۴ استراتژی موثر برای به یاد آوردن چیزهای که می‌خوانیم

۴ استراتژی موثر برای به یاد آوردن چیزهای که می‌خوانیم

میلاد

شکیب

1395/12/25

8768

بار بازدید شده
Effective-Strategies-To-Remember-Everything-You-Read خیلی‌وقت‌ها زمان زیادی را صرف مطالعه می‌کنیم اما به محض این‌که مطالعه ما به پایان می‌رسد چیزی از محتوای نوشته‌ها یادمان نمی‌آید. در این مطلب می‌خواهیم ۴ استراتژی موثر را برای به یاد آوردن چیزهای که می‌خوانیم با شما درمیان بگذاریم.
8768
۴ استراتژی موثر برای به یاد آوردن چیزهای که می‌خوانیم
Vidoal
4.23
۴ استراتژی موثر برای به یاد آوردن چیزهای که می‌خوانیم
خیلی‌وقت‌ها زمان زیادی را صرف مطالعه می‌کنیم اما به محض این‌که مطالعه ما به پایان می‌رسد چیزی از محتوای نوشته‌ها یادمان نمی‌آید. در این مطلب می‌خواهیم ۴ استراتژی موثر را برای به یاد آوردن چیزهای که می‌خوانیم با شما درمیان بگذاریم.
 
آیا تا به حال با سناریوی زیر مواجه شده‌اید:
شما: یه کتاب خیلی خوب خوندم.
دوست شما: در مورد چیه؟
شما: (مکث می‌کنید و تمام تلاش خود را می‌کنید تا موضوع کتاب یادتان بیاید).

آیا تا به حال شده خودتان را مجبور کنید که در یک روز یک کتاب را کامل بخوانید و در حین خواندن مدام نگران باشید که فصل‌های قبلی کتاب یادتان برود؟ وقتی صحبت از وسیع کردن بنیان دانش می‌شود، متاسفانه در اکثر موارد انسان‌ها کمیت را به کیفیت ترجیح می‌دهند. درست است، هر چه بیش‌تر بخوانید، اطلاعات بیش‌تری به دست می‌آورید، اما معمولا پس از مدت زمان کوتاهی چیزهایی را که خوانده‌ایم فراموش می‌کنیم. عدم توانایی ما در به خاطر نگه داشتن اطلاعاتی که قبلا مطالعه کرده‌ایم، کاملا امر بسیار رایجی میان انسان‌هاست. ما گاهی سریع از میان جملات و نوشته‌ها رد می‌شویم، یا واژه‌به‌واژه نوشته‌ها را می‌خوانیم، یا آن‌قدر دقیق می‌شویم که حرف‌به‌حرف نوشته‌ها را مطالعه می‌کنیم اما همه این کارها بدون درک دقیق محتوای نوشته‌هاست. ما گاهی حتی با یک نگاه سرسری کل کتاب را مرور می‌کنیم. همه این کارها به ما انبوهی از اطلاعات می‌دهد اما چگونه می‌توان این اطلاعات مطالعه‌شده را به خاطر بسپاریم؟
اگر نمی‌توانیم هیچ چیزی را از کتاب‌هایی که می‌خوانیم به یاد بسپاریم پس چرا اصولا کتاب می‌خوانیم؟ برای این‌که مطالعه شما مفیدتر و عمیق‌تر شود، باید از استراتژی‌های درستی استفاده کنید که ما در این مطلب ۴ استراتژی کاربردی را برای به خاطر آوردن چیزهایی که مطالعه ‌می‌کنیم به شما معرفی می‌کنیم:

۱- سوال ایجاد کنید و پاسخ آن را جست‌وجو کنید.
یکی از عادات مطالعه ما این است که خود را به طور کامل در متن غرق می‌کنیم و هنگام مطالعه درگیر جزئیات متن و نوشته می‌شویم. ما فکر می‌کنیم که بهترین راه برای بهره حداکثری از یک کتاب، این است که فصل‌به‌فصل آن را مطالعه کنیم اما همیشه به محض این‌که کتاب به پایان می‌رسد چیز خاصی از آن یادمان نمی‌ماند. یکی از بهترین شیوه‌ها برای به خاطرسپاری مطالب موجود در یک کتاب، این است که ابتدا فهرست مطالب را مطالعه کنیم و از دل آن چند سوال درآوریم و هنگام مطالعه بخش‌های مختلف، به دنبال پاسخ پرسش‌های خود باشیم. وقتی ما با هدفی از پیش تعیین شده یک کتاب را مطالعه می‌کنیم، خیلی راحت‌تر محتوای داخل آن را به یاد می‌آوریم.
 

