نوزادان قبل از یادگیری زبان چه چیزهایی را درک می‌کنند؟

نوزادان قبل از یادگیری زبان چه چیزهایی را درک می‌کنند؟

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/13

6081

بار بازدید شده
babies-innate-sense-of-color تحقیق جدیدی که به‌تازگی روی نوزادان صورت گرفته نشان می‌دهد که آ‌ن‌ها قبل از این‌که توانایی تکلم پیدا کنند، سیستم مغزی‌شان رنگ‌ها را در طیف‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند.
6081
نوزادان قبل از یادگیری زبان چه چیزهایی را درک می‌کنند؟
Vidoal
4.93
نوزادان قبل از یادگیری زبان چه چیزهایی را درک می‌کنند؟
دنیای نوزادان و ذهنیات آن‌ها همواره برای بزرگ‌سالان سوال‌برانگیز بوده است. این‌که آیا آن‌ها با صداهایی که از خود خارج می‌کنند در حقیقت در حال سخنوری هستند یا این کار تلاشی است برای شکل‌گیری تارهای صوتی و حنجره و آماده شدن برای تکلم؟ آیا اگر نوزادان صحبت نمی‌کنند قادر به درک محیط اطراف‌شان نیز نیستند یا این‌که در فهم و ادراک محیط توانا هستند اما قادر به بیان آن نیستند؟

همان‌طور که همه شما می‌دانید افراد با هم متفاوت دارند و توانایی‌های آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد. برای برخی افراد رنگ‌ها چندان از هم قابل تمایز نیستند؛ مثلا برخی افراد در یک طیف گسترده رنگی فقط چند رنگ بسیار متمایز را تشخیص می‌دهند حال آن‌که بعضی دیگر با توجه به شدت و ضعف تناژ رنگی، می‌توانند چندین رنگ نزدیک به یکدیگر را از هم تفکیک کنند. تحقیقات نشان داده که این توانایی تا حدودی تحت تاثیر زبان مادری نیز هست. به عنوان مثال یک فرد روسی دو رنگ آبی کم‌رنگ و پررنگ را از هم تشخیص می‌دهد و دو کلمه جدا برای نام‌گذاری هر کدام در دایره لغات خود دارد.

دانشمندان در مورد میزان نفوذ کلام بر تشخیص رنگ‌ها در حال مطالعه‌اند و پرسش اساسی اینجاست که آیا دسته‌بندی رنگ‌ها صرفا به ساختار زبانی و گفتاری اشخاص مربوط می‌شود یا یک مبنای فیزیولوژیک برای تشخیص رنگ سبز از رنگ آبی وجود دارد؟ تحقیق جدیدی که به‌تازگی روی نوزادان صورت گرفته نشان می‌دهد که آ‌ن‌ها قبل از این‌که توانایی تکلم پیدا کنند، سیستم مغزی‌شان رنگ‌ها را در طیف‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند (منبع).
 
 

آیا بین آبی آسمانی و آبی اقیانوسی تفاوتی هست؟

برای روشن شدن موضوع یک تیم تحقیقاتی ژاپنی دست به کار شد. این تیم یک مطالعه دقیق و همه‌جانبه روی نوزادانی انجام داد که هنوز قادر به تکلم نبودند. در این تحقیق یک سری اشیای هندسی به نوزادان داده شد. وقتی رنگ اشیا آبی و سبز بود فعالیت مغزی نوزادان در ناحیه پس‌سری افزایش می‌یافت. لوب پس‌سری عقب‌ترین بخش نیم‌کره مغز است و قسمت کوچکی از سطح پشتی- جانبی آن را تشکیل می‌دهد. این قسمت از مغز مرکز پردازش اطلاعات دیداری در مغز پستانداران است. زمانی که رنگ در یک دسته‌بندی تغییر می‌کند (مثلا در طیف رنگ سبز بین درجات مختلف رنگ سبز) فعالیت مغز ثابت می‌ماند. این تیم الگوی مشابهی را در فعالیت مغزی ۶ نفر از بزرگ‌سالان شرکت‌کننده در این تحقیق مشاهده و ثبت کرد. نوزادان برای فرایند تشخیص رنگ از هر دو نیمکره مغز خود استفاده می‌کنند. مناطق مربوط به زبان عموما در منطقه چپ نیمکره مغز قرار دارد، بنابراین این شواهد نشان می‌دهد که فرایند تشخیص و تمایز رنگ به طور کامل وابسته به زبان نیست. با رشد نوزادان نقش زبان نیز برجسته‌تر می‌شود؛ اینجاست که برای یک کودک روسی رنگ بین آسمان بدون ابر با عمق دریا دو رنگ آبی متمایز است (اولی آبی روشن و دومی آبی تیره). محققان امیدوارند در آینده نزدیک این مسیر تکاملی و رابطه بین زبان و تشخیص رنگ‌ها را به طور کامل کشف کنند (منبع).

