اثرات زندگی با حيوانات خانگی

اثرات زندگی با حيوانات خانگی

میلاد

شکیب

1395/11/27

18837

بار بازدید شده
pet-and-human-life گرایش به داشتن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در بین انسان‌ها روز‌به‌روز در حال افزایش است. اما زندگی با این موجودات چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ در این مطلب درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.
18837
اثرات زندگی با حيوانات خانگی
Vidoal
4.23
اثرات زندگی با حيوانات خانگی
گرایش به داشتن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در بین انسان‌ها روز‌به‌روز در حال افزایش است. اما زندگی با این موجودات چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ در این مطلب درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

انسان امروز در دنیایی زندگی می‌کند که پر از ماشین‌آلات و وسایل مصنوعی است. آدمی گرچه محسور تکنولوژی شده اما ماهیتا گرایش ذاتی به مادر طبیعت دارد. رشد جمعیت سبب شده تا آدمی از خانه‌باغ‌های بزرگ و پردارودرخت در آپارتمان‌‌های کوچک سکونت کند اما ذهن طبیعت‌گرای او گلدان‌های کوچک و یا حتی گل‌های مصنوعی را به ساختمان‌های سیمانی دعوت کرده تا همچنان از حضور طبیعت بهره‌مند شود.

پیش‌ترها همین خانه‌ها علاوه بر گل و گیاه و درختان مملو از حیوانات مختلف بودند که در سازگاری مسالمت‌آمیز در کنار انسان‌ها زندگی می‌کردند. رفته‌رفته زندگی ماشینی امروز انسان را از وجود این مخلوقات نیز بی‌نصیب کرد. انسان امروز نسبت به انسان سده‌های پیشین دچار بیماری‌های ذهنی و روانی بسیاری است. انسان قرن بیست‌و‌یکم عصبانی، افسرده، کم‌تحمل و خشن است. روان‌شناسان و جامعه‌شناسان معتقدند یکی از دلایل مهم این تغییر خلقی جدایی انسان از طبیعت است.

غذا دادن به حیوانات، نوازش کردن آن‌ها و حتی تماشای آن‌‌ها (قبلا در مقاله‌ای در همین سایت به اثرات مثبت تماشای ویدیوی گربه‌ها پرداخته شده) می‌تواند نوعی آرامش به همراه داشته باشد که ناشی از تخلیه روانی و دور ریختن احساسات منفی است. هرچه ما بیش‌تر درباره پیوند بین انسان و حیوان بدانیم بیش‌تر می‌توانیم از فواید سودمند این رابطه بهره‌مند شویم.
 

علم روان‌شناسی با تغییرات جوامع انسانی دچار تحول شده و روش‌های نوینی را با توجه به شرایط کنونی انسان مدرن امروزی ارائه می‌کند. یکی از این روش‌های نوین درمان بیماری‌های روانی با نگهداری و زیستن با حیوانات خانگی است که در اصطلاح «پت‌تراپی» گفته می‌شود. تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که پت‌تراپی در درمان مشکلات عاطفی و اختلالات روانی، افسردگی و پیشگیری از آلزایمر موثر است. همچنین مراقبت از حیوانات سبب می‌شود فرد از حالت گوشه‌گیری و انزوا خارج شده و خجالت و شرم بیمارگونه‌ای که او را از برقراری ارتباط با محیط دور ساخته، برطرف می‌کند. حیوانات خانگی به‌خصوص تاثیر مثبتی بر کودکان دارند. امروزه خانواده‌ها اکثرا گرایش به تک‌فرزندی دارند. وجود یک حیوان خانگی می‌تواند تا حدود قابل توجهی خلاء یک هم‌بازی را برای کودکان جبران کند.

در آمریکا ۷۱ میلیون نفر (۶۲ درصد کل جمعیت) دارای حیوان خانگی‌اند و بسیاری از این افراد این حیوانات را یکی از اعضای خانواده خود می‌دانند. تحقیقات نشان داده‌ افرادی که در منزل‌شان یک حیوان خانگی دارند دارای سیستم قلبی – عروقی سالم‌تری هستند، کم‌تر دچار بیماری می‌شوند، به نسبت، مراجعه به پزشک در آن‌ها کم‌تر از سایر افراد است، بیش‌تر ورزش می‌کنند و افسردگی در آن‌ها کمتر دیده می‌شود. نگهداری از حیوانات روی تعاملات اجتماعی این افراد و برقراری رابطه با دیگران نیز تاثیر مثبت و شایانی داشته است. نتایج پژوهشی در سال ۲۰۰۲ میلادی نشان داد افرادی که یک سگ یا گربه را در منزل نگهداری می‌کردند دارای فشار خون و ضربان قلب پایین‌تری نسبت به افرادی که حیوان خانگی نداشتند، بودند. مطالعه و اندازه‌گیری ضربان قلب و فشار خون این افراد بعد از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس‌زا بررسی شد. این موقعیت استرس‌زا حل یک مسئله ریاضی بود و جالب است بدانید افراد دارای حیوان خانگی در حل مسئله موفق‌تر عمل کردند و شرایط بدنی‌شان زودتر به حالت نرمال برگشت.
 