۲- هنگام مطالعه در حاشیه کتاب تند تند یادداشت‌هایی از دل متن را بنویسیم.
یادداشت‌برداری سریع در حاشیه کتاب یکی از بهترین‌ شیوه‌ها برای در یاد نگه داشتن مطالب است. وقتی یک پاراگراف مشخص ما را به خود جذب می‌کند، ما معمولا آن را با ماژیک هایلایت می‌کنیم یا آن را کپی می‌کنیم، اما به‌جای این ‌کار بهتر است با واژگان و ادبیات خود ایده‌های کلیدی موجود در آن نوشته را خلاصه کنیم. در طول این فرایند، شما به خود نکات اصلی متن را آموزش و توضیح می‌دهید. اگر بتوانید بدون مشکل خطوط کلی مطلبی را بیان کنید قطعا شما به طور کامل مطلب را درک کرده‌اید و محتوای آن را فهمیده‌اید.

۳- درباره نکاتی که در مطلب درک نمی‌کنید تحقیق کنید.
وقتی سعی می‌کنید ایده‌های مهم موجود در متنی را خلاصه کنید، احتمالا با نکاتی مواجه می‌شوید که برای‌تان مبهم و نامشخص است. در این حالت ۱۰ دقیقه وقت بگذارید تا عمیق‌تر و بهتر آن نکات مبهم را درک کنید. البته این جمله به این معنا نیست که خود را درگیر این نکات مبهم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا موضوعات موجود در مطلب را با جزئیات بیش‌تری درک کنید، چون بسیاری از نویسندگان پیش از نوشتن کتاب خود فرض می‌کنند که مخاطبان‌شان برخی پس‌زمینه‌های مرتبط برای درک موضوعات داخل کتاب را می‌دانند. برای مثال، در یک کتاب فلسفی نویسنده به صورت اتوماتیک فرض می‌کند که مخاطبان او سطح مشخصی از دانش درباره مسلک‌ها و ایدئولوژی‌های مختلفی را که کتاب درباره آن نوشته شده دارند.
 

۴- دانش به‌دست‌آمده را در زندگی واقعی به کار بگیرید.
همان‌طور که در بالا اشاره شد، یادداشت‌برداری و نوشتن نکات مهم راه خوبی برای به یاد سپردن اطلاعات است. بسیاری از مردم دچار این کج‌فهمی‌اند که هر چه یادداشت‌های آن جزئی‌تر باشد، بهتر مطالبی را که خوانده‌اند به یاد می‌آورند. در حالی که خیلی راحت فراموش می‌کنیم که این یادداشت‌های باجزئیات تفاوت چندانی با متن کتاب ندارند؛ پس چرا آن‌ها را به طور کامل کپی نکنیم؟ همچنین، هر چند وقت یک‌بار این یادداشت‌ها را دوباره مطالعه می‌کنیم؟ اکثر مردم به این پرسش پاسخ «هرگز» می‌دهند. در نتیجه، یادداشت‌های شما عملا کاربرد واقعی خود را از دست می‌دهند.
برای این‌که مطالعه و یادداشت‌برداری خود را موثرتر و بهینه‌تر کنید، سعی کنید زندگی واقعی خود را وارد چیزهایی کنید که می‌خوانید. به این معنی که وقتی یادداشت‌برداری می‌کنید، هم‌زمان به این موضوع فکر کنید که این اطلاعاتی که به‌دست می‌آورید چگونه می‌تواند به زندگی شما و مسائل‌تان کمک کند. وقتی این کار را انجام می‌دهید، یادداشت‌های شما دقیق‌تر و کاربردی‌تر می‌شود و در عین حال مطالب خیلی بهتر به یادتان می‌ماند.

