چرا برخی در عین چاقی بدن سالمی دارند؟

چرا برخی در عین چاقی بدن سالمی دارند؟

میلاد

شکیب

1395/10/05

5621

بار بازدید شده
why-some-people-are-obese-but-healthy دانشمندان یک دلیل ژنتیکی برای این موضوع پیدا کرده‌اند که چرا برخی از افراد چاق زندگی سالمی دارند اما برخی دیگر به دلیل چاقی دچار بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند.
5621
چرا برخی در عین چاقی بدن سالمی دارند؟
Vidoal
4.81
چرا برخی در عین چاقی بدن سالمی دارند؟
دانشمندان یک دلیل ژنتیکی برای این موضوع پیدا کرده‌اند که چرا برخی از افراد چاق زندگی سالمی دارند اما برخی دیگر به دلیل چاقی دچار بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند.

در این مطالعه سه ژن شناسایی شده‌اند که تعیین می‌کنند چربی در فضای بیرونی بدن قرار بگیرد و نگهداری شود یا وارد سیستم گردش خون انسان شود. میزان زیاد چربی در خون باعث افزایش خطر ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ شده و باعث انباشت چربی در فضای پیرامون قلب و کبد می‌شود.

پروفسور حاجا کادارمیدین، متخصص ژنتیک و سرپرست این پژوهش در دانشگاه کپنهاگ دانمارک، می‌گوید: «افرادی که توانایی نگهداری حجم زیادی چربی را دارند چاق می‌شوند اما چاق شدن به معنی بیمار شدن نیست».

مطالعات پیشین نشان می‌دهد گرچه داشتن اضافه وزن یا چاق بودن خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های مربوط به کبد و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، اما حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کسانی که از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌برند به چنین بیماری‌هایی دچار نمی‌شوند. نتایج پژوهش دیگری که روی بیش از ۱۰۰ هزار فرد بزرگ‌سال دانمارکی انجام شده، نشان داد افرادی که شاخص توده بدن (BMI) آن‌ها در دسته «اضافه وزن» قرار می‌گیرد ممکن است نسبت به افرادی که در دسته «سالم»، «کم‌وزن» و «چاق» قرار می‌گیرند بیش‌تر عمر کنند. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که بین وزن، سلامتی و طول عمر رابطه مستقیمی وجود ندارد.
 

کادارمیدین می‌گوید: «پرسش ما این بود که چه چیزی باعث می‌شود فرد در عین داشتن اضافه وزن، زندگی سالمی دارد». نتایج پژوهش کادارمیدین و همکارانش نشان می‌دهد که ساختار ژنتیکی فرد روی آستانه وزن او اثر می‌گذارد. در واقع آستانه وزن نقطه‌ای است که از آن نقطه به بعد مشکلات مربوط به سلامتی ظاهر می‌شوند و برای برخی افراد این آستانه وزن خارج از محدوده سلامتی در شاخص توده بدن است. به همین دلیل این آستانه وزن است که روی سلامتی فرد اثر می‌گذارد نه محدوده شاخص توده بدن. همچنین بخش کوچکی از مردم که محدوده شاخص توده بدن سلامت با نام TOFI (از بیرون لاغز از درون چاق) دارند، مشکلاتی در متابولیسم بدن خود دارند که معمولا به دلیل چاقی بروز می‌کند.  

افراد مورد مطالعه در این پژوهش ۶۰ زن و مرد بودند که همه آن‌ها به چاقی مفرط (BMI بالای ۴۵) دچار بودند، نیمی از آن‌ها مشکلات متابولیسمی داشتند و نیمی دیگر سالم بودند. همه این افراد قبلا به خواسته خود تحت عمل جراحی برداشتن شکم و چربی قرار گرفته بودند.
 

دانشمندان ده‌ها هزار ژن را برای پیدا کردن تفاوت‌های بارز بین این دو گروه (گروه با مشکلات متابولیسمی و گروه سالم) اسکن کردند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سه ژن با پروفایل‌های گوناگون در بین این دو گروه متفاوت است. لازم به ذکر است این تفاوت‌ها هم در فعالیت‌های ژن‌ها و هم در توالی ژنتیکی بود. وقتی فعالیت‌ ژن‌ها در فضاهای نزدیک به نمونه‌های چربی و بافت مورد بررسی قرار گرفت، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ژن‌ها نقش مهمی در تنظیم میزان چربی‌ای که به سلول‌ها منتقل شده و در آن‌ها نگهداری می‌شود بازی می‌کنند. تیم پژوهش امیدوارند این نتایج را در جامعه آماری بزرگ‌تری آزمایش کنند.

