دلايل بروز سردرد و روش‌های پيشگيری و درمان آن

دلايل بروز سردرد و روش‌های پيشگيری و درمان آن

میلاد

شکیب

1395/09/11

10650

بار بازدید شده
headache-and-migraines آیا شما از سردردهای مختلف رنج می‌برید که گاهی مانع فعالیت‌های روزمره شما می‌شود؟ ما در ویدوآل در این مطلب انواع سردردها و راه‌های پیشگیری و درمان آن را به شما معرفی می‌کنیم.
10650
دلايل بروز سردرد و روش‌های پيشگيری و درمان آن
Vidoal
4.46
دلايل بروز سردرد و روش‌های پيشگيری و درمان آن
آیا شما از سردردهای مختلف رنج می‌برید که گاهی مانع فعالیت‌های روزمره شما می‌شود؟ ما در ویدوآل در این مطلب انواع سردردها و راه‌های پیشگیری و درمان آن را به شما معرفی می‌کنیم.
 
سردرد یکی از شایع‌ترین دردهایی است که انسان را به دردسر می‌اندازد. گاهی سردرد عارضه یک بیماری است و گاهی خودِ بیماری است. سردردها انواع مختلفی دارند و علل بروز سردردها با هم متفاوت است. سردردها را می‌توان به دو نوع خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی کرد که خوشبختانه در حدود ۹۸ درصد سردردها خوش‌خیم و تنها ۲ درصد آن‌ها بدخیم‌اند.
 
انواع سردرد
سردردهای رایج را می‌توان در چند دسته‌بندی قرار داد که به شرح زیر هستند:
 
میگرن
یکی از انواع شایع سردرد، بیماری میگرن است. میگرن نوعی درد است که با احساس نبض و تپش‌های منظم و شدید در مغز شروع می‌شود. میگرن عموما تنها ناحیه‌ای از سر را درگیر می‌کند و به کل محدوده مغز سرایت نمی‌کند. به دنبال ادامه‌دار شدن سردرد میگرنی علائمی همچون تهوع، استفراغ، حساسیت شدید به نور و صدا بروز می‌کنند. سردرد میگرنی ممکن است چند ساعت طول بکشد یا این که چند روز ادامه داشته باشد. احساس خستگی، کسالت و کرختی از عوارض اولیه میگرن است.
 
سردرد تنشی یا هیجانی
همان‌طور که از اسمش پیداست این نوع سردرد در پی درگیری بیمار با یک نوع تنش و فشار عصبی ایجاد می‌شود. با توجه به زندگی پرچالش و پراسترس امروزی ابتلای افراد به این نوع سردرد بسیار رایج است. بسته به نوع علت بروز این عارضه، سردردهای تنشی می‌توانند به طور نامنظم و کوتاه‌مدت و یا منظم و مزمن در یک فرد تظاهر پیدا کنند. این نوع سردرد با درد در ناحیه پیشانی شروع می‌شود و سپس درد به شانه‌ها و گردن سرایت می‌کند. این درد ممکن است با احساس تهوع نیز همراه باشد.
 
سردرد خوشه‌ای
این نوع سردرد یکی انواع شدید و دردناک آن است. معمولا این نوع سردرد در ساعات معینی از روز بروز می‌کند و ممکن است حتی ماه‌ها فرد مبتلا را آزار دهد. شروع بیماری با بروز یک نوع درد شدید و کشنده در یک طرف سر آغاز می‌شود و گاهی با آبریزش بینی و چشم همراه است.
 
سردردهای سینوسی
نوعی سردرد خفیف یا متوسط است که درد در ناحیه صورت، گونه و بینی را به همراه دارد. این نوع سردرد ممکن است با گرفتگی بینی و آبریزش آن همراه باشد. همان‌طور که از اسم بیماری مشخص است این نوع سردرد مربوط به التهاب و عفونت سینوس‌هاست. سردرد سینوسی نوعی بیماری فصلی است که ممکن است ساعت‌ها طول بکشد.
 
 
سردرد التهابی  
این نوع سردرد در حقیقت علامتی است که نشان می‌دهد بدن فرد دچار اختلالاتی همچون مننژیت یا عفونت سینوسی است و در واقع عارضه یک بیماری حادتر است.
 
