زوج‌های عاشق افراد دیگر را زشت‌تر می‌بینند

زوج‌های عاشق افراد دیگر را زشت‌تر می‌بینند

میلاد

شکیب

1395/04/19

6655

بار بازدید شده
Happy-Couples-See-Other-People-As-Ugly زوج‌هایی که عاشق یکدیگر هستند خود و شریک زندگی‌شان را از سایر افراد جذاب‌تر تصور می‌کنند. این عدم توانایی در تشخیص زیبایی‌های سایر افراد نوعی مکانیسم دفاعی است که باعث می‌شود زوج‌ها همدیگر را فریب ندهند.
6655
زوج‌های عاشق افراد دیگر را زشت‌تر می‌بینند
Vidoal
4.27
زوج‌های عاشق افراد دیگر را زشت‌تر می‌بینند
زوج‌هایی که عاشق یکدیگر هستند خود و شریک زندگی‌شان را از سایر افراد جذاب‌تر تصور می‌کنند. این عدم توانایی در تشخیص زیبایی‌های سایر افراد در حقیقت نوعی مکانیسم دفاعی ناخودآگاهانه است که باعث می‌شود زوج‌ها و شریک‌های زندگی همدیگر را فریب ندهند و مرتکب خیانت نشوند.

عشق کور است؛ این جمله معروفی است که همه ما بارها آن را شنیده‌ایم. اما منظور از این جمله چیست؟ شعر معروف نظامی در داستان لیلی و مجنون شاید آشناترین مصداق این جمله باشد «اگر در دیده مجنون نشینی به غیر از خوبی لیلی نبینی». در واقع لیلی که دل و دین مجنون را برده بود دختر چندان زیبارویی نبود اما عاشقی چون مجنون مو نمی‌دید بلکه پیچش مو می‌دید، او ابرو نمی‌دید بلکه اشارت‌های ابرو را می‌دید. گاهی با دیدن ۲ زوج از خود می‌پرسیم چطور یکی با آن قد و قواره و بَر و روی زیبا عاشق فردی با این شکل و شمایل شده، اما عشق معجزه‌ای بزرگ است که ناملایمات و زشتی‌ها را بدل به نیکی و زیبایی می‌کند.

این واقعیت با یافته‌های تحقیقات و پژوهش‌های علمی نیز اثبات شده است. ژورنال تخصصی فیزیولوژی شخصی و اجتماعی در گزارشی اعلام کرده که زوج‌هایی که عاشق یکدیگر هستند خود و شریک زندگی‌شان را از سایر افراد جذاب‌تر تصور می‌کنند. محققان این پروژه اظهار داشته‌اند که این عدم توانایی در تشخیص زیبایی‌های سایر افراد در حقیقت نوعی مکانیسم دفاعی ناخودآگاهانه است که باعث می‌شود زوج‌ها و شریک‌های زندگی همدیگر را فریب ندهند و مرتکب خیانت نشوند (منبع).
 

روی کاغذ بازی نظام تک‌همسری آسان است اما در اجرا و عمل یک قانون طلایی برای تحقق آن وجود دارد. وب‌سایت اشلی مدیسون (Ashley Madison) بر طبق تحقیقات اعلام کرده که برخی افراد بر این باورند که اعتقاد به تک‌همسری به عنوان نشانه وفاداری تا حدودی مبالغه و اغراق است. این موضوع این سوال را برمی‌انگیزد که چطور برخی زوج‌ها تن به روابط نامشروع می‌دهند و به همسران‌شان خیانت می‌کنند و برخی دیگر تا پایان عمر با خوبی و خوشی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند (منبع). 

