دهقانی یکشنبه، 03 بهمن 1395
از نظر من مسئله کامل ژنتیک نیست. چطور میشه همچین چیزی. همچین تاثیری از ژنتیک تا بحال نشنیده بودم
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری جمعه، 24 دی 1395
چقدر عجیب بود فکر میکردم این چیزا تو قصه هاست مثلا قبلا میشنیدیم فلانی رنگ چشاش تو روز یه رنگه شب یه رنگه و... اینم به واقعیت پیوست انشالله درمان کامل بشن و دکتر ها بتونن ریشه این بیماری رو کشف کنند
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 21 دی 1395
مساله فرا تر از این حرف هاست .به احتمال قوی یک اختلال ژنتیک در کار استولی این فقط صورت مساله هست. به نظرم تغییر ساعات روز در مغز انسان واکنش هایی ایجاد می کند و این مطلب ربطی به نور خورشید ندارد.مثلا اگر دقت کرده باشید ، حتی افرادی که شب ها بیدارن یا اختلال خواب دارن، در ساعات مشخصی از نیمه شب(مثلا ساعت 3 تا 5 صبح) حس خواب بر آنها غلبه می کند. شاید ویژگی هایی در هوا موجود باشد که برای ما ناشناخته است یا هر شاید دیگر... بسیار جالب بود.ممنون
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
منم خبرشو شنیدم جالب این بود رو محیط تاریک تست کردن ولی فلج نشدن.
0
ابوالفضل رودگر
ابوالفضل رودگر یکشنبه، 07 آذر 1395
بسيار جالب بود
0
امیر قربانی
امیر قربانی شنبه، 06 آذر 1395
خیلی ناراحت کننده است که دو فرد (کودک با سن کم دچار بیماری عجیب می شوند و مطلب جالب تر این است که انسان نمیتواند بعضی از بیماری ها را تشخیص دهد که چه بیماری هست حالا چه برسه به درمان ان و حال انسان متوجه میشود که انسان چقدر ضعیفه!!
0
کزازی photo
کزازی چهارشنبه، 03 آذر 1395
سلام، اول از صمیم قلبم سلامتی رو برای این بچه ها و همه بیماران میخوام و دوم این که تو دنیای عجیب امروز وقتی از بیماری های عجیب و جالبی مثل بیماری گرگی میشنویم، شنیدن این خبر برای من جای تعجبی نداشت!
0
Diako kh
ZZgulu kh جمعه، 28 آبان 1395
سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم آیا به نسیت عوض شدن طول روز و شب در فصل های مختلف این قضیه تغییر میکنه؟ با عوض شدن منطقه زمانی چطور ؟ در وقع میخوام بدونم اصلا ربطی به روز وشب داره یا تو یه چرخه حدودا 24 ساعته این اتفاق مدام تکرار میشه؟
0
سروش عباسی
سروش عباسی چهارشنبه، 26 آبان 1395
شاید دلایل علمی رو در جهت درمان به دلایلی نمی خوان بگن . هیچ چیز بعید نیست و أین موارد سابقه داشته .
0
Analyst chemist
Analyst chemist یکشنبه، 23 آبان 1395
اگر مشکل از نور خورشید هست که باید بشه شبیه سازی روز رو براشون انجام بدن
0
مجید کو ت زری
مجید کو ت زری سه شنبه، 25 آبان 1395
(پاسخ) توی متن نوشته که این فرضیه رد شده ، به علت این که در اتاق تاریک و در زمان روز فلج نبودند ،،
0
سهیل  کریمی
سهیل کریمی شنبه، 22 آبان 1395
سوالی که پیش میاد اینه که چطور با وجود علت ناشناخته به درمان نسبی و حتی غیر قطعی رسیدن!!!؟؟
0
محسن حسینی رنجبر
محسن حسینی رنجبر یکشنبه، 23 آبان 1395
(پاسخ) این یک خبره که منتشر شده نه یک مقاله‌ی علمی؛ دلیلی نداره قبل از چاپ مقالات مرتبط با این تحقیق اطلاعات اضافه به خبرگزاریها داده بشه
0
سهیل  کریمی
سهیل کریمی دوشنبه، 24 آبان 1395
(پاسخ) منظور از اطلاعات اضافی چیه دوست من!؟ ام آر آی و نوار مغز و جواب آنالیز خون و آب نخاع که نخواستم! خبر منتشر شده جنبه منطقی طی کنه کفایت میکنه، که با احترامی که برای آقای شکیب قایلم، این خبر در بند آخر اینطور نبوده، البته خاطر نشان میکنم سایر منابع منتشر کننده این خبر بند آخر را ذکر نکردن....
0
مجید کو ت زری
مجید کو ت زری سه شنبه، 25 آبان 1395
(پاسخ) The good news is that the doctors have been trialling a range of medicines on the boys to help relieve the condition, and have had some positive results.  "These boys will now hopefully have a near-normal life with the help of the medicines," Akram told Barcroft Media. شاید شکل ترجمه باعث گمراهی شما شده ، خبر را از روی منبع اصلی مرور کنید ، به نظر می آد که بعضی از شکل درمان ها بدون دانستن علت اصلی و به صورت تجربی روی این دوبرادر امتحان شدند و باعث بهبودی هم شدند ،
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی شنبه، 22 آبان 1395
عجب...این مدلشو دیگه ندیده بودیم، امیدوارم یه راه پیدا بشه زود خوب بشن
0
ساسان پناهی
ساسان پناهی شنبه، 22 آبان 1395
شگفت انگيزه، باور کن همش تقصیر آمریکاس، مرگ بر آمریکا😝