اثرات منفی و آسیب‌های مصرف ماری‌جوانا چیست؟

اثرات منفی و آسیب‌های مصرف ماری‌جوانا چیست؟

میلاد

شکیب

1397/07/09

8867

بار بازدید شده
negative-effects-of-marijuana-use یکی از این مواد پرمصرف ماری‌جوانا نام دارد که در ایران با نام گل یا وید نیز شناخته می‌شود. مصرف ماری‌جوانا اثرات منفی مختلفی روی انسان می‌گذارد که در ادامه به این اثرات می‌پردازیم.
7867
اثرات منفی و آسیب‌های مصرف ماری‌جوانا چیست؟
Vidoal
4.55
اثرات منفی و آسیب‌های مصرف ماری‌جوانا چیست؟
تقریبا با مشاهدات روزمره هم می‌توان دریافت که مصرف مواد مخدر و محرک در جهان در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و نتایج مطالعات نیز این موضوع را تایید می‌کند. یکی از این مواد پرمصرف ماری‌جوانا نام دارد که در ایران با نام گل یا وید نیز شناخته می‌شود. مصرف ماری‌جوانا اثرات منفی مختلفی روی انسان می‌گذارد که در ادامه به این اثرات می‌پردازیم.

ماری‌جوانا چیست؟
ماری‌‌جوانا که در ایران با نام‌های گل یا وید نیز شناخته می‌شود، محصولی است از گیاهی با نام شاهدانه (Cannabis) که علاوه بر این ماده، از آن مشتقات دیگری نظیر حشیش نیز به‌دست می‌آید. ماری‌جوانا یکی از پرمصرف‌ترین مواد مخدر در جهان است به‌طوری که طبق گزارش‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی در آمریکا بیش از ۱۱ میلیون جوان ۱۸ تا ۲۵ساله تجربه حداقل یک‌بار مصرف ماری‌جوانا را داشته‌اند. مسئول حالت سرخوشی این گیاه، ماده‌ای است با نام تتراهیدرو کامابیول یا همان THC که با تاثیر گذاشتن بر سیستم عصبی مرکزی و گیرنده‌های مختلف مغز مثل هسته‌های قاعده‌ای، هیپوکامپ و مخچه و همچنین آزاد سازی دوپامین باعث احساس سرخوشی در افراد می‌شود.

ماری‌جوانا همانند هر ماده مخدر و محرک دیگر، عوارض منفی خود را دارد که اتفاقا کم هم نیستند و اثرات مخربی هم فیزیکی و هم روانی روی انسان می‌گذارند که در ادامه درباره همین اثرات منفی صحبت می‌کنیم.

ماری‌جوانا چگونه روی مغز اثر می‌گذارد؟
ماری‌جوانا هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت روی مغز انسان اثر می‌گذارد.

اثرات کوتاه‌مدت
وقتی فردی ماری‌جوانا می‌کشد، ماده THC به‌سرعت از ریه‌ها گذر کرده و وارد جریان خون می‌شود. خون این ماده شیمیایی را از طریق بدن فرد به مغز و دیگر ارگان‌ها و اندام‌ها منتقل می‌کند. وقتی فرد ماری‌جوانا را در ترکیب غذا یا یک مایع می‌خورد یا می‌نوشد، THC با سرعت کمتری جذب بدن می‌شود. در این حالت، اثرات ماری‌جوانا پس از ۳۰ دقیقه تا یک‌ ساعت نمایان می‌شود.
THC روی گیرنده‌های سلولی مشخصی از مغز اثر می‌گذارد که به‌طور معمول به مواد شیمیایی مانند THC واکنش نشان می‌دهند. این مواد شیمیایی نقشی مهم در رشد و عملکرد نرمال و عادی مغز بازی می‌کنند. ماری‌جوانا به فعالیت بخش‌هایی از مغز سرعت می‌بخشد که شامل بیشترین تعداد از این گیرنده‌ها هستند. همین مسئله باعث «های» (high) شدن افراد می‌شود. البته ماری‌جوانا اثرات کوتاه‌مدت دیگری نیز دارد که عبارتند از:
·    تغییر در حس‌ها (برای مثال روشن‌تر دیدن رنگ‌ها)
·    تغییر در احساس زمان
·    تغییر خلق‌وخو
·    ضعیف شدن حرکت
·    مشکل در فکر کردن و حل مسئله
·    ضعیف شدن حافظه
·     توهم (در صورت مصرف زیاد)
·    هذیان (در صورت مصرف زیاد)
·    روان‌پریشی (در صورت مصرف زیاد)

