آیا ایرانیان اولین کشاورزان تاریخ‌اند؟

آیا ایرانیان اولین کشاورزان تاریخ‌اند؟

میلاد

شکیب

1395/05/10

8857

بار بازدید شده
farming-invented-twice-in-iran کشاورزی و کشت و زرع جزو اولین صنایع و کسب‌و‌کاری بودند که بشر برای حفظ بقای خود و داشتن زندگی بهتر به آن روی آورد. اما کدامیک از اقوام بشر برای اولین‌بار دست به کشت و زرع زدند و این صنعت را راه‌اندازی کردند؟
8857
آیا ایرانیان اولین کشاورزان تاریخ‌اند؟
Vidoal
4.95
آیا ایرانیان اولین کشاورزان تاریخ‌اند؟
کشاورزی و کشت و زرع جزو اولین صنایع و کسب‌و‌کاری بودند که بشر برای حفظ بقای خود و داشتن زندگی بهتر به آن روی آورد. انسان اولیه که به سبب احتیاج‌های خود، خوب دریافته بود که گیاهان چه فواید گسترده‌ای برای او دارند، از همان بدو امر با گیاهان و پرورش و نگهداری از آنان انس گرفت. اما کدامیک از اقوام بشر برای اولین‌بار دست به کشت و زرع زدند و این صنعت را راه‌اندازی کردند؟
 
دو جمعیت از انسان‌های خاورمیانه به طور مستقل کشاورزی را آغاز کردند و بعد از توسعه روش‌های مختلف آن، این صنعت در اروپا، آفریقا و سایر بخش‌های آسیا نیز رواج یافت. این 2 جمعیت از اقوامی بودند که هزاران سال پیش در مناطق ارمنستان، فلسطین، ترکیه، اردن و ایران امروزی زندگی می‌کردند. سوابق تاریخی ایجاد ادوات کشاورزی و به طور کلی روی آوردن نسل بشر به کشت و زرع به دوران انقلاب نوسنگی مربوط می‌شود. انقلاب نوسنگی دورانی از عصر سنگ را می‌گویند که تغییراتی در به‌کارگیری ابزار و وسایل در میان دسته‌های بشر به وجود آمد. انقلاب نوسنگی دوره‌ای است که در آن بشر الگوی تهیه غذای خود را تغییر داد و از حالت آذوقه‌جویی خارج شد. این مرحله به تناوب و با تفاوت زمانی در آمریکای باستان، جنوب غربی آسیا، اروپا و آفریقای مرکزی واقع شد. انقلاب نوسنگی به اهلی کردن چارپایان و استفاده ابزاری از آنان نیز منجر شد (منبع).
 

یازده هزار سال قبل بشر در منطقه خاورمیانه باستان در منطقه‌ای به نام هلال حاصلخیز زندگی می‌کرد. هلال حاصلخیز یا داسه بارور، نام بخش تاریخی از خاورمیانه و دربرگیرنده بخش‌های خاوری دریای مدیترانه، میان‌رودان و مصر باستان است. داسه بارور با رودهای نیل، دجله، فرات و رود اردن سیراب می‌شود. این منطقه از غرب به دریای مدیترانه، از شمال به بیابان سوریه و از دیگر سوی به شبه جزیره عربستان و خلیج فارس و دیگر بخش‌های مدیترانه محدود می‌شود. داسه بارور امروزه کشورهای مصر، فلسطین، لبنان و نیز کرانه باختری رود اردن و نوار غزه و بخش‌هایی از اردن، سوریه، عراق، جنوب شرقی ترکیه، غرب و جنوب غربی ایران را دربرمی‌گیرد. افراد ساکن در این منطقه 11 هزار سال پیش رفته‌رفته به زندگی عشایری روی آوردند. آن‌ها به شکار و جمع‌آوری گیاهان وحشی پرداختند و این سبک زندگی نسبت به رویه پیش از این کم‌تحرک‌تر بود و به‌تدریج منجر به یکجانشینی و اسکان دائمی شد.
 
هزاران سال پیش انسان با کاشت و برداشت گیاهان به‌نوعی گیاهان وحشی را رام کرد و در همین اثنی دریافت که می‌تواند حیواناتی نظیر گوسفند و گراز را نیز رام کند، پرورش دهد و به خدمت بگیرد. مطالعات فراوانی صورت گرفته که نشان می‌دهد 8 هزار سال پیش کشاورزان از منطقه هلال حاصلخیز به اروپا مهاجرت کردند و کشاورزی را در آنجا رونق دادند اما متاسفانه به دلیل شرایط جوی و آب‌و‌هوای نسبتا گرم منطقه هلال حاصلخیز پیدا کردن DNA کشاورزان در آن منطقه به‌سختی و به‌ندرت انجام شده است. پیشرفت‌هایی که در زمینه استخراج DNA از یک استخوان کوچک گوش به نام پتروس صورت گرفت، حقایق زیادی را در این ارتباط برملا ساخت.
 

