فرزندآوری و ارتباط آن با کیفیت زندگی زناشویی

فرزندآوری و ارتباط آن با کیفیت زندگی زناشویی

گروه آموزشی

ویدوآل

1395/02/27

10089

بار بازدید شده
Effects-of-children-on-a-Marriage به طور معمول دوران طلایی ازدواج چند سال اول شروع زندگی زناشویی است و زوج‌ها پس از ماه عسل دورانی پر از خوشی توام با شناخت بیشتر یکدیگر را طی می‌کنند. اما آیا در همیشه روی همین پاشنه‌ خود می‌چرخد؟
10089
فرزندآوری و ارتباط آن با کیفیت زندگی زناشویی
Vidoal
4.92
فرزندآوری و ارتباط آن با کیفیت زندگی زناشویی
به طور معمول دوران طلایی ازدواج چند سال اول شروع زندگی زناشویی است و زوج‌ها پس از ماه عسل دورانی پر از لذت و خوشی توام با شناخت بیشتر یکدیگر را طی می‌کنند. اما آیا در همیشه روی همین پاشنه‌ خود می‌چرخد؟
پاسخ به این سوال کمی سخت است؛ ولی با توجه به تحقیقات متعدد در این رابطه، به طور متوسط کیفیت روابط زناشویی پس از طی چندین سال رو به کاهش می‌رود و دوباره با گذر زمان اوج می‌گیرد.  
در همان سال‌های اولیه‌ ازدواج است که زوج‌ها با رو به کاهش رفتن کیفیت رابطه‌ خود به دنبال راهکارهایی برای افزایش انگیزه در رابطه و به نوعی یک چاشنی در زندگی خود می‌گردند که معمولا یکی از اولین گزینه‌های موجود در اکثر زوج‌ها فرزندآوری است. ما در این مقاله سعی داریم این مورد را بررسی کرده و مشخص کنیم که آیا فرزندآوری می‌تواند روند نزولی کیفیت رابطه‌ زناشویی شما را بهبود بخشد یا خیر؟
منحنی مشهور U شکل رضایت از ازدواج
(لینک منبع)
 
در ۳۰ سال گذشته پژوهش‌های متعددی در رابطه‌ با کیفیت رابطه و تاثیر فرزند‌آوری انجام شده است و اکنون با قطعیت می‌توان گفت که نرخ رضایت از رابطه زوج‌های فرزند‌دار با شیبی نزدیک به 2 برابر نسبت به زوج‌های بی فرزند رو به کاهش بوده و حتی در زوج‌هایی که فرزند ناخواسته داشته‌اند، تاثیر منفی بیشتری در رضایت از رابطه مشاهده می شود.
 

با این حال، باور این که داشتن فرزند کیفیت رابطه را بهبود خواهد بخشید، باوری غلط و اشتباه در میان تازه عروس و دامادها و عشاق است. (لینک منبع)

کاملا واضح است که با اضافه شدن کودک به جمع یک خانواده، تغییراتی اساسی در پویایی آن تحقق می‌یابد و مطمئنا فرزند می‌تواند تاثیراتی جدی بر تعاملات یک زوج داشته باشد؛ اما زوج‌ها پس از بچه‌دار شدن و به واسطه‌ شرایط مراقبت از فرزند با ضوابطی شبیه به بده بستان‌های اقتصادی با هم رفتار می کنند و این امکان وجود دارد که تقسیم وظایف فرزند تا حدود زیادی آن‌ها را از یکدیگر دور کند.

شکی نیست که در اکثر جوامع به دلیل شرایط فرهنگی مردسالارانه بسیاری از وظایف سخت مراقبت از فرزند بر عهده‌ مادر خانواده است و همین تداوم سنگینی وظیفه روی دوش مادر می‌تواند به شدت طرفین را از هم دور کرده و تاثیری مخرب بر رابطه بگذارد.

حتی بسیاری از ما شاهد این بوده‌ایم که بسیاری از مادران پس از تولد فرزند از انزوای اجتماعی خود گله کرده و اضافه می‌کنند شرایط مراقبت از فرزند به گونه‌ای سخت است که آن‌ها نه تنها در ماه‌های اخیر تعاملات اجتماعی کافی با اطرافیان خود نداشته‌ بلکه حتی نتوانسته‌اند زمانی کافی برای تنها بودن و استراحت به خود اختصاص دهند.

