سوالاتی که باید پاسخ دهید تا مسیر درست زندگی را پیدا کنید

سوالاتی که باید پاسخ دهید تا مسیر درست زندگی را پیدا کنید

میلاد

شکیب

1395/05/19

8885

بار بازدید شده
questions-you-must-answer-to-find-your-true-path-in-life اگر می‌خواهید مسیر درستی برای زندگی خود ترسیم کنید، توضیحات مقاله را مطالعه کرده و به این پنج پرسش پاسخ دهید.
8885
سوالاتی که باید پاسخ دهید تا مسیر درست زندگی را پیدا کنید
Vidoal
4.71
سوالاتی که باید پاسخ دهید تا مسیر درست زندگی را پیدا کنید
برای بسیاری از ما، قدم برداشتن در جاده زندگی با کشف قلمروهای ناشناخته تفاوتی ندارد. خیلی از ما هر از چند گاهی در مسیر زندگی توقف می‌کنیم و از خود می‌پرسیم: «آیا کار درستی انجام می‌دهم؟ این شیوه زندگی، چه کمکی به من و دیگران می‌کند؟ از کجا بفهمم کاری که می‌کنم درست است؟ اگر نه، آیا راهی برای پیدا کردن مسیر درست وجود دارد؟».

این پرسش‌ها برای کسانی که به دنبال یافتن خوشبختی حقیقی در زندگی هستند، آشناست. اگر فکر می‌کنید این پرسش‌ها پاسخ‌های سرراستی دارند، قطعا ناامید خواهید شد. زندگی آن‌قدر ساده نیست که بتوان آن را در یک جمله خلاصه کرد. اگر می‌خواهید مسیر درستی برای زندگی خود ترسیم کنید، به این پنج پرسش پاسخ دهید.
 
یک- چرا باید راه درست خود را در زندگی پیدا کنم؟


یک چیز روشن است؛ شما می‌خواهید تغییری مثبت در زندگی خود ایجاد کنید. با خودتان در مورد چرایی دستیابی به انگیزه‌های قوی برای رسیدن به اهداف خود در زندگی صادق باشید. هر چیزی از ذهن‌تان می‌گذرد را در جواب این پرسش یادداشت کنید. دلایل شما باید فقط برای شخص خودتان اهمیت داشته باشد. شما یک انسان منحصربه‌فرد با نیازها و آرزوهای منحصربه‌فرد هستید. بهترین راه برای یاد گرفتن مسئولیت‌پذیری تلاش برای پیدا کردن جایگاه خود در دنیاست. در این راه از کمک و مشورت دیگران استفاده کنید، این کار تعهد شما را قوی‌تر می‌کند. حتی در این راه می‌توانید با روان‌شناس گفت‌وگو کنید. با کمک او، می‌توانید روی اهداف دست‌یافتنی خود فکر کنید و روی موضوعات مختلف که ممکن است بر سر راه شما مانع ایجاد کند کار کنید.
 
دو- انجام چه کاری من را در زمان غرق می‌کند؟


آیا یادتان می‌آید در کودکی سخت مشغول کاری خوشایند بودید و والدین شما را در میان کار از انجام دادن آن منع می‌کردند. آن کودک هنوز در اعماق وجود شما زندگی می‌کند. اگر می‌خواهید به زندگی خود معنا ببخشید و آن را هدفمند کنید، زمان آن رسیده که این کودک را در درون خود بیدار کنید. متاسفانه سیستم آموزشی و مسائل اجتماعی خیلی وقت‌ها، کارهای مورد علاقه ما را بی‌ارزش جلوه می‌دهند. اکنون زمان آن رسیده که کاری را انجام دهید که عاشقانه آن را دوست دارید. احتمال این‌که در کار مورد علاقه‌تان به درجه خبرگی و تخصص برسید بسیار بیشتر از کارهایی است که خیلی به آن‌ها علاقه ندارید.
 
سه- آیا این انتخاب من است؟


آیا این کار نیاز واقعی و عمیق شماست یا چون مد است و دوست دارید آن را امتحان کنید، سراغ آن رفته‌اید؟ هر گاه در درون شما این جمله طنین‌انداز شد که «یه ذره کسل و خسته شدم»، این پرسش را از خود بپرسید. شاید حتما نیاز نباشد که برای رسیدن به یک مسیر جذاب و خوشایند، تغییراتی بنیادین در زندگی خود ایجاد کنید.
 
چهار- چه چیزی برای من مهم است؟


می‌توانید با نوشتن چیزهایی که برای‌تان مهم است شروع کنید. برای نوشتن فهرست مسائلی که برای‌تان مهم است وقت بگذارید. پیشنهاد ما این است که از موضوعات ساده‌تر شروع کنید مثلا: به طور منظم کار کنم، زمان کافی با دوستان و خانواده‌ام سپری کنم، نواختن یک ساز موسیقی را یاد بگیرم و غیره. پس از این کار، می‌توانید روی ایده‌های پیچیده‌تر کار کنید، مثلا: خودم را راحت‌تر بیان کنم، چیزهای کوچکی را که به من حس خوشایند می‌دهد پیدا کنم، از لحظه لذت ببرم، با ایده‌های متفاوت باز برخورد کنم، انتقادپذیر باشم و غیره.

این فهرست ارزشمند را همیشه پیش خود نگه دارید. هر از چند گاهی آن را مطالعه کنید. حتی می‌توانید طبق یک عادت و برنامه‌ریزی این فهرست را کامل کنید و مسیر رسیدن به آن‌ها را نیز ثبت کنید. این کار بینش عمیقی در مورد شخصیت‌تان به شما می‌دهد.
 