مطالعه نیاز به صرف وقت و تلاش دارد
شاید در نگاه اول این‌که بخواهیم زمان و تلاش زیادی را صرف به‌خاطر‌سپاری مطالب کنیم استرس‌زا و غیرمنطقی به نظر برسد و کمی نیاز به تلاش زیاد داشته باشد، اما اگر این استراتژی‌ها را بیش‌تر و بیش‌تر دنبال کنید، تلاش‌های شما به نتیجه می‌رسد و کم‌کم بعد از مطالعه هر کتاب، اطلاعات آن بخشی از دانش شما می‌شود.
سوالات و نظرات کاربران
0
عادل سوپک
عادل سوپک چهارشنبه، 21 آذر 1397
چیز هایی رو که یاد گرفته اید یا خوانده اید در موردشون با دیگران حرف بزنید مثلا یک سوال علمی رو که خوندید به دوستتون توضیح بدین که مثلا فعلا سلول یا فلان ماده شیمایی دقیقا چکار میکنه.
0
رضا بیک محمدی کلهر
رضا بیک محمدی کلهر دوشنبه، 13 فروردین 1397
با تشکر از مطلب مفیدتون به نظرم نقش مرور را هم نباید دست کم گرفت، مرور مطالب به شدت در منحنی حافظه نقش دارند.
0
امیرحسین فرخ زاده
امیرحسین فرخ زاده یکشنبه، 21 خرداد 1396
سلام ممنون مفید بود مخصوصا واس ما شب امتحانی درس خونا خخخ ولی حاشیه نویسیش خیلی کارامد بود ممنون
0
سمیه رحمت پور
سمیه رحمت پور سه شنبه، 19 اردیبهشت 1396
ممنون واقعا درست و کاربردیه مخصوصا حاشیه نویسی خیلی کاربرد داره در به یادآوری دوباره.
0
فاطمه پیری
فاطمه پیری جمعه، 01 اردیبهشت 1396
آموزندس ممنون. من تقریبا همیشه مطالعه های چشمی ام نتیجه داده
1
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین پنج شنبه، 17 فروردین 1396
خیلی خیلی خیلی مفید و آموزنده. برای من که کنکوری هستم مهم ترین چیز یاد گرفتن مطالبی هست که میخونم تا بتونم به موقع و در آزمون اون ها رو به یاد بیارم و به کار ببرم. قطعا اگر فقط مطالب رو حفظ کنم با توجه به زمان زیادی که تا کنکور باقی مونده همه رو فراموش خواهم کرد.
1
یاسمن نوری
yasaman nouri جمعه، 11 فروردین 1396
مفید و آموزنده بود. من هم مشکل فراموشی زودهنگام اطلاعات دارم اما از طرفی وقتی شروع به تحقیق درباره مطالب جدید در هنگام مطالعه میکنم، زمان از دستم در میره و ساعت هااا مطالعه میکنم. خسته میشم و رها میکنم :/
1
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi یکشنبه، 06 فروردین 1396
مطلب آموزنده ای بود دو نکته مهم به نظرم این بود که مطلب مورد مطالعه چه کاربردی توی زندگی من داره و دوم این که مطلب رو حاشیه کتاب یادداشت کنم که البته بهتره توی دفترچه یادداشت باشه تا کتابامون تمیز بمونن .ممنون
1
علی باران زهی
علی باران زهی چهارشنبه، 02 فروردین 1396
مواردی که اشاره شد، خیلی مفید و کارامد هستن؛ من خودم از این روشها اکثر اوقات استفاده میکنم؛ مخصوصا مورد اخر که سعی میکنم اموخته هام رو در وقایع روزانه زندگیم پیاده کنم و تطبیق بدم.
0
مرتضی photo
مرتضی سه شنبه، 01 فروردین 1396
برخی افراد پیشنهاد میکنند که کتاب رو تمییز و پاکیزه نگه داریم و از نوشتن درحاشیه کتاب پرهیز کنیم. اما یکی از راه کارهای واقعا موثر همین نوشتن یک جمله به زبان خودتون کنار صفحه کتاب و نه دفترچه یادداشت یا هر چیز دیگه ای است.
0
سعید آرمیده
سعید آرمیده جمعه، 27 اسفند 1395
سلام. مطالب مختصر و کاملا دقیق است. راههای خوبی برای افزایش ماندگاری مطالب در ذهن و خواندن دقیق دارد.
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
مواردی که اشاره شد، خیلی مفید و کارامد هستن؛ من خودم از این روشها اکثر اوقات استفاده میکنم؛ مخصوصا مورد اخر که سعی میکنم اموخته هام رو در وقایع روزانه زندگیم پیاده کنم و تطبیق بدم.
0
بنیامین عزیزطولی
بنیامین عزیزطولی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
مواردی که اشاره شد، خیلی مفید و کارامد هستن؛ من خودم از این روشها اکثر اوقات استفاده میکنم؛ مخصوصا مورد اخر که سعی میکنم اموخته هام رو در وقایع روزانه زندگیم پیاده کنم و تطبیق بدم.
0
احمد دلیل گو
احمد دلیل گو پنج شنبه، 26 اسفند 1395
خیلی مفید و موثر بود.ممنون
0
ملک مولایی
ami gg چهارشنبه، 25 اسفند 1395
تحقیق کردن در مورد مطالبی که در موردشون نمیدونیم خیلی موثر و خیلی هم سودمنده