در یک پژوهش دیگر کودکان سالم بین ۳ تا ۶ سال مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق مشخص شد کودکانی که حیوان خانگی دارند در کنترل اضطراب‌شان موفق‌تر هستند. در این پژوهش علمی کودکان برای معاینه پزشکی به اتاق دکتر متخصص وارد می‌شدند. در نوبت اول یک سگ در اتاق حضور داشت و در نوبت دوم سگ از اتاق خارج می‌شد. طی ارزیابی و اندازه‌گیری ضربان قلب و فشار خون در این کودکان محققان دریافتند زمانی که سگ در اتاق پزشک وجود دارد کودکان فشار خون پایین‌تر و ضربان قلب نرمال‌تری دارند.

این تاثیر روی افراد مسن هم دیده شده است. افراد مسنی که حیوان خانگی دارند کیفیت زندگی، حضور در جامعه و برقراری روابط اجتماعی موثرتر و سالم‌تری دارند. در یک مطالعه که در همین زمینه انجام شد محققان اعلام کردند افراد مسنی که حیوان خانگی دارند در انجام امور روزمره و فعالیت‌های عادی مانند دولا شدن، بالا رفتن از پله، خم کردن زانو، مصرف دارو، آماده‌سازی غذا، استحمام و پوشیدن لباس از افرادی که حیوان خانگی ندارند، موفق‌تر و شاداب‌تر هستند.  

در سال ۱۹۹۶ میلادی یک تحقیق جامع درباره نگهداری از حیوانات خانگی انجام شد. تیم آلمانی تحقیقاتی این پژوهش با جمع‌آوری اطلاعات از ۹۰۰۰ نفر در سرتاسر دنیا (افرادی که حیوان خانگی نظیر سگ، گربه، پرنده، ماهی، اسب و ... داشتند) انجام داد. این تحقیق از سال ۱۹۹۶ شروع و تا سال ۲۰۰۱ میلادی ادامه داشت. نتایج این پژوهش که در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شد، حاکی از آن بود که طی این سال‌ها افراد دارای حیوان خانگی کم‌تر به پزشک مراجعه کرده بودند.

تحقیق دیگری در همین رابطه نشان داد که کودکانی که یک حیوان خانگی دارند دارای عزت نفس بالاتر، حس مشارکت و تعاون بیش‌تر، همدلی و مهربانی فزون‌تری نسبت به دیگر کودکان هستند. مطالعات صورت گرفته در این زمینه بسیار زیاد هستند و اکثر آن‌ها اثرات مثبت این هم‌زیستی را تایید می‌کنند گرچه در این بین ممکن است نگهداری از حیوانات خانگی اثرات سو و منفی نیز داشته باشد که در این مطلب موضوع بحث ما نبوده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک مطلبی درباره این موضوع بنویسیم.