سردرد به علت فشار خون بالا
افرادی که دارای فشار خون بالا هستند عموما با بالا رفتن فشار خون دچار یک سردرد شدید می‌شوند که این سردرد مانند یک علامت هشداردهنده به این بیماران عمل می‌کند تا به‌سرعت برای پایین آوردن فشار خون خود اقدام کنند. این نوع سردرد با پایین آمدن فشار خون برطرف می‌شود.
 
سردرد ناشی از عفونت دندان
همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد سردردها می‌توانند علل بروز متفاوتی داشته باشند که هیچ ربطی به خود ارگان مغز نداشته باشد. عفونت دندان یکی از این عوامل است. این نوع درد از ناحیه صورت شروع شده و به‌تدریج تمام سر را فرا می‌گیرد و مسلما با درمان عفونت دندان از بین می‌رود.
 
سردرد ناشی از بیماری‌های چشمی
چشم یکی از اجزای اصلی سر است که اتفاقا بسیار حساس است. معمولا سردردها با چشم‌درد هم همراه می‌شوند اما نوع خاصی از سردرد وجود دارد که به علت عیوب انکساری چشم مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آب سیاه چشم اتفاق می‌افتد. تاری دید، دوبینی و سرگیجه همراه با دردی که حدقه چشم را فرامی‌گیرد، نشانه‌ای است برای این که دریابیم نوع سردرد ما مربوط به بیماری و اختلال در عمل‌کرد چشم‌های‌مان است. این درد به هنگام استفاده متمرکز از چشم مانند مطالعه یا تماشای تلویزیون بیش‌تر می‌شود. 
 
سردرد آلرژیک
افراد آلرژیک با قرار گرفتن در معرض برخی مواد واکنش‌های تدافعی خاصی از خود بروز می‌دهند که برای فرد آزاردهنده است اما نوعی پاسخ به عامل محرک است. سردرد ناشی از قرار گرفتن در برابر عوامل محرک‌زا یکی از این نوع واکنش‌هاست. این نوع سردرد با علائمی همچون گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و در برخی موارد اسهال همراه است.
 

 سردرد رعدآسا
این نوع سردرد مانند صاعقه‌ای بر مغز فرد فرود می‌آید. علت این نوع سردرد می‌تواند عوامل بسیار خطرناکی مانند خون‌ریزی مغزی یا انسداد سینوس‌های وریدی باشد. ضعف شدید، فلج و کاهش سطح هوشیاری (در موارد شدید کما) از نشانه‌هایی‌اند که بعد از این نوع سردرد بروز می‌کنند.
 
سردرد به علت تومور مغزی
فرد با سردرد از خواب بیدار می‌شود، سردردی که متناوب است و ماهیت حمله‌ای دارد. این نوع سردرد به علت تومور مغزی است که با حرکت دادن سر، عطسه یا سرفه، بلند کردن اجسام و ... تشدید می‌شود.
 
سردرد ناشی از مننژیت یا عفونت پرده مغزی
مننژ پرده‌ای است که اطراف مغز را فراگرفته است. عفونت این پرده و التهاب آن را مننژیت مغزی می‌گویند. یکی از نشانه‌های مننژیت مغزی، سردرد است که با نوعی حس فشار همراه است و با حرکت بدن بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود. این درد رفته‌رفته تمامی سر را فرا می‌گیرد و با علائمی همچون تب و انقباض عضلات گردن همراه است.
 
انواع دیگر سردرد
انواع دیگری از سردردها هم وجود دارند که علل ثانویه و یا عارضه بیماری‌های دیگر هستند مانند سردرد ناشی از زکام یا آنفولانزا. سردرد سندرم پیش از قاعدگی، سردردهای دوران سالمندی، سردردهای مختلط (چیزی بین سردرد میگرنی و سردرد تنشی) و ... از انواع دیگر سردرد هستند. 
 
درمان سردرد
شاید اولین و ساده‌ترین راه مصرف یک قرص مسکن و آرامش‌بخش باشد اما مصرف بیش از حد این قرص‌ها نیز عوارض جانبی دارند که قطعا در آینده گریبان‌گیر فرد خواهد شد. برخی اوقات سردرد را می‌توان بدون استعمال قرص‌های شیمیایی برطرف کرد. بسته به عامل ایجاد سردرد راه‌های درمان متنوع‌اند اما به طور کلی موارد زیر در درمان انواع سردردها موثر هستند. شناخت عامل ایجاد سردرد و برطرف کردن آن اولین قدم در راه درمان است.
 
