تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۵

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۵

مهیار

گودرزی

1395/05/18

6092

بار بازدید شده
photography-tips-5 لیستی از محبوب‌ترین تکنیک‌های عکاسی پرتره، طبیعت، عکاسی شهری و ...
6092
تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۵
Vidoal
4.64
تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۵

۲۱- فوکوس دستی
زمانی که می‌خواهید عکس‌های ماکرو یا کلوزآپ بگیرید، فوکوس اتوماتیک رو غیر فعال کنید. هرچند که در واقع کلوزآپ یا ماکرو به عکس‌های خیلی نزدیک گفته می‌شه و احتیاج به لنزهای مخصوص داره ولی شما این تکنیک رو در تمام عکس‌هایی که از نزدیک‌ترین فاصله‌ای که لنزتون قابلیت فوکوس داره می‌گیرید می‌تونید استفاده کنید. در عکاسی کلوزآپ و ماکرو میلیمترها هم در عمق میدان محاسبه می‌شن برای همین فوکوس دقیق خیلی اهمیت داره. قابلیت نمایش زنده یا همون live veiw دوربین DSLR فوکوس دستی رو آسون‌تر کرده، می‌تونید تصویر رو به صورت مجازی جلو ببرید و با چرخوندن حلقه‌ی فوکوس لنزتون روی نقطه‌ی دلخواه فوکوس کنید. با حلقه‌ی فوکوس راحت باشید، هرچند که یک فوکوس خیلی شارپ با یک فوکوس معمولی خیلی فرق می‌کنه و بیشتر مواقع بهتره از سه پایه استفاده کنید چون کوچکترین حرکتی باعث می‌شه نقطه‌ی فوکوستون جابجا بشه.
 


۲۲- انتخاب بهترین دیافراگم
برای افزایش عمق میدان- فاصله‌‌ی وضوح از پشت و جلوی سوژه‌ای که روی آن فوکوس کردید- نیاز به دیافراگم کوچک‌تر دارید. دقت کنید که دیافراگم کوچک‌تر به معنی عدد دیافراگم کوچک‌تر نیست بلکه به معنی بسته‌تر بودن دریچه‌ی دیافراگم دوربینه، و با عدد دیافراگم رابطه معکوس داره، هرچقدر عدد بزرگتر باشه مثل f/16 یا f/22 دریچه‌ی دیافراگم دوربین بسته تر و کوچکتره. سعی کنید از بسته‌ترین دیافراگمی که لنزتون تواناییش رو داره اجتناب کنید چرا که انکسار نوری که به لنز میرسه توسط دیافراگم بسته باعث نرم شدن زیاد از حد تصویر می‌شه.


۲۳- از پیش نمایش عمق میدان استفاده کنید
تصویری که شما در ویزور دوربینتان می‌بینید همیشه باز‌ترین حالت دیافراگم رو پیش فرض قرار ‌می‌ده تا بتونید نقطه‌ی فوکوس رو دقیق و در روشن‌ترین حالت ممکن ببینید، و نزدیک به تصویر واقعی زمانیه‌ که دیافراگم‌های باز و در نتیجه عمق میدان کم رو انتخاب کردید. اما وقتی دیافراگم بسته تر و در نتیجه عمق میدان بیشتر رو در نظر دارید، می‌تونید دکمه‌ی پیش نمایش عمق میدان روی دوربینتون رو فشار بدید و قبل از عکس گرفتن از میزان عمق میدان مطمئن بشید. یادتون باشه وقتی که دیافراگم خیلی باز رو انتخاب کردید با فشار دکمه پیش نمایش عمق میدان هیچ تغییری در تصویر حس نمی‌کنید و روی دیافراگم‌های f/16 به بالا با فشار دادن دکمه متوجه تفاوت می‌شید. این دکمه دیافراکم لنز رو تا زمانی ‌که فشرده نگهش داشته باشید به اندازه‌ای که انتخاب کردید نگه میداره و به شما نشون ‌می‌ده چه مقدار از عکستون واضحه و چه مقدار عمق میدان دارید. ممکنه با این‌ کار تصویری که می‌بینید تاریک‌تر بشه و باید به چشماتون اجازه بدید تا به این تاریکی عادت کنه.
دکمه‌ی پیش نمایش عمق میدان در حالت نمایش زنده Live view هم کار می‌کنه و می‌تونید روی مانیتور دوربین پیش نمایش دقیق‌تری از عمق میدان عکسی که می‌خواید بگیرید داشته باشید.