اثرات درازمدت
ماری‌جوانا همچنین روی رشد مغز نیز اثر می‌گذارد. وقتی افراد در نوجوانی شروع به مصرف ماری‌جوانا می‌کنند، این ماده در قدرت فکر کردن، حافظه و کارکردهای مربوط به یادگیری اختلال ایجاد می‌کند و روی نحوه پیوند مغز با قسمت‌هایی که برای اجرای این کارکردها ضروری‌اند اثرات منفی می‌گذارد. پژوهش‌گران همچنان روی این موضوع که اثرات ماری‌جوانا تا چه مدت باقی می‌ماند و آیا این اثرات منفی دائمی‌اند یا خیر مشغول مطالعه و تحقیق هستند.

برای مثال، نتایج پژوهشی که در نیوزلند با همکاری محققان دانشگاه «دوک» انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که مصرف ماری‌جوانا را در مقادیر زیاد در دوران نوجوانی خود آغاز و به‌طور مداوم از این ماده استفاده کرده‌اند، در سنین ۱۳ تا ۳۸ سالگی از ضریب هوش (IQ) آن‌ها به‌طور متوسط ۸ عدد کم شده است. همچنین توانایی‌های روانی ازدست‌رفته بر اثر مصرف ماری‌جوانا در این افراد به طور کامل بازنگشته است. لازم به ذکر است در افرادی که مصرف ماری‌جوانا را در بزرگ‌سالی شروع کرده بودند، کاهشی در ضریب هوش آن‌ها مشاهده نشده بود.

در پژوهشی دیگر که به‌تازگی روی دوقلوها انجام شده، مصرف ماری‌جوانا نشان از کاهشی شدید در میزان دانش عمومی و توانایی‌های کلامی آن‌ها (برابر با ۴ عدد ضریب هوش) در دوران پیش از نوجوانی و اوایل بزرگ‌سالی داشت. با این حال، تفاوت معنی‌داری میان دوقلوها وقتی یکی از آن‌ها ماری‌جوانا مصرف می‌کرد و دیگری لب به این ماده نزده بود دیده نشد. این موضوع نشان می‌دهد که کاهش ضریب هوش در مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا احتمالا به دلیل عاملی غیر از خود ماده ماری‌جوانا مانند عوامل مشترک خانوادگی (به طور مثال ژنتیک و محیط خانوادگی) است.
 

تاثیرات منفی دیگر مصرف ماری‌جوانا روی سلامت انسان چیست؟
مصرف ماری‌جوانا هم بر روی سلامت جسمانی و هم روانی انسان اثرات مخرب فراوانی دارد.

اثرات جسمانی
- مشکلات تنفسی:
مصرف ماری‌جوانا باعث سوزش ریه شده و افرادی که به‌طور مداوم ماری‌جوانا می‌کشند با همان مشکلات تنفسی‌ای روبه‌رو می‌شوند که در افراد سیگاری دیده می‌شود. این مشکلات شامل سرفه‌های روزانه، داشتن خلط، اختلالات ریوی و در برخی موارد عفونت ریه می‌شود. پژوهش‌گران تاکنون نشانه‌ای مبنی بر خطر بروز سرطان ریه در افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند پیدا نکرده‌اند.

- بالا رفتن تپش قلب: ماری جوانا میزان تپش قلب را تا سه ساعت پس از مصرف بالا می‌برد. این موضوع خطر حمله قبلی را افزایش می‌دهد. افراد مسن‌تر و کسانی که مشکلات قلبی دارند، در معرض خطر بیشری هستند.