با وجود تصاویر ملال‌آور و نه چندان دلگرم کننده‌ای که تحقیقات مذکور در مورد تاثیر فرزندآوری بر رضایت از رابطه‌ ارائه می‌دهند، ولی هنوز هم این گونه زوج‌ها روز تولد فرزند، دوران رشد و نمو او و حتی درد زایمان را یکی از بهترین و زیباترین تجارب زندگی خود می‌دانند.


 اما لازم است بدانید که بر اساس پژوهش‌ها و شواهد موجود فرزند نمی‌تواند نجات بخش رابطه‌های زناشویی باشد و اگر فرزند را رهایی بخش رابطه‌ رو به نزول خود می‌دانید، سخت در اشتباه هستید.

متاسفانه باید بگوییم آمار و تحقیقات ثابت می‌کنند که فرزندآوری در این شرایط نه تنها کیفیت رابطه‌ شما را بهبود نبخشیده و خوب نمی کند بلکه به احتمال زیاد رو به وخامت برده و اثرات نامطلوبی را بر زندگی شما خواهد گذاشت.

لینک منابع: Oxford Journals | Springer | Washington Post
سوالات و نظرات کاربران
0
بیتا خلج
بیتا خلج یکشنبه، 24 اردیبهشت 1396
متاسفانه در حال حاضر حتی ازدواج هم بدون فکر و بدون بررسی انجام میشه بنابراین بستر خانواده از پایه و اساس متزلزل هست و بهتره در یک بستر ناامن فرزندی هم پرورش داده نشه چون آینده یک جامعه و کل جهان در دست نوزادان امروز است
0
احسان جهانی
احسان جهانی دوشنبه، 23 اسفند 1395
با اضافه شدن بچه به زندگی رابطه ها بهتر نمیشه بلکه باید قبل از بچه دار شدن رابطه زناشویی بهتر باشه که زمینه ای فراهم بشه برای امدن یک بچه به دنیای پاک وسالم
0
محبوبه قلی پور
محبوبه قلی پور سه شنبه، 10 اسفند 1395
اگه رابطه بین دو زن وشوهر خوب نیست وفکر بشه که با اومدن بچه این رابطه بهتر میشه کاملا اشتباهه.وفقط این وسط به اون بچه بی گناه ظلم میشه.
0
محسن photo
محسن دوشنبه، 01 آذر 1395
سلام. با تشکر از مطالب ارزنده‌تون، جا داره که یک نکته‌ای رو عرض کنم. در زمان دانشجویی، زمانی که درسی به نام تنظیم خانواده وجود می‌داشت (نمی‌دونم الان هست یا نه)، نمودار رو هم برای مردان و هم زنان ترسیم کرده بود و تا اونجا که یادمه، میزان رضایت از زندگی در آقایون با نمودار این مقاله همخوانی داشت اما در مورد خانوم‌ها تقریبا بالعکس بود. یعنی با به دنیا اومدن فرزند (با فرض داشتن رضایت از زندگی)، میزان رضایت از زندگی در خانوم‌ها بیشتر میشه و زمانی که بچه‌ها ازدواج میکنن، از این رضایت کاسته میشه. خواهشمندم بررسی کنید و در صورت لزوم اون نمودارها هم قرار بدین. و اما یک مورد اساسی، تقریبا هیچ زوج ناخوشبختی، با فرزندآوری روابطشون خوب نشده، بلکه معمولا زن به بچه سرگرم میشه (پاک کردن صورت مساله) و مرد هم با فراغ بال بیشتری از زنش دور میشه. فرزندآوری واقعا گمشده‌ی بهبود روابط زن و شوهر نیست و چه بسا با این کار حق یک زندگی آروم رو از نفر سومی دریغ کنیم.
0
s k
s k سه شنبه، 26 بهمن 1395
(پاسخ) سلام صحبت شما ارزنده بود.
1
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
منم حس می کردم و حدس می دم که اثرمنفی بذاره.از نظر علمی هم درست بوده
1
مصطفی .
مصطفی ک شنبه، 04 دی 1395
منم حس می کردم و حدس می دم که اثرمنفی بذاره.از نظر علمی هم درست بوده
0
امیر قربانی
امیر قربانی جمعه، 03 دی 1395
خیلی خوب هست که در مطالبی که می زارید از لینک های دیگه برای گسترش مطلب استفاده می کنید
1
امیر صدساله زاده
امیر صدساله زاده چهارشنبه، 10 آذر 1395
مسئولیت خیای سنگینیه خدا به داد پدر مادرا برسه
1
فرزین اکبری
