تاثیر ادویه‌جات تند بر طول عمر

تاثیر ادویه‌جات تند بر طول عمر

میلاد

شکیب

1395/05/11

5776

بار بازدید شده
spicy-food-linked-to-lower-risk-of-death ادویه‌جات در نگاه اول موادی کم‌اثر به نظر می‌رسند. اما این مواد هم خاصیت‌های مثبت و مهم خود را دارند. در این مطلب در مورد تاثیر ادویه‌جات بر طول عمر با شما سخن خواهیم گفت.
5776
تاثیر ادویه‌جات تند بر طول عمر
Vidoal
4.03
تاثیر ادویه‌جات تند بر طول عمر
ادویه‌جات در نگاه اول موادی کم‌اثر به نظر می‌رسند. اما این مواد هم خاصیت‌های مثبت و مهم خود را دارند. در این مطلب در مورد تاثیر ادویه‌جات تند به‌ویژه فلفل بر طول عمر با شما سخن خواهیم گفت.

اگر از شما سوال شود که ادویه‌جات چه هستند و چه تاثیری بر بدن ما دارند، شاید پاسخ بیشتر افراد این باشد که ادویه‌جات به غذاها طعم می‌دهند و طعم ساده یک غذا را به یک غذای هیجان‌انگیز بدل می‌کنند اما متاسفانه بیشتر ما از خواص اعجاب‌انگیز این مواد خوراکی بی‌اطلاع هستیم. بیشتر ادویه‌جات دارای خواص آنتی‌اکسیدان (ضدسرطان) هستند. زردچوبه، فلفل، زیره، زعفران، سبزی‌های خشک معطر، زنجبیل، جوز، کاری و غیره ادویه‌جاتی‌اند که علاوه بر خوشمزه کردن غذا در هضم و تسریع متابولیسم بدن موثر و سودمند هستند.

تحقیقات انجام شده روی رژیم غذایی 485 هزار نفر نشان می‌دهد که خوردن غذاهای تند موجب طول عمر می‌شود و خطر مرگ را از آدمی دور می‌کند. داوطلبان شرکت‌کننده در این تحقیق علمی بین 30 تا 79 سال سن داشتند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش بین سال‌های 2004 تا 2008 میلادی در کشور چین ثبت‌ نام کردند. محققان این افراد را برای 7 سال تحت ‌نظر داشتند و طی این 7 سال فقط 20,224 مرگ گزارش شد. این پژوهش که یک تحقیق علمی و استاندارد بود با کنترل عوامل دخیل در طول عمر مانند سوابق پزشکی خانوادگی، سن، جنسیت، تحصیلات، بیماری دیابت، سیگار کشیدن و بسیاری دیگر از متغیرها انجام شد تا نتایج حاصله به میزان زیادی قابل استناد و قابل ارجاع باشند. افراد موظف بودند رژیم غذایی، مصرف مشروبات الکلی، مصرف ادویه‌جات و مصرف فلفل (به صورت تازه، خشک شده، محلول در روغن و یا سس) و مصرف هر گونه گوشت و سبزیجات را ثبت و به تیم تحقیقاتی اعلام کنند.
 

نتایج این پژوهش نشان داد افرادی که غذاهای تند مصرف می‌کنند، به‌خصوص افرادی که در رژیم غذایی‌شان در هفته حداقل یک‌بار فلفل قرمز (چیلی) مصرف می‌کنند، 10 درصد کمتر از سایرین در معرض خطر مرگ هستند. افرادی که 6 تا 7 بار در هفته غذای تند مصرف می‌کنند 14 درصد کمتر از سایرین در معرض خطر مرگ هستند. تحقیقات همچنین نشان داد افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروق کرنری، بیماری‌های تنفسی و سرطان در رژیم غذایی خود کمتر از فلفل استفاده می‌کردند. گرچه به طور قطع در این مورد نمی‌توان اظهار نظر کرد اما تحقیقات روی مواد فلفل تند نشان داده که فلفل دارای کپسایسین (capsaicin) و این ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد ضدالتهاب است (منبع).

