چرا «دوستت دارم» کافی نیست؟

چرا «دوستت دارم» کافی نیست؟

میلاد

شکیب

1395/07/18

11651

بار بازدید شده
Why-I-Love-You-Isn-t-Enough آیا گفتن جمله «دوستت دارم» برای داشتن یک رابطه باکیفیت کافی است. نویسنده این مطلب این‌گونه فکر نمی‌کند.
11651
چرا «دوستت دارم» کافی نیست؟
Vidoal
4.06
چرا «دوستت دارم» کافی نیست؟
آن‌چه در ادامه می‌آید مطلب دکتر هریت لرنر (Harriet Lerner) در مورد روابط زن و مرد است. او در این مطلب در این مورد بحث می‌کند که آیا گفتن جمله «دوستت دارم» برای ارتقای یک رابطه زن و شوهری باکیفیت کافی است؟

وقتی زمان جاری کردن احساس عشق و ارزش در همسرتان می‌رسد، جزئیات بیش از اندازه رخ می‌نمایند. اما منظور از این حرف چیست: بسیاری از زوج‌ها کارهای دلگرم‌کننده و عاشقانه‌ای برای یکدیگر انجام می‌دهند. اما آیا این کار کافی است؟

استیو، شوهر من، صبح‌ها برایم قهوه آماده می‌کند، معمولا شام را او می‌پزد و تمام مشکلات کامپیوتری‌ام را او حل می‌کند. او اغلب اوقات به من می‌گوید که عاشقم است و از این‌که با من ازدواج کرده احساس خوش‌شانسی می‌کند. به جز روزهای بد، نکات مثبت درونی او به طور کامل به نکات منفی‌اش می‌چربد.
 
اما چند سال پیش، وقتی کتاب «ما یکدیگر را دوست داریم، اما ...»، که آن را اِلن واچل در مورد روابط زوج‌ها نوشته است، خواندم، متوجه شدم استیو خیلی وقت است گفتن نکات مثبت در مورد من و  تحسین و توجه به کارهایم را متوقف کرده است، کاری که در دوران اولیه رابطه‌مان خیلی انجام می‌داد. هم‌چنین متوجه شدم که من هم اصلا نظرات مثبت‌ام را به استیو اعلام نمی‌کنم و او هم از این مسئله گلایه‌ای نمی‌کند.
 
جالب است که بزرگ‌سالان این نکته را به خوبی می‌دانند که کودکان در هر سن و سالی برای رفتارها و ویژگی‌های خاص‌شان نیاز به تعریف و تشویق دارند. این‌که به آن‌ها بگویید «تو خیلی خوبی» یا «خیلی دوستت دارم» اصلا کافی نیست. آن‌ها دوست دارند این جمله‌ها را بشنوند: «خیلی کار خوبی کردی که اسباب‌بازی‌هات رو به دوستت دادی» یا «فکر می‌کنم خیلی کار شجاعانه‌ای کردی که احساست رو به دوستت که تو رو به تولدش دعوت نکرده بود، گفتی».
 
در ابتدا، احساس می‌کردم توقع چنین بازخوردی از سوی همسرم کمی احمقانه است. یک اعتقاد رایج وجود دارد که اگر شما عزت نفس محکم و قوی‌ای داشته باشید، به تعریف و تمجید دیگران نیازی نخواهید داشت. این جمله قطعا و به‌وضوح اشتباه است.
 

تصمیم گرفتم در رفتارم تغییر ایجاد کنم. بدون این‌که از استیو بخواهم او هم همین این کار را بکند، تصمیم گرفتم بیش از پیش رفتارها و کارهای او را تحسین کنم. من برای چند ماه این شیوه را پیش گرفتم و کارهایی را که در ابتدای رابطه انجام می‌دادم اما آن‌ها را متوقف کرده بودم از سر گرفتم و شروع کردم به تعریف و توجه به ویژگی‌ها و رفتارهای خاص همسرم. خیلی ساده جملاتی این‌چنینی را به او می گفتم: «تو مهمونی دیشب خیلی بامزه شده بودی» و غیره.
 
هر چه بیش‌تر به توانایی‌ها و رفتارهای استیو توجه می‌کردم و آن‌ها را به زبان می‌آوردم، بیش‌تر قدردان او می‌شدم. وقتی از او خواستم او هم شیوه من را پیش بگیرد پذیرفت و هر چه می‌گذشت بیش‌تر متوجه دستاوردهای مثبت و عمیق فرایند تغییر رفتارم می‌شدم.
 
در این‌جا باید به یک نکته جالب توجه در روابط زن و شوهری اشاره کنم: در ماه‌های ابتدایی شروع یک رابطه زوج‌ها به صورت خودکار می‌دانند که چگونه کاری کنند که طرف مقابل احساس عشق، ارزش و خاص بودن در رابطه بکند. این «توجه انتخابی» به‌مرور و با گذشت رابطه کم‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، هر چه از طول رابطه می‌گذرد، ما به صورت خودکار بیش‌تر در مورد ویژگی‌های منفی و آزاردهنده طرف مقابل‌مان اظهار نظر می‌کنیم. مثلا می‌گوییم: «چرا انقدر آب ریختی داخل قوری؟» یا «واسه پوست کندن سیب‌زمینی‌ها نباید از این چاقو استفاده کنی» و غیره.
 
