واژه‌ها روی وضعیت روانی ما اثر می‌گذارند

واژه‌ها روی وضعیت روانی ما اثر می‌گذارند

میلاد

شکیب

1396/02/01

4253

بار بازدید شده
word-itself-can-become-self-fulfilling اگر شغل دشوار، فرزندان در حال بزرگ شدن و برنامه‌ مهمی پیش رو دارید یا در محیطی زندگی می‌کنید که اتفاقات پشت سر هم و خیلی سریع روی می‌دهند، احتمالا حداقل هفته‌ای یک‌بار جمله «من استرس دارم» را بر زبان می‌آورید.
4253
واژه‌ها روی وضعیت روانی ما اثر می‌گذارند
Vidoal
4.62
واژه‌ها روی وضعیت روانی ما اثر می‌گذارند
هر چند وقت یک‌بار به فردی دیگر می‌گویید که استرس دارید؟ اگر شغلی دشوار، فرزندان در حال بزرگ شدن و برنامه‌ مهمی پیش رو دارید یا در محیطی زندگی می‌کنید که اتفاقات پشت سر هم و خیلی سریع روی می‌دهند، احتمالا حداقل هفته‌ای یک‌بار جمله «من استرس دارم» را بر زبان می‌آورید.

با این حال، با بیان این جمله ممکن است وضعیت استرس شما بدتر هم شود. سث سوئیرسکی (Seth Swirsky)، روان‌درمان‌گر بالینی، معتقد است که واژه‌ها به‌خودی‌خود می‌توانند روی وضعیت روانی ما اثرگذار باشند. او می‌گوید: «با گفتن جمله من استرس دارم ممکن است مجموعه‌ای از مواد شیمیایی مانند اپی‌نفرین (epinephrine) و کورتیزول در بدن و انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز ترشح شوند و در نتیجه فرد به طور کامل احساس استرس کند. در این حالت قلب ما تندتر می‌زند، تنفس ما سریع‌تر می‌شود، فشار خون‌مان بالا می‌رود، نمی‌توانیم متمرکز فکر کنیم و درون‌مان از ترس و اضطراب پر می‌شود».

بنابراین، به‌منظور کاهش احساسات و اثرات استرس باید زبان و تفکرمان را اصلاح کنیم. پراتیما ریچور (Pratima Raichur)، دکتر طب آیورودا (Ayurvedic) (یک سیستم درمانی باستانی در هند) معتقد است شما باید واژه‌های منفی را از دایره لغات خود حذف و آن‌ها را با زبانی مثبت جایگزین کنید که این کار با تمرین تمرکز حواس به‌دست می‌آید. او می‌گوید: «رشد آگاهی از افکار و احساسات خود، شناسایی عادات، یافتن راه‌های مختلف برای از بین بردن افکار منفی و قدردان زندگی بودن در این راه به شما کمک فراوانی می‌کند. به‌مرور زمان، با این تمرین این تغییرات مثبت در خودآگاهی شما روی دهد و در نهایت جایگزین افکار منفی و احساسات برآمده از آن می‌شود».

تمرکز حواس یک روش روان‌شناسی براساس تمرکز روی توجه فرد در زمان حال است که به‌تازگی بسیار محبوب شده است. با این روش بدون هیچ قضاوتی افکار منفی از ذهن فرد دور می‌شوند.
سوالات و نظرات کاربران
-1
قاسم  حسینی اخوان
قاسم حسینی اخوان شنبه، 09 اردیبهشت 1396
به به
0
قاسم حسینی اخوان photo
قاسم حسینی اخوان شنبه، 09 اردیبهشت 1396
بسیار عالی و ممنون
1
ندا  نیکزاد
ندا نیکزاد پنج شنبه، 07 اردیبهشت 1396
جالبه
1
ندا گلی
ندا گلی سه شنبه، 05 اردیبهشت 1396
خیلی هم عالی
2
سروش عباسی
سروش عباسی یکشنبه، 03 اردیبهشت 1396
با سلام و تشکر از مطلب مفید فوق ، فقط به عنوان توصیه شخصا قبل از خواندن این مطلب دامنه لغات منفی در ذهنم رو کمتر کردم و واقعا زندگیم دچار دگرگونی شد .
1
باسط محمدی
باسط محمدی یکشنبه، 03 اردیبهشت 1396
منم به این حرف ایمان دارم. خیلی جملات جایگزینی وجود داره به جای این افکار منفی که با تمرین به دست میاد...
1
مولای عشق  photo
مولای عشق یکشنبه، 03 اردیبهشت 1396
بسیاری از مردم به هنگام گفتگو،کلماتی مخرب را ادا میکنند، مثل: مریضم، ورشکست شدم، جانم به لبم رسید، بد شانسم و.... به یاد داشته باشید،از سخنان تو، بر تو حکم خواهد شد. کلامتان بی اثر باز نخواهد گشت، و آنچه را بر زبان رانده اید بجا خواهد آورد. پس کلامتان را عوض کنید،تا جهان شما دگرگون شود. ➕❌