۷ نکته بسیار مهم که پیش از ازدواج باید آن‌ها را بدانید

۷ نکته بسیار مهم که پیش از ازدواج باید آن‌ها را بدانید

میلاد

شکیب

1395/10/23

7482

بار بازدید شده
facts-relationships-everyone-should-know-before-married در این مطلب می‌خواهیم ۷ نکته بسیار مهم را که پیش از ازدواج باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید به شما معرفی می‌کنیم.
7482
۷ نکته بسیار مهم که پیش از ازدواج باید آن‌ها را بدانید
Vidoal
4.81
۷ نکته بسیار مهم که پیش از ازدواج باید آن‌ها را بدانید
آمار ازدواج طی سال‌های اخیر در سراسر جهان کاهش یافته و در کشور ما هم این امر وجود دارد. اما با این همه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ازدواج کردن و مزدوج ماندن یکی از بهترین کارهایی است که یک فرد می‌تواند برای خود انجام دهد. نیویورک تایمز در این مورد نوشته: «افراد متاهل نسبت به افراد مجرد زندگی شادتری دارند و از وضعیت خود راضی‌‌ترند، به‌ویژه در زمان‌های پراسترس‌تر زندگی مثل دوران بحران میان‌سالی».

اما شاید بخشی از دلایل پایین آمدن آمار ازدواج در کشورهای مختلف، جدا از عوامل اجتماعی، اقتصادی و غیره، عدم آشنایی کامل با حقایق مرتبط با این پدیده باشد. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم ۷ نکته بسیار مهم را که پیش از ازدواج باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید به شما معرفی می‌کنیم.

اگر تا ۲۳ سالگی برای ازدواج صبر کنید، احتمال طلاق گرفتن شما کاهش می‌یابد.
نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده نشان می‌دهد ۶۰ درصد آمریکایی‌هایی که در ۱۸سالگی ازدواج کرده‌اند، از همسر خود جدا شده‌اند. در حالی که این آمار در مورد افراد ۲۳ساله حدود ۳۰ درصد است. وب‌سایت آتلانتیک در این زمینه نوشته: «نتایج تمامی مطالعات نشان می‌دهد آمار طلاق در میان افرادی که در سن پایین ازدواج می‌کنند نسبت به سنین دیگر بسیار بالاتر است چراکه افراد در چنین سنی برای انتخاب یک همسر مناسب به‌قدر کافی بالغ نشده‌اند». البته لازم به ذکر است که این پژوهش‌ها در کشور آمریکا انجام شده و به نظر می‌رسد در کشور ما نیز نیاز به چنین مطالعه‌ای است. با این حال نتایج آن به طور کلی دور از منطق نیست. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «چه زمانی از سال طلاق به بیش‌ترین حد خود می‌رسد؟» (لینک) را نیز مطالعه کنید.

فاز «عاشقی» حدود یک‌سال طول می‌کشد.
فاز «ماه عسل» یعنی دوره‌ای که افراد به‌شدت به هم عشق می‌ورزند، احساس عمیق جذابیت و توجه به یکدیگر دارند و همچنین همسرشان ایده‌آل‌ترین فرد روی زمین از نگاه آن‌هاست، برای همیشه طول نمی‌کشد. طبق نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ در دانشگاه پاویا در ایتالیا انجام شده این فاز از رابطه زن و شوهری حدود یک‌سال دوام دارد.
 

ناگهان متوجه می‌شوید که شما در زندگی فقط یک نفر نیستید.
وقتی زندگی مشترک‌تان شروع می‌شود، شما متوجه می‌شوید که اولویت‌ها و میزان تحمل‌تان تغییر کرده است. الین بادر، مشاوره خانواده، می‌گوید: «انسان‌ها باید با این موضوع کنار بیایند که آن‌ها با همسرشان انسان‌های کاملا مختلفی‌اند. انسان‌ها با هم متفاوت‌اند؛ آن‌ها ایده‌ها، احساسات و علائق مختلفی دارند». ازدواج یک سیر تکاملی پراسترس اما ضروری است و کسی که به تفاوت‌های خود با همسرش احترام بگذارد و آن‌ها را درک کند، قطعا ازدواج موفقی خواهد داشت.