این تحقیق زیر نظر ایوسیف لزاریدیس (Iosif Lazaridis) و دیوید رایش (David Reich) در مدرسه پزشکی هاروارد در بوستون ایالت ماساچوست انجام شد. در این پژوهش ژنوم 44 فرد خاورمیانه‌ای که بین 1400 تا 3500 سال‌ پیش می‌زیستند، مورد بررسی قرار گرفت. این تیم تحقیقاتی تغییرات فاحشی را بین ژنوم افراد نوسنگی در منطقه جنوب شام (منطقه‌ای در جنوب غرب آسیا، که از شمال به رشته کوه‌های توروس، از جنوب به صحرای عرب، از شرق به میان‌رودان و از غرب به دریای مدیترانه محدود است) شامل ساکنان فلسطین و اردن امروزی با اشخاصی که در ناحیه زاگرس یعنی محدوده غربی ایران امروزی زندگی می‌کردند، یافتند. این الگوی اجدادی نشان می‌‌دهد که کشاورزان اولیه از منطقه جنوبی شام و منطقه زاگرس ظهور پیدا کردند. کشاورزان منطقه زاگرس به پرورش و اهلی کردن بزها پرداختند و غلاتی همچون اِمر (گندم وحشی یا گندم دودانه) را پرورش دادند، از طرفی در غرب هم کشاورزان به کاشت و برداشت گندم و جو اشتغال یافتند.

در حدود 9500 سال پیش این سنت‌ها در سرتاسر دنیا گسترش پیدا کرد. این دو سنت کشاورزی یعنی سنت جنوب شام و منطقه زاگرس در منطقه شرقی ترکیه به هم رسیدند و با هم ترکیب شدند. کشاورزان ترکیه‌ای با استفاده از سنگ آتشفشانی ابسیدین دست به تولید ابزارآلات زدند. ترکیه پلی بین آسیا و اروپا بود؛ بدین ترتیب کشاورزان ترکیه‌ای به اروپا سفر کردند و با خود پکیجی از دوران نوسنگی شامل ادوات، غلات و حیوانات اهلی را به آن سرزمین وارد کردند. طبق تحقیقات به عمل آمده ایرانیان با مهاجرت به منطقه اورسیا (هند و پاکستان امروزی) و حتی آفریقا در توسعه صنعت کشاورزی بیش از همه اقوام نقش داشته‌اند (منبع).

 منابع: biorxiv/ radiopaedia/ nature
سوالات و نظرات کاربران
0
محمد photo
محمد چهارشنبه، 02 خرداد 1397
من نمیدونم چرا این کانال و سایت با این همه مطالب خوب علمی تصویری با گویندگی خوب اینقدر کم فالوور جذب کرده این نشون دهنده چیه
0
مرضيه صوفي امامي
مرضيه صوفي امامي دوشنبه، 02 اسفند 1395
يعني اقوامي كه در آفريقا هم بودن نتونسته بودن كشاورز بشن ؟ شايد كوچ انسانهاي نو سنگي بسمت فلات ايران و عراق و تركيه بدليل جستجوي خاك حاصلخيز بوده ، كاش توضيحات مفصلات بود
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته دوشنبه، 25 بهمن 1395
خیلی جالبه که زندگی بشر در سالهای گذشته چگونه به چغرافیای خاصی و با افراد خاصی در زمان خاصی ارتباط مستقیم داشته و در برخی از اونها نام ایرانیان به چشم میخوره ممنون از مطالب جالبتون
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری یکشنبه، 10 بهمن 1395
اروپا ییها دانش اولیشونو کلا از خاور میانه و ایرانیان گرفتن ولی این دانش رو گسترش دادن و کاربردیش کردن
0
javad zandih
javad zandih دوشنبه، 20 دی 1395
کشاورزی از خاور میانه شروع و در اروپا گسترش پیدا کرده پس تمدن اروپا به ما بستگی داشته
0
مجید کو ت زری
مجید کو ت زری چهارشنبه، 06 بهمن 1395
(پاسخ) شاید منظورت رو اشتباه متوجه شدم ولی هیچ کس از هیچ کس دیگه ای بالاتر نیست ،، همه ما انسان هستیم ،، به نظر می آد در متن هم اشاره شده که برخی از کشاورزان به اروپا سفر کردند ،
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
شکل گیری تمدن انسانی به خاطر کشاوری و وجود اب در بین النهرین بوده.و مخصوصن کنار دریای خزر به خاطر همین مساله تمدن شکل گرفت
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 22 آذر 1395
پس ميشه نتيجه گرفت به هرحال كشاورزي و تمدن اولين بار از منطقه غرب اسيا(خاور ميانه) به ساير نقاط كره زمين گسترش پيدا كرد.بايد بين همنوعان ما (بشر) و نيز انسانهاي هوشيار قبلي من جمله نئاندرتال ها و ... تفاوت قائل شد.
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
اطلاعات با دانسته های قبلی من نمیخونه فکر کنم در بعضی جاها اقرار شده است
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی سه شنبه، 16 آذر 1395
برای نخستین بار تخم چای،از بریتانیا،توسط کاشف السلطنه وارد ایران شد...
0
بوکانی photo
بوکانی پنج شنبه، 14 مرداد 1395
قدمت انسان 7000بیشتر نیست لطفا اطلاعاتتون رو درست کنید
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل پنج شنبه، 14 مرداد 1395
(پاسخ) سلام، قدمت انسان خردمند حدود ۲۰۰ هزار سال هست. (منبع فارسی) (منبع انگلیسی)
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب سه شنبه، 12 مرداد 1395
با سلام حرف شما کاملا صحیح است و به همین دلیل عنوان مطلب تغییر کرد. ممنون از توجه و دقت شما
0
امیر photo
امیر دوشنبه، 11 مرداد 1395
در متن بالا اشاره شده است که. مطالعات فراوانی صورت گرفته که نشان می‌دهد 800 هزار سال پیش کشاورزان از منطقه هلال حاصلخیز به اروپا مهاجرت کردند و کشاورزی را در آنجا رونق دادند .تصور می کنم عدد فوق می بایستی به 8هزار سال تصحیح شود.
0
بهار photo
بهار دوشنبه، 11 مرداد 1395
مگر کشاورزی وسیله یا ابزاره که توسط کسی استفاده بشه؟

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.