شارژرهای تقلبی آیفون برای سلامت انسان خطرناک‌اند

شارژرهای تقلبی آیفون برای سلامت انسان خطرناک‌اند

میلاد

شکیب

1395/09/16

4318

بار بازدید شده
counterfeit-iPhone-chargers-fail-basic-safety-tests امسال درباره خطرات باتری‌های تقلبی گوشی‌های هوشمند مطالب زیادی منتشر شده، اما پژوهش جدیدی در کانادا انجام شده که نشان می‌دهد خطر پنهان دیگری هنگام استفاده از تلفن همراه ما را تهدید می‌کند که ابعاد آن بدتر از چیزی است که فکر می‌کنیم.
4318
شارژرهای تقلبی آیفون برای سلامت انسان خطرناک‌اند
Vidoal
4.04
شارژرهای تقلبی آیفون برای سلامت انسان خطرناک‌اند
امسال درباره خطرات باتری‌های تقلبی گوشی‌های هوشمند مطالب زیادی منتشر شده، اما پژوهش جدیدی در کانادا انجام شده که نشان می‌دهد خطر پنهان دیگری هنگام استفاده از تلفن همراه ما را تهدید می‌کند که ابعاد آن بدتر از چیزی است که فکر می‌کنیم.  
 
در بررسی و آزمایش ۴۰۰ شارژر تقلبی آیفون‌های اپل که به صورت آنلاین خریداری شدند، بیش از ۹۹ درصد این اجناس جعلی در تست ایمنی مردود شدند و فقط سه تای این شارژرها دارای عایق کافی برای محافظت دربرابر خطرات شوک الکتریکی بودند.
 
نتایج این مطالعه جدید که توسط بخش کانادایی شرکت UL، شرکت انطباق ایمنی نیروی برق، صورت گرفته، نشان می‌دهد که این محصولات تقلبی نه تنها کپی ارزان‌قیمت شارژرها هستند، بلکه دارای اجزا و فرایند تولید خطرناکی‌اند که ممکن است به مصرف‌کننده آسیب‌های جدی‌ای بزند.
 
پژوهش‌گران ۴۰۰ شارژر تقلبی آیفون را از فروشندگان آنلاین در ۸ کشور دنیا شامل آمریکا، کانادا، کلمبیا، چین، تایلند و استرالیا خریداری کردند. آن‌ها این شارژرها را تحت تست توان الکتریکی قرار دادند که در آن با استفاده از یک ولتاژ بالا بین خروجی و ورودی دستگاه تحت فشار قرار می‌گرفتند. این تست به آن‌ها کمک می‌کرد تا بفهمند چقدر جریان الکتریکی در هر شارژر وجود دارد.
 
اگر میزان جریان از یک عدد بالاتر می‌بود، دستگاه در تست مردود می‌شد و این مردود شدن به این معنی بود که عدم وجود عایق کافی باعث ایجاد خطر شوک الکتریکی برای مصرف‌کننده می‌شود. در نهایت مشخص شد که فقط ۳ عدد شارژر از میان ۴۰۰ شارژر در تست ایمنی نمره قبولی گرفتند، با این حال نتایج حتی از این هم بدتر بود.
 
حدود ۲۲ شارژر هنگام انرژی گرفتن، فوری خراب می‌شدند (که در برخی موارد برخی از تجهیزات تست نیز آسیب دیدند) و ۱۲ شارژر دارای نشت جریان بسیار بالایی بودند که ممکن است باعث برق‌گرفتگی فرد شود. در نهایت پژوهش‌گران عنوان کردند که تقریبا ۱۰۰ درصد این شارژرهای تقلبی، حداقل در بین ۴۰۰ مورد نمونه، خطرناک‌اند.
 
اما چرا این شارژرهای جعلی بسیار خطرناک‌اند؟ طبق گفته محققان، مشکلات اصلی از طراحی عایق‌بندی ترانسفورمرهای شارژرها نشئت می‌گیرد: «اجزای داخلی شارژرهای تقلبی با نمونه اصل آن بسیار متفاوت است. تحلیل‌های بعدی نمونه‌های آزمایش‌شده نشان‌دهنده فقدان کامل سیم عایق سه‌گانه بود که در سیم‌پیچی‌های ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین سیم‌پیچی‌های اصلی و ثانویه هیچ‌کدام به طور مجزا و دقیق انجام نشده بودند و به همین دلیل اکثر شارژرها در تست توان الکتریکی رد می‌شدند».
 
شاید ما در زندگی روزمره خیلی به شارژر گوشی‌های هوشمند خود فکر نکنیم اما بدیهی است که آن‌ها نقش مهمی در زندگی ما بازی می‌کنند و به همین دلیل باید ایمن باشند. شاید گاهی اوقات شارژرها و اکسسوری‌های اصل به نظرمان گران باشند اما به هر حال برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است آن‌ها را اصل بخریم.
 
منبع: sciencealert
 
پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
۷ ویژگی پنهان ۳D Touch در آیفون‌های اپل (لینک)
اندروید از iOS مطمئن‌تر است (لینک)
نقد و بررسی مک‌بوک پروهای جدید اپل (لینک)
۵ روش برای برقراری امنیت اطلاعات در تلفن همراه (لینک)
داستان کشمکش‌های تمام‌نشدنی اپل و سامسونگ (لینک)
سوالات و نظرات کاربران
0
مصطفی .
مصطفی کهن یکشنبه، 21 آذر 1395
برای قشری که آیفون دارن که در حدود 30 درصد موبایل داران این مطلب مهمه.برای کسایی که ندارن خیلی جذاب و خوندنی نیست.اگه درباره خود امکاناتش بود مطلب جالبتری میشد.
0
Eli Mehr
Eli Mehr چهارشنبه، 29 دی 1395
(پاسخ) ۳۰٪کم است آیا؟
0
کوثر رحیم پور
کوثر رحیم پور شنبه، 18 دی 1395
اکثر مغازه ها جعبه رو باز میکنن و شارژر تقلبی میذارن بعد که شارژر خراب شد شارژر اصلی و بیشتر از قیمت واقعی به مشتری میفروشن!!یعنی دو بار سود میکنن!!
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 26 دی 1395
(پاسخ) واقعا؟ خیلی کار اشتباه و ناجوانمردانه ای هست.به خاطر کمی سود بیشتر جان مردم رو در معرض خطر قرار میدن
0
مهدی photo
مهدی پنج شنبه، 18 آذر 1395
خب درنهایت ضررش چیه؟ یعنی منظور اینه که ممکنه باعث برق گرفتگی بشه؟ یا چیزی مثل امواج مضرر تولید میکنه که بدون اینکه بفهمی بهت آسیب می رسونه؟!
0
امیر خوشنویسان
امیر خوشنویسان چهارشنبه، 17 آذر 1395
وقتی ی چیزی تو دنیا گندش در بیاد همینجوری میشه
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی سه شنبه، 16 آذر 1395
نکات جالب و مفیدی ارایه نمودید،ممنون