فریدون امین‌آقایی؛ من ایران را دوست دارم

فریدون امین‌آقایی؛ من ایران را دوست دارم

میلاد

شکیب

1397/06/05

4991

بار بازدید شده
Fereidoon-Aghaee فریدون امین‌آقایی مردی پراراده است، همگام با دانش روز زندگی می‌کند و همچنان به‌دنبال آرمان‌هایش است. از آن دسته افرادی که کار می‌کنند تا زندگی روزمره انسان‌ها راحت و امن‌تر شود؛ انسان‌هایی که دیده نمی‌شوند اما دستاوردهایشان بسیار دیدنی است.
4487
فریدون امین‌آقایی؛ من ایران را دوست دارم
Vidoal
4.18
فریدون امین‌آقایی؛ من ایران را دوست دارم
فریدون امین‌آقایی متولد 1338 در شهر قزوین است، از نسل انسان‌هایی که یاد گرفته‌اند در روزگار سخت تسلیم نشوند و با اراده و پشتکار دنبال تحقق بخشیدن به ایده‌ها و آرزوهای خود بروند. نسلی که در دهه‌ی 60 و در دوران جنگ و پس از آن آرمان‌هایش را برای شکوفایی ایران رها نکرد و در همین دوران وارد بازار کسب و کار شد.
 امین‌آقایی لیسانس مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران گرفت. به‌دلیل علاقه وافرش به کامپیوتر و دنیای تکنولوژی در دهه‌ی 60 به‌عنوان مسئول مرکز کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران انتخاب شد. 
 او با ایده‌های دهه نودی در دهه 60 زندگی می‌کرد و همواره در تلاش بود تکنولوژی را در خدمت مردم گیرد. همین ایده‌ها باعث شد تا دهه 60 دو دستاورد بزرگ برای او به همراه داشته باشد؛ او برنامه‌نویس اولین فارسی‌ساز ایرانی Dos با نام تجاری «پانیذ» بود؛ کاری که در آن زمان گام رو به جلویی برای بومی‌سازی یک دانش وارداتی از غرب به‌حساب می‌آمد و باعث می‌شد فعالیت‌های افراد فعال در این حوزه، که در آن دوران، با سختی‌های فراوانی روبه‌رو بود آسان شده و بسترهای مناسب برای ادامه این مسیر ایجاد شود. او همچنین اولین برنامه‌نویس آنتی‌ویروسی بود که یک ویروس اسرائیلی را به‌خوبی مهار می‌کرد و چنین موفقیتی باعث شد از او در برنامه تلویزیونی «گوناگون» در سال 1367 تجلیل به‌عمل بیاید. «پانیذ»، آنتی‌ویروس و برنامه‌های مشابه آن، نطفه دستاوردهایی است که امروز در کشورمان به بار نشسته است. وجود صدها استارت‌آپ ایرانی، هزاران برنامه‌نویس ایرانی چه در کشورمان و چه در کشورهای خارجی که از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند، وجود اپلیکیشن‌های متعدد ایرانی، نرم‌افزارهای پیشرفته و دستاوردهای کشورمان در حوزه IT و TCT در واقع حاصل تلاش‌هایی است که افرادی مانند فریدون امین‌آقایی در سال‌های آغازین پس از انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف تکنولوژی انجام داده‌اند.



فعالیت‌های امین‌آقایی در سال‌های بعد هم دنبال شد. یکی از این ایده‌هایی که به بار نشست، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار «منظومه» بود که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند به تمام اشعار فارسی و سوره‌ها و آیه‌های قرآن کریم به‌راحتی دسترسی داشته باشند. این نرم‌افزار باعث شد تا نسل جوانی که به استفاده از کامپیوتر و اینترنت عادت کرده بود و کمتر به سراغ کتاب، به‌ویژه کتاب‌های کهن، می‌رفت، با این نرم‌افزار با ریشه‌های خود آشنا شده و بدون هیچ هزینه‌ای به همه اشعار فارسی و کتاب مقدس ایرانیان یعنی قرآن کریم دسترسی داشته باشد.



