دستاورد جدید علمی؛ از بین بردن تومورها با دیسک‌های نانو

دستاورد جدید علمی؛ از بین بردن تومورها با دیسک‌های نانو

میلاد

شکیب

1395/10/12

3855

بار بازدید شده
Develop-Nanodiscs-That-Can-Wipe-Out-Tumors پژوهش‌گران دانشگاه میشیگان به روشی رسیده‌اند که با کمک آن می‌توان تومورها را از بین برد.
3855
دستاورد جدید علمی؛ از بین بردن تومورها با دیسک‌های نانو
Vidoal
4.05
دستاورد جدید علمی؛ از بین بردن تومورها با دیسک‌های نانو
پژوهش در حوزه سرطان یکی از بخش‌های اصلی علوم پزشکی است که این سال‌ها به‌حق توجه زیادی به آن شده است. حدود ۱۴/۵ میلیون آمریکایی سابقه بیماری سرطان دارند و تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۳ میلیون نفر هر سال با این بیماری روبه‌رو شوند. تعجبی ندارد که هوش مصنوعی هم برای کمک به این حوزه وارد عمل شود. پژوهش‌گران دانشگاه میشیگان تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده و به روشی رسیده‌اند که با کمک آن می‌توان تومورها را از بین برد.

در این تکنولوژی جدید از دیسک‌هایی به‌اندازه نانو، حدود ۱۰ نانومتر، در بدن استفاده شده تا به بدن نحوه کشتن سلول‌های سرطانی را آموزش دهد. جیمز مون از دانشگاه میشیگان در این زمینه می‌گوید: «ما با استفاده از دیسک‌های نانو به سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهیم تا سلول‌های ایمنی بتوانند به سلول‌های سرطانی به شیوه مخصوص به خودشان حمله کنند». هر کدام از دیسک‌های نانو مملو از نئوآنتی‌ژن‌ها (جهش‌های مخصوص تومور) هستند که به سلول‌های T سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهند تا هر کدام از نئوآنتی‌ژن‌های مخرب را شناسایی کرده و آن‌ها را از بین ببرند. در این حالت یک سیستم ضدسرطان در بدن تشکیل شده که به محو شدن تومورها و جلوگیری از تولید دوباره آن‌ها کمک می‌کند.

جیمز مون اضافه می‌کند: «در این شیوه دیسک‌های نانو که مانند واکسن عمل می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را به‌منظور مقابله با سلول‌های سرطانی موجود تحریک می‌کنند». تاکنون این دیسک‌های نانو به طور موفقیت‌آمیز روی موش‌ها آزمایش شده‌اند. در این آزمایش امیدوارکننده تومورها در ۱۰ روز از بین رفتند. همچنین پس از ۷۰ روز، با تزریق مجدد این دیسک‌ها، تومورهای همسان در موش‌ها از بین رفتند. روی کوای، نویسنده ارشد مقاله این پژوهش، می‌گوید: «این موضوع نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سلول‌های سرطانی را در طولانی‌مدت نیز به یاد می‌سپارد».

البته تا عمومی شدن این شیوه زمان زیادی باید منتظر ماند. در مرحله بعدی پژوهش‌گران باید این شیوه را روی حیوانات بزرگ‌تر آزمایش کنند و بعد از آن سراغ تست آن روی انسان بروند. در حال حاضر استفاده از دیسک‌های نانو راهی مناسب برای از بین بردن سرطان به نظر می‌رسد.
سوالات و نظرات کاربران
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی دوشنبه، 04 اردیبهشت 1396
سلام باسپاس فراوان یک خواهشی داشتم............لطفا درزمینه نانو بیشتر مطلب بزارید.
1
میلاد کیهان پور
میلاد کیهان پور شنبه، 25 دی 1395
چه خوب کاش برای همیشه این تومورها ریشه کن می شد. و در ایران هم بتونیم برای بیمارانمون استفاده کنیم.
1
مهدیه میری
مهدیه میری دوشنبه، 20 دی 1395
انشاءا... روز به روز این پیشرفت ها بیشتر و بیشتر بشه.بخصوص در زمینه بیماری هایی مثل سرطان
1
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني یکشنبه، 19 دی 1395
چقدر حوزه علوم پزشکی گسترده است و چقدر راه داریم تا معماهای بیشمار و پیچیده بدن انسان رو حل کنیم.با این که خیلی کلی گفته شده ولی مطلب جذابی بود.به نظرم در سالهای آینده خیلی از سرطان ها رو بتونن درمان کنن
1
سیاوش غلامی
سیاوش غلامی دوشنبه، 13 دی 1395
شیوا و با بیانی ساده بود...همین نکات باعث افزایش روز افزون مخاطباتون میشه..‌خسته نباشید
0
Sina Rajaei
Sina Rajaei یکشنبه، 12 دی 1395
چقد جالب مگه سیستم ایمنی بدن آموزش هم میبینن؟
0
مصطفی .
م کهن یکشنبه، 12 دی 1395
ببینیم بدن به این نانو دیسک ها سازگاری داره یا نه. البته روی تعداد زیادی از نسل های مختلف باید امتحان کنن تا به نتیجه دقیق تری برسن
1
امیر photo
امیر یکشنبه، 12 دی 1395
مطلب امیدبخشی است.سپاس از شما بابت کلیت نگاه مثبتتان به وقایع و مطالب
1
Analyst chemist
Analyst chemist یکشنبه، 12 دی 1395
اینکه اخبار و بحث های علمی به صورت کلی و ساده مطرح میشه و وارد جزئیات نمیشه خوبه. اما لطفا منبع خبر رو هم برای کسانی که می خواهند با جزئیات بیشتر و تخصصی تر خبرها رو دنبال بکنند، ذکر کنید. تشکر
0
گروه آموزشی ویدوآل
گروه آموزشی ویدوآل یکشنبه، 12 دی 1395
(پاسخ) سلام، لینک منبع در بخش تهیه‌کننده درج شده است.