پنج- آیا انسان خودآگاهی هستم؟


آیا برای نقد سازنده ارزش قائلید؟ آیا همیشه انسان صادقی هستید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها «نه» است، پس باید روی خودآگاهی خود کار کنید. شما باید بتوانید نقاط ضعف و قدرت ذاتی خود را بشناسید و آن‌ها را مدیریت کنید. می‌توانید با پرسش‌های معینی شروع کنید، مثلا: آیا انسان جزئی‌نگری هستید؟ آیا برای ساختار و استقلال ارزش قائلید؟ وقتی با موضوع یا فردی که ماهیتی کاملا متفاوت با شما دارد روبه‌رو می‌شوید چه احساسی دارید و در برابر آن چه واکنشی نشان می‌دهید؟

سعی کنید به بیشنی عمیق درباره حس‌ها و تفکرات‌تان در موقعیت‌های مختلف دست یابید. از این‌که نمی‌توانید برای تمامی پرسش‌ها پاسخ مناسب پیدا کنید، مضطرب نشوید. رسیدن به مسیر درست در زندگی فرایند آهسته و پیوسته است. مدتی زمان نیاز است تا پاسخ‌های درست و مناسبی برای این پرسش‌ها پیدا کنید. اگر می‌خواهید با خیالی آسوده در مسیر درست در زندگی حرکت کنید، باید بیش از پیش به احساسات، اندیشه‌ها و تاثیری که بر دیگران می‌گذاریم، آگاه باشیم. بودا می‌گوید: «چیره شدن بر خود دشوارتر از چیره شدن بر دیگران است».
 
منبع: lifehack
سوالات و نظرات کاربران
0
خیرمحمد آریان
خیرمحمد آریان یکشنبه، 13 خرداد 1397
مسیر درست زندگی برای افراد بیکار
1
امیرحسین فرخ زاده
امیرحسین فرخ زاده یکشنبه، 21 خرداد 1396
مطالبتون خیلی مفید بودن ولی خیلی زیاد بودن و توضیحات ساده هی دادین اوایلش
1
فاطمه  photo
فاطمه سه شنبه، 15 فروردین 1396
با سلام مطالب خیلی خوب و مفید هستند اما خیلی کلی اند و در حد سرنخ
0
احمد دلیل گو
احمد دلیل گو پنج شنبه، 26 اسفند 1395
زندگی واقعا پیچیده و سخته.البته فارغ از مشکلات مادی
0
مریم محمدزاده
مریم محمدزاده یکشنبه، 15 اسفند 1395
من احساس می کنم تا این سنی که رسیدم، هنوز نمی دونم آیا مسیر زندگیم رو درست اومدم یا نه؟
0
محمد صفائی مغول کش
محمد صفائی مغول کش چهارشنبه، 11 اسفند 1395
گاهی اوقات باید در لاک خودمان باشیم گاهی نه
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی دوشنبه، 11 بهمن 1395
واقعا بیدار کردن کودک درون میتون روحیه مضاعف به آدم میده و شوق بیشتر برا شاد زیستن
0
فربود یحیی پور
فربود یحیی پور چهارشنبه، 06 بهمن 1395
دلایل شما باید فقط برای شخص خودتان اهمیت داشته باشد.... میشه روش حسابی فکر کرد
0
سعید حمیدی فرد
سعید حمیدی فرد سه شنبه، 05 بهمن 1395
سلام برای زندگی بهتر اگه هدف انسان در زندگی مشخص باشد . زندگی بهتری خواهد داشت .
0
شهریار ناصح
شهریار ناصح یکشنبه، 19 دی 1395
غرق در زمان خیلی تعبیر زیبایی بود ممنونم
0
زهرا پناهجو
زهرا پناهجو دوشنبه، 13 دی 1395
برای زندگی بهتر چندین چه نیازه.. چه کسی هستم چکار باید بکنم و مهمتر چرا هستم؟
0
نازنین عزیزی
نازنین عزیزی دوشنبه، 06 دی 1395
ممنون عالی بود
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
چرا هستیم هدفمون چیه بهئکجا میخوایم برسیم و طبق همون تلاش کنیم.
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 21 آذر 1395
اول بايد ببينيم كجاي دنيا هستيم؟ خلقت ما بيهوده بوده يا با هدف و حكمت بوده؟ بعد بايد به فكر عزت نقس و احترام دروني به خودمون باشيم.وقتي براي خودمون ارزش قائل بشيم ، سراغاز بسياري از تحولات مثبت در زندكي ماست
0
تیزهوش باهوش آبادی
باهوش تیزهوش آبادی دوشنبه، 17 آبان 1395
بسیار زیبا بود
0
mohsen reisie
mohsen reisie سه شنبه، 11 آبان 1395
عالیه
0
مسعود photo
مسعود چهارشنبه، 20 مرداد 1395
ضمن تشکر ز موضوعات جالب و خوبی رو طرح می‌کنید، دکتر علی‌زمانی استاد دانشگاه تهران بحث های خوبی در مورد خودشناسی و زندگی اصیل داره که علاقمندان می‌تونن از فیلم‌های صحبت‌های ایشون استفاده کنند
0
ZeighaM photo
ZeighaM چهارشنبه، 20 مرداد 1395
مطلب خوبی بود، ممنون از زحمات تون.