تاریخچه‌ عمل بینی

تاریخچه‌ عمل بینی

میلاد

شکیب

1395/05/02

8733

بار بازدید شده
nose-job-history گرچه عمل بینی و عمل زیبایی پدیده‌ دنیای مدرن است، اما سابقه آن به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد تاریخچه عمل بینی با شما سخن بگوییم.
8733
تاریخچه‌ عمل بینی
Vidoal
4.56
تاریخچه‌ عمل بینی
گرچه عمل بینی و عمل زیبایی پدیده‌ دنیای مدرن است، اما سابقه آن به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد تاریخچه عمل بینی با شما سخن بگوییم.

این روزها عمل جراحی زیبایی و جراحی پلاستیک به‌قدری زیاد شده که دیگر از شنیدن اخبار آن متعجب نمی‌شویم. با کمی اغراق می‌توان گفت که این جراحی‌ها مانند واکسیناسیون‌های دوره‌ای برای تعداد قابل توجهی از افراد انجام می‌شود. یکی از این نوع عمل‌های جراحی، عمل جراحی زیبایی بینی است که این روزها به‌قدری رایج شده که جزو اعمال جراحی ساده و معمولی طبق‌بندی می‌شود.

جراحی بینی وقتی رونق گرفت که افراد برای تغییر بینی دراز و بدفرم خود به شکل بینی افراد مشهور تمایل پیدا کردند. اما جالب است بدانید بر عکس آنچه بیشتر مردم گمان می‌کنند سابقه جراحی بینی به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. خانم تیفانی هیرسی (Tiffany Hearsey) در مجله خبری آتلانتیک (The Atlantic) گزارش کرده که اولین عمل جراحی زیبایی بینی در قرن ششم و در هند باستان انجام شده است (منبع).
 

گزارش کامل اعمال جراحی زیبایی در کتاب حسادت ونوس: تاریخ جراحی پلاستیک (Venus Envy: A History of Plastic Surgery) نوشته الیزابت هارکن (Elizabeth Harken) آورده شده است. در این کتاب آمده که در هند باستان یک تکه از پوست گونه را برمی‌داشتند و با آن بینی جدید را شکل می‌دادند. یک متن قدیمی به زبان سانسکریت از پزشک معروف آیین آیورودا (به معنی «علم زندگی») یعنی ساسروتا (Sushruta) این نوع عمل جراحی را به تفصیل شرح می‌دهد. آیین پزشکی آیورودا یک علم باستانی و کهن است که در هند رواج دارد و در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیوردا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود. با این حال عمل جراحی بینی تا قبل از قرن شانزدهم میلادی که بیماری سفلیس اروپا را مورد تهاجم قرار داد چندان مورد توجه قرار نگرفته بود (منبع).

هیرسی در کتاب خود می‌نویسد: «سفلیس به بافت نرم بدن حمله می‌کرد و آن را از بین می‌برد، از این رو بافت نرم بینی در این بیماری بسیار آسیب‌پذیر بود و بیمار با پیشرفت سفلیس بافت نرم بینی خود را از دست می‌داد و در وسط صورت او یک حفره بزرگ نمایان می‌شد. چنین بدشکلی و بدقوارگی که در اثر یک بیماری عفونی ایجاد شده بود، یک ننگ اجتماعی محسوب می‌شد و حتی کسانی که بینی خود را به دلایل دیگری از دست داده بودند از گزند سرزنش اجتماعی جامعه آن روز در امان نبودند. در آن زمان روش‌های مختلفی برای ایجاد یک بینی جدید مورد استفاده قرار گرفت اما محبوب‌ترین آن‌ها برداشتن پوست از بازوی بیمار و پیوند آن به صورت برای ایجاد یک بینی جدید بود» (منبع).
 

انجام اعمال جراحی زیبایی امروز با پیشرفت فناوری‌های نوین پزشکی رونق زیادی گرفته و به یکی از ارکان سبک زندگی جامعه مدرن امروزی بدل شده است. بسیاری از افراد فقط برای این که به فرقه یا گروه خاصی شباهت پیدا کنند بینی خود را عمل می‌کنند. مجله نیویورک تایمز به نقل از هارکن می‌نویسد: «در بین اعمال جراحی که برای کوچک کردن بینی رواج داشت، یک پزشک با بزرگ‌کردن بینی دست به ابتکاری جالب زد. در برخی موارد افراد به دلیل بیماری مانند سفلیس یا بیماری‌های عفونی دیگر دارای بینی‌های با قوس بسیار زیاد می‌شدند که آن را بینی زین اسبی (saddle-nose) می‌نامیدند. در سال 1926 میلادی یک پزشک با در نظر گرفتن این نقص تصمیم گرفت تا با بزرگ کردن بینی این مشکل را برطرف کند. در این اعمال جراحی با استفاده از غضروف گوش یا دنده قوس زیاد پشت بینی را برطرف می‌کنند» (منبع).

