۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش اول)

۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش اول)

میلاد

شکیب

1396/03/25

4370

بار بازدید شده
signs-you-are-about-be-fired-1 در ادامه شما را با ۲۳ نشانه از این‌که شغل‌تان در خطر است آشنا می‌کنیم.
4370
۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش اول)
Vidoal
4.09
۲۳ نشانه از این‌که ممکن است از کار اخراج شوید (بخش اول)
اخراج شدن از کار و از دست دادن شغل یک شوک واقعی به زندگی انسان وارد می‌کند. اما همیشه پیش از اخراج شدن نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید براساس آن‌ها آینده قریب‌الوقوع خود را متوجه شوید. اما باید این نشانه‌ها را درک کنید. شاید رئیس شما نارضایتی‌اش را از کار شما بیان کند. شاید شما در جنجال‌ها و مشکلات شرکت شریک بوده‌اید و یا سازمان شما با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو است و مدیران تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌اند.

فرقی نمی‌کند دلایل اصلی چه چیزهایی‌اند، آن‌چه مهم است این موضوع است که شما می‌توانید از قبل خود را آماده اتفاقات کنید. لی تیلور، متخصص فضای کسب‌وکار، بیان می‌کند که «افراد حرفه‌ای دانا و زرنگ همیشه حواش‌شان به نشانه‌های کلاسیک در خطر بودن شغل‌شان است. در این حالت، به محض این‌که اعلام چراغ خطر را می‌بینند، سعی می‌کنند پیش از این‌که دیر شود، دست به کار شوند». در ادامه شما را با ۲۳ نشانه از این‌که شغل‌تان در خطر است آشنا می‌کنیم. به دلیل طولانی بودن این مطلب آن را در دو بخش تقدیم‌تان می‌کنیم.

شما یک (یا دو یا سه) بررسی عمل‌کرد منفی در یافت می‌کنید
تیلور معتقد است که یک بازخورد و ارزیابی منفی از عمل‌کرد شما همیشه به معنی اخراج شدن نیست، اما اگر این ارزیابی با بازخوردهای منفی دیگر همراه باشد، احتمالا شما در دردسر افتاده‌اید. او می‌گوید: «کارفرمایان و مدیران ابزارهایی برای ارزیابی عمل‌کرد کارکنان خود دارند که در آن هشدارها و نکات منفی ثبت شده و با استفاده از آن می‌توانند مشکلات و مسائل کاری خود را ارزیابی کنند». مایکل کِر، متخصص حوزه کسب‌وکار، بیان می‌کند که بیش از یک ارزیابی و گزارش بد از عمل‌کرد شما نشانه‌های بدی در دل خود دارد. او می‌گوید: «بسته به این‌که اولین گزارش منفی شما چه چیزی باشد، همیشه مدیران فرصتی را برای جبران و اصلاح در اختیار شما می‌گذارند اما اگر این گزارش‌های منفی دوباره و دوباره تکرار شوند، قطعا شغل شما در خطر قرار می‌گیرد».
اگر این مسئله به دلیل کمبود تجربه یا عدم آموزش کافی باشد، همیشه فرصتی برای جبران و حل موضوع وجود دارد. اما اگر در طول ارزیابی عمل‌کرد با جملاتی نظیر «شما با فرهنگ سازمانی ما منطبق نیستید»، «شما مناسب این تیم نیستید»، «شخصیت و سبک شما با این تیم هماهنگی ندارد» و یا «شما مشکلات رفتاری دارید» روبه‌رو شدید، باید حسابی حواس‌تان به مسئله اخراج شدن باشد. کر می‌گوید: «اگر با چنین جملاتی مواجه شدید بدانید که باید به فکر شغل بعدی خود باشید. این جملات اصلا نشانه‌های خوبی در خود ندارند».

شما خارج از چرخه کاری سازمان قرار دارید
تیلور می‌گوید اگر ناگهان متوجه شدید که مثل سابق به اطلاعات کلیدی سازمان که باعث می‌شوند بتوانید خوب کار کنید، دسترسی ندارید، یا به جلسات مهم دعوت نمی‌شوید و یا دیگر ایمیل‌های مهم به شما فوروارد نمی‌شود احتمالا مانعی بر سر راه شما در کارتان وجود دارد. کر می‌گوید: «البته ممکن است دلایل دیگری هم برای این اتفاق وجود داشته باشد، اما آن‌چه قطعی است این است که مدیر شما اعتماد و عقیده‌اش را نسبت به توانایی‌های‌تان از دست داده و احتمالا شما در وضعیت خوبی در سازمان قرار ندارید».
 

شغل شما تبدیل به ماموریت غیرممکن شده است
تیلور می‌گوید: «وقتی تازه وارد شرکت شده بودید می‌توانستید کارها و وظایف‌تان را طبق برنامه و درست انجام دهید اما الان به نظر می‌رسد وظایف شما چیزی شبیه بالا رفتن از قله اورست است». کر در این مورد می‌گوید: «شما در آستانه شکست خوردن قرار دارید. این اتفاق گاهی به دلیل مشکلات مدیریتی روی می‌دهد اما در اکثر موارد این ماجرا به این دلیل روی می‌دهد چون شرکت می‌خواهد از شر شما خلاص شود و برای این کار نیاز به دلیل و مدرک دارد؛ به همین دلیل انجام کارهایی را از شما می‌خواهند که قادر به انجام آن نیستید و در نتیجه با این شیوه عذر شما را می‌خواهند».

