چگونه به بهترین شکل بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟

چگونه به بهترین شکل بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟

میلاد

شکیب

1395/09/21

11335

بار بازدید شده
oral-and-dental-health در این مطلب درباره تمام نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان با شما صحبت می‌کنیم.
11335
چگونه به بهترین شکل بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟
Vidoal
4.44
چگونه به بهترین شکل بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟
حتما این جمله معروف را شنیده‌اید که «قدر عافیت آن داند که به مصیبتی گرفتار شود». سلامتی نعمت بسیار بزرگی است که اکثر ما شکرگزار این نعمت الهی نیستیم و وقتی بیماری و درد به سراغ‌مان می‌آید تازه می‌فهیم که چقدر نسبت به این موهبت گران‌قدر بی‌توجه بوده‌ایم. بالاترین سپاس و شکرگزاری از نعمات مراقبت و استفاده درست از آن‌هاست. دندان‌درد یکی از بیماری‌هایی است که وقتی به سراغ‌مان می‌آید حاضریم هر کاری بکنیم تا زودتر از شر درد کشنده آن خلاص شویم. در حالی‌که مراقبت ساده از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان به‌سادگی ما را در برابر این درد بیمه می‌کند.
 
بهداشت دهان و دندان
برای مراقبت از دهان و دندان چندین راهکار وجود دارد. مسواک زدن سطوح دندان، مسواک زدن زبان، کشیدن نخ دندان، عدم مصرف مواد قندی و مضر، مصرف مواد مفید برای دندان و لثه، استفاده از دهان‌شویه، ماساژ لثه و چک‌آپ‌های دوره‌ای از مهم‌ترین این راهکارها هستند.  
 
کشیدن نخ دندان
کشیدن نخ دندان یکی از راهکارهای مهم در حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان است که متاسفانه تعداد کمی از مردم به آن توجه دارند و بدبختانه بیش‌تر آن تعداد معدودی هم که نخ دندان می‌کشند، روش صحیح این کار را نمی‌دانند. کشیدن نخ دندان اولین قدم در رعایت بهداشت دهان و دندان است یعنی اول باید نخ دندان کشیده شود و بعد مسواک زده شود.  ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متر نخ دندان را به صورت حلقه در بیاورید (دو سر نخ را گره بزنید)، نخ دندان را لای انگشتان بگیرید و با انگشتان شصت دندان‌های فک بالا و با انگشتان سبابه دندان‌های فک پایین را تمیز کنید. نخ دندان حتما باید به انتهای لثه اصابت کند و با حرکت نخ روی لثه و دندان جرم موجود از بین برود. ممکن است در هنگام انجام این کار لثه خون‌ریزی کند و یا نخ دندان رشته‌رشته شود. برای رفع این مشکل به دندان‌پزشک مراجعه کنید. البته باید خاطر نشان کرد که اگر عادت به کشیدن نخ دندان ندارید، ممکن است در روزهای اول دچار خو‌ن‌ریزی شوید اما به‌مرور زمان و کم شدن جرم بین دندان‌ها، این مشکل برطرف خواهد شد. باید توجه داشت برای هر ناحیه از شیار بین دندان‌ها از یک بخش تمیز نخ دندان استفاده شود تا از انتقال مواد عفونی به سایر بخش‌های دهان جلوگیری شود.
 

مسواک زدن دندان‌ها
اولین چیزی که در رعایت سلامت بهداشت دهان و دندان به همه ما گوشزد شده، مسواک زدن است. تقریبا همه افراد یک مسواک دارند که برخی به طور مرتب و برخی هم گاه‌گاهی به سراغ آن می‌روند. جدا از روش صحیح مسواک زدن که باید تمام سطوح دندان را کاملا مسواک زده شود، انتخاب مسواک مناسب، میزان مصرف خمیردندان و زمان مناسب برای مسواک زدن نیز بسیار مهم است. مسواک زدن کامل و مفید بین ۵ تا ۷ دقیقه طول می‌کشد. برای مسواک زدن ابتدا سطوح جونده را با حرکات رفت و برگشت به صورت کامل مسواک کنید، از یک طرف فک پایین شروع کنید و تا انتهای دیگر فک این کار را چند بار تکرار کنید سپس به سراغ فک بالا بروید. بهتر است به مسواک زدن خود نظم دهید تا بخشی از سطوح دندان مسواک نزده باقی نماند. مسواک کردن سطوح طرفین دندان بسیار حائز اهمیت است، از این رو مسواک را با زوایه ۴۵ درجه به سمت پایین دندان و لثه‌ها کمی فشار دهید تا پرزهای مسواک لابه‌لای شیارهای دندان و لثه فرو رود و بعد با یک حرکت رو به بالا مسواک را در دهان جابه‌جا کنید. این کار را نیز چندین بار تکرار کنید. در مسواک کردن برخی نواحی مانند دندان عقل به‌خصوص سطح پشتی به انتهای حلق، سطوح داخلی دندان‌ها و دندان‌هایی که در زاویه قوسی فک قرار دارند مانند دندان‌های نیش بیش‌تر دقت کنید.
 