اگر شما از شنیدن خبر خوب همسر خود خوش‌حال شوید، رابطه خوبی با هم خواهید داشت.
نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد زوج‌هایی که فعالانه اتفاقات خوش زندگی یکدیگر را جشن می‌گیرند، رابطه بهتر و سالم‌تری نسبت به دیگران دارند. برای مثال فرض کنید زنی به خانه آمده و خبر موفقیت و دستاوردی را به همسر خود می‌گوید. در این حالت بهترین کار واکنش «سازنده و فعالانه» است. اما واکنش‌ها در چنین موقعیتی چه می‌تواند باشد:
- یک واکنش سازنده فعالانه همراه با اشتیاق حمایت‌گرانه: «عالیه عزیزم. می‌دونستم از پس این کار بر‌می‌آی. واقعا براش تلاش زیادی کردی».
- یک واکنش سازنده منفعلانه با درک موقعیت همراه با یک لبخند و یک جمله ساده: «خیلی خبر خوبیه».
- یک واکنش مخرب فعالانه که از اهمیت موضوع کم می‌کند: «این یعنی می‌خوای بیش‌تر سر کار بمونی؟ مطمئنی از عهده این کار برمی‌آی؟».
- و سرانجام یک واکنش مخرب منفعلانه که اصلا خبر خوب را نادیده می‌گیرد: «واقعا؟ می‌دونی امروز وقتی داشتم می‌اومدم خونه چه اتفاقی برام افتاد؟».

شادترین ازدواج‌ها بین زوج‌هایی است که رابطه‌شان مانند دو دوست صمیمی است.
نتایج پژوهش «اداره ملی تحقیقات اقتصادی» در آمریکا نشان می‌دهد که ازدواج سلامتی و خوشی را در زندگی افزایش می‌دهد و دلیل این امر دوستی و رفاقت است. نتایج این مطالعه که در آن میزان شادی افراد پیش و پس از ازدواج بررسی شد، نشان داد زوج‌هایی که با هم در رابطه مانند دو دوست هستند شادی، خوشی و سلامتی بیش‌تری را تجربه می‌کنند. نتایج این مطالعه نشان داد دوستی و رفاقت مکانیزم کلیدی‌ای است که می‌تواند ارتباط بین ازدواج و رضایت از زندگی را توضیح دهد.
 

هر چه سن زن و مرد به هم نزدیک‌تر باشد، احتمال جدایی آن‌ها کم‌تر است.
نتایج مطالعه روی ۳ هزار فرد آمریکایی که به‌تازگی ازدواج کرده یا جدا شده بودند نشان داد که اختلاف سنی زن و مرد ارتباط مستقیمی با مشکل در ازدواج و رابطه زناشویی آن‌ها دارد. مگان گاربر در وب‌سایت آتلانتیک نوشته: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد احتمال جدایی بین زوج‌هایی که یک‌سال با هم اختلاف سن دارند ۳ درصد بیش‌تر از زوج‌هایی است که هم‌سن‌اند؛ این عدد در بین زوج‌هایی که ۵ سال و زوج‌هایی که ۱۰ سال با هم اختلاف سن دارند به‌ترتیب ۱۸ و ۳۹ درصد است». در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «ازدواج در چه سنی مناسب است؟» (لینک) را مطالعه کنید.

