ماه چند سال سن دارد؟

ماه چند سال سن دارد؟

میلاد

شکیب

1395/10/25

5232

بار بازدید شده
Moon-is-much-older-than-we-thought نتایج مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که ماه از آن‌چه ما فکر می‌کنیم بسیار کهن‌سال‌تر است. دانشمندان می‌گویند نزدیک‌ترین همسایه زمین ۴/۵۱ میلیارد سال سن دارد.
5232
ماه چند سال سن دارد؟
Vidoal
4.12
ماه چند سال سن دارد؟
نتایج مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که ماه از آن‌چه ما فکر می‌کنیم بسیار کهن‌سال‌تر است. دانشمندان می‌گویند نزدیک‌ترین همسایه زمین ۴/۵۱ میلیارد سال سن دارد. این تخمین جدید براساس تخته‌سنگ‌هایی که فضاپیمای آپولو ۱۴ در سال ۱۹۷۱ به زمین آورده انجام شده است. این عدد نشان می‌دهد که پیش از این ما حدود ۱۵۰ میلیون سال در مورد سن ماه اشتباه می‌کردیم.

طبق نتایج این مطالعه، ماه در طول ۶۰ میلیون سال بعد از تولد منظومه شمسی به وجود آمده در حالی دانشمندان قبلا فکر می‌کردند ماه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون سال بعد از به وجود آمدن منظومه شمسی زاده شده است. این پژوهش با کمک تکنیک تاریخ‌گذاری سنگ‌ها با استفاده از اورانیوم روی بخش‌های کوچکی از ماده زیرکون معدنی که از نمونه‌ها استخراج شده بود انجام شد. بزرگی این قطعه‌ها به اندازه یک دانه شن هم نبود، اما عمر آن‌ها با این تکنیک شناسایی شد.

خانم ملانی باربونی از دانشگاه UCLA و سرپرست این پژوهش معتقد است نتایج این مطالعه نه تنها اطلاعاتی زیادی درباره سن ماه به ما می‌دهد بلکه در مورد منظومه شمسی و حتی کره زمین نیز ما را آگاه می‌سازد. خانم باربونی می‌گوید که مشغول بررسی نمونه‌های ارسالی بیش‌تری از آپولو ۱۴ است اما احتمالا تخمین آن‌ها در مورد ۴/۵۱ میلیارد سالی ماه تغییر نخواهد کرد و شاید حداکثر به ۴/۵۲ میلیارد افزایش خواهد یافت. او می‌گوید: «این کار به‌نوعی یک چک دوباره در مورد سن ماه است».

همچنین به‌تازگی دانشمندان تئوری جدیدی درباره سرمنشا به وجود آمدن ماه ارائه کرده‌اند. طبق این تئوری ماه از تعداد بسیار زیادی تخته‌سنگ‌های ریز تشکیل شده که در کنار هم ماه را به وجود آورده‌اند.
سوالات و نظرات کاربران
1
مریم شکری کاریزعمر
مریم شکری کاریزعمر شنبه، 21 اسفند 1395
از لحاظ قرآنی هم برررسی بشه و در کنار علم مقایسه بشه بهتره
0
علی اکبر ظهرابی
علی اکبر ظهرابی پنج شنبه، 19 اسفند 1395
وقتی هنوز نمیتونیم سفر بین سیاره ای معمول بین انسان ها داشته باشیم...این اطلاعات ریز و جزیی فکر نمیکنم کار ساز باشه...هر چند شروع خوبیه
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده یکشنبه، 15 اسفند 1395
مرسی از مقاله خب ! وقتی اعداد و ارقام نجومی میبینی واقعا باید خدا را شکر کرد
1
امیرحسین وثوقی
امیرحسین وثوقی جمعه، 13 اسفند 1395
واقعا مباحث نجموی بسیار هیجام انگیز هستن و هر روز نظریه های جدیدی توی زمینه های مختلف داره بهشون اضافه میشه،جدا از اینکه اثبات هر کدوم از این نظریه ها سالیان سال وقت می بره
0
عطا بیتی آیدنلو
عطا بیتی آیدنلو یکشنبه، 03 بهمن 1395
به نظر من انسان هنوز در زمینه کشف فضای خارج از زمین تو اول راهه ممکنه که چند سال دیگه این تخمین رد بشه.
0
Behnam Gholipour
Behnam Gholipour دوشنبه، 27 دی 1395
با تمام احترامی که برای علم قائلم حالا 100 میلیون سال بالا پایین چه فرقی میکنه.
1
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور یکشنبه، 26 دی 1395
جالب بود این تئوری که از تخته سنگ درست شده ماه! imagine
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني شنبه، 25 دی 1395
مدت ها قبل اندازه کره ماه رو به اندازه قاره آفریقا برآورد کرده بودند.