جیال ینگ (Jiale Yang) فیزیولوژیست و استاد مشهور دانشگاه چو (Chuo University) یکی از محققان ژاپنی است که در این زمینه در حال مطالعه و پژوهش است. او در مقاله‌اش که در ژورنال PNAS به چاپ رسید، می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که توانایی تشخیص رنگ پیش از توانایی تکلم و فرایند یادگیری زبان تکامل می‌یابد. اما به نظر می‌رسد شکل‌گیری و امکان ابراز آن با یادگیری زبان همراه است» (منبع).

منابع: scientificamerican/ scientificamerican/ pnas
سوالات و نظرات کاربران
1
علی دهقانی
علی دهقانی سه شنبه، 17 اسفند 1395
یه چیز جالب که بگم یه کودک میتونه از 5 سالگی به بعد زبان دوم هم یاد بگیره
1
محمدرضا اقبالی
محمدرضا اقبالی سه شنبه، 17 اسفند 1395
بسیار مفید و عالی بود.ممنون
1
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
خیلی مطلب مفید و کاملی بود ! در رابطه با کودک مطالب را بیشتر کنید ممنون
0
ابوالفضل مهاجرپور
ابوالفضل مهاجرپور جمعه، 13 اسفند 1395
یک نوزاد در درجه ی اول مثل یک خمیری هستش که بزرگترها میتوانند هر حالتی ان را تغییر دهند ما مستنداتی داریم که طرف امده زیر بالشت کودکش نوار کاست گذاشته که موقع خواب کودک مغز کودک قرآنی که کاست پخش میکنه رو درک کنه که این هم شد که کودک بعد از چند سال حافظ کل قرآن شده
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی یکشنبه، 08 اسفند 1395
ممنون جالب بود! نظر من اینه که نوزادان به دلیل عدم تکامل زبان صرفا اواها و صداهایی را از خود خارج میکنند.
0
arsham masih
arsham masih دوشنبه، 20 دی 1395
bozorg tarin soali ke pish miad aya yek ensan ke dide motefaveti az digaran dare ro mishe shenasaii kard?manzoram az in soal ine ke be farz mesal mn qodrat binaii khasi daram va teif hay rang ro jori digar mibinam va fkr mikunam digaran ham mesle mn hastan.
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
پس اول نوزاد رنگ ها رو تشخیص میده بعد تکلمش رو کامل میکنه.البته قبل کامل شدن تکلم صداها و حرف زدن هایی از خودش درمیاره که نامفهوم هست.متن جالب و خوبی بود.ممنون
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 21 آذر 1395
كمي مقاله گنگ است.چرا بايد ميزان تشخيص رنگ نوزادان با توانايي تكلم آنها مقايسه شود. كوتاه سخن اينكه جسم انسان از دوران جنيني تا مرگ يك ماشين شگفت انگيز و به شدت پيچيده است
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی سه شنبه، 16 آذر 1395
اموزنده و عالی،ممنون
0
بهاره چنگیزی
بهاره چنگیزی سه شنبه، 11 آبان 1395
خیلی مطلب خوبی بود لطفا مطالب مربوط به رشد کودک رو بیشتر بگذرارید

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.