لباس‌هایی که به انسان آسیب می‌زنند

لباس‌هایی که به انسان آسیب می‌زنند

میلاد

شکیب

1395/05/18

6991

بار بازدید شده
fashion-victims-skinny-jeans یکی از گرایش‌های دنیای مدرن، علاقه به پوشیدن لباس‌های گوناگون و حرکت کردن طبق مد روز است. اما برخی از لباس‌ها برای سلامتی ضرر دارند. در این مطلب در این مورد بحث می‌کنیم.
6991
لباس‌هایی که به انسان آسیب می‌زنند
Vidoal
4.29
لباس‌هایی که به انسان آسیب می‌زنند
یکی از گرایش‌های دنیای مدرن، علاقه به پوشیدن لباس‌های گوناگون و حرکت کردن طبق مد روز است. اما برخی از لباس‌ها برای سلامتی ضرر دارند. در این مطلب در این مورد بحث می‌کنیم.

دیدن عکس افراد مشهور و به‌خصوص افراد خوش‌چهره یکی از سرگرمی‌های جوانان است. بسیاری از افراد با الگو قرار دادن این اشخاص سرشناس به پیروی از آن‌ها لباس، مدل مو و آرایش چهره‌شان را شبیه آن‌ها انتخاب می‌کنند. گاهی حتی در این تقلید کورکورانه متوجه این موضوع نیستند که شاید این نوع لباس یا مدل مو با ظاهر آن‌ها تطابق نداشته باشد و برای آن‌ها نامناسب و حتی زشت باشد. جدا از این مسئله، گاهی این مدها برای فرد زیان‌بار هستند مثل استفاده از کفش‌های نامناسب که به پاها و کمر آسیب می‌رساند و یا پوشیدن لباس‌های تنگ که با فیزیولوژی بدن سازگار نیست. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه دیدگاه‌های علمی ضرر و زیان استفاده از لباس‌های چسبان و تنگ را به اطلاع شما برسانیم.
 

امروزه در جامعه اروپا افراد جوان به‌خصوص زنانی که با عارضه پا درد به دکتر مراجعه می‌کنند، رو به افزایش است. زن 35 ساله‌ای با درد شدید در ناحیه ساق پا در استرالیا به دکتر مراجعه کرد. بعد از معاینه معلوم شد این زن که برای اسباب‌کشی به کمک دوستش رفته، یک شلوار جین تنگ به پا داشته و بعد از چند تحرک ساده، دچار پادرد شدید شده و به خاطر همین مسئله به دکتر مراجعه کرده است. پزشکان بیمارستان رویال آدلاید استرالیا دلیل این موضوع را کاهش خون‌رسانی به عضلات پا به دلیل پوشیدن شلوار بسیار تنگ اعلام کردند. در عین حال، رشته‌های عصبی قسمت پایینی پاهای این زن به دلیل قرار گرفتن در یک وضعیت فشرده طولانی‌مدت آسیب شدیدی دیدند (منبع). محققان و پزشکان مغز و اعصاب، نورولوژیست‌ها و روان‌شناسان در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام داده‌اند. آن‌ها این افراد را «قربانیان مد» نام‌گذاری می‌کنند. رابدومیولیز (Rhabdomyolysisفلج عصب پرونئال و نوروپاتي تیبیا همگی از عوارض پوشیدن لباس‌های تنگ هستند.
  
کیت موس (Kate Moss) و راسل برند (Russell Brand) سوپر مدل‌هایی هستند که شلوارهای جین تنگ می‌پوشند. شاید با خودتان بگویید پس چرا خبر پادردهای آن‌ها تیتر اول روزنامه‌ها نیست و چرا خبر پادرد زن 35 ساله استرالیایی نقل محافل علمی شده است؟ واقعیت این است که اخبار سوپرمدل‌‌ها و سلبریتی‌ها به این راحتی پخش نمی‌شود اما می‌توان از رفتارهای نابه‌هنجار و گاهی خشمناک آن‌ها دریافت که چیزی آن‌ها را از درون آزار می‌دهد و این می‌تواند لباس‌های تنگ و گاهی عجیب آن‌ها باشد که بر سیستم عصبی‌شان تاثیر می‌گذارد (منبع).
 

جانت ترشر (Janet Treasure) محقق برجسته‌ای است که در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام داده است. او با بررسی افرادی که شلوارهای تنگ می‌پوشیدند دریافت که پوشیدن شلوارهای تنگ منجر به متورم شدن اعصاب و عضلاتی می‌شود که توسط یک لایه بافتی به نام فاسیا (fascia) احاطه شده‌‌اند. تورم این لایه بافتی باعث می‌شود تا خون‌رسانی در عضلات با مشکل مواجه شود و به‌خصوص به قسمت‌های پایینی پا مثل مچ، خون کافی نرسد و در نتیجه پاها دچار بی‌حسی و رخوت می‌شوند.

دکتر روی بانچینسکی (Roy Buchinsky) مدیر سلامتی بیمارستان‌های کیس مدیکال سنتر در کلیولند آمریکا در این‌باره می‌گوید: «اولین نشانه‌های فشار ناشی از پوشیدن لباس‌های تنگ بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن است که افراد باید خیلی نسبت به آن حساس باشند». او در ادامه می‌افزاید: «در همان بدو امر باید این مشکل را برطرف کرد در غیر این صورت بعد از این‌که پاها متورم شوند دیگر کار از کار گذشته است». او توضیح می‌دهد که گاهی برای برداشتن این فشار شدید نیاز به عمل جراحی خواهد بود. این جراحی با ایجاد یک برش باز روی لایه فاسیا انجام می‌شود. البته در موارد بسیار شدید تنها راه نجات بیمار قطع عضو است.

به نظر می‌رسد برای زیبا بودن بهتر است دنبال راه‌های سالم‌تر و کم دردسرتری بود. هیچ چیز به اندازه سلامتی برای انسان نشاط‌آور و ضروری نیست پس در درجه اول به سلامت جسم و روح بیاندیشیم و یادمان باشد سلامت جسم و روح، زیبایی و شادابی را نیز برای ما به ارمغان خواهد آورد (منابع: abcnews، bigthink).  

منابع: huffingtonpost/ guardian/ abcnews/ bigthink
سوالات و نظرات کاربران
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی چهارشنبه، 25 اسفند 1395
به نظر من اینکه بتونی اونجوری که دلت می‌خواد لباس بپوشی و رفتار کنی، هنرمندی نه اینکه از دیگران تقلید کنی اونم فقط بخاطر یه کلمه دو حرفی: مُد
0
alisina nazari
alisina nazari شنبه، 02 بهمن 1395
متاسفانه تقلید از مدهای غربی که خودشان به مضر بودن آن اشاره میکنند در بین جوانان خیلی زیاد هست
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 14 دی 1395
صورت زیبا بیاری هیچ نیست.ای برادر سیرت زیبا بیار.گاهی اوقات بهتره از مد فاصله بگیریم و برای خود زندگی کنیم نه برای مد
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
شلوار لی یا جین تنگ خیلی اسیب میزنه.مخصوصن برای کسانی که خیلی راه میرن
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
بعضی افراد در انتخاب پوشش برای خود زیاده روی میکنند و بهتر است ما نسبت به فرهنگ خودمان مدل لباس یا شلوار یا اصلا مدل پوشش برای خود انتخاب کنیم و اصلا چرا ما باید پوشش خارجی بخریم لباس یا شلوار های ساخت ایران و با کیفیت خیلی مناسب هم در بازار پیدا میشود.

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.