برای روشن شدن این موضوع و انجام تحقیقات بیشتر گروهی از اشخاص به عنوان داوطلب در یک نظرسنجی شرکت کردند. برخی از این افراد مجرد بودند و برخی نیز متاهل و یا در شرف ازدواج. به این افراد یک سری سوال داده شد و از آن‌ها پرسیده شد که چطور با شریک زندگی‌شان احساس شادی و رضایت دارند. سپس تعدادی تصاویر چهره جنس مخالف به این افراد نشان داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا بگویند آیا این افراد مجردند یا با کسی رابطه دارند. بعد از نشان دادن هر چهره، ۱۱ چهره دیگر از همان شخص نیز نمایش داده می‌شد. البته عکس‌های بعدی دست‌کاری شده بودند و در برخی موارد جذاب‌تر و در بعضی دیگر زشت‌تر شده بودند. ملاک زیبایی در این تصاویر وجود تقارن در اجزای چهره بود. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا ۱۱ چهره اصلی را در بین تصاویر نمایش داده شده برگزینند. نتایج شگفت‌آور بود؛ افراد متاهل عموما چهره‌های زشت‌تر را به‌عنوان چهره اصلی فرد انتخاب می‌کردند و هر چه زندگی شادتر و رضایت‌بخش‌تری داشتند انتخاب چهره به سمت تصاویر زشت‌تر متمایل‌ بود و در عوض افراد مجرد به سراغ چهره‌های جذاب و زیبا می‌رفتند.
 

بحث در مورد نتایج این تحقیق محققان و پژوهش‌گران را به این باور رساند که «اثر تنزل ادراکی» خارج از ضمیر هوشیار شخص رخ می‌دهد. این امر موجب می‌شود تا از تهدید ناشی از جذابیت افراد دیگر که ممکن است پایه‌های عاطفی و عاشقانه یک زندگی را متزلزل کند، کاسته شود. در حقیقت این موضوع نوعی واکنش دفاعی از ضمیر ناخودآگاه انسان برای حفظ کیان یک رابطه عاشقانه است. دانشمندان برای توجیه و توضیح این واکنش دلیل علمی خاصی ارائه نکرده‌اند اما آنچه به نظر منطقی و قابل درک است این است که دو شخصی که یکدیگر را دوست دارند به جای توجه به نکات منفی و غیرجذاب یکدیگر به جنبه‌های مثبت و خوشایند هم دقت می‌کنند و به قدری این وجوه برای آنان بارز و شاخص می‌شود که نکات منفی را در خود حل می‌کند.

این‌چنین است که دیگران هر چقدر هم زیبا باشند در برابر عشق واقعی و خالص آن‌ها حرفی برای گفتن ندارند. با بررسی یافته‌های این تحقیق دانشمندان اظهار داشتند که چنین ساز و کار مشابهی در روابط غیررمانتیک نیز قابل تعمیم است؛ به عنوان مثال در موضوعاتی که نیاز به خودکنترلی دارند مانند مقاومت در برابر عدم تناول مواد غذایی مختلف. شاید برخی این مکانیسم را گول زدن خود و دروغ گفتن به ذات تلقی کنند اما اصلا این‌طور نیست، این فرایند در حقیقت لذت بردن از چیزهای مثبت و نادیده گرفتن نکات منفی است. گرچه این رفتار نوعی واکنش ناخودآگاه است اما با تمرین و ممارست می‌توان آن را در تمام وجوه و زوایای زندگی به کار بست (منابع: iflscience، nymag).

منابع: psp/ wired/ iflscience/ nymag
سوالات و نظرات کاربران
0
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi یکشنبه، 03 بهمن 1395
وااای فکر میکردم فقط من اینجوری ام ....خخخخخخ مرسی که آگاهم کردید .
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 14 دی 1395
این جمله خیلی معروفه که میگن حب شی یعمی و یصم و بغض شی یعمی و یصم. گفته می شود عشق های مجازی از دید دانشمند بزرگ ابن سینا نوعی مالیخولیاست.از طرفی وجه تسمیه مجنون هم به معنی جن زده است یا به عبارتی همان مفهوم دیوانه رو داره.
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
چون وقتی یکی عاشق میشه همه کمال و خوبی و .. رو تو معشوق میبینه.حتی ممکنه تو موبینی من پیچش مو....
0
فرزین اکبری
فرزین اکبری پنج شنبه، 06 آبان 1395
از سامان امینی سپاسگزارم که مطالبی که گردآوری میکنن فوق العادست.🌹
0
samira Isapour
samira Isapour شنبه، 01 آبان 1395
عالی بود ودقیقادرسته لذت بردم از مطلبتون وممنونم ،من این رو لمس کردم شاکر هستم که این موضوع در زندگی من جاریس،وقتی عاشق هستی هیچ معایبی از معشوق نمیبینی وبه راحتی او را میبخشی اما باید متقابل باشد❤❤❤❤❤❤❤❤❤
0
majid Goldoust
majid Goldoust دوشنبه، 18 مرداد 1395
مرسی از ایده هایتان

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.