مدیرتان به شما هشدار داده است (بیش از یک‌بار)
هشدارهای رسمی اصلا نشانه خوبی نیستند. تیلور می‌گوید: «شما ممکن است این هشدارها را به صورت شفاهی یا کتبی دریافت کنید». اگر چنین چیزی روی داد، بدانید که به‌زودی خبرهای بدی خواهید شنید.

رابطه شما با مدیرتان خراب شده است
قبلا با مدیر خود دوست بوده‌اید (یا حداقل برخورد گرم و دوستانه‌ای داشته‌اید)، اما الان هرگاه در یک اتاق قرار می‌گیرید دچار مشکل و تنش می‌شوید. کر می‌گوید: «وقتی رابطه شما با مدیرتان رو به وخامت می‌گذارد، آن‌گاه هر نوع رفتار او با شما، از نادیده گرفتن‌تان تا تحقیر جلوی جمع، نشانه روشنی از در خطر افتادن کار شماست».

از شما خواسته می‌شود گزارش‌های جزئی از هزینه‌ها و زمان ارائه دهید
رابرت دیلن‌اشنایدر (Robert Dilenschneider)، نویسنده سرشناس کتاب‌های حوزه کسب‌وکار، می‌گوید: «موشکافی بیش از حد در عمل‌کرد شما به‌ندرت از سمت بخش مالی شرکت آغاز می‌شود. در واقع مدیر شما معتقد است شما زمان خود را در شرکت بیهوده تلف می‌کنید و هزینه‌های‌تان بیش از اندازه است. اگر این اعتقاد بی‌دلیل و واهی هم باشد فرقی نمی‌کند. اگر به همه اعضای سازمان چنین نگاهی می‌شود مسئله خیلی مهم نیست، اما اگر شما فقط در معرض این موشکافی‌ها قرار گرفته‌اید، احتمالا وضعیت خوبی در سازمان‌تان ندارید».
 

پروژه‌های کم‌تری به شما محول می‌شود
یکی از نشانه‌های بد این موضوع است: شما زمان زیادی را در محل کار تلف می‌کنید چراکه پروژه‌ها و کارهای زیادی به شما محول نمی‌شود. تیلور می‌گوید: «در این حالت وقتی می‌خواهید شرایط را به حالت قبل بازگردانید، مدیرتان و دیگر مدیران شرکت در این امر با شما همکاری نمی‌کنند. در نتیجه وضعیت شغلی شما در شرکت به خطر می‌افتد».

کت‌وشلوار کار تیمی در شرکت به تن شما نمی‌خورد
خیلی مهم است که با فرهنگ سازمانی محل کارتان منطبق شوید. این موضوع یعنی شما یکی از اعضای گروه‌های موجود در شرکت شوید، همان‌طور که لوری روتیمان (Laurie Ruettimann)، مشاور منابع انسانی، می‌گوید: «اگر از شما بخواهند سفر کاری داشته باشید یا در یک کنفرانس شرکت کنید، خیلی مهم است که چگونه رفتار می‌کنید؛ پاسخ منفی شما به این درخواست مساوی است با از دست دادن شغل».

شما منابع دراختیارتان را از دست می‌دهید
وقتی نیروهای زیر دست‌تان، بودجه و دسترسی به خدمات بیرون از شرکت و یا تمام ابزارهایی که در عمل‌کرد شما تاثیر مثبت دارند را از شما می‌گیرند، به این دلیل است که مدیرتان می‌خواهد شما را از کار بیکار کند.

مدیرتان دائما حواسش به شما و کارهای‌تان است
آیا مدیرتان دائما از شما گزارش پیشرفت درخواست می‌کند؟ آیا مدیرتان دائما شما را کنترل و بر کارهای‌تان نظارت می‌کند؟ به اعتقاد دیلن‌اشنایدر اگر این‌گونه است، شما باید به‌دنبال یک شغل جدید باشید.

جزئی‌ترین رفتارهای شما کنترل شده یا نادیده گرفته می‌شود
در این حالت احساس می‌کنید محدود شده‌اید. هم احساس می‌کنید مدیرتان جزئی‌ترین رفتارهای شما را کنترل می‌کند و هم او را هیچ‌جا پیدا نمی‌کنید. تیلور می‌گوید: «در این حالت، شرایط سختی برای شما در کار فراهم می‌شود. کنترل بیش از حد روی شما، اعتمادبه‌نفس‌تان را از بین می‌برد. اگر به طور کلی در محل نادیده گرفته شوید، شما در کار خود به یک سکون می‌رسید که به هیچ وجه نشانه خوبی نیست».

بخش دوم این مطلب را در این لینک مطالعه کنید.