-  اختلال در رشد کودک در حین و بعد از بارداری: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که نتیجه غربال‌گری حدود ۲۰ درصد زنان باردار ۲۴سال به پایین در مورد مصرف ماری‌جوانا مثبت اعلام می‌شود. با این حال، نتایج این مطالعه نشان داد تعداد زنان بارداری که نتیجه آزمایش خون آن‌ها در مورد مصرف ماری‌جوانا مثبت اعلام می‌شود ۲ برابر زنانی است که در آزمایش‌های خوداظهاری شرکت می‌کنند. این موضوع بیان می‌کند که نتایج به‌دست‌آمده از خوداظهاری زنان باردار در مورد مصرف ماری‌جوانا اصلا دقیق نیست و در اکثر موارد کمتر از میزان واقعی است. مصرف ماری‌جوانا در زنان باردار باعث کم شدن وزن نوزاد و افزایش خطر مشکلات مغزی و رفتاری نوزادان می‌شود. اگر یک زن باردار ماری‌جوانا مصرف کند، این ماده ممکن است روی بخش‌های در حال رشد مشخصی از مغز جنین اثر منفی بگذارد. کودکانی که در داخل شکم مادر خود در معرض ماری‌جوانا هستند، ممکن است در آینده در مقایسه با کودکانی که در معرض این ماده نبوده‌اند، دچار مشکلات بیشتری مربوط به توجه، حافظه و حل مسئله شوند. 

- تهوع و استفراغ شدید: مصرف منظم و درازمدت ماری‌جوانا ممکن است باعث ابتلای فرد به «سندروم هیپرمینسی کارابینوید» شود. این سندروم باعث می‌شود فرد دائما در چرخه تهوع، استفراغ و کم شدن آب بدن گیر بیافتد که در برخی موارد نیاز به درمان‌های اورژانسی است.

اثرات روانی
مصرف طولانی‌مدت ماری‌جوانا در برخی افراد باعث مشکلات روانی می‌شود. این مشکلات عبارتند از:
- توهم‌های موقت
- پارانویا (شکاک بودن مریض‌گونه) موقت
- علائم وخیم در بیمارن اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) که باعث بروز اختلالات روانی شدید مانند توهم، پارانویا و تفکر نامنظم می‌شود.
همچنین مصرف ماری‌جوانا با برخی مشکلات روانی مربوط به سلامت انسان مانند افسردگی، عصبی بودن و افکار مربوط به خودکشی در نوجوانان ارتباط دارد. 