امروزه تنوع اعمال جراحی زیبایی بسیار زیاد شده است. طی تحقیقات به عمل آمده گرایش به انجام این اعمال زیبایی در کل جهان رو به افزایش است. تنها در آمریکا در سال 2014 میلادی 15.6 میلیون نفر تحت عمل جراحی زیبایی قرار گرفتند که این میزان 3 درصد بیشتر از سال 2013 میلادی است. طبق گزارش انجمن پزشکی جراحان پلاستیک آمریکا (The American Society of Plastic Surgeons) 5 عمل جراحی زیبایی پرطرفدار با حداقل اعمال جراحی در آمریکا  طی سال 2014 میلادی عبارتند از: تزریق بوتاکس نوع A (6.7 میلیون نفر که نسبت به سال 2013 میلادی 6 درصد افزایش داشته است)؛ پُرکننده بافت‌های نرم (2.3 میلیون نفر که نسبت به سال 2013 میلادی 3 درصد افزایش داشته است)؛ لایه‌برداری شیمیایی (1.2 میلیون نفر که نسبت به سال 2013 میلادی 7 درصد افزایش داشته است)؛ لیزر موهای زائد (1.1 میلیون نفر که نسبت به سال 2013 میلادی 3 درصد افزایش داشته است) و پیلینگ مکانیکی صورت (881.905 نفر که نسبت به سال 2013 میلادی 9 درصد کاهش داشته است) (منبع).

گاهی انجام این اعمال زیبایی اجتناب‌ناپذیر است اما طبق گزارش‌ها، بیش از نیمی از این اعمال جراحی فقط ناشی از گرایش‌های مد و جریان‌های اجتماعی است و اکثرا منشا روانی دارند تا خاستگاه پزشکی.
 
منابع: theatlantic/ smithsonianmag/ plasticsurgery
سوالات و نظرات کاربران
0
اکبر فاریابی
اکبر فاریابی چهارشنبه، 04 اسفند 1395
این روزها که هرکی رو میبینی بینی رو عمل کرده و دلیلشون هم میگن چون شبا خور و پف میکردیم :)
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته دوشنبه، 25 بهمن 1395
به نظر من خدا هر چیزی رو داده به خاطر علتی هست و دلیلی نیست که وقتی ما درش تغییری ایجاد می کنیم حتما بهترش کردیم
0
مریم صالحی
مریم صالحی شنبه، 23 بهمن 1395
من با جراحی بینی به جز در موارد خاص مخالفم. تقریبا تمامی مواردی که اطرافم دیدم نفس کشیدنشون صدا دار شده که واقعا هم برای خودشون و هم برای دیگران آزار دهنده است.
0
javad zandih
javad zandih پنج شنبه، 23 دی 1395
عمل جراحی بینی به نظر من برا کسی است که بینیش شکسته یا دیگه وضعش داغونه ن کسی که بینی خوش فرمش داره و فقط دلش میخواد سر بینیشو ببره بالا
0
محمد صادق آشیانه
محمد صادق آشیانه سه شنبه، 21 دی 1395
به نظرم اگه عمل زیبایی باعث شه فرد حس بهتری داشته باشه و اعتماد به نفسش بیشتر شه هیچ اشکالی نداره که عمل کنه
0
احسان کلاته
احسان کلاته سه شنبه، 21 دی 1395
جالب بود. شاید همه ما فکر میکردیم تاریخچه اون حداکثر به یک یا دو قرن پیش برگرده که اینطور نبود. ممنون
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری سه شنبه، 21 دی 1395
الان دیگه عمل بینی عادی شده... ادم بره عمل کنه تا مشکل تنفسی پیدا کنه که همه بگن چه بینی زیبایی... بهتره که کسی به ادم این حرفو نزنه...
0
ماریان  photo
ماریان چهارشنبه، 08 دی 1395
الان عمل بینی دیگه جواد شده .طبیعی مده
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی چهارشنبه، 08 دی 1395
به نظر من هر جوری خلق شدیم بهترینه...بستگی به دید خود فرد از چهرش داره
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
وتقعن عمل جراحی زیبایی و مخصوصن نوع عمل بینی در کشورمون خیلی رایج شده و حتی از کشوهای دیگه برای عمل میاین ایران. دوم خواستم بگم عکس مطلب که گذاشتین زیاد همخوانی نداره با عمل بینی کسانی که عمل کردن میدونن که پاسنمان بینی اینجوری نیست
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 22 آذر 1395
به نظرم آمار اين عمل در كشور ما خيلي بيشتر از آمريكا باشه.
0
علی کریمی
علی کریمی پنج شنبه، 18 آذر 1395
معمولا با انجام عمل زیبایی زیبایی بینی از بین میرود
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی سه شنبه، 16 آذر 1395
هر انچه خداوند خلق کرده زیباست....
0
Photoclip Channel
سجاد علیزاده شنبه، 06 آذر 1395
متاسفانه این روزا جراحی عمل بینی برای زیبایی تو ایران مد شده هرکی عمل نکنه عقب مونده است!!!

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.