سلفی‌ها درباره درونیات ما چه می‌گویند؟

سلفی‌ها درباره درونیات ما چه می‌گویند؟

میلاد

شکیب

1395/05/28

8033

بار بازدید شده
will-selfies-be-the-new-personality-test رسانه‌های اجتماعی روی رفتار و عادات ما اثرگذارند و از این رو، محققان چند سالی است شروع به مطالعه و درک این تاثیرات کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم در این مورد بگوییم که عکس‌های سلفی چه چیزهایی را در مورد شخصیت ما فاش می‌کنند.
8033
سلفی‌ها درباره درونیات ما چه می‌گویند؟
Vidoal
4.2
سلفی‌ها درباره درونیات ما چه می‌گویند؟
رسانه اجتماعی (social media) یک مدیوم ارتباطی است که زبان مختص به خود، آداب و قوانین نانوشته خود را دارد. اما نسل‌های بعد از ما در درون فرهنگ رسانه‌های اجتماعی رشد می‌کنند و این رسانه‌ها نه تنها روی آن‌ها، بلکه روی رفتار و عادات ما اثرگذارند و از این رو، محققان چند سالی است شروع به مطالعه و درک این تاثیرات کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم در این مورد بگوییم که عکس‌های سلفی چه چیزهایی را در مورد شخصیت ما فاش می‌کنند.

یکی از پدیده‌های فراگیر موجود در فرهنگ رسانه‌های اجتماعی، سلفی‌ها هستند. سلفی‌ها در واقع عکس‌هایی‌اند که افراد با گوشی‌های هوشمند خود از خودشان به تنهایی یا همراه با دیگران می‌اندازند. این عکس‌ها آن‌قدر زیاد شده‌اند که دیدن آن‌ها در فضای مجازی تبدیل به امری عادی برای ما شده است اما برای محققان دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در کشور سنگاپور، سلفی‌ها چیزهای زیادی را در مورد افراد فاش می‌کنند. این‌که شما چه حالت بدنی‌ای در عکس دارید، کجا آن‌ها را گرفته‌اید، وضعیت دوربین چگونه است و حالت بیانی صورت‌تان چیست، از عواملی‌اند که شخصیت شما را نمایان می‌سازند.

پژوهش‌گران ۱۲۳ عکس سلفی را از یک وب‌سایت میکروبلاگینگ چینی با نام Sina Weibo مطالعه کردند. ۱۲۳ نفری که عکس‌های سلفی آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته بود یک پرسش‌نامه در مورد ویژگی‌های شخصیتی خود را پر کردند و از ۱۰۷ دانشجوی چینی دیگر خواسته شد تا این عکس‌های سلفی را ببیند و ارزیابی خود را از شخصیت‌های موجود در این عکس‌ها اعلام کنند.

پژوهش‌گران هر سلفی را براساس ۱۲ معیار دسته‌بندی کردند:
  • آیا چهره‌ها در عکس duck هستند یا خیر. اصطلاح duck face در مورد عکس‌هایی به کار می‌رود که فرد در آن لب‌هایش را به هم فشرده و به سمت بیرون داده و گونه‌هایش به داخل رفته است. از این عکس‌ها معمولا برای عکس‌های حساب‌های کاربری در فضای مجازی استفاده می‌شود (منبع).
  • آیا لب‌ها به هم فشرده شده‌اند یا خیر.
  • آیا فرد به دوربین نگاه می‌کند یا خیر.
  • میزان حالت عاطفی مثبت در عکس چقدر است.
  • ارتفاع دوربین چقدر است.
  • آیا زاویه دوربین از روبه‌رو است یا از کنار.
  • چقدر از چهره فرد در عکس موجود است.
  • چقدر از بدن فرد در عکس موجود است.
  • آیا اطلاعاتی در مورد محل عکاسی درج شده یا خیر.
  • آیا مشخص است که عکس در یک مکان عمومی گرفته شده است.
  • آیا مشخص است که عکس در یک مکان خصوصی گرفته شده است.
  • آیا نشانه‌ای حاکی از ویرایش عکس وجود دارد.

