آیا مغز ریاضی‌دانان بزرگ با مغز انسان‌های معمولی متفاوت است؟

آیا مغز ریاضی‌دانان بزرگ با مغز انسان‌های معمولی متفاوت است؟

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/22

10043

بار بازدید شده
Mathematics-and-the-Brain چگونه ریاضی‌دانان بزرگ تاریخ مثل استفان هاوکینگ و آلبرت انیشتین فکر می‌کردند و چگونه می‌توانستند درک درست و واضحی از مفاهیم بنیادین علم ریاضی داشته باشند و سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل جهان هستی ...
10043
آیا مغز ریاضی‌دانان بزرگ با مغز انسان‌های معمولی متفاوت است؟
Vidoal
4.23
آیا مغز ریاضی‌دانان بزرگ با مغز انسان‌های معمولی متفاوت است؟
چگونه ریاضی‌دانان بزرگ تاریخ مثل استفان هاوکینگ و آلبرت انیشتین فکر می‌کردند و چگونه می‌توانستند درک درست و واضحی از مفاهیم بنیادین علم ریاضی داشته باشند و سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل جهان هستی را حل کنند؟ آیا این سطح از تفکر و دانش نتیجه پشتکار و کار سخت و طولانی است یا مغز چنین افرادی به طور کلی با دیگر مردم زمین متفاوت است؟ اگر شما هم مانند ما پیشتر به این پرسش‌ها فکر کرده‌اید و جوابی برای آن نیافته‌اید، نگران نباشید، عصب‌شناسان پاسخ آن را یافته‌اند.
 

برای پژوهش‌گران مبحث اصلی در این زمینه این موضوع است که ریاضی‌دانان در حل مسائل پیچیده و بغرنج از چه بخش‌هایی از مغزشان استفاده می‌کنند، به‌ویژه اگر فرض کنیم انسان‌ها هنگام حل مسائل ریاضی و استفاده از زبان از بخش‌های مشترکی از مغزشان استفاده می‌کنند. پیرو همین موضوع، پژوهش‌گران در یک مطالعه جدید تمرکز خود را بر این مسئله گذاشته و در پی پاسخ این پرسش بوده که هنگام حل مسائل پیچیده ریاضی چه بخش‌هایی از مغز درگیر می‌شوند و در پی آن، چه توانمندی‌های دیگری در انسان رشد می‌کند؟

در این پژوهش که توسط محققان دانشگاه پاریس در فرانسه انجام شده، مغز 15 ریاضی‌دان برتر و 15 فرد دانشگاهی که در رشته‌های دیگر فعال‌اند زیر دستگاه اسکن fMRI * رفت و در این حین از آن‌ها سوالاتی پرسیده شد که جواب آن‌ها آری و خیر بود. برخی از این پرسش‌ها در حوزه ریاضی و برخی دیگر زبان‌-محور بود. در این آزمایش، پژوهش‌گران دریافتند که در حالت عادی مسائل زبان-محور در همان بخش‌های مربوط به زبان در مغز پردازش می‌شوند، اما وقتی همین پرسش‌ها در کنار پرسش‌هایی که نیاز به پردازش بسیار پیشرفته داشت پرسیده می‌شد، ریاضی‌دانان از مناطق جداری، تمپورال جلویی و جلویی مغز خود برای حل آن‌ها استفاده می‌کردند. در مورد افراد غیرریاضی‌دانان هیچ بخشی از مغز آن‌ها درگیر نمی‌شد چراکه آن‌ها قادر به درک مسائل ریاضی مطرح‌شده نبودند.
 

یکی از پژوهش‌گران در این زمینه می‌گوید: «از آن‌جایی که افراد غیرریاضی‌دان توانایی درک مسائل پیچیده ریاضی را نداشتند، فقط زمانی بخش‌های مربوط به حل مسائل ریاضی در آن‌ها درگیر می‌شد که از آن پرسش‌هایی کلی در مورد اعداد و فرمول‌های ریاضی پرسیده می‌شد».

با این اوصاف، تمام این حرف‌ها به چه معنی است؟ ماحصل تمامی این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مسائل ریاضی صرف‌نظر از اینکه چقدر پیچیده یا ساده‌اند، در مناطق مشخص و معینی از مغز ریاضی‌دانان برتر پردازش می‌شوند. برای مثال، وقتی استفان هاوکینگ در حال بررسی دسته چک خود است از همان بخش‌هایی از مغزش استفاده می‌کند که وقتی در حال محاسبه برخی مسائل ریاضی پیچیده مربوط به سیاه‌چاله‌هاست. درست است که بررسی دسته چک و حل مسائل مربوط به سیاه‌چاله‌ها کاملا دو موضوع متفاوت‌اند اما فکر کردن به آن‌ها در بخش مشخصی از مغز هاوکینگ پردازش می‌شود. بنابراین، این موضوع نشان می‌دهد که ریاضی‌دانان کاملا از نواحی دیگری از مغز خود هنگام فکر کردن به مسائل مختلف استفاده می‌کنند.

