ماجرای فالکون ۹ و انفجارش پیش از پرتاب به مدار زمین

ماجرای فالکون ۹ و انفجارش پیش از پرتاب به مدار زمین

میلاد

شکیب

1395/06/14

5053

بار بازدید شده
Falcon-rocket-satellite-destroyed-explosion موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس در حین آماده‌سازی منفجر شد.
5053
ماجرای فالکون ۹ و انفجارش پیش از پرتاب به مدار زمین
Vidoal
4.55
ماجرای فالکون ۹ و انفجارش پیش از پرتاب به مدار زمین
موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس در حین آماده‌سازی منفجر شد.

موشک فالکون ۹ که قرار بود روز شنبه این هفته از پایگاه هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) به مدار زمین پرتاب شود، در حین آماده‌سازی برای تست آتش منفجر شد. این اتفاق در زمان تست استاتیک در ساعت ۹ صبح روی داد. تست استاتیک در واقع راه‌اندازی سیستم موتور موشک بدون قصد ارسال آن به فضاست. این انفجار هم باعث تخریب فالکون ۹ شد و هم ماهواره شرکت فیسبوک با نام آموس-۶ را از بین برد. موشک‌های فالکون ۹ هر کدام حدود ۶۰ میلیون دلار و ماهواره آموس-۶، ۲۰۰ میلیون دلار ارزش دارند.

یکی از شاهدان این ماجرا به سایت Business Insider گفته: «من یک صدای بسیار بلند و بعد انفجار را شنیدم. از پنجره بیرون را نگاه کردم و دیدم موشک فالکون ۴۵ درجه خم شده و از آن دود سیاه و آتش بلند شده است».

کمپانی اسپیس ایکس پس از این ماجرا در توئیتر خود نوشت: «در مرحله آماده‌سازی موشک برای آتش استاتیک، مشکلی در سکوی پرتاب به وجود آمد که باعث مشکل در موشک شد. قبل از شروع تست، سکوی پرتاب کاملا سالم و بدون مشکل بود». بعد از این توئیت، شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد که مشکل از تانک اکسیژن هنگام سوخت‌رسانی به موشک به وجود آمده است. البته هنوز اطلاعات دقیقی از دلایل اصلی و مهم این اتفاق منتشر نشده است.

یکی از پرسنل پایگاه هوایی کیپ کاناورال به سایت Business Insider گفته: «اپراتورها مقداری به موشک سوخت‌رسانی کردند تا مطمئن شوند مشکلی در موتور وجود ندارد. موشک روی سکو و آماده پرتاب بود. این موشک‌ها معمولا دارای پین‌هایی هستند که هنگامی که از آماده بودن موشک برای پرتاب اطمینان حاصل می‌شود، منفجر می‌شوند. اما در این تست این اتفاق نیافتاد. آن‌ها فقط موتور را روشن و بعد خاموش کردند».
 
منبع: Business Insider
سوالات و نظرات کاربران
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
کمی بیشتر در مورد اهداف پرتاب این ماهواره توضیح دهید.مطلب کمی گنگ بود.شرکت ایکس اسپیس متعلق به فیس بوک است؟ این ماهواره با چه هدفی پرتاب شد؟
0
احسان کلاته
احسان کلاته سه شنبه، 21 دی 1395
بعد از این اتفاق سهام شرکت هم به شدت افت کرد.
0
علی photo
علی یکشنبه، 21 شهریور 1395
آیا بین این ماهواره و اسـ‌رائـ‌یـ‌ل ارتباطی وجو دارد؟ گمان کنم سازنده ی این ماهواره اسـ‌رائـ‌یـ‌ل بوده؟ درسته؟ حتی در یکی از سایت ها(به گمانم عنوان یکی از ویدیوها در سایت آپارات بوده) نوشته بود که این ماهواره، ماهواره ی جاسوسی اسـ‌رائـ‌یـ‌ل بوده؟!!
0
احسان کلاته
احسان کلاته سه شنبه، 21 دی 1395
(پاسخ) خیر غلطه چون شرکت اسپیس ایکس در آمریکاست و مالک اون ایلان ماسک اهل آفریقا جنوبی و آمریکا است و در واقع هدف این شرکت اصلا جاسوسی نیست.
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
خسارت زیادی وارد اومده با نابودی موشک و فالکون و ماهواره فیسبوک. خبر علمی جالبی بود.ممنون