نتایج مطالعات نشان داد که برخی از این معیارها با ویژگی‌های شخصیتی افراد حاضر در عکس‌ها ارتباط دارد. محققان در نهایت به موارد زیر رسیدند:

سازگاری و موافقت: افرادی که امتیاز بیش‌تری در زمینه سازگاری و موافقت (اشتیاق به دوستی) گرفته بودند، احساسات مثبت بیش‌تری در عکس‌های سلفی خود بروز داده بودند و دوربین را در زاویه پایین قرار داده بودند.

باوجدانی: افرادی که در زمینه وجدان امتیاز بیش‌تری گرفته بودند، کم‌تر مکان خصوصی‌ای را که عکس سلفی را در آن گرفته بودند آشکار کرده بودند (احتمالا به دلایل حفظ حریم خصوصی).

داشتن اختلال عصبی: افرادی که در حوزه داشتن اختلال عصبی (امکان بی‌ثباتی عاطفی) امتیاز بیش‌تری گرفته بودند، بیش‌تر از حالت duck face در عکس‌های سلفی خود استفاده کرده بودند.

پذیرا بودن: افرادی که در زمینه پذیرای تجربیات تازه بودن امتیاز بیش‌تری گرفته بودند، در عکس‌های سلفی خود احساسات مثبت بیش‌تری بروز داده بودند.
 
نکته قابل ذکر در این زمینه این است که شاید به‌راحتی نتوان نتایج این پژوهش را به تمامی فرهنگ‌ها تعمیم داد. با این حال، محققان معتقدند با افزایش این نوع مطالعات، می‌توان به یافته‌های دقیق‌تری در حوزه ارتباط عکس‌های سلفی با ویژگی‌های شخصیتی افراد رسید.

منبع: allpsych
سوالات و نظرات کاربران
1
محمد جواد کیانی
محمد جواد کیانی چهارشنبه، 22 فروردین 1397
اسم این و گذاشتن پژوهش آخه با 123 تا نمونه داده و بدون حضور یه هوش مصنوعی مخصوص این کار که نمیشه همچین نتیجه گیری کرد که
1
نرجس قادری
نرجس قادری شنبه، 14 بهمن 1396
به نظرم احمقانه س چون من تو تمام این شرایط که گفت شد و با مدلای مختلف سلفی میگیرم
1
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi یکشنبه، 06 فروردین 1396
اخه روانی نبودن که قیافه اردکی نمیگرفتن ...
0
Mohsen Mm
Mohsen Mm شنبه، 05 فروردین 1396
خیلی کم کار شدید مطلب جدید مخصوصا کلیپ ترجمه نمیکنیدا!
0
محمد امیر نجفقلی طهرانی
محمد امیر نجفقلی طهرانی پنج شنبه، 12 اسفند 1395
محقق ها اخیرا کشف کردن که کسانی که از داک فیس زیاد استفاده میکنند زمینه ی بیماری روانی دارند
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 30 آذر 1395
در مورد عكس پروفايل افراد هم بايد پژوهش بيشتري صورت بگيره
0
مصطفی .
مصطفی کهن سه شنبه، 30 آذر 1395
چه نکات جالبی بود.ممنون ازتون
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 19 آذر 1395
خوب بود حال کردم
0
Mohsen Mm
Mohsen Nemati شنبه، 01 آبان 1395
خیلی جالب بود امیدوارم تو ایران و فرهنگ ماهم این تحقیقات انجام بشه
0
اسمم رو بعدا می نویسم photo
اسمم رو بعدا می نویسم جمعه، 29 مرداد 1395
چرا منوی ویدو آل دیگه باز نمیشه
0
تیم طراحی ویدولوپ
تیم طراحی ویدولوپ شنبه، 30 مرداد 1395
(پاسخ) ممنون از حسن توجه شما دوست بی نام! مشکل بر طرف شد  yes