زمان مناسب برای مسواک زدن بعد از استعمال مواد غذایی به خصوص مواد قندی است اما اگر این کار میسر نیست بهترین زمان شب قبل از خواب است. هنگامی که بدن در خواب است جریان بزاق و حرکات زبان و گونه جهت تمیز کردن محیط دهان کاهش می‌یابد و دندان‌ها مستعد پوسیدگی می‌شوند. صبح بعد یا حتی قبل از صبحانه نیز برای مسواک زدن زمان مناسبی است. مسواک ‌زدن دندان‌ها یک دقیقه پس از مصرف غذا ۵۰ درصد پوسیدگی دندان‌ها کاهش می‌دهد. بهتر است از خمیر دندان برای مسواک زدن استفاده شود اما اگر خمیردندان در دسترس نبود با آب‌نمک و یا حتی آب خالی نیز می‌توان مسواک کرد.
 
مسواک زدن زبان
زبان در سطح خود دارای پرزهای ریزی است که این پرزها می‌توانند مواد غذایی را در خود نگه دارند و محلی برای تجمع باکتری‌ها شوند. برای تمیز کردن زبان از مسواک معمولی استفاده کنید. از انتهای زبان مسواک را به سمت جلو بکشید. این کار را ۲ الی ۳ بار تکرار کنید. مسواک زدن زبان از بوی بدن دهان جلوگیری می‌کند.
 
 
ماساژ لثه
هر از چند گاهی لثه‌های خود را ماساژ دهید. برای این کار دستان خود را با آب و صابون بشوید و ضدعفونی کنید. سپس به آرامی و با حرکات رفت و برگشت و دورانی لثه‌ها را مالش دهید. این کار تسریع به جریان خون در لثه‌ها کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید کمی آب و نمک درست کنید و دست خود را داخل محلول زده و بدین ترتیب ضمن ضدعفونی کردن لثه‌ها به استحکام و زیبای آن‌ها نیز کمک کنید.
 
رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب
مصرف مواد قندی، شکست مواد سخت با دندان، عدم مصرف کافی مواد حاوی کلسیم و فسفر، مصرف ناکافی ویتامین‌هایی همچون C، A و D، باعث ایجاد مشکلات دهان و دندان می‌شود. همین جا لازم است اشاره کرد استعمال دخانیات نیز در بیماری لثه و دندان بسیار موثر است. استرس و بی‌نظمی نیز در سلامت دهان و دندان موثر هستند. گاهی استرس‌ها منجر به دندان قروچه می‌شوند که ضمن ایجاد بی‌نظمی در ظاهر دندان‌ها، موجب شکستی و پوسیدگی دندان نیز خواهند شد.
 
استفاده از دهان‌شویه
استفاده از دهان ‌شویه یک روش شیمیایی در کنار روش‌های مکانیکی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است که می‌تواند مکمل این دو روش باشد. دهان‌شویه روشی برای کنترل پلاک است و ضمن ضدعفونی دهان بوی بد دهان را نیز از بین می‌برند. دهان‌شویه را ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه با فشار در دهان بچرخانید و بعد آن را خالی کنید. بعد از مصرف دهان‌شویه تا نیم ساعت چیزی نخورید و نیاشامید تا تاثیر خود را بر دندان‌ها و لثه‌ها بگذارد. در مورد دهان‌شویه مصرف آن باید دوره‌ای باشد و از مصرف دائمی آن باید پرهیز شود. می‌توان از آب نمک به‌عنوان یک دها‌ن‌شویه طبیعی استفاده کرد. با اضافه کردن کمی نعنا می‌توان علاوه بر ضدعفونی کردن دهان آن را خوش‌بو نیز کرد. 
 
چک‌آپ‌های دوره‌ای
دندان‌پزشکان معمولا هر ۶ ماه یک‌بار را برای چک‌آپ دهان و دندان مناسب می‌دانند که در برخی افراد که سابقه طولانی بیماری‌های دهان، دندان و لثه را دارند حدود ۳ ماه یک دفعه نیز توصیه می‌شود. این ارزیابی دوره‌ای دندان‌ها منجر می‌شود تا مشکلات در همان ابتدای امر شناسایی و رفع شوند و به سایر بخش‌های دهان سرایت نکنند.
 