زوج‌هایی که کارهای خانه را در همکاری با هم انجام نمی‌دهند به‌سرعت از دست هم دلخور و آزرده می‌شوند.
بیش از ۶۰ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که انجام دادن کارهای روزمره نقشی اساسی در موفقیت ازدواج آن‌ها داشته است. پائولا شاچمن، نویسنده آمریکایی سیستمی را پیشنهاد می‌دهد که در آن هر فرد کاری را در خانه انجام می‌دهد که در آن توانمندتر است. او می‌گوید: «اگر شما در شستن ظرف توانایی بیش‌تری دارید تا یادآوری برای زنگ زدن به خویشاوندان، بهتر است ظرف‌ها را شما  بشورید و یادآوری تماس‌ها را به همسر خود بسپارید. بدیهی است که انجام این دو کار از هر کدام شما زمان کم‌تری می‌گیرد. در این حالت شما زمان بسیار بیش‌تری را در زندگی ذخیره می‌کنید، رابطه بهتری با همسر خود دارید و در نهایت ازدواج‌تان موفق‌تر است». در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «توصیه‌های یک روان‌شناس برای بهبود روابط میان زن و مرد» (لینک) را مطالعه کنید.
سوالات و نظرات کاربران
1
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
خیلی عالی بود. خصوصا مطلب آخر درمورد همکاری در کارهای خونه. یکی از دلایل اصلی دلخوری خانم ها
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
الهام سادات خاندل
الهام سادات خاندل یکشنبه، 22 اسفند 1395
من جایی این مطلب رو خوندم که باید با کسی ازدواج کرد که اگر باهات هم جنس بود بهترین دوستت می شد! به نظرم با خیلی از مطالب بالا هم هم جهت هست
0
مریم مدیررحمتی
مریم مدیررحمتی شنبه، 21 اسفند 1395
بی پولی و بیکاری دلیل سرد شدن جوونا نسبت ب ازدواجه
0
باسط محمدی
باسط محمدی شنبه، 09 بهمن 1395
خب به نظر منم بیکاری جوونا یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواجه
0
مهرداد میردامادی
مهرداد میردامادی سه شنبه، 28 دی 1395
بعضی از والدین هم مقصر هستند که فرزندان را مجبور به ازدواج در سنین پایین می کنند
0
محمدمهدی رحیم پور
محمدمهدی رحیم پور دوشنبه، 27 دی 1395
اختلاف سنی بین زوجین درصد بیشتری رو در تاثیر پذیری به خودش تعلق میگیره به دلیل نزدیک بودن عقاید و افکار به یکدیگر ولی داشتیم زوج هایی که تا ۲۰ سال اختلاف سنی داشتند ولی زندگیشان بر طبق مراد بود
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور یکشنبه، 26 دی 1395
از نظر حسی و عقلی همه موارد دقیقا درسته ولی اینجا ایران واقعا سخته واقعا اگر دختری هم بتونی دوش به دوش مردش سختی رو تحمل واقعا نمونس زندگی سخت شده باور کنید الگوهای مشکلات ازدواج کشور ما با همه کشورها فرق میکنه
0
میلاد کیهان پور
میلاد کیهان پور شنبه، 25 دی 1395
ازدواج خیلی امر مهمی می باشد. و هرکس برای انتخاب همسرش باید تحقیقات کافی رو کرده باشه و خدشم با طرفش بارها و بارها صحبت کرده باشه ببینه میتونه با اخلاق و روحیات طرف مقابلش کنار بیاد یا نه و ازدواج واقعا باید براسا منطق باشه نه فقط احساس
0
سیدسجاد حسینی
سیدسجاد حسینی شنبه، 25 دی 1395
فک میکنم علت اینکه طلاق در سن های ۱۸ سال بیشتر هنوز فرد در دوران جوانیش سیر میکنه و امادگی لازم رو نداره
0
عرفان اکبرزاده
عرفان اکبرزاده جمعه، 24 دی 1395
واقعا درسته ولی متاسفانه جامعه ی ما به همه ی این مشکلات دچار شده بعد هم میگن طلاق زیاد شده
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني جمعه، 24 دی 1395
