تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۳

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۳

مهیار

گودرزی

1395/04/26

7659

بار بازدید شده
photography-tips-3 لیستی از محبوب‌ترین تکنیک‌های عکاسی پرتره، طبیعت، عکاسی شهری و ...
7659
تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۳
Vidoal
4.7
تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۳

۱۱-پرتره با نور شمع

در هنگام عکاسی با نور شمع یا نورهای کم، اگر می‌خواهید شاتر اینقدر سریع باشه تا بتونید هر حرکتی از جمله حرکت شعله رو فریز شده عکاسی کنید مجبورید حساسیت ‌(ISO) رو زیاد کنید و حداقل روی ۱۶۰۰ بذارید و دیافراگم رو تا حد توان باز نگه دارید تا کمبود ناشی از سرعت زیاد شاتر جبران بشه. فلاش دوربینتون رو خاموش کنید و از حالت نوردهی دستی استفاده کنید و هر چراغی که در فاصله بیشتر از یک متر از سوژه قرار دارد را خاموش کنید و اجازه دهید بقیه‌ی اتاق در تاریکی فرو رود.

اگه میخواهید با نور شمع عکاسی کنید بهتره بیشتر از یک شمع روشن کنید، این نه تنها باعث بیشتر شدن نور و آزادی عمل شما در انتخاب دیافراگم و حساسیت می‌شه، بلکه باعث می‌شه سایه‌های نرم‌تری هم داشته باشید.


۱۲- از فیلتر‌های ND، پولاریزه و غیره استفاده کنید

عکاسان طبیعت و منظره عموما فیلترهای زیادی به همراه خود دارند که برای حل مشکلات نورپردازی به آن‌ها کمک میکند و در رسیدن به افکت‌هایی که در نرم‌افزار به راحتی نمی‌شود به آن‌ها دست پیدا کرد کمکشان می‌کند.

اگرچه تکنیک HDR و ترکیب نورپردازی‌ها در فوتوشاپ نیاز به فیلترهای ND را کمتر کرده، ولی فیلترهای جامد ND و پولاریزه هنوز هم در عکاسی حرفه‌ای طبیعت کارآیی خود را دارند. فیلترهای جامد با تراکم خنثی میزان نوری که وارد لنز می‌شود را کاهش می‌دهند و شرایط مناسبی برای عکاسی با سرعت شاتر پایین از مناظر را به وجود می آورند.

فیلتر‌های پولاریزه بازتاب و رفلکس نور را از سطح آب یا برگ‌های براق کاهش می‌دهند و کنتراست بین آسمان آبی و ابرهای سفید را بیشتر می‌کنند. به دست آوردن هر دوی این افکت‌ها در فوتوشاپ کار آسانی نیست و انجام دادنش با دوربین هیجان انگیزتره.


۱۳- خط افق را بیابید

بیشتر وقت‌ها می‌خواهید که خط افق در عکستان کاملا افقی باشه، به ویژه وقتی از دریا عکاسی می‌کنید چون در غیر این صورت به نظر می‌رسه آب دریا از یک طرف سرازیر شده! دوربین شما در حالت دیدزنده یک جدول برای تنظیم خط افق داره که می‌تونید از طریق منو اون رو فعال کنید و روی منظره‌ای که می‌خواهید ازش عکاسی کنید اون جدول رو ببینید.

اگر دوربین شما این امکان رو نداره، می‌تونید با استفاده از نقاط فوکوس اتوماتیک در ویزور دوربینتون خط افق رو تنظیم کنید.وقتی شاتر رو به حالت نیمه فشرده در بیارید نقاط فوکوس اتوماتیک داخل ویزور دیده می‌شن.