نقش وراثت در سلامت دهان و دندان
خصوصیات جسمی، فیزیکی و حتی روانی موجودات زنده وابسته به وراثت و ژنتیک است. ما بسیاری از این ویژگی‌ها را از والدین‌مان به ارث می‌بریم. جالب است بدانید جنس، رنگ و استحکام دندان‌ها، اندازه آن‌ها و حتی نظم و ترتیب قرار گرفتن آن‌ها و زمان رویش دندان‌های شیری و دائمی و قدرت ذائقه (تشخیص مزه مواد غذایی)، همه این‌ها، توسط عوامل وراثتی تعیین می‌شوند. از این‌رو است که برخی افراد با وجود این که خیلی به سلامت دهان و دندان‌های‌شان اهمیت می‌دهند اما چون پایه ژنتیکی ضعیفی دارند اکثرا دچار پوسیدگی و ناراحتی‌های دندان و لثه شده و در عوض برخی افراد دندان‌های بسیار مرتب و سفیدی دارند.
 
منابع: mouthhealthy/ who/ wikihow/ colgate/ jeffersondentalclinics/ wikihow/ listerine/ rdvsportsplex/ edition

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را مطالعه کنید:
ترس از درمان دردهای دندان ریشه ژنتیکی دارد (لینک)
عامل بوی بد دهان چیست؟ (ویدئو)
هفت راهنمایی برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌ها (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
فاتح زارع فر
فاتح زارع فر سه شنبه، 05 اردیبهشت 1396
فوق العاده و کاملا آموزنده
0
سعید آرمیده
سعید آرمیده جمعه، 04 فروردین 1396
سلام. مطلب بسیار مناسبی بود. آموزش به کودکان بسیار اهمیت دارد.
0
احسان جهانی
احسان جهانی جمعه، 27 اسفند 1395
عالی بود مسواک زدن زبان رو اصلا نمیدونستم
0
مهران رحیمی
مهران رحیمی پنج شنبه، 26 اسفند 1395
هیچی اندازه دخانیات به ضرر سلامت دندان نیست
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
تنها شب
رضا صالحی جمعه، 20 اسفند 1395
سفید شدن بیش از حد زبان هم بیماری محسوب میشه ؟؟؟؟؟
0
نازيلا سرابچيان
نازيلا سرابچيان سه شنبه، 17 اسفند 1395
فوق العاده عالي فقط من سر مسواك زدن زبان دچار مشكل شدم چرا كه وقتى زبان را مسواك ميزنم ناخوداگاه عقم ميگيرد
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
مسواک زدن زبان رو کم انجام میدادم حالا با دونستن فایدش در مسواک زدنم اعمالش میکنم بی شک ! مرسی از مطلب مفید
0
مجید کریمی
مجید کریمی جمعه، 13 اسفند 1395
بهترین راه حل این هست که قند و شکر کمتر مصرف کنیم تا علاوه بر سلامتی دندان ها . کل بدن در وضعیت سلامتی بهتری قرار بگیره
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی چهارشنبه، 11 اسفند 1395
توضیحات خوبی بود...به خصوص قسمت نخ دندان ، ولی در این مورد پزشکان هر یک‌ نظرات مفاوتی دارند
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور یکشنبه، 08 اسفند 1395
خیلی جالب بود که وراثت حتی تو سلامتی دهان ودندان هم نقش داره مثل خیلی چیزای دیگه.
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
حتما از دهانشویه ها استفاده کنید چون تاثیر زیادی توی از بین بردن باکتری های روی زبان دارن چون همین باکتری ها باعث پوسیدگی دندان میشن .
0
روح الله حسین پور بوئینی
روح الله حسین پور بوئینی پنج شنبه، 07 بهمن 1395
واقعا من الان قدر سلامتیو میفهمم
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی شنبه، 25 دی 1395
متن خیلی خوب و کامل بود فقط از جوش شیرین روی مسواک برا جرم زدایی خوب و دارچین هم خوشبویی دهان میتوان استفاده کرد
0
رامتین کریمی
رامتین کریمی شنبه، 18 دی 1395
با تشکر از نویسنده ی محترم اما من طی یک مقاله ای خواندم که نخ دندان هیچ اثری نداشته و با خون ریزی لثه ها ممکن است باعث ضرر هم بشود!اگر در این مورد نیز مقاله ای تهیه کنید ممنونتان می شوم.
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور جمعه، 24 دی 1395
(پاسخ) این مقاله ای که میگید تو همین سایت منتشر شد که نخ دندان برای خونربزی لثه به دهان آسیب میزنه
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور شنبه، 18 دی 1395