«دوستت دارم» برای یک رابطه کافی نیست. سعی کنید به طرف مقابل‌تان توجه کنید و درباره ویژگی‌های مثبت رفتاری و عملکردی او صحبت کنید. البته این امر به این معنی نیست که اصلا انتقاد نکنید یا سعی نکنید طرف مقابل‌تان را اصلاح کنید. با هر یک نقد یا یک اصلاح، یک کامنتت مثبت هم به همسرتان بدهید.
 
منبع: psychologytoday

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
۶ نکته کلیدی برای درک زن‌ها (لینک)
تاثیر هوش شنیداری بر رابطه زن و مرد (لینک)
مردانی که با زنان باهوش ازدواج می‌کنند، بیش‌تر عمر می‌کنند (لینک)
توصیه‌های یک روان‌شناس برای بهبود روابط میان زن و مرد (لینک)
مرد و زن می‌توانند دوست معمولی باشند؟ (لینک)
زوج‌های عاشق افراد دیگر را زشت‌تر می‌بینند (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
نرجس قادری
نرجس قادری شنبه، 14 بهمن 1396
به نظر من آدمای احساساتی تو دنیای الان باید برن بمیرن البته منم دارم میرم بمیرم کسی نیست با من بیاد؟؟؟/
0
غزال photo
غزال چهارشنبه، 24 خرداد 1396
مطلب مفیدی بود سپاسگذارم
0
محب علی خاوری
محب علی خاوری پنج شنبه، 10 فروردین 1396
واقعأ خیلی میشه از این نکات در زندگی روز مره زناشویی استفاده کرد و تأثیر مثبتی مطئنن داره
0
sadeq 195
sadeq 195 دوشنبه، 09 اسفند 1395
مطلب بسیار جالب و خوبی بود. "مثل همیشه"
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور سه شنبه، 26 بهمن 1395
همین نکات ریزوبه ظاهر ساده تاثیربسیار زیادی روی کیفیت روابط زوجین دارن.بسیار نکته کاربری وبجایی بود.
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته شنبه، 16 بهمن 1395
بسیار نکته مهمی بود و ممنون از شما که آن را یادآوری کردید
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
دوستت دارم ها رو باید ثابت کنن. یکی از روشهاش هم همینه که با تعریف نه تعریف کاذب احساس مهم بودن رو به طرف مقابل بدیم
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني شنبه، 27 آذر 1395
ميگن سخني كه از دل برايد لاجرم به دل نشيند.بايد سعي كرد بدون تظاهر رفتار كرد
0
امیر صدساله زاده
امیر صدساله زاده چهارشنبه، 10 آذر 1395
چرا خانوما عاشق این جمله(دوستت دارم) ان!!!
0
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 10 آبان 1395
فراموش نشود زنها با تمام توجه ای که به آنها بشود عاشق جمله « دوستت دارم» هستند . این جمله معجزه میکنه .
0
حسن باباپور photo
حسن باباپور پنج شنبه، 29 مهر 1395
با خوندن این مقاله یاد کتاب آیین دوست یابی آقای دیل کارنگی افتادم
0
حمید photo
حمید شنبه، 24 مهر 1395
سلام. مقاله بسیار بسیار مفیدی هست. من سالها ازین روش استفاده میکردم. هم خودم هر روز پر احساس تر میشدم هم طرف مقابلم خیلی راضی بود... منتهی خیلی خیلی مهم هست که طرف مقابل هم همین روش رو در پیش بگیره. به شخصه نتونستم هیچ دختری رو متقاعد کنم که به این شکل رفتار کنه. خیلی شدید جبهه گیری میکنند. احساس میکنند داری کنترلشون میکنی. یا بهشون اعتماد نداری و میخوای محدودشون کنی. معمولا این توجه نصیب پسرخاله و شوهرخواهر و آقایون همکار و همکلاسی میشه.
0
سلمان ترابی گودرزی
سلمان ترابی گودرزی سه شنبه، 20 مهر 1395
نکته جالبی بود
0
یوسف photo
یوسف دوشنبه، 19 مهر 1395
یه نکته بی ربط :پی دوست ات دارم غلطه. دوستت دارم درسته. ا در ات برای زمانهایی به کار میره که کلمه به حرف صدادار ختم میشه مثلا بخواییم بگیم میوه ات. بخاطر اینکه اینجا کلمه میوه به کسره ختم شده (اون ه آخر میوه رو بهش میگن ه بیان حرکت و صرفا نشون دهنده واج کسره هست) و برای اتصال به فتحه ات باید از حمزه (که اینجا همون ا میشه) به عنوان میانجی استفاده کرد. خیلی هم سایت توپی دارین :)
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل دوشنبه، 19 مهر 1395
(پاسخ) سلام، با تشکر از دقت و توجه شما، موردی که اشاره کردین، اصلاح شد.
0
سلمان ترابی گودرزی
سلمان ترابی گودرزی سه شنبه، 20 مهر 1395
(پاسخ) فک کنم ات درست باشه چون نشان گر ضمیر می باشد .هرچند که رسم الخط کنونی اینو نمیپشنده
0
زهرا قويدل
زهرا قويدل دوشنبه، 19 مهر 1395
عااالي بود ... 👌👌👌👌
0
حمیدرضا سالاری
حمیدرضا سالاری دوشنبه، 19 مهر 1395
این مطلب در زندگی خودم و اطرافیانم هم اتفاق افتاده و تلنگری خوبی بود برای از سر گیری حرفهای دلنشین آشنایی!!!
0
ابوالقاسم مرادی
ابوالقاسم مرادی دوشنبه، 19 مهر 1395
به نظرم خیلی مطلب جالبی اومد و جای فکر زیاد داره، ممنون