منابع: wendyberrymendes/ onlinelibrary/ onlinelibrary/ springer/ jabfm
سوالات و نظرات کاربران
3
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
ای جونم من عاشق پیشی‌ام ، نظرم از اول همین بود و الان مثبت‌تری شد
0
محمد دوستی منفرد
محمد دوستی منفرد چهارشنبه، 01 فروردین 1403
(پاسخ) ای جون الهی من پیشیت بشم پرستارم تو باشی بانو علیجانی
0
تارا photo
تارا جمعه، 21 تیر 1398
سلام ببخشید من خیلی حیوانات رو دوست دارم و عاشقشونم.خودم هم حیوانات زیادی داشتم الان هم ی عروس هلندی دارم و باهاش خیلی خوشحالم می خوام بدونم پرنده من هم که از اول پیش انسان ها بوده پیش من آیا ناراحت یا خوشحال ؟ من فقط خودم نزدیک ۱۲سالم که از سال بعد پرندم رو داشتم البته من از کلاس اول شروع به نگهداری حیوانات مختلف کردم و حالا می خوام بدونم آیا حیوانات هم کنار ما انسان ها خوشحالن؟
0
مصطفی photo
مصطفی شنبه، 15 تیر 1398
من از حیوان خانگی خوشم نمیاد وقتامم ترحیح میدم با دوستام برم ورزش و یا کتاب بخونم تا این که بم فضولات سگ را از تو خونم جمع کنم . سگ مهربان است اما باید در طبیعت رها باشد اکثر کسانی که سگ دارن سگ را عقیم می کنند و این خلاف طبیعت و حقوق حیوان است
0
Hasan photo
Hasan یکشنبه، 25 شهریور 1397
بهتون پیشنهاد میدم اگر به حیوان علاقه مند هستید از پرندگان نگهداری کنید هم سالمند هم کم خرج هم کثیف نیستند(نسبت به سگ و گربه) اگر وزن مناسبی دارید هم(کمتر از ۷۵کیلو)میتونید اسب سواری رو امتحان کنید چون واقعا یک رابطهی دو طرفه هست
-1
ابوالفضل photo
ابوالفضل پنج شنبه، 15 شهریور 1397
زمانی که اسلام می گوید نه! نفعی برای قرآن و برای آخوندها ندارد! اگر منصف بودید و دانشمند بیشتر در رابطه با خبر ابتلا به بیماری های دیگری که از این رابطه ها اعم از روانی و غیر روانی می نوشتید... بنده تا الان سه تا سگ داشتم یک پاکوتاه و دوتا خال خال معکوس(خواهر برادر) و برادرم هم گربه شدید ترین زمان افسردگی ما و دوری از اجتماع انسانی ما همان دوره حیوان گردی ما بود... اگر قرار بود با حیوانات هم زیست باشیم در جنگل به دنیا آمده و زبان انسان نمی فهمیدیم
0
zombie pie photo
zombie pie شنبه، 22 مهر 1396
ببخشید اگه ممکنه در پست بعدی راجع به بیماری هایی که بین انسان و گربه ها مشترکه و از طریق موی گربه میتونه منتقل بشه با صداقت کامل توضیح بدین . چون من به شخصه عاشق نگهداری از گربه هستم و میخام ببینم مریضی ای هست که بین انسان و گربه مشترک باشه یا نه . پیشاپیش مرسی
-1
امیرحسین فرخ زاده
امیرحسین فرخ زاده یکشنبه، 21 خرداد 1396
من حوصله حیون خونگی ندارم ولی دچار اظطراب هم نیستم
1
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
عالی بود. داشتن حیوان خانگی از نظر من برای همه ی افراد ضروریه. شاید یکمی زحمت داشته باشه اما احساس شادی ای که به زندگی شما میارن به تمامی زحمات می ارزه
1
شهاب الدین حاج بابایی
شهاب الدین حاج بابایی سه شنبه، 24 اسفند 1395
بییشتر کامت ها شده ( چقدر جالب ) لطفا از نظرات تخصصی تری استفاده کنید
1
سارا قیصری
سارا قیصری شنبه، 21 اسفند 1395
چه جالب فکر نمیکردم حیوانات خونگی مفید باشه!
0
شهرناز دلیر
شهرناز دلیر پنج شنبه، 19 اسفند 1395
سگ بهترین حیوون برای انسان چون دوست انسان میشه . آمریکاییها برای اینکه فرزندشون مهربون و جانی نشن سگ رو ازبچگی با فرزندشون نگه می دارند.افراد مسن سگ آموزش دیده حتما لازم دارند.
0
حنیف ذکری آستانه
حنیف ذکری آستانه پنج شنبه، 19 اسفند 1395
من سال هاست که سگ دارم و همیشه هم در آپارتمان زندگی کردم. شاید تنها مشکلی که همزیستی با حیوانات برای من ایجاد کرده، ریزش موی سگ هست، البته موی سگ هیچ خطر بهداشتی برای من نداره فقط کمی ظاهر خونه رو کثیف نشون میده ! که اونم با جاروی هفتگی خونه، مشکل رفع میشه...