فرزین اکبری چهارشنبه، 05 آبان 1395
عالی بود ویدوال مچکرم
1
C.E photo
C.E چهارشنبه، 19 خرداد 1395
سلام از کاربران قدیمی سایت استادبوک هستم. بعضی از مقالات و ویدیو هایی که در این سایت ویدوال زیر نظراقای ذریه گذاشته میشه که مقایر بافرهنگ و ایین و قوانین ماست شما رسما فرزنداوری روا به شیوه ای نامحسوس وکپی شده ازمقالات غربی ها زیرسوال می برید.خیلی ازمقالات صرفا به جهت منافع سیـ اسی درکل دنیا منتشر میشوند و کمتر باتوجه به وجه ی ظاهرا علمی انها، از باطن علمی برخوردارهستش شمادرصورتی که درنحوه ی قرار دادن ویدیو ها و ترجمه ی مقالات رعایت نکنید و محتوایی رو منتشر کنیدکه خواسته ی تفکرات عده ای خاص هست مطمئن باشید سایت رو زیر سوال و گزارش خاص فیلترینگ خواهم برد
1
زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه چهارشنبه، 19 خرداد 1395
(پاسخ) سلام، چون اسم منو آوردین، مجبور شدم خودم جواب بدم، آقای C.E شما موضوع مقاله رو کاملا اشتباه متوجه شدین، این مقاله داره اشاره میکنه که اگر وضعیت زندگی زناشویی شما خوب نیست و اختلاف دارید، فرزندآوری وضعیت نابسمان موجود رو بهبود نمیبخشه، این موضوع نه خواسته تفکرات عده‌ای خاص هست و نه مغایر با اصول زندگی ایرانی، بلکه یک موضوع روانشناسی و علمی هست که توصیه میکنه به فرزند بعنوان ابزاری جهت بهبود وضعیت نابسمان زندگی مشترک نگاه نکنید، فرزندآوری باعث استحکام پیوندهای زندگی میشه ولی باعث از بین رفتن اختلافات زن و شوهر نمیشه.
1
زنده یاد افشین ذریه
زنده یاد افشین ذریه چهارشنبه، 19 خرداد 1395
(پاسخ) در ضمن، وب سایت ویدوآل زیر نظر مراجع مرتبط نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بصورت کاملا قانونی فعالیت میکنه و تلاش میکنه که به هیچ عنوان وارد مسائل حاشیه‌ای نشه، لذا تهدید شما اصولی و سازنده نیست، امیدوارم در چهارچوب انتقاد سازنده صحبت کنید. به هر حال اگر مراجع ذیصلاح تشخیص بدن که موضوعی خلاف قوانین کشور هست، اخطار لازم رو به ما ارسال کرده و ما نیز طبق قوانین، به دستورات عمل میکنیم.
1
C.E photo
C.E چهارشنبه، 19 خرداد 1395
درضمن اجداد شما و پدرمادر شما که نهایت به شمای نویسنده می رسد ازخانواده های پرجمعیت قدیمی تشکیل شده اند و والدین نسبت به هم به خاطرتعددفرزندان، درگیری و کاهش رابطه ی مادی و معنوی نداشته اند واین درحالی هستش که زندگی انها پایدارتر وطولانیتر و سالمتر اززندگی زوج های به ظاهرروشن فکرو متجددامروزی هستش.اگرزندگی هانابسمان هستش به خاطر انتخاب نادرست ولحظه ای و زودگذرجوانان حال حاظروعدم تربیت صحیح انهادرخانواده هستش.یکمی فرهنگی ترکارکنید
1
eXtrem0us photo
eXtrem0us دوشنبه، 27 اردیبهشت 1395
طبق چیزی که گفتید، اینطور برداشت می‌شه که وقتی دو نفر صاحب فرزند بشند، به سرعت از رابطه خودشون ناراضی خواهند شد... و این سرعت نارضایتی، دو برابر زوج‌هایی هست که صاحب فرزند نشدند...کاش آماری از زوج‌هایی که تصمیم به داشتن فرزند ندارند هم می‌ذاشتید...
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل سه شنبه، 28 اردیبهشت 1395
(پاسخ) سلام، هدف این مقاله موردی که شما اشاره کردین نیست، این مقاله در مورد زوج‌هایی صحبت میکنه که از وضعیت زندگی زناشویی خود راضی نیستند و برای بهبود آن به فکر فرزندآوری هستند. فرزندآوری باعث بهبود وضعیت یک زندگی نابسامان نمی‌شود.