دانشمندان معتقدند در آینده، شاید این امکان به وجود بیاید که بتوان براساس پروفایل ژنتیکی و دیگر شاخص‌ها، میزان محدوده سلامت شاخص توده اختصاصی هر فرد را مشخص کرد. کادارمیدین می‌گوید: «چنین امکانی راهی برای شناسایی، ساخت دارو و ایجاد درمان‌های موثر در ژن‌های مشخص ایجاد می‌کند». او اضافه می‌کند که این نتایج نباید به‌عنوان بهانه‌ای برای پرهیز از رژیم غذایی مناسب یا ورزش نکردن در اشخاص باشد چراکه این نوع سبک زندگی، صرف نظر از وزن فرد، روی سلامتی او تاثیر می‌گذارد.

منبع: theguardian

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را نیز مشاهده کنید:
تاثیر ژن‌ها روی وزن افراد (مطلب)
ژن‌درمانی چیست؟ (مطلب)
تمرینات بدنی تاثیر اندکی بر کاهش وزن دارد (مطلب)
آیا رژیم‌های غذایی مد روز کارآمد هستند؟ (ویدئو)
سوالات و نظرات کاربران
-1
مصطفی .
مصطفی ک دوشنبه، 06 دی 1395
ژنتیکش قویه
0
یوسف حبیبی سوها
یوسف حبیبی سوها سه شنبه، 17 مرداد 1396
(پاسخ) یعنی چی ژنیتکش قویه؟؟؟
0
farinazi720 H
farinazi720 H دوشنبه، 22 خرداد 1396
غذاى سالم بخور،ديگه فرقى نميكنه چاق باشى يالاغر،فقط سلامتى هست كه مهمه
1
Khosro Bahaelou Horeh
Khosro Bahaelou Horeh چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1396
سلام مفید بود
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
سلامتی افراد مطلقا به چاقی یا لاغری اون ها ربطی نداره. کسایی که غذای سالم میخورن و ورزش منظم دارن سلامتی بیشتری دارند
1
احسان جهانی
احسان جهانی دوشنبه، 23 اسفند 1395
خیلی از افراد بیشتر چاقیشون بر اساس استعدا هستش من خودم همیشه غذای سالم میخورم و از خیلی چیز ها پزهیز میکنم اما همواره اضافه وزن دارم
0
میلاد کیهان پور
میلاد کیهان پور شنبه، 25 دی 1395
خیلی مفید بود. چون خیلی از نزدیکانم همینطورن و جالب اینجاست که افرادی ک لاغر هستن بیشتر بیماری دارن!!!
0
الهه پسته
الهه پسته جمعه، 24 دی 1395
جالب بود. چون من افراد زیادی را دیدهام که با وجود اضافه. وزن. افراد فعال وسالمی هستند
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 24 دی 1395
میشه گفت دو نوع چاقی داریم.چاقی خوب و چاقی بد.چاقی بد در اثر کم تحرکی و مصرف زیاد انرژی و مواد خوراکی به وجود میاد و موجب بیماری های قلبی و ... میشه و چاقی خوب که در اثر زیاد خوردن و کم تحرکی به وجود نیومده بلکه علت ارثی و ژنتیکی داشته. مثل خیلی افرادی که چون اکثر افراد فامیلشمون چاق بودن، اونها هم چاق شدن
1
alisina nazari
alisina nazari پنج شنبه، 23 دی 1395
درجامعه فعلی افراد چاق به منظور بهبود وضعیت ظاهری برای لاغری تلاش میکنند،این مطالب هم خیال بخشی از مردم را ازبابت بیماری راحت میکند
0
اکبر فردافشاری
اکبر فردافشاری چهارشنبه، 15 دی 1395
انشااله
1
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی دوشنبه، 06 دی 1395
عالی و برای افراد چاق خیلی مناسب بود
1
نازنین عزیزی
نازنین عزیزی دوشنبه، 06 دی 1395
ممنون.مفیدبود
1
امیر قربانی
امیر قربانی دوشنبه، 06 دی 1395
واقعا برای من هم سوال بود ممنون