۵ ترفند موثر برای افزایش تمرکز

۵ ترفند موثر برای افزایش تمرکز

میلاد

شکیب

1395/11/23

9856

بار بازدید شده
Tricks-That-Will-Enhance-Your-Concentration ما در این مطلب می‌خواهیم ۵ شیوه خوب و موثر را برای افزایش میزان تمرکزتان به شما معرفی کنیم.
9856
۵ ترفند موثر برای افزایش تمرکز
Vidoal
4.02
۵ ترفند موثر برای افزایش تمرکز
یکی از مهم‌ترین موانعی که جلوی موثر بودن شما را می‌گیرد عدم تمرکز کافی روی کارهاست. این روزها عواملی که حواس ما را پرت می‌کنند همه جا هستند؛ در فضای بیرون خانه، در خانه یا حتی درون مغزهای ما. به همین دلیل ما باید به طور کامل حواس‌مان به این عوامل باشد و تمام تلاش خود را کنیم تا جلوی این عوامل مزاحم را بگیریم و به‌گونه‌ای لحظات روز خود را برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم زمان خود را به‌خوبی و موثر مدیریت کنیم. هر چقدر تمرکز ما در کار زیادتر باشد ما با سرعت و دقت بیش‌تری می‌توانیم کارهای خود را به سرانجام برسانیم. راه‌های زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارد که ما در این مطلب می‌خواهیم ۵ شیوه خوب و موثر را برای افزایش میزان تمرکزتان به شما معرفی کنیم.

۱- روی کاغذ خط‌خطی کنید.
برای بسیاری از مردم این کار هدر دادن زمان است. اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این کار ابزاری برای فکر کردن است و تمرین خوبی است که به شما کمک می‌کند روی کارهای خود تمرکز کنید. علاوه بر این، این کار به شما کمک می‌کند تا هوشیاتر، موثرتر و خلاق‌تر عمل کنیم. بنابراین، خط‌خطی کردن روی کاغذ می‌تواند یکی از بهترین همراهان شما باشد. این کار در طول یک جلسه کاری یا در حین گوش دادن به یک سخنرانی به شما کمک می‌کند تا با دقت و تمرکز بیش‌تری به طرف مقابل خود گوش کنید. البته سعی کنید این کار را تبدیل به عادت روزانه خود کنید تا انجام خود این کار حواس شما را پرت نکند. وقتی کاری ذهن شما را درگیر کرده و نمی‌دانید آن را از کجا شروع کنید، شروع به خط‌خطی کردن روی کاغذ کنید. این کار باعث می‌شود ایده‌های زیادی به مغزتان خطور کرده و ذهن‌تان انرژی بگیرد.
 

۲- فهرستی از کارهایی که نباید انجام دهید تهیه کنید.
تهیه فهرست کارهایی که باید انجام دهیم یکی از موثرترین شیوه‌ها برای بالا بردن راندمان کاری است که کمک زیادی به شما می‌کند. با این حال، نظرتان در مورد فهرست کارهایی که نباید انجام دهیم چیست؟ در کنار این‌که کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید یادداشت می‌کنید و هر کدام که انجام می‌شوند را تیک می‌زنید، می‌توانید کارهایی را نیز که از انجام آن‌ها باید خودداری کنید، مانند عادات بد و چیزهایی که تمرکز شما را می‌گیرند، یادداشت کنید. ابتدا باید مهم‌ترین چیزی را که حواس شما را در طول روز پرت می‌کند شناسایی کنید. با این کار شما عوامل مزاحمی را که در طول روز جلوی تمرکز شما را می‌گیرند شناسایی کرده و کل روز حواس‌تان به آن‌ها هست. گاهی یک یادآوری سریع در مورد کاری که نباید آن را انجام دهیم یا حتی به آن فکر کنیم، تاثیر بسیار زیادی روی ما می‌گذارد. برخی از این موارد عبارتند از: چک نکردن بیش از حد پیام‌های تلگرام یا ایمیل‌ها، عدم استفاده از شبکه‌های مجازی هنگامی که مشغول انجام کاری مهم هستیم، عدم فکر کردن زیاد قبل از شروع پروژه‌ای مهم، عدم انجام همزمان چند کار و عدم فکر کردن به کاری که قرار است بعدا انجام دهیم.
 
۳- کاری کاملا متفاوت انجام دهید.
وقتی قصد انجام کاری را دارید و نمی‌توانید روی آن تمرکز کنید، برای مدتی کوتاه یک کار دیگر انجام دهید. نتیجه این کار را تا زمانی که آن را انجام ندهید نمی‌بینید. این کار شبیه فرایند ایده‌پردازی است. به این معنی که وقتی فکر کردن به ایده‌ها را متوقف می‌کنید، ایده‌های بیش‌تری به ذهن‌تان می‌رسد. بنابراین هرگاه حواس‌تان دائما پرت می‌شد، به جای این‌که سعی کنید روی کار تمرکز کنید، از پشت میز بیرون آمده، قدم بزنید، اندکی ورزش کنید، گفت‌وگوی کوتاهی با کسی انجام دهید، به دوستی تلفن بزنید، اتاق خود را تمیز کنید یا به یک موسیقی گوش دهید. وقتی دوباره پشت میز خود می‌نشینید، راحت‌تر روی کارتان تمرکز کرده و احساس بهتری خواهید داشت.
 