درست میگید. هر فرهنگی نیاز به بررسی مستقل داره.فرهنگ های غربی از یک سنخ هستند و فرهنگهای شرقی یا سنتی و شرقی هر کدام از یک سنخ. ممکنه کاهش ازدواج در فرهنگ غربی افزایش طلاق رو به دنبال داشته باشه و در فرهنگ خودمون وضع جور دیگه یا باشه. یا این که نه عوامل پنهان و آشکار زیادی در کار هستند و در زنئگی صمیمی بین زن و شوهر تاثیر دارند
0
منصوره سادات حسینی
منصوره سادات حسینی جمعه، 24 دی 1395
ازدواج یک امری بسیار مقدس که نباید خیلی احساسی با آن برخورد کرد طبق این مقاله اگر مثل دو دوست باشند و از شادی هم شاد و غصه هم ناراحت به همدیگر اعتماد کامل را داشته باشند و احساس مسولیت و از خودگذشتگی طرفین جز دو عامل مهم در زندگی زناشویی میباشد
0
علی photo
علی جمعه، 24 دی 1395
یه سوال خیلی بنیادی همیشه برای من این بوده که اصلا در ابتدایی ترین حالت فایده ازدواج برای فرضا من که یه پسرم چی میتونه باشه؟ اگر من میتونم توی زندگی مجردیم خوشحال باشم و به فکر به کمال رسیدن خودم باشم و وقت و هزینه و کار و تفریح رو به خودم اختصاص بدم چرا باید یه زندگی مشترک رو شروع کنم که از ابتداش با توقع ها و تلاش برای رسیدن به یه نرم جامعه و خانواده خودم و طرفم باعث بشه که از اون حالت آرامش خارج بشم ؟ چرا وقتی این همه مثال دیدیم از اطرافیانمون که بعد از ازدواج مشغله و درگیری فکر مالی عاطفیشون بیشتر شده ما هم باید سرفا مثل همه این کارو انجام بدیم ؟ چرایی ازدواج و فواید ازدواج برای منی که یه پسر 26 ساله هستم و زندگی راحتی تویمجردیم میتونم داشته باشم خیلی سوال بنیادیی هست.
0
مهدی رئوف photo
مهدی رئوف جمعه، 24 دی 1395
اما من فکر میکنم علت اینکه در سن ۱۸ سالگی طلاق از ۲۳ سالگی بیشتره اینه که افراد بیشتر این حس رو دارند که هنوز اولشه و میتونن یه زندگی جدید رو شروع کنن. بهتره در رابطه با این موضوع میزان رضایت از زندگی در نظر گرفته بشه نه طلاق
0
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی جمعه، 24 دی 1395
چه توصیه های خوبی...ممنون‌میشم مقاله خای اینچنینی رو یه کم‌بیشتر کنید قطعا تاثیر گذار خواهد بود...
0
امید  صبوری
امید صبوری پنج شنبه، 23 دی 1395
ازدواج یکی بزرگترین و مهمترین تصمیمات زندگی انسانه تصمیمونو جدی بگیریم و به همه جنبه هاش نگاه کنیم
0
سیدمحسن حسینی
سیدمحسن حسینی پنج شنبه، 23 دی 1395
قطعا این آمار تو ایرانم به همین شکل خواهد بود حالا شاید با درصدای مختلف تر
0
alisina nazari
alisina nazari پنج شنبه، 23 دی 1395
امروزه نقش زنان در جامعه بیشتر شده وسطح توقعات بالا رفته بنابراین ازدواج سخت شده
0
ميثم رضايي photo
ميثم رضايي پنج شنبه، 23 دی 1395
خيلي خوب بود ولي موارديش تو كشور ما صدق نميكنه ، مواردي كه كاملا صحيح بود اينه هستش كمك در كارهاي منزل هستش شايد از نظر بقيه مسخره بياد ولي وقتي با همسرتون كاراي خونه رو انجام ميديد حس نزديكي بيشتر بهم ديگه رو داريد، مورد بعديم فاز عاشقي هستش كه كاملا باهاش موافقم شما دو دوست باشيد تا اخر زندگي خوبي خواهيد داشت ، دوستاني كه فلز عاشقي دارن حتما حتما اون مورد رو مد نظر قرار بدن، دركل ازدواج يعني دوست بودن و همكاري و همياري با شريكتون، حتي مسواك زدنتونم باهم باشه :) سپاس از سايت خوبتون :)
0
مرضیه امیری
مرضیه امیری پنج شنبه، 23 دی 1395
واقعا این نکته اخر درسته زوج هایی که کمک بهم نمیکنن اکثر اوقات از دست هم ناراحتن... مطلب اموزنده بود...