نوشیدن آب کافی: برخی سردردها به علت کم‌آبی و خشکی شدید بدن بروز می‌کند. مصرف کافی و وافی آب نشاط را به بدن شما هدیه می‌دهد. 
 
 
پیروی از رژیم غذایی مناسب: این‌بار که برای خوردن فست‌فود به رستوران می‌روید دقت کنید بعد از خوردن این گونه غذاها چه حسی دارید. بیش‌تر افراد بعد از خوردن غذاهای فست‌فود دچار سردرد می‌شوند. این غذاها حاوی نیترات و مواد نگهدارنده‌اند که بر سیستم عصبی شما تاثیر نامطلوبی می‌گذارند.
 
مصرف افراطی غذاهای کافئین‌دار مانند قهوه‌، نسکافه، شکلات تلخ و ... هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود. مصرف فیبر (سبزیجات مانند کلم بروکلی، قارچ، خیار، اسفناج)، میوه (موز، بادام، هندوانه و سیب)، ماهی و میگو، آبمیوه طبیعی، کاهش مصرف نمک، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها، نوشیدن شیر و استفاده از دم‌نوش‌های طبیعی می‌تواند در درمان سردرد موثر باشد. افراد میگرنی و افراد آلرژیک باید در انتخاب مواد غذایی مصرفی‌شان بسیار دقت کنند چراکه شاید نوشیدن شیر ولرم برای بسیاری از افراد در درمان سردرد موثر باشد اما به دلیل وجود مواد تخمیری برای این دو دسته افراد تشدیدکننده سردرد باشد.
 
برخی سردردها در اثر خستگی و برخی خستگی‌ها در اثر کمبود ویتامین‌ها در بدن عارض می‌شوند، بنابراین خوردن مرکبات یا آبمیوه برای برخی افراد درمان سردرد است اما برای عده‌ای دیگر عاملی برای شروع یک سردرد آزاردهنده خواهد بود. بهتر است به هنگام تناول کردن مواد غذایی به اثرات بعدی آن روی بدن خود آگاه باشیم، هیچ‌کس بهتر از ما این تاثیرات مطلع نیست.
 
داشتن میزان خواب مناسب و کافی: خواب کافی انرژی تحلیل‌رفته بدن را بازآفرینی می‌کند. کمبود خواب باعث اختلال حواس، سردرد، کاهش قدرت بینایی و ... می‌شود. لازم به ذکر است که هر چقدر کم‌خوابی مضر است پرخوابی نیز عوارض ناخوشایند خود را دارد. گاهی خوابیدن زیاد موجب سردرد و کسالت می‌شود.
 
ورزش کردن: اثر ورزش بر بدن غیرقابل انکار است اما افرادی که مبتلا به سردرد هستند نباید به ورزش‌های شدید و پرتحرک بپردازند. شنا، یوگا، پیاده‌روی، دویدن، حرکات کششی و ورزش‌هایی از این دست در کاهش سردرد و درمان آن موثر است. ورزش باعث می‌شود اکسیژن کافی به مغز برسد و مغز فعال‌تر و پرانرژی‌تر به کار خود ادامه دهد.
 
عدم استعمال دخانیات و الکل: سیگار و قلیان نکشید. مشروبات الکلی مصرف نکنید. این مواد دارای عوامل محرکی هستند که بر کارکرد مغز اثر منفی می‌گذارند و باعث سردرد می‌شوند.
 
دور کردن استرس از زندگی: عامل اصلی سردردهای تنشی، اضطراب و استرس است اما نگرانی و افسردگی هر نوع بیماری را تشدید خواهد کرد. تکنیک‌های کاهش استرس را بیاموزید و آن‌ها را به کار ببندید. این تکنیک‌ها ممکن است برای هر فردی منحصربه فرد باشد و شاید شما نیاز به یک دوره آزمون و خطا داشته باشید تا بهترین روش‌ها را برای شخص خودتان پیدا کنید، پس برای خودتان وقت صرف کنید و به دنبال راهکار مناسب باشید. گاهی گوش دادن به یک موسیقی آرام برای یک شخص آرامش‌بخش است و او را از افکار آزاردهنده دور می‌کند اما همین موسیقی آرام شاید برای فرد دیگری عاملی برای تشدید اضطراب باشد.
 