این علاقه امین‌آقایی باعث طراحی نرم‌افزار «هفت‌گنج» نیز شد. این برنامه برای آشنایی ایرانیان با موسیقی اصیل ایرانی طراحی شده بود؛ یک برنامه آموزشی که کمک می‌کرد افراد با کم‌ترین سواد موسیقیایی بتوانند با همه ابعاد موسیقی سنتی کشورمان آشنا شوند.


امین‌آقایی ایده‌ بزرگ‌ترش را نیز دنبال کرد. ایده‌ای که با کمک آن می‌توانست بستری برای اجرایی شدن ایده‌ها و شکوفایی استعدادهای جوانان کشورمان فراهم کند؛  او با حمایت مالی، معنوی و فنی بی‌منت از بسیاری ایده‌ها، باعث تولد «ویدوآل» و رشد فضای تولید محتوای علمی در کشور شد؛ «ویدوآل» با نگرشی نوین و فراهم‌سازی زیرساخت تولید و ارائه‌ آموزش‌های عمومی و دوره‌های تخصصی گامی تاثیرگذار در ارتقای سطح فرهنگ و دانش مردم برداشته و تمامی خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم مردم این مرز و بوم قرار می‌دهد. «ویدوآل» در واقع جایی است که هر فردی با هر سطحی از دانش می‌تواند ویدئوها و متن‌های آموزشی را در جنبه‌های مختلف زندگی خود دریافت کند. «ویدوآل» فضایی است برای آموزش رایگان برای تمام ایرانیان.


