گزارش یک پدیده عجیب و اسرارآمیز در سیاره زحل

گزارش یک پدیده عجیب و اسرارآمیز در سیاره زحل

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/03/26

6000

بار بازدید شده
Saturn's-f-ring تصاویری که از سوی کاوشگر فضایی کاسینی ناسا از سیاره زحل ارسال شده نشان از اتفاقی عجیب دارد. یک شی اسرارآمیز یک قطع‌شدگی بزرگ را در حلقه نازک و باریک این سیاره با نام حلقه F ایجاد کرده است.
6000
گزارش یک پدیده عجیب و اسرارآمیز در سیاره زحل
Vidoal
4.44
گزارش یک پدیده عجیب و اسرارآمیز در سیاره زحل
تصاویری که از سوی کاوشگر فضایی کاسینی ناسا از سیاره زحل ارسال شده نشان از اتفاقی عجیب دارد. یک شی اسرارآمیز یک قطع‌شدگی بزرگ را در حلقه نازک و باریک این سیاره با نام حلقه F ایجاد کرده است. 

در تمامی سیستم حلقه‌های یخی زحل، نامتعارف‌ترین و غیرعادی‌ترین آن‌ها حلقه F است که درست در مجاورت دیسک اصلی قرار گرفته است. حلقه F که تحت تاثیر اثر گرانشی یکی از اقمار سیاره زحل یعنی پرومته (که در این تصاویر مشخص نیست) قرار دارد، به طور مداوم الگوها و ساختارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد.

در روز بیستم فروردین‌ماه سال جاری دوربین‌های کاوشگر فضایی کاسینی ناسا تصاویری متحرک از چیزی عجیب و بزرگ از حلقه F به زمین فرستادند و به همین دلیل این کاوشگر عازم یکی از مدارهای پیرامون زحل شد. به‌تازگی هم تصاویر جدیدی از یک قطع‌شدگی در حلقه F زحل ارسال شده است. براساس اندازه پاندورا- یکی از سه قمر زحل که در تصاویر متحرک ارسالی دیده می‌شود و شکل آن شبیه سیب‌زمینی است- طول این قطع‌شدگی ۷۰۰ کیلومتر و عرض آن تقریبا ۱۰۰ کیلومتر است. اما دلیل این قطع‌شدگی چیست؟

با اینکه پاندورا به حلقه F بسیار نزدیک است و از این زاویه‌ای که دوربین‌ها ثبت کرده‌اند، روشن‌ترین بخش این قطع‌شدگی است، اما دانشمندان کاسینی به این فرضیه که پاندورا باعث این پدیده شده، اعتقادی ندارند. به‌رغم اینکه زمانی تصور می‌شد پاندورا بر حلقه F اثرگذار است اما به‌تازگی دانشمندان دریافته‌اند که فقط قمر پرومته است که تاثیر زیادی روی شکل این حلقه دارد. البته از زاویه‌ای که عکس‌ها گرفته‌ شده‌اند پرومته مشخص نیست چراکه در سمت دیگر زحل واقع شده است. ناسا در این مورد اعلام کرده که:


به احتمال زیاد، دلیل این پدیده، برهم‌کنش یک شی کوچک واقع در درون حلقه F با مواد موجود در هسته مرکزی این حلقه است. دانشمندان نام این پدیده را jet گذاشته‌اند. چون این مواد بسیار کوچک‌اند و در درون حلقه F واقع شده‌اند، گرفتن عکس باکیفیت از آن‌ها برای کاوشگر کاسینی کار دشواری است. در عوض، بررسی‌های شخصی دانشمندان وجود این مواد را تایید می‌کند و آن‌ها از کاوشگر کاسینی برای مطالعه این مواد پنهان در حلقه F استفاده می‌کنند.
 

البته این برای اولین بار نیست که کاسینی چنین پدیده‌های عجیبی را در حلقه F گزارش کرده است. این کاوشگر حدود دوازده سال است که در سیاره زحل مشغول فعالیت است و دائما تصاویر بی‌شماری به زمین ارسال می‌کند و اطلاعات بسیار جدید و باارزشی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. گفتنی است ماموریت این کاوشگر به‌زودی به پایان می‌رسد.

منبع: theweathernetwork

لینک ویدیو: چرا سیاره زحل حلقه دارد؟