از انجام آزمایش‌های دوره‌ای غافل نشوید: گاهی اختلال در ترشح یک هورمون یا افزایش یک ماده معدنی و یا کمبود یک ویتامین می‌تواند علت بروز سردرد باشد. یک برنامه سلامتی برای خود تنظیم کنید و در آن برای انجام چک‌آپ‌های دوره‌ای برنامه‌ریزی کنید تا در صورت بروز مشکل آن را در همان ابتدای امر برطرف سازید.
 
منابع: webmd/ medicinenet/ medicalnewstoday/ webmd/ ninds/ nhs/ headaches/ medlineplus/ uptodate/ activebeat/ womansday

پیشنهاد می‌کنیم مطالب و ویدئوهای زیر را مطالعه کنید:
ریشه‌شناسی آلرژی (مطلب)
اطلاعات مفید و جالب در مورد مغز انسان (ویدئو)
چقدر در تشخیص چهره‌ها توانمند هستید؟ به همراه لینک تست (مطلب)
سوالات و نظرات کاربران
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور سه شنبه، 08 فروردین 1396
فعالیتهای ورزشی نظیر تنیس ،هندبال ،دویدن و طناب زدن به دلیل كاهش قندخون ،مصرف بیش از حد دخانیات و تغییرات آب و هوایی به علت دگرگونی مواد شیمیایی در بدن ، از عوامل بروز سردرد در افراد مستعد شناخته شده است .
0
احسان جهانی
احسان جهانی جمعه، 27 اسفند 1395
کم آبی خیلی تاثیر داره تو سر درد خودم تجربشو داشتم
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی چهارشنبه، 25 اسفند 1395
اعصاب، پدر همه دردهاست، مخصوصا سردرد
0
تنها شب
رضا صالحی جمعه، 20 اسفند 1395
بیشتر سردرد های ما از استرس و عصبانیت بیش از حده
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
سلام مرسی از شما تهیه کننده مطلب ! کاش گردن درد هم یک مطلبی تهیه کنید ! من بیشتر گردن درد دارم:(
0
مرتضی تبریزی
مرتضی تبریزی شنبه، 07 اسفند 1395
ایرانی ها زندگی پر از استرس و نگرانی دارند چون امیدی به آینده و کاری که دارند ندارند و هر آن ممکنه کارشون رو از دست بدن . برای این در ایران روبه افزایشه
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی شنبه، 25 دی 1395
هر سر دردی را باید جدی گرفت و پیگیری کرد مخصوصا اگه مدوام باشد که به طور مختصر کامل در متن سایت توضیح داده شده
0
کوثر رحیم پور photo
کوثر رحیم پور شنبه، 18 دی 1395
اکثر سر دردایی که ما تجریه میکنیم عصییه و ناشی از استرس
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 22 آذر 1395
خواب زياد عامل بسياري از سردرد هاست. با تنظيم خواب روزانه هم به زندگي نظم ببخشيم و هم از بروز برخي ناراحتي ها از جمله سردرد جلوگيري كنيم.مقاله بسيار جالب و كاملي بود
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
رایج ترینش همون سردرد تنشی یا هیجانی هست.البته سردردهایی هست که بعد یه روز کاری یا بعد امتحان بوجود میاد و با خواب کوتاه رفع میشه
0
امیر photo
امیر شنبه، 13 آذر 1395
ولی من ی جور سر درد دارم که فکر کنم تازگی دلیلش را فهمیدم یکی سر درد ناشی از صبحانه نخوردن به همراه نوشیدن مقدار زیاد آب در صبح است که تنها درمانش که به طور تجربی پیداکردم استفاده از قرص مسکن وحداقل 6 ساعت استراحته البته دلیل علنی این سر درد را نمیدونم
0
نوید امین آقایی
نوید امین آقایی شنبه، 13 آذر 1395
مرسی ، خیلی خوب بود
0
سینا دوشیری
سینا دوشیری جمعه، 12 آذر 1395
خیلی مطلب خوب و کاملی بود. من یا سردرد میگرنی دارم و یا به علت ضعیفی چشمم هست. حتما باید بررسیشون کنم. ممنون.
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 12 آذر 1395
سردرد خیلی بیماری سختی هست و استعمال دخانیات بر تشدید ان می افزاید ای کاش مقاله ای بزارید برای اینکه که بتوانیم نه بگوییم از تعارف هایی که از طرف دوستان ناباب برای استفاده دخانیات هست را رد کنیم