فریدون امین‌آقایی مردی پراراده است، همگام با دانش روز زندگی می‌کند و همچنان به‌دنبال آرمان‌هایش است. از آن دسته افرادی که کار می‌کنند تا زندگی روزمره انسان‌ها راحت و امن‌تر شود؛ انسان‌هایی که دیده نمی‌شوند اما دستاوردهایشان بسیار دیدنی است.
جهت آشنایی با اهداف ویدوآل به این لینک مراجعه کنید.
سوالات و نظرات کاربران
0
armin ahmadi
armin ahmadi پنج شنبه، 18 دی 1399
باید به همچین افرادی خیلی خیلی افتخار کرد. پاینده باد ایران اسلامی و مردم جهان
2
محسن photo
محسن پنج شنبه، 08 فروردین 1398
هستند کسانی که در این مرز و بوم بی چشم داشت به تسم و شهرت و فقط در راستای آگاهی جامعه قدم بر میدارند. کوچکتر از آن هستم که در مورد این مرد و بنیانگذار ویدوآل نظر بدهم. بی شک ویدوآل شروع کننده و نقطه عطفی در این دوره از فضای مجازی میباشد که هنوز مردم بدرستی از این فضا بهره برداری نمیکنند. عمرشان طولانی و راهشان پر ره رو باد.
1
هادی خورشیدی
هادی خورشیدی یکشنبه، 22 مهر 1397
چه باحال
1
شروین صلصالی photo
شروین صلصالی سه شنبه، 13 شهریور 1397
آشنایی من با مهندس آقایی به بیش از پانزده سال قبل میرسد. رابطه ما از پزشک و بیمار به دوست و دوست و الان به معلم و شاگرد تبدیل شده است. هر فرصتی که دست میداد و گپی با هم میزدیم ، بیشتر سکوت میکردم تا بیاموزم ، وقت را با سخن خودم تلف نمیکردم. اما افسوس که بزرگمردی و فروتنی ایشان ، همواره باعث میشد تا قطره چکانی از وسعت دانش و فکرشان بهره مند گردم. مهندس آقایی فروتن، پویا و ایران دوست واقعی هستند. چه بسیار همکاران ایشان که هنوز نمیدانند بخشی از هزینه های درمانشان در مطب اینجانب،توسط ایشان تامین گردیده است. بسیاری از نو جوانان این مرز و بوم مشتری پر و پا قرص ویدوآل هستند. معلمان مدرسه دخترانم بطور منظم از کلیپ های ویدوآل در کلاسها استفاده میکنند. معنای واقعی یک دوست اثر گذار و یک انسان برجسته.
0
حسین رضائی photo
حسین رضائی یکشنبه، 11 شهریور 1397
من اطلاع دقیقی از دو پاراگراف ابتدایی متن ندارم اما بنده از سال 87 با استاد ، همکار و دوست نازنینم جناب ذریه آشنا شدم و ایده ی وب سایتی همچون ویدوآل و دقیقا با همین اسم و همین محتوا و همین هدف ،توسط ایشان مطرح می شد.البته استفاده از کلمه ی مطرح شدن در این متن نهایت بی انصافی است .چه بسا در آن روزها تمام ابعاد و زوایای این طرح بررسی شده بود و آماده ی عملی شدن بود . با تشکر از تیم ویدوآل ، علی الخصوص الگوترین الگوی زندگی ، افشین ذریه عزیز .
0
زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه سه شنبه، 13 شهریور 1397
(پاسخ) سلام آقای رضائی، ایده پیاده‌سازی وب‌سایت ویدوآل مدت‌ها توی ذهن من بود و با ده‌ها نفر در مورد اسپانسر شدن صحبت کرده بودم و به نتیجه نرسیده بود. تنها کسی که به این ایده با ذهن باز توجه کرد و سرمایه‌گذاری کرد، آقای آقایی بود و ایشون نقش کلیدی در راه‌اندازی ویدوآل داشتن. امیدوارم به همراهی تیم پویایی که داریم، ویدوآل رو به جایی برسونیم که تعداد زیادی از مردم این مرز و بوم از محتوای با کیفیت و معتبر ویدوآل بهره‌مند بشن.
2
پورمیرزا photo
پورمیرزا دوشنبه، 12 شهریور 1397
برای ایشان و همه کسانی که مانند ایشان با وجود همه موانع تسلیم نمی شوند آرزوی بهترین ها را دارم
1
حسام شهلی بر
حسام شهلی بر پنج شنبه، 08 شهریور 1397
عالی بود🤗
1
Tala photo
Tala چهارشنبه، 07 شهریور 1397
یکی از افتخارات من آشنایی با این مرد بزرگ با روحی به شفافی آب، مردی که اخلاقیات اولین سرمشق فعالیتهاش بوده، صلح طلب، کمک رسان، خیرخواه، خوش فکر ، خلاق و بی حاشیه... من درسهای زیادی از آقای آقایی گرفتم و آموختم همیشه میتوان خلاق بود و همیشه باید ایستاد‌... در مقابل ناخوشی ها و مشکلات .. براشون و برای تیم ویدوآل بهترینها رو آرزودارم.
1
حمید کبیرمختارفر photo
حمید کبیرمختارفر سه شنبه، 06 شهریور 1397
واقعا چنین افرادی لایق احترام وقدر دانی هستند کسانی که پول وزمان ومهارت خود را صرف وطنشان میکنند وبدون هیچ چشم داشتی ادامه میدهند این افراد قابل ستایشند،خوشحالم در وطنم هنوز چنین انسانهایی زندگی میکنند
1
محمدرضا کنعانی photo
محمدرضا کنعانی دوشنبه، 05 شهریور 1397
درود و ادب بنده هم به سهم خودم به‌عنوان یکی از کاربران مشتاق ویدوآل از همت و پشتکار و خدمات ارزنده ایشان و تمام همکارانش قدردانی می‌کنم و آرزوی موفقیت و سربلندی برای همه دوست‌داران علم و دانش دارم

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

زندگی نامه

فریدون امین آقایی
فریدون امین آقایی

مسئول مرکز کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران در دهه شصت، برنامه نویس اولین فارسی ساز، برنامه نویس اولین آنتی ویروس ایرانی بر ضد ویروس اسرائــیلی، موسس و سرمایه گذار ویدوآل