انزوا باعث بروز بیماری‌های روانی می‌شود

انزوا باعث بروز بیماری‌های روانی می‌شود

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/04/18

5607

بار بازدید شده
loneliness-can-increase-your-risk-of-mental-health پژوهش گسترده‌ای كه در استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد كه انزوا ممكن است باعث بروز مشكلات روانی مانند افسردگی، اضطراب اجتماعی و پارانویا شود.
5607
انزوا باعث بروز بیماری‌های روانی می‌شود
Vidoal
4.84
انزوا باعث بروز بیماری‌های روانی می‌شود
پژوهش گسترده‌ای كه در استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد كه انزوا ممكن است باعث بروز مشكلات روانی مانند افسردگی، اضطراب اجتماعی و پارانویا شود.

یافته‌های این مطالعه كه در آن در یك دوره ۶ ماهه، بیش از هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد كه كسانی كه از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند بیش از سایرین ممكن است در آینده دچار انزوا شوند.  

البته باید به این نكته مهم اشاره كنیم كه این عوامل، تنها عامل‌های سببی نیستند و عوامل دیگر ممكن است در این امور دخیل باشند اما پژوهش‌گران امیدوارند كه كار آن‌ها منجر به انجام تحقیق‌های دیگر در زمینه ارتباط دوسویه سلامت روانی و انزوا شود. گرچه ممكن است بسیاری فكر كنند افسردگی و انزوا دو روی یك سكه‌اند اما این دو از نظر روان‌شناسی كاملا متفاوت هستند. انزوا به‌وی‍‍ژه به روابط آدم‌ها ربط دارد، در حالی كه افسردگی شامل مسائلی كلی در سلامت روانی می‌شود. میشل لیم، سرپرست گروه پژوهش، می‌گوید:

«انزوا معمولا بیان‌كننده حالت عاطفی منفی‌ای است كه فرد زمانی آن را احساس می‌كند كه تفاوتی بین روابطی كه آرزوی داشتن آن‌ها را دارد و روابط واقعی‌اش مشاهده كند. احساس ناخوشایند انزوا، ذهنی است. پژوهش‌گران دریافته‌اند كه انزوا ربطی به میزان زمانی كه فرد با دیگران می‌گذراند یا تنهاست ندارد، بلكه بیشتر به كیفیت روابط ربط دارد تا كمیت آن‌ها. یك فرد منزوی احساس می‌كند كه دیگران او را درك نمی‌كنند و رابطه پرمعنایی با او ندارند».

در این پژوهش ۱۰۱۰ نفر از بخش‌های مختلف جامعه كه بین ۱۸ تا ۸۷ سال سن داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه، پژوهش‌گران از سه تحقیق آنلاین در طول ۶ ماه برای اندازه‌گیری تغییرات موجود در سلامت روانی افراد استفاده كردند. آن‌ها دریافتند كه به‌رغم این‌كه انزوا ممكن است خطر ایجاد مشكلات روانی را در فرد افزایش دهد، اما مشكلات روانی به‌خودی‌خود باعث افزایش حس انزوا نمی‌شود.

در حقیقت، فقط اضطراب اجتماعی خطر بروز احساس انزوا را در فرد افزایش می‌دهد و افسردگی و پارانویا در این مسئله كه فرد در آینده احساس انزوا كند نقشی ندارند. این مسئله ممكن است به این دلیل باشد كه افرادی كه از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند بیش از دیگران از قرار گرفتن در تعاملات اجتماعی دوری می‌كنند كه این مسئله خود بر انزوا می‌افزاید.

لیم در این مورد می‌گوید: «ما برای تنها بودن خلق نشده‌ایم. ما گونه‌هایی اجتماعی هستیم. انزوا همچنین ممكن است باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌های جسمانی مانند آلزایمر، مشكلات قلبی-عروقی و كاهش ایمنی بدن شود».

منبع: Sciencealert
سوالات و نظرات کاربران
0
حسین غلامی
حسین غلامی پنج شنبه، 19 مرداد 1396
انزوا همان طور گفته شد به ذهن طرف ربط داره که چطور با روابط و مشکلات اجتماعی برخورد کند
0
احمد چغندری
محمد عظیمی پری سه شنبه، 17 اسفند 1395
به نظر من مسایل اقتصادی خیلی مهمه تو این قضیه
0
فاطمه قربانی
فاطمه قربانی جمعه، 22 بهمن 1395
باید بین منزوی بودن و درون گرایی شخص تمایز قائل شد
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
نه انزوای افراطی دردی رو دوامی کنه و نه برونگرایی زیاد.حد تعادل این دو باید رعایت شود.درست است که انسان مخلوقی اجتماعی هست ولی باید ساعتی هم در طول روز تنها باشد تا فرآیند خودآگاهی رو تکمیل کنه
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
منزوی بودن علاوه بر اینکه باعث میشه انسان از جامعه دوری کنه باعث میشه که دیگران حق اون شخص رو هم پایمال کنن و بالطبع از بسیاری خدمات اجتماعی و همچنین از داشتن دوست هم محروم میشه