پرخوری با کارکردهای حافظه ارتباط مستقیم دارد

پرخوری با کارکردهای حافظه ارتباط مستقیم دارد

میلاد

شکیب

1395/04/29

7090

بار بازدید شده
link-between-diet-and-memory یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چاقی علتی مغزی دارد که این مسئله شامل زوال تدریجی فرایندهای شناختی مختلفی در مغز می‌شود که روی خوردن تاثیر می‌گذارد.
7090
پرخوری با کارکردهای حافظه ارتباط مستقیم دارد
Vidoal
4.93
پرخوری با کارکردهای حافظه ارتباط مستقیم دارد
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چاقی علتی مغزی دارد که این مسئله شامل زوال تدریجی فرایندهای شناختی مختلفی در مغز می‌شود که روی خوردن تاثیر می‌گذارد. پژوهش‌گران دانشگاه Macquarie در استرالیا دریافته‌اند که بازداری حافظه ارتباط مستقیمی با مسئله خوردن دارد.

اما بازداری حافظه چیست؟ بازداری حافظه مهارت سودمندی است که مغز با کمک آن از به یاد آوردن خاطراتی که دیگر کاربرد ندارند جلوگیری می‌کند و این فرایند در بخشی از مغز به نام هیپوکامپ اتفاق می‌افتد. معمولا هنگام گرسنگی، خاطراتی که به غذا ربط دارند در قسمت جلویی مغز قرار می‌گیرند اما هنگام سیری مغز از به یاد آوردن این خاطرات جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر وقتی خوردن جزو اولویت‌های اصلی انسان نیست، افکار مربوط به غذا خوردن از حافظه دور می‌شود.

مطالعات قبلی روی حیوانات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غربی- مصرف مقادیر زیاد چربی و شکر و مقادیر اندک میوه، سبزیجات و فیبر- از قابلیت بازداری حافظه که در منطقه هیپوکامپ روی می‌دهد، جلوگیری می‌کند. معنای عملی این جمله این است که سبک رژیم غربی، باعث می‌شود تا مغز فرد هنگام دیدن یا بو کردن غذاهای خوش‌طعم نتواند از به یاد آوردن خاطرات خوش مربوط به غذا جلوگیری کند. این مسئله باعث می‌شود حتی افرادی که سیر هم هستند نتوانند در مقابل وسوسه خوردن غذای خوش‌مزه دوام بیاورند.

محققان برای اثبات این ایده، از تعدادی شرکت‌کننده تست‌های مربوط به حافظه و یادگیری (مرتبط با بخش هیپوکامپ) گرفتند و میزان خواستن و اشتیاق آن‌ها به یک غذای خوش‌مزه را در دو حالت سیری و گرسنگی اندازه گرفتند. نتایج نشان داد افرادی که از رژیم غربی استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که رژیم‌های سالم‌تری را دنبال می‌کنند در یادگیری کندتر و در یادآوری خاطرات ضعیف‌تر عمل می‌کنند. همچنین تمایل دسته اول (رژیم غربی) به غذا هنگام سیری نسبت به دسته دوم کاهش کم‌تری داشت.

نکته کلیدی در این پژوهش این مسئله است که عملکرد حافظه با میزان اشتیاق به غذا ارتباط مستقیمی دارد. توکی آتوکوایفیو (Tuki Attuquayefio) یکی از پژوهش‌گران حاضر در این مطالعه می‌گوید: «گرچه دسته اول کاملا سیر بود اما باز هم به خوردن غذاهای شیرین و چاق‌کننده تمایل داشت. نکته جالب توجه در این آزمایش این بود که این موضوع به‌شدت با عملکرد دسته اول در تست‌های مربوط به حافظه و یادگیری ارتباط داشت که نشان از ارتباط بین این دو مسئله با بخش هیپوکامپ در مغز دارد».

منبع: sciencedaily
سوالات و نظرات کاربران
0
نسیم photo
نسیم سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400
سلام ممنون مطلب مفیدی بود. میشه ارتباط عملکرد مغز با پرخوری را بیشتر و دقیق تر توضیح بدید؟ممنون
0
احمد چغندری
محمد عظیمی پری سه شنبه، 17 اسفند 1395
حقیقتا به دنبال مطالب اینچنینی هستم که ارتباط ها و تاثیر پذیری مغز رو توضیح بدهند
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
علاوه بر حافظه، پرخوری اثر مخربی روی کارکرد مغز داره.مثلا اگه قبل از امتحان یک غذای مفصل و چرب بخوریم، بخشی از مغز مشغول هضم غذا میشه و بخشی مشغول جواب دادن به سوالات امتحان و بدین طریق پرخوری فعالیت مثبت مغزی رو کم میکنه
0
فاطمه قربانی
فاطمه قربانی شنبه، 23 بهمن 1395
(پاسخ) نميشه کامل به این مسئله تعميم داد چرا که غذای سنگین باعث میشه جریان خون کمتری به مغز برسه در نتیجه روی کارکرد مغزی تاثبر میزاره
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 23 آذر 1395
قبل خوردن تمام چیزای که مربوط به خوردنه به فکرمون میاد.از خاطره یه غذای خوشمزه تا دوست داشتن خوردن فلان غذا
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 22 آذر 1395
عالی بود دستتون درد نکنه میخواستم پیشنهاد بدم ولی دیدم چیزی کم و کسر نداره
0
تیزهوش باهوش آبادی
تیزهوش باهوش آبادی شنبه، 13 آذر 1395
امّا من بعضی آدم های پر خور رو هم دیدم که خیلی با هوشن!!!
0
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 22 آذر 1395
(پاسخ) قرار نیست که هر کی چاقه باهوش هم نباشه الان خیلی ها اصلا بیمارن و حتی با خوردن اب هم چاق میشوند.
0
سجاد مظفري
سجاد مظفري چهارشنبه، 19 آبان 1395
خوردن بعضی وقتا تبدیل به عادت میشه