دهانشویه آب و نمک خیلی برای بیماری های لثه موثره . ایده اضافه کردن نعنا هم بسیار جالب بود
0
javad zandih
javad zandih شنبه، 18 دی 1395
مسواک زدن قبل از خواب باعث جلوگیری از سکته قلبی و ایست قلبی می شود!!
0
محمد احراری
محمد احراری پنج شنبه، 25 آذر 1395
قبلا یه پست گذاشته بودین که نخ دندان هیچ تاثیری نداره و انجمن دندانپزشکی امریکا و انگلستان بعد کلی تحقیقات به این نتیجه رسیدن که نخ دندان تاثیری در بهداشت دهان و دندان نداره....الان باز این پست رو گذاشتین که نخ دندان یکی از راهکارهای اساسیه،ادم میمونه کدوم رو باور کنه....
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب پنج شنبه، 25 آذر 1395
(پاسخ) سلام آقای احراری عزیز ممنون بابت نظراتتون ما نظرات علمی مختلف رو در ویدوآل بازتاب میدیم و به همین دلیل ممکنه مراکز مختلف در مورد یک موضوع مشخص توافق نظر نداشته باشند به همین دلیل در مورد نخ دندان ما این مطلب رو براساس نظرات عمومی پزشکان در این حوزه نوشتیم و در کنار اون نظرات دیگر رو منعکس میکنیم.
0
علی کریمی
علی کریمی سه شنبه، 23 آذر 1395
شیر هم برای استحکام دندان خیلی مفیده
0
فرزاد بزازان
Farzad Bazazan سه شنبه، 23 آذر 1395
اگر فیلم یا انیمیشنی در رابطه با نحویه صحیح مسواک زدن ومخصوصا ماساژ لثه به اشتراک بزارید ممنون میشم :)
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی سه شنبه، 23 آذر 1395
نخ دندان،روزی دو بار از پوسیدگی و فساد دندانها جلو گیری میکند...
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 22 آذر 1395
برخي مطالعات و تحقيقات بند آخر اين مقاله را زير سوال ميبرند.در واقع گفته مي شود نقش جنس دندان و وراثت در پوسيدگي دندان ضعيف است و خيلي از افراد تنبلي خود در بهداشت دندان را با وراثت و جنس بد دندان خود توجيه مي كنند
0
سروش عباسی
سروش عباسی دوشنبه، 22 آذر 1395
چیز تازه ای در مطلب فوق وجود نداشت ولی در خصوص روش استفاده از دهان شویه بشخصه نمیتونستم که باید دوره ای باشه .ممنون
0
سیده فاطمه محفوظی موسوی
سیده فاطمه محفوظی موسوی دوشنبه، 22 آذر 1395
البته که عافیت املای درسته :)
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل دوشنبه، 22 آذر 1395
(پاسخ) سلام، با تشکر از تذکر شما، کلمه مرتبط اصلاح شد. اشتباه سهوی بود!
0
سیده فاطمه محفوظی موسوی
سیده فاطمه محفوظی موسوی دوشنبه، 22 آذر 1395
و یه چیز دیگه اینکه من شنیدم مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خیلی مضره و باعث پوسیدگی بیشتر میشه...و اینکه دندان ها در یک جهت مسواک زده بشن یعنی مسواک چند باره از بالا به پایین کشیده بشه و رفت و برگشتی نباشه. مساله وراثت هم خیلی قویه و ازونجایی که بیماری ها از مادر و قدرت بدنی و ایمنی از پدر به ارث گرفته میشه نوع دندان هر فرد از پدر گرفته میشه.
0
منوچهر  photo
منوچهر یکشنبه، 21 آذر 1395
با سلام خدمت عزیزان به گمان من ، حیف است مطالب علمی و پر بار این کم نظیرترین سایت ، دچار لغزش های املایی شود ! زحمت شما را قدر می دانم و برمی گردم به سطر اول این نوشته : آفیت = عافیت زنده باشید
0
محمد محمدی
محمد محمدی یکشنبه، 21 آذر 1395
استفاده از خمیر دندان های ذغالی هم توصیه میشود./
0
امیر قربانی
امیر قربانی یکشنبه، 21 آذر 1395
هزینه های دندانپزشکی برای دوره های معاینه ی ۶ ماهه زیاد است و فکر نکم حتی افراد بعد از گذشت چند سال به دندانپزشک هم مراجعه کنند
0
حامد بزاززادگان
حامد بزاززادگان یکشنبه، 21 آذر 1395
... نخ دندان کشیدن تاثیر چندانی بر سلامت دندان ندارد. لینک ادعای تازه دندانپزشکان انگلیسی درباره "نخ‌ دندان" لینک ادعای-تازه-دندانپزشکان-انگلیسی-درباره-نخ-دندان
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
واقعن هزینه های دندانپزشکی زیاد هست که یه ای کاش میمونه کاش مسواک زده بودم و بیشتر مراقب بودم. دندان یکی از عوامل زیبایی و لبخند هست. بیشتر مراقب باشیم