آیا ماری‌جوانا اعتیادآور است؟
مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث افزایش اختلال مصرف و مشکلات پزشکی شود که باعث می‌شود فرد حتی در صورت اگاهی از بروز مشکلات اجتماعی و سلامتی نتواند مصرف آن را متوقف کند. اختلال‌های شدید مصرف به نام «اعتیاد» نیز شناخته می‌شوند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند ممکن است تا حدودی مبتلا به اختلال مصرف شوند. افرادی که مصرف ماری‌جوانا را پیش از ۱۸سالگی شروع می‌کنند، ۴ تا ۷ برابر بیشتر از دیگران به اختلال مصرف مبتلا می‌شوند. افرادی که برای مدت طولانی ماری‌جوانا مصرف کرده و تلاش می‌کنند آن را ترک کنند، علائمی در آن‌ها بروز می‌کند که ترک مصرف را بسیار سخت می‌کند. این علائم عبارتند از:
- غرور و تکبر
- خواب‌آلودگی
- کم‌اشتهایی
- عصبی بودن و اضطراب 
- عطش و میل زیاد
سوالات و نظرات کاربران
0
Shayan photo
Shayan شنبه، 05 مرداد 1398
آدم از اين زورش میاد افرادی میان راجب ماری جوانا بد میگن که اصلا مصرفش نکردن یا اگرم کردن آشغال کشیدن و كلا نميدونن چى هست! برن یه لمون هیز، شوکولوپ یا هر اورجینال دیگه ای که میخوان بکشن بعد بیان اینجا نظر بدن!! كلا اثر مواد محرك بستگى داره شما در حالت عادى چه جور شخصيتى داشته باشين، اگه آدم درست و حسابى نرمالى نيستين و اميدى بهتون نميره آره نكشين بهتره!!من با ماری جوانا تونستم سیگار کشیدنمو بذارم کنار، عادت ناخن جوییدنمو ترک کنم، آدم شادتر و مثبت تری باشم، من با ماری جوانا زیباترین لحظات زندگیمو تجربه کردم. ۵ ساله که مصرف میکنم و شده يه مدت هر روز بكشم يا ١ ماه نكشم و حتی یکی از عوارضی که واسش میگن برام پیش نیومده، زیاده روی تو هرچیزی بده نمکم زیاد بخوری فشار خون میگیری و ماشینم باهاش تند بری تصادف میکنی و این دلیل بر بد بودن نمک یا ماشین نیست! جای این حرفا بچه هاتون رو درست تربیت کنین تا شعور استفاده از هرچیزی رو یاد بگیرن! زنده باد ماری جوانا!!
0
علیرضا photo
علیرضا چهارشنبه، 07 فروردین 1398
ضمن تشکر از مطلب ارسالی و کار تیمی خوبتون. توی سایت های دیگه عمدتن سعی کردن با بزرگنمایی عوارض مصرف ماری جوانا مصرفش رو به حداقل برسونن که فکر میکنم نتیجه ی معکوس داره. برام جالب بود که شما بدون پیش داوری و کاملن علمی درموردش حرف زدین. به شخصه حدود 4 ساله که مصرف گل تقریبن منظمی داشتم و تاثیراتی که توی این مقاله ارایه کردید مثل افسردگی و اضطراب و تکبر رو کم و بیش تجربه کردم. اگه میتونستم به گذشته برگردم هیچوقت مصرفشو شروع نمیکردم چون واقعن ارزششو نداره. الان ترک کردنش شده یکی از مشکلاتم و دارم دنبال راهی میگردم که کمش کنم یا کلن کنارش بذارم
0
امید photo
امید چهارشنبه، 25 مهر 1397
با سلام اینا گلشون ناب نبوده ناب بود همچین حرفی نمیزدند🤣
0
حمید مولوی
حمید مولوی سه شنبه، 24 مهر 1397
به نظر شما واقعا راسته میگن زد سرطانه؟!
0
سوران photo
سوران دوشنبه، 23 مهر 1397
من به مدت دو سال به حشیش و گل اعتیاد داشتم و الان دو ساله که ترک کردم ولی اورات منفی ای که روم اثر گذاشته به حدی مخرب بوده که الان هم اختلال در رفتار طبیعیم ایجاد کرده وسواس بودن به همه چیز ، کند کار کردن و تمرکز نداشتن ، حواس پرتی ، عصبانیت و حساس بودن ، فراموش کاری و اختلال در رفتار های عادی مثل خندیدن و طرز صحبت کردن از مشکلاتی هست که برام پیش اومده شاید بگید روزی یه نخ یا یه رول چیزی نیس ولی باور کنین من توی این دو سال از یه نخ بیشتر نمیکشیدم الان دو ساله نمیکشم ولی هنوز فرقی نکردم و این اثرات کمتر نشده و هیچ تغییری نکرده آرزو داشتم هیچوقت حشیش و ماریجوانا مصرف نمیکردم چون واقعاً ازش ضربه خوردم
1
حسین  photo
حسین سه شنبه، 17 مهر 1397
لطفا به مقاله هم در مورد فوایدش بنویسید اخه یه جایی شنیدم میشه ازش نوعی پلاستیک تجذیه پذیر درست کرد و میشه با ماری کاغذبیشتری از روش معمولی بدس بیاریم و میشه از اون هفصد دارو بدون اثرات جانبی ساخت
1
داریوش photo
داریوش دوشنبه، 16 مهر 1397
خب خووب شد که اینو خوندم که از این به بعد با خیال راحتتری مصرف کنیم : ) اثراته کوتاه مدتش که درواقه هموون دلیله مصرفشه دیگه !! اگه قرار بوود هیچ فرقی نکنیم که ..... !! اثراته بلند مدتشم شاید روو نوجوونا و شایدم روو نوزادا باشه ، اوونم شاید !! خب پس بزنید تا روشن شین !! : )
0
یونس ذکایی photo
یونس ذکایی سه شنبه، 10 مهر 1397
بسیار جالب بود، قبلاً نمی‌دونستم این همه ضرر داره، ولی حالا می‌دونم هر گیاهی هم مفید نیست و ممکن است مضر هم باشد