۱۴- عمق میدان را کنترل کنید

در عکاسی از طبیعت، عمق میدان بسیار اهمیت دارد. بیشتر اوقات مطلوب‌ترین حالت برای عکاسی طبیعت عمق وضوح هر چه بیشتر در پیش زمینه و پس زمینه است، یعنی فاصله‌ی بیشتری از جایی که ایستادید تا جایی‌که در عکس دیده می‌شه واضح و شفاف باشه. برای به دست آوردن عمق میدان بیشتر، لازمه که دیافراگم بسته‌تری انتخاب کنید و با استفاده از حالت فوکوس دستی روی نزدیک‌ترین نقطه‌ای که دوربینتان قابلیت فوکوس دارد(هایپرفوکال)، فوکوس کنید، این نقطه جایی‌است که عمق میدان تقریبا از نصف فاصله‌ی آن تا بی نهایت کشیده می‌شود.
فاصله‌ي هایپرفوکال بسته به اندازه‌ی دیافراگم و فاصله‌ی کانونی تغییره می‌کنه، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از نرم‌افزارهای محاسبه‌ی هایپرفوکال که قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند هستند برای محاسبه‌ی هایپرفوکال لنزتون استفاده کنید.


۱۵- عکاسی از منظره با لنزهای بلند

وقتی صحبت از عکاسی منظره و طبیعت می‌شه به طور غریزی به یاد لنزهای واید می‌افتیم، ولی لنزهای تله‌فوتو یا به اصطلاح لنزهای بلند بخشی از وسایل لازم یک عکاس خلاق برای عکاسی منظره هستند. یک لنز تله‌فوتو به شما کمک می‌کنه تا سطوح مناظر رو به هم نزدیک کنید و پیش زمینه و پس زمینه رو به هم فشرده‌تر نشون بدید. وقتی با یک لنز تله‌فوتو زوم می‌کنید، کوه‌ها به هم فشرده‌تر به نظر می‌رسن، و تراکم درختان و جنگل بیشتر به نظر می‌رسه. لنزهای تله‌فوتو زاویه‌ی کمتری از منظره رو نسبت به لنزهای واید در بر می‌گیرند و در صورتیکه ذهن خلاقی داشته باشید این محدودیت شاید به شما برای گرفتن عکس‌های خاص تر کمک کنه، ساده کردن یک منظره معمولا تصاویر قوی‌تری ایجاد می‌کنه.


۱۶- تکنیک HDR

تکنیک HDR به شما کمک می‌کنه تا جزییات بیشتری از تمام قسمت‌های سوژه به دست بیارید، از تمام سایه ها و روشنی‌های موجود، که در حالت عادی نمی‌تونید در یک عکس همه‌ی اون جزییات رو فشرده کنید. برای گرفتن یک عکس HDR لازمه که چندین عکس با نورسنجی‌های مختلف تهیه کنید و بعد بهترین قسمت‌های تمام عکس‌ها رو با هم مخلوط کنید تا به یک عکس واحد دست پیدا کنید. درسته، این قابلت این روزها روی آیفون هم وجود داره و دوربین‌هایی مثل نیکون D800 و کنون 5D markIII عکس‌ها رو به حالت HDR برای شما مخلوط می‌کنند، ولی برای کنترل وانعطاف پذیری هرچه بیشتر جزییات بهتره از نرم‌افزارهای مخصوص این کار مثل HDRsoft's Photomatix استفاده کنید.

تکنیک ها و ترفندهای عکاسی ۱

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۲

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۴

تکنیک‌ها و ترفند‌های عکاسی ۵

سوالات و نظرات کاربران
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
عکس با نور شمع رو امتحان کردم و بسیار زیباس ب شما هم پیشنهاد میکنم !
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور چهارشنبه، 29 دی 1395
به نظرم یکی از مشکلاته همیشگی توی عکاسی از انسان، کم نور بودن پوسته و. زمانی متوجه ی این قضیه میشیم که از سوژه مون عکس تمام چهره می گیریم و یا توی صحنه خیلی زیاد رنگ سفید وجود داشته باشه که عکاسی از عروس تو لباس سفیدش بهترین مثاله
0
معصومه موسوی
معصومه موسوی دوشنبه، 27 دی 1395
تکنیک خط افق و لنز های بلند خیلی خوب بود بخصوص خط افق بعضی وقت ها ادم تو عکس ها میبینم دریا داره سرازیرمیشه
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
خیلی تکنیک های خوبی گفته شده