۴- آدامس بجوید.
ثابت شده که آدامس جویدن به ذهن ما قدرت می‌دهد، راندمان‌مان را بالا می‌برد و به ما کمک می‌کند مدت زمان زیادی تمرکز کنیم. نتایج پژوهشی در دانشگاه کاردیف نشان می‌دهد که جویدن آدامس به ما کمک می‌کند تا حین انجام کاری طولانی و مداوم تمرکز خود را حفظ کنیم. بنابراین، دفعه بعد که قصد انجام کاری زمان‌بر و کسل‌کننده را داشتید، آدامس بجوید تا تمرکز شما حفظ شود.

۵- مدیتیشن کنید.
احتمالا شما درباره تاثیرات مدیتیشن نکات زیادی شنیده‌اید اما اکثرا در مورد تاثیرات بلندمدت آن صحبت می‌شود. این نکته درست است. مدیتیشن به شیوه‌های مختلفی به سلامت جسم شما کمک می‌کند؛ از تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون و کاهش ابتلا به برخی بیماری‌ها گرفته تا دست و پنجه نرم کردن با افسردگی و مدیریت علائم ADHD. مدیتیشن برای افزایش تمرکز هم بسیار خوب است. اگر این کار را تبدیل به عادت روزانه خود کنید یاد می‌گیرید که چگونه در زمان حال زندگی کنید، چگونه به طور مداوم روی کاری تمرکز کنید (برای این کار باید ابتدا از تمرین تنفس شروع کنید) و چگونه افکار تصادفی را از ذهن خود خارج کنید که این مورد آخر یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توانایی در خالی کردن مغز است.

