مغز باهوش‌ تشنه خون بیش‌تری است

مغز باهوش‌ تشنه خون بیش‌تری است

میلاد

شکیب

1395/06/11

11432

بار بازدید شده
Smarter-brains-are-blood-thirsty-brains نتایج پژوهشی که در دانشگاه آدلاید انجام شده نشان می‌دهد که تکامل هوش انسان با اندازه مغز و میزان تامین خون در مغز او ارتباط دارد.
11432
مغز باهوش‌ تشنه خون بیش‌تری است
Vidoal
4.87
مغز باهوش‌ تشنه خون بیش‌تری است
نتایج پژوهشی که در دانشگاه آدلاید در استرالیا انجام شده نشان می‌دهد که تکامل هوش انسان با اندازه مغز و میزان تامین خون در مغز او ارتباط دارد.

نتایج این پژوهش که در قالب همکاری بین‌المللی بین کشورهای استرالیا و آفریقای جنوبی انجام شده، نشان می‌دهد مغز انسان در طول دوره تکامل‌اش نه تنها بزرگ‌تر شده، بلکه انرژی بیش‌تری دریافت می‌کند و نسبت به قبل تشنه خون بیش‌تری است.

تیم پژوهش، این موضوع را اندازه‌گیری کردند که در طول زمان چه تغییراتی در جریان خونی که به مغز نیاکان ما می‌رفته، ایجاد شده است و به این منظور، ابعاد دو حفره موجود در جمجمه انسان را که محل گذر شریان‌های خونی به مغز هستند ارزیابی کردند. نتایج این ارزیابی به پژوهش‌گران این امکان را داد که افزایش هوش انسان را در دوران تکامل او بررسی و ارزیابی کنند.

پروفسور امریتوس راجر سیمور، مدیر این پروژه، می‌گوید: «در طول دوره تکامل انسان، اندازه مغز او حدود ۳۵۰ درصد افزایش یافته، اما ما دریافتیم که جریان خون ورودی به مغز طی این دوران، به طرز شگفت‌آوری ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به اعتقاد ما، این موضوع احتمالا به نیاز مغز به برآوردن پیوندهای پرانرژی میان سلول‌های عصبی مرتبط است که باعث تکامل در تفکر و یادگیری پیچیده در مغز انسان می‌شود. برای این‌که مغز ما باهوش باشد، باید به طور مداوم به آن اکسیژن و مواد مغذی از خون برسد. بنابراین هر چه مغز از نظر متابولیسمی فعال‌تر باشد، به خون بیش‌تری نیاز دارد، در نتیجه شریان‌ها و عروق خونی بزرگ‌تر می‌شوند».
 
منبع: sciencedaily
سوالات و نظرات کاربران
1
زیبا بیات
مهسا یزدانی شنبه، 21 اسفند 1395
کم خونی چقدر میتونه برای بدن ضرر برسونه!!!
0
معین نادری
moein naderi سه شنبه، 03 اسفند 1395
دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب با این موضوع مخالفه ینی نقض میدونه این ماجرارو .......
0
احمد photo
احمد سه شنبه، 28 دی 1395
منظور، از ابتدای خلقته. اون زمان هوش انسان در حد میمون بوده و به جریان خون کمتری احتیاج داشته. با پیشرفت و افزایش هوش و دانایی انسان، جریان خون مغز نیز افزایش پیدا کرده
0
Analyst chemist
Analyst chemist یکشنبه، 26 دی 1395
اصلا چرا مغز انسان باید بالاترین نقطه ی بدنش باشه؟ جایی که در بیشتر موقعیت ها، سخت تر از هر جای دیگه ای بهش خون رسانی انجام میشه؟
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
ابتدا تصور کردم افراد با ضریب هوشی بیشتر جریان خون بیشتری در مغزشان وجود دارد در حالی که منظور مقاله چیز دیگریست
0
میلاد کیهان پور
میلاد کیهان پور شنبه، 25 دی 1395
خب این یک مقاله واضحی می باشد هرچقد مغز باهوش تر باشه فعالیت بیشتری می کنه و نیاز به خون بیشتری داره. پس نکنه ما کم خون هستیم باهوشیم؟
0
احسان محمدی
احسان محمدی جمعه، 10 دی 1395
من که هرچی فکر میکنم نفهمیدم این مطلب دقیقا چیو میخواد ثابت کنه ، خیلی کلی و ناقص بود به نظرم
0
فرزاد بزازان
فرزاد بزازان شنبه، 11 دی 1395
(پاسخ) بنظرمن ، فکر می کنم منظور این مقاله این بوده که :(افرادی که حجم جمجمه یا مغز بزرگ تری نسبت به سایر افراد دارند متقابلا مقادر خون در جریان بدنشون و همچنین میزان پمپاژ خونشون نسبت سایر افراد بیشتره ) البته این فقط نظر منه که احتمال زیاد می تونه اشتباه باشه !!
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
هر که باهوش تر مغزش نیاز بیشتری به خون و مواد مغذی داره
0
امیر صدساله زاده
امیر صدساله زاده چهارشنبه، 10 آذر 1395
کم خومی باعث چه مشکلاتی میشه؟