 

۲۴- تکنیک دوربین موازی
زمانی که از سوژه های تخت و مسطح با بافت‌های جالب و جذاب که تمام کادر رو پر می‌کنند، مثل برگ، بافت یک دیوار قدیمی، پر ، سطح کاغذ و ... عکاسی می‌کنید، برای ثبت کردن تمام عمق میدان موجود سعی کنید سطح پشت دوربین کاملا با سوژه موازی باشه، اگه قسمتی از عکس بلر و محو بشه کل عکس خراب می‌شه!

۲۵- قوانین رو بشکنید
برای گرفتن یک عکس خوب همیشه لازم نیست باز‌ترین دیافراگم و کم‌ترین عمق میدان رو انتخاب کنید تا پس‌زمینه‌ی عکستون بلر و به اصطلاح بوکه بشه، خیلی وقت‌ها عکس‌های با عمق میدان زیاد جلوه‌های زیباتری دارن و البته عمق میدانی به نازکی لبه‌‌ی تیغ جای کمتری برای خطا باقی میذاره و کار شما رو سخت‌تر می‌کنه، ولی با این حال نمی‌شه از جذابیت‌های عکس یک ساندویچ با پس‌زمینه و پیش‌زمینه‌ی بلر شده و پر از بوکه‌های نورانی هم گذشت! انتخاب با خودتونه راه سخت‌تر و جذاب‌تر یا راه آسون و بی خطر. پیشنهاد ما اینه که اگه راه آسون و بی‌خطر رو انتخاب می‌کنید با شکستن قوانین همیشگی سعی کنید جلوه‌های جدیدی ایجاد کنید.

۲۶- ‌عکس‌های واضح‌تر
دیافراگم کوچک و بسته‌تر باعث می‌شه نور کمتری از لنز عبور کنه پس لازم ‌می‌شه که سرعت شاتر آهسته‌تر و زمان نور‌دهی بیشتری انتخاب کنید تا زمان لازم برای عبور نور کافی رو به دست بیارید، تو این حالت هر حرکت کوچکی حتی حرکت آینه‌ی درون دوربین خطر بلر و محو شدن عکس رو در پی داره. برای جلوگیری از این اتفاق بهتره آینه‌ی دوربین رو قفل کنید یا اینکه از قابلیت نمایش زنده ‌Live View استفاده کنید که به صورت خودکار آینه رو قفل می‌کنه، از ریموت برای زدن شاتر استفاده کنید و یا دوربین رو روی حالت سلف تایمر Self Timer بذارید تا لرزش دستتون هنگام شاتر زدن به دوربین منتقل نشه. و در نهایت اگر مجبور شدید حساسیت ISO رو بالاتر ببرید تا بتونید از سرعت بیشتری برای شاتر استفاده کنید، دقت کنید که تمیز‌ترین تصاویر معمولا با حساسیت زیر ۱۶۰۰ گرفته می‌شن که البته این به کیفیت دوربینتون هم بستگی داره.

 

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۱

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۲

تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی ۳

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۴

سوالات و نظرات کاربران
0
ابراهیم  رضایی
ابراهیم رضایی یکشنبه، 22 اسفند 1395
سری مقاله جالب و مفیدی بود خیلی چیزا یاد گرفتم راجب عکاسی ممنون
0
محمد جدی
محمد جدی یکشنبه، 15 اسفند 1395
عکس گرفتن هم بنظرم استعداد هنری بالایی رو می طلبه
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
مرسی از تهیه کننده خوب جناب آقای مهیار گودرزی بسیار و کاربردی سپاس
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
بعضی وقت ها شانسی یه عکس هایی میندازم که بعد خودم شک میکنم که آیا این عکس رو من با این گوشی کم کیفیت گرفتم عکس ها شانسی شانسی بعضی وقتا خوشگل میشن. احتمالا واسه شما هم همچین موردی پیش اومده
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور چهارشنبه، 29 دی 1395
شاید هیچ‌گاه به استفاده از فلش در نور روز فکر نکرده باشیم و تاکنون تصور می‌کردیم ایستادن پشت به خورشید برای یک عکس پرتره کار احمقانه‌ای است! اگر به جای این‌که از سوژه بخوایم تا رو به خورشید بایسته و به علت نور خورشید به سختی چشماشو باز نگه‌داره از اون بخوايد تا پشت به خورشید وایسته و با تکنیک Fill Flash نور مورد نیاز را تأمین کنه
1
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
ممنون از تکنیک هایی که یاد دادین.خیلی کاربردی بود .یه دوره ای بود برای خودش