0
سیدمهدی حسینیان راوندی
سیدمهدی حسینیان راوندی سه شنبه، 17 اسفند 1395
مطلب مفیدی بود.نظرم راجع به حیوانات خانگی عوض شد.ممنون
0
مهیار رضا شهرام سیرت
مهیار رضا شهرام سیرت سه شنبه، 17 اسفند 1395
واقعا حیوان خونگی میشه مثل یک عضو از خانواده و طرز برخورد یه ادم به نظر من میشه از برخوردش با حیوانات فهمید
0
محمد جدی
محمد جدی دوشنبه، 16 اسفند 1395
من شخصا زیاد با حضور حیوانات در خانه موافق نیستم
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
مرسی مطلب عالی بود ! من ک واقعا دوست دارممم و چقدر هم خب هست برای پیر ها حتی !
0
Shadi Nouri
Shadi Nouri چهارشنبه، 11 اسفند 1395
چقدر جالب
0
علیرضا احمدی
علیرضا احمدی شنبه، 07 اسفند 1395
سلام من خودم حیوانات رو دوست دارم و انواعش رو داشتم نظر من اینه حیوانی که تو خونه دارم هم سرم رو گرم میکنه هم شادم میکنه
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی جمعه، 06 اسفند 1395
به شرط اینکه تمام موارد بهداشتی و بازدیدهای دوره به درست انجام بشه . در ضمن بهتره افراد این حیوانات رو بین جمع نیارن چون ممکنه بعضی افراد خوششون نیاد
1
فرنود photo
فرنود چهارشنبه، 04 اسفند 1395
متاسفانه به علت باورهای غلط مذهبی تزریق شده به فرهنگ ایران و محدودیت های حکومتی و اجتماعی،اکثر ماها دید بازی نسبت به این موضوع نداریم و من از گروه خوب کانال ویدوآل بابت انتشار این موضوع واقعا ممنونم.
0
علی مشایخی
علی مشایخی یکشنبه، 01 اسفند 1395
حیوان خانگی خوبه، اما بستگی به حیوانش هم داره
0
مهناز شریفی عمادی
مهنار شریفی عمادی یکشنبه، 01 اسفند 1395
اصولا ایرانی ها بخاطر زمینه مذهبی که دارن اکثر حیواناتی که مردم سایر کشورها به عنوان حیوان خانگی نگهداری میکنند رو نجس میدونن، درمقابل این تعارض چه کنیم؟
0
فرشاد شایسته
فرشاد شایسته شنبه، 30 بهمن 1395
بسیار جالب بود ممنون از تیم ویدوال
0
Analyst chemist
Analyst chemist شنبه، 30 بهمن 1395
بعضی وقت ها افراد توی انتخاب حیوان خانگی به خیلی جنبه ها توجه نمی کنن و علاوه بر اینکه خودشون به زحمت می افتند، موجب آزار حیوان زبان بسته و دلخوری همسایه ها هم میشن. خوبه آدم موقع انتخاب حیوان خانگی لااقل یکمقدار در موردش خوب تحقیق کنه. ضمنا شخصا فکر می کنم حیوانات خیلی بهتری هم نسبت به سگ و گربه وجود دارند که با محیط های کوچک و محدود آپارتمان ها، بیشتر همخوانی دارن
0
ouo photo
ouo شنبه، 30 بهمن 1395
وای چقد خوبین آخه؟
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور جمعه، 29 بهمن 1395
اولین بار بود که همچین مطلبی خوندم .خوشم اومد.
0
alisina nazari
alisina nazari جمعه، 29 بهمن 1395
طبق احکام دینی نگهداری سگ و گربه خوب نیست ولی در گذشته های نه چندان دور مردم ایران خیلی علاقه به کبوتر داشته و به عنوان حیوان خانگی بصورت دسته های متعدد از آنها نگهداری میکردن،الآن هم در خیلی از شهرستان های ایران این رسم وجود داره،بعضی از مردم به محل نگهداری کبوتر کفتر خونه میگن.
0
بنیامین عزیزطولی
benyamin aziztouli پنج شنبه، 28 بهمن 1395
خوب بود؛ ولی همونطور که در انتهای مقاله هم ذکر کردین، بهتره یه مقاله دیگه در مورد اصول نگهداری بهداشتی حیوانات خانگی و اثرات منفی اونها هم بحث بشه... با تشکر پاینده باشید!
0
Go photo
Go چهارشنبه، 27 بهمن 1395
مقالتون خوب بود ولی امریکا طبق اخرین سرشماری 2017 324 میلیون جمعیت داره . شما گفتید 71 میلیون مساوی با 61 درص کل جمعیت! ... در صورتی که 160 میلیون نفر تازه میشه نصف جمعیت! !
0
مریم صالحی
مریم صالحی چهارشنبه، 27 بهمن 1395
امیدوارم فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در ایران جا بیفته تا ما هم از فواید این حیوانات بهره ببریم.