دانیل انصاری، عصب‌شناس شناختی (Cognitive Neuroscientist) و یکی از پژوهش‌گران ارشد دانشگاه وسترن اُنتاریو کانادا، درباره این پژوهش و نتایج آن می‌گوید: «همه ما قادریم حساب‌ و کتاب‌های معمولی روزانه خود را به راحتی انجام دهیم و در این مورد از بخش‌های مشخصی از مغز خود استفاده می‌کنیم اما فقط تعداد بسیار اندکی از ما با مسائل بغرنج و دشوار ریاضی سر و کار دارند. با این حال، ما هنوز نمی‌دانیم که آیا اگر یک ریاضی‌دان خبره شویم شیوه‌ای که حساب و کتاب‌های روزانه خود را انجام می‌دهیم تغییر می‌کند یا اصولا برای چنین کاری نیاز به به‌کارگیری مفاهیم سطح بالای ریاضی است».

در پایان باید گفت این پژوهش در خود یک گام بعدی منطقی برای پژوهش‌گران دارد تا بتوانند درک تازه‌ای از ذهن و مغز برخی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان و تئوریسین‌های بزرگ زمان ما ارائه کنند.

* fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging)

منبع: ScienceAlert
سوالات و نظرات کاربران
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی یکشنبه، 16 آبان 1395
خب اونا چجوری بعضی از قسمت های مغزشون رو فعال میکردن
0
فاطمه مرادی
فاطمه مرادی جمعه، 10 خرداد 1398
(پاسخ) خود به خود
0
فاطمه مرادی
آویسا قناد قهاری جمعه، 10 خرداد 1398
لطفا فیلمی هم راجب این موضوع درست کنید.................... ممنون البته که موضوع های جذابی دارید. میشه در باره ی اینکه هوش ارثی است یا نه و چیز هایی از قبال این چیز ها به صورت فیلم بگذارید چون خوندن خیلی زیاد این جور مطالب برای بچه ها ککمی خسته کننده است و بچه هایی مثل بچه های من که به سایت شما خیلی علاقه مند هستند یکم طولانی است و اینکه سایت به این خوبی بخواد طرفداراشو از دست بده خیلی بده................... (لطفا جوابمو بدین که از دو سال تایپ کردن حد اقل یک راهنمایی گیرم اومده باشه)......
1
حسن ثریابند
حسن ثریابند یکشنبه، 31 اردیبهشت 1396
پاسخی به سوال داده نشد که آیا باهم فرق میکنن یا نه. بالاخره یه انسان معمولی میتونه ریاضی دان بشه یا نه
2
محمد امیر نجفقلی طهرانی
محمد امیر نجفقلی طهرانی دوشنبه، 16 اسفند 1395
اخر متوجه نشدم که ادمی های عادی هم میتونن ریاضی دان بشن یا نه ؟
0
aria photo
aria دوشنبه، 18 بهمن 1395
زحمت کشیدید ، اما مانند دیگر موضوع های خوبتون که تکلیف مارو روشن میکنه نبود ، درسش های پاسخ داده نشده در موضوع ، بزرگ بود یا نه ، همه میتونند مانند اونها بشن یا فیزیک اونها فرق میکنه ، مغز من اگهذبزرگ بود حتما متوجه میشدم 😂
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 12 آذر 1395
اخرش مغز ریاضیدان ها بزرگ تر هست?
1
مهدیه میری
مهدیه میری جمعه، 24 دی 1395
(پاسخ) این مسئله ربطی به بزرگی یا کوچکی مغز نداره بلکه توانایی فرد در استفاده مناسب از قسمت های مختلف مغزه و البته تحقیقات در این زمینه ادامه داره
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور سه شنبه، 21 دی 1395
البته خیلی ها ممکنه اتعداد و حوصله ریاضی و نداشته باشن. پس تکلیف اونا چیه؟؟
0
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
میگن مغز انیشتین هنوز نکه داشتن که روش بررسی و آزمایش کنن
2
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني چهارشنبه، 24 آذر 1395
باز اين سوال باقي ميماند كه رياضيدانان بر اساس هوش خدادادي ز قسمتهاي خاصي از مغز استفاده مي كنند يا خير ، طبق روشها و تمرين هايي از اين روش بهره مي برند.؟
1
اردشیر photo
اردشیر شنبه، 22 خرداد 1395
سلام ممنون از مقالتون ولی حالا فرق داره یا نداره؟