لئو کیوآی (Lu Qi) نویسنده این مقاله تحقیقی و همچنین استاد دانشگاه سلامت عمومی هاروارد (Harvard School of Public Health) در این‌باره می‌گوید: «ما اطلاعاتی درباره اثر سودمند مواد غذایی تند و فلفلی روی حیات حیوانات داریم و به تعداد بسیار کمی نیز این مطالعات روی انسان انجام شده است». او در ادامه می‌افزاید: «کپسایسین و سایر ترکیبات فلفل‌های تند دارای خاصیت ضدالتهاب هستند، متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشند، در شکستن و هضم چربی‌های بدن موثر و مفید هستند، اثر مثبت و موثری بر باکتری‌های روده دارند و در تنظیم وزن و تناسب اندام موثرند». کیوآی همچنین می‌افزاید: «برای اثبات اثر موثر غذاهای تند بر طول عمر آدمی نیاز به تحقیقات بیشتر به‌خصوص روی جمعیت‌های دیگر جوامع احساس می‌شود».
 

همان‌طور که گفته شد مصرف فلفل و گنجاندن آن در رژیم غذایی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مهلک و خطرناک را کاهش می‌دهد. در ادامه این تحقیق آمده که اثر استفاده از فلفل تازه از فلفل خشک بسیار بیشتر است. دکتر لئو کیوآی می‌گوید: «مصرف متعادل و روتین فلفل یک تا 2 بار یا 3 تا 5 بار در هفته (بستگی به ذائقه افراد دارد) می‌تواند تا حدود زیادی خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی و سرطان را کاهش دهد، اما تاکید می‌شود که در خوردن این ماده غذایی ارزشمند تعادل رعایت شود و از مصرف بیش از اندازه آن جدا خودداری شود» (منابع: time، livescience).

منابع: time/ livescience/ nhs/ well
سوالات و نظرات کاربران
0
یاسمن نوری
یاسمن نوری دوشنبه، 14 فروردین 1396
فلفل ایجاد حس کاذب سیری میکنه و باعث کاهش وزن میشه.
0
Hamed Niroomand
Hamed Niroomand جمعه، 08 بهمن 1395
نحوه وزمان استفاده مقدار استفاده و مضرات ان نیز بهتر اشاره بشه
0
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi یکشنبه، 03 بهمن 1395
فلفل برای معده های حساس و بیمار ضرر داره افراد بیمار باید تحت نظر پزشک مصرف کنند این مطلب رو باید حتما" توی مقالتون ذکر کنید .
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
من که به شخصه غذاهای تند رو خیلی دوست دارم ولی شنیدم برای معده ضرر داره
0
علی کریمی
علی کریمی دوشنبه، 15 آذر 1395
این خیلی خوبه که بدونیم هرچیزی از مخلوقات خدا یک فوایدی هم داره و باید هر وقت از مضرات چیزی صحبت میکنیم درمورد فوایدش هم صحبت بشه تا بیفایده تلقی نشه و کار خدا بیهوده شمرده نشه
0
احسان شایگان
احسان شایگان سه شنبه، 02 آذر 1395
فلفل معجزه میکنه،از همین خاصیت ضدالتهابی برای ساخت پماد و چسب های ضد درد و ضدالتهاب استفاده شده
0
سروش photo
سروش سه شنبه، 12 مرداد 1395
خيلى متن خوبى بود

نويسنده

میلاد شکیب
میلاد شکیب

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

گردآورنده

سامان امینی
سامان امینی

سامان هستم و رستگاری خود را در یافتن پرسش‌های بی‌پاسخ دنیای اطرافم می‌یابم. در پنج سال گذشته تمرکز خود را بر ژورنالیسم علم گذاشته و تصمیم دارم بهترین خبرنگار علم کشورمان شوم.