البته از مدیتیشن به‌عنوان تمرینی زودبازده هم می‌توان استفاده کرد. وقتی می‌خواهید سر کار خود بروید، قبل از هر کاری ۵ دقیقه مدیتیشن کنید. برای این کار به چیزی جز تنهایی نیاز ندارید. تکنیک‌های ذن را وارد زندگی خود کنید. نفس عمیق بکشید، روی یک فکر مشخص تمرکز کنید، بدن خود را در حالتی راحت قرار دهید و در حال زندگی کنید. در این حالت به‌سرعت ضربان قلب شما پایین می‌آید. نفس‌های عمیق به ورود بیش‌تر اکسیژن به مغز کمک کرده و در نتیجه کارها بهتر انجام می‌شوند.
سوالات و نظرات کاربران
0
سجاد photo
سجاد شنبه، 23 اردیبهشت 1396
عالیه ✔ دمتون گرم🏴
0
طیبه پورخانعلی
طیبه پورخانعلی چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396
خیلی خوب
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
بسیار عالی. برای من که کنکوری هستم و موقع درس خوندن به تمرکز بالایی نیاز دارم خیلی خوب بود
0
یاسمن نوری
یاسمن نوری یکشنبه، 13 فروردین 1396
جالب بود. من همیشه از خط خطی کردن انرژی میگرفتم !
0
حسین  کشاورزی
حسین کشاورزی دوشنبه، 23 اسفند 1395
برای بعضی از افراد هم تیز کردن مداد باعث آروم شدنشون میشه
0
Adel Deilami
Adel Deilami یکشنبه، 15 اسفند 1395
شخصیت فرد هم مهمه در تیپ های نه گانه اناگرام بعضی گروه ها چنین بزرک شدن که همیشه حالت ترس و دلهره و اما و اگر داشته باشند این مسئله اولباید از ریشه درمان بشه -------- لطفا در مورد تیپ های نه گانهاناگرام هم مطلب ترجیحا ویدیو قرار بدین در سایت و کانالتون تشکر
0
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
بنظرم مدیتیشن بهترین راه برای افزایش تمرکز هست خودم تستش کردم
0
amir rostamabadi
amir rostamabadi چهارشنبه، 04 اسفند 1395
من اراده ندارم مشکل ارادرو چه جوری میشه حل کرد؟
0
اسامه شمس
اسامه شمس سه شنبه، 03 اسفند 1395
هر کاری پشتکار میخواد
0
محمد سمائی انور
محمد سمائی انور شنبه، 30 بهمن 1395
یه جایی میخوندم که میگفت افکار مزاحم رو روی کاغذ بنویس و اونارو بنداز توی رودخونه یا آتیش بزن. یه بار امتحان کردم، بد نبود !
0
امین سیدزاده
امین سیدزاده سه شنبه، 26 بهمن 1395
مورد 3 واقعا موثره و به نظرم موثرترین از بین این 5 تا
0
معين photo
معين یکشنبه، 24 بهمن 1395
اگر متن ترجمه يا برداشت از يك مقاله يا كتاب هست لطفا اسم منبع رو هم ذكر كنيد.
0
زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه دوشنبه، 25 بهمن 1395
(پاسخ) سلام، لینک منبع در بخش تهیه‌کنندگان درج شده است.
0
فرشته ایلخانی
فرشته ایلخانی دوشنبه، 25 بهمن 1395
عالی بود...اگر ی کتاب هم معرفی کنید در همین رابطه ممنون میشم
0
مهدی حلاج  نیا  photo
مهدی حلاج نیا یکشنبه، 24 بهمن 1395
من از همه این کار ها فقط خط خطی کردن و آدامس جویدن رو انجام می دهم. به جایی رسیدم که اصلا ترمز نداشتن یه مسئله غیر طبیعی برام هستش .
0
Ho Sein
Ho Sein یکشنبه، 24 بهمن 1395
زندگی امروزی خیلی خسته کننده و سخت شده همه چی فشرده شده بشخصه حس می کنم بیست و چهار ساعت کمه برا اینکه کارها انجام بشه
0
سیده فاطمه محفوظی موسوی
سیده فاطمه محفوظی موسوی یکشنبه، 24 بهمن 1395
چرا با افزایش سن تمرکز سخت تر میشه؟
1
سهراب تنها
سهراب تنها یکشنبه، 24 بهمن 1395
(پاسخ) یک استدلال میتونه افزایش بار حافظه باشه. با افزایش سن ذهن افراد اقیانوسی از افکار و وقایع گذشته هست که چندین سال توی ذهن بالا و پایین رفتن و نهایتاً جایگاه خودشون رو در جلب توجه ناخودآگاه فرد بدست آوردن. با افزایش سن و کسب توهم دانایی، فرد عملاً به چیزی توجه و تمرکز نمیکنه چرا که خودش رو بی‌نیاز از یادگیری میدونه. کودک در یک سوژه غرق میشه چون براش جدیده و بطور ذاتی میدونه که چیزی که نمیدونه رو باید یاد بگیره اما یک انسان امروزی که با سبک زندگی و روابط و حتی افکار تعریف شده توسط دیگران زندگی می‌کنه عملاً ذهن تعریف شده‌ای هم داره و به محضی که به اندازه تعریف شده رشد کنه و مفید باشه، خود شخص و سیستم دیگه تمایلی به پیشرفت در فهمیدن (منظور از فهمیدن کسب اطلاعات نوشته شده نیست) ندارن. اما حقیقت اینه که در هر مقامی هم که باشیم باز هنوز یک ذره از خود و جهان رو هم نفهمیدیم.
0
omidazad photo
omidazad یکشنبه، 24 بهمن 1395
خیلی جالب بود
0
سهراب تنها
سهراب تنها یکشنبه، 24 بهمن 1395
عملاً با انجام صحیح مدیتیشن هیچ نیازی به موارد دیگه نیست. مدیتیشن حقیقی و اصیل به معنای رهایی از ذهن و جسم هست. با افزایش توجه به این تمرینات روحانی قدیمی در غرب و تغییر و بازتعریفشون، فلسفه و روش‌های صحیح این تمرینات مخدوش شده و عملاً مدیتیشن غربی‌شده یک ترکیب بسیار نامناسب از احساسات، پرحرفی‌های ذهنی، خرافات مدرن و ... هست. دوستی می‌گفت من در حین مدیتیشن به کارهایی که در طول روز انجام دادم فکر می‌کنم. این کار عملاً چیزی جز تکرارهای ذهنی و گیر افتادن توی چرخه باطل ذهن نیست و ذهن هم چیزی جز حافظه نیست و حافظه هم چیزی جز گذشته نیست. پس با این نوع مدیتیشن نمیشه در حال زندگی کرد و هر لحظه زندگی تازه‌ای داشت. فکر کردن به گذشته یکی از عذاب‌آورترین کارهایی هست که آدما انجام میدن. برای سلامتی، موفقیت و درونکاوی باید خودتون رو از زاویه‌ای فراتر از ذهن و تن ببینید.
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور یکشنبه، 24 بهمن 1395
برخلاف سایر روشهای تمرکز کردن که انجامشون حوصله میخاد این روشها در عین سادگی کاربردشون راحت ودوست داشتنی هستن.مرسی از اطلاعات مفیدشما.
0
مریم صالحی
مریم صالحی شنبه، 23 بهمن 1395
مورد دوم رو دارم با یکی از اپلیکیشن های habit انجام میدم. لطفا مطلبی در رابطه طریقه صحیح مدیتیشن بگذارید.