تاثیر انجام کارهای هنری روی سلامتی روانی انسان

تاثیر انجام کارهای هنری روی سلامتی روانی انسان

میلاد

شکیب

1395/10/27

8768

بار بازدید شده
Art-Makes-You-Mentally-Healthier نه تنها ممکن است شما از انجام کارهای هنری لذت ببرید، بلکه احتمال این‌که شما از نظر روانی سالم‌تر شوید نیز وجود دارد. بله درست شنیدید، انجام کارهای هنری شما را از نظر روانی سالم‌تر می‌کند.
8768
تاثیر انجام کارهای هنری روی سلامتی روانی انسان
Vidoal
4.56
تاثیر انجام کارهای هنری روی سلامتی روانی انسان
همه ما هنرمند نیستیم. اما همه ما می‌توانیم نقاشی کنیم، مجسمه‌سازی کنیم، طراحی کنیم و در سطوح مختلف انواع مختلف هنری را انجام دهیم. برخی از ما در انجام کارهای هنری نسبت به دیگران استعداد بیش‌تری داریم اما این نکته خیلی مهم نیست. اگر از این کار لذت می‌برید، آن را انجام دهید. شما نباید از انجام کارهای هنری ناامید شوید و اگر در مورد این‌که آیا از این کار لذت می‌برید یا خیر تردید دارید، باز هم این کار را انجام دهید. نه تنها ممکن است شما از انجام کارهای هنری لذت ببرید، بلکه احتمال این‌که شما از نظر روانی سالم‌تر شوید نیز وجود دارد. بله درست شنیدید، انجام کارهای هنری شما را از نظر روانی سالم‌تر می‌کند. نتایج مطالعات نشان داده که:

۱-موسیقی و هنر ممکن است تاثیر مثبتی روی وضعیت فیزیولوژیکی شما بگذارد. موسیقی می‌تواند روی تندرستی و سلامت افرادی که به بیماری سرطان سینه مبتلا هستند اثر مثبت بگذارد. نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که هنر احساسات منفی را کاهش و احساسات مثبت را افزایش می‌دهد.
 
۲-هنر می‌تواند سلامت و تندرستی عمومی فرد را تقویت کند. فرد با انجام کارهای هنری حواسش از مشکلات پرت می‌شود و هویت شخصی او تقویت می‌شود و همچنین باعث می‌شود افرادی که بیماری‌های مزمن دارند به یک شبکه اجتماعی از افراد وصل شوند.

۳-نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی توسط کیمال و دیگران با نام «کاهش سطح کورتیزول و واکنش شرکت‌کنندگان به انجام کارهای هنری» انجام شده نشان می‌دهد که انجام کارهای هنری سطح استرس را صرف‌نظر از این‌که فرد تجربه یا استعداد کار هنری را دارد یا خیر، کاهش می‌دهد.  

این نتایج هم شگفت‌انگیز بود و هم نه چندان شگفت‌انگیز. کیمال در این باره می‌گوید: «این نتایج خیلی عجیب نیست چراکه این موضوع همان ایده مرکزی هنردرمانی است: همه خلاق‌اند و اگر در یک فضای حمایتی فعالیت کنند می‌توانند خود را در هنرهای بصری و تجسمی بیان کنند. با این حال من انتظار داشتم شاید این تاثیرات مثبت در کسانی که تجربه هنری دارند، بسیار قوی‌تر و بیش‌تر باشد».
 

آزمایش
۳۹ دانشجو (۳۳ زن و ۶ مرد)، بین سنین ۱۸ تا ۵۹ سال در این پژوهش شرکت کردند. این افراد توانمندی‌های هنری مختلفی داشتند: ۱۸ نفر تجربه اندکی در هنر داشتند، ۱۳ نفر تا حدودی تجربه داشتند و ۸ نفر تجربیات گسترده‌ای در این حوزه داشتند. این مطالعه در یک جلسه یک‌ساعته برگزار شد که ۱۵ دقیقه آن صرف اعلام رضایت افراد و جمع‌آوری اطلاعات شد. ۴۵ دقیقه باقی‌مانده برای انجام کارهای هنری صرف شد که در قالب‌های کولاژ، کار با گِل و/یا کار با ماژیک انجام ‌شد.

شرکت‌کنندگان با استفاده از این سه مدیوم (جداگانه یا در تلفیق با هم) تصاویر و کارهایی به دل‌خواه خود خلق کردند. یک هنردرمان‌گر در اتاق بود تا به پرسش‌های افراد پاسخ دهد. قبل و بعد از جلسه نمونه‌های بزاق شرکت‌کنندگان جمع‌آوری شد تا سطح کورتیزول آن‌ها اندازه‌گیری شود. همان‌طور که می‌دانید کورتیزول یک شاخص بیولوژیکی مرتبط با استرس است. هر چه سطح آن بیش‌تر باشد فرد استرس بیش‌تری دارد و برعکس.

نه تنها تحلیل‌های آماری انجام شد، بلکه از شرکت‌کنندگان خواسته شد یک توصیف کتبی کوتاه درباره تجربه خود آماده کنند. یک زن ۳۸ساله آمریکایی- آفریقایی پس از انجام این تجربه گفت: «این تجربه بسیار آرامش‌بخش بود. پس از حدود ۵ دقیقه، استرس کم‌تری داشتم. دیگر خیلی به کارهایی باید انجام می‌دادم فکر نمی‌کردم. در طول انجام کار هنری می‌توانستم مسائل را از دورنمای بهتری ببینم».
 

نتایج
سطح کورتیزول در طول جلسه به‌شدت کاهش یافته بود. در واقع، ۷۵ درصد افراد سطح کورتیزول پایینی را در طول آزمایش تجربه کردند. سطح کورتیزول ارتباطی با تجربه قبلی افراد در انجام کارهای هنری، نوع مدیوم انتخابی، نژاد و جنس نداشت و فقط دو عامل سن و زمانی از روز که افراد مشغول این کار بودند تا حدود بسیار کمی روی این مسئله اثر داشت.

پس از انجام کارهای هنری میزان کاهش استرس در افراد جوان‌تر بیش‌تر از افراد مسن‌تر بود. کیمال در این مورد می‌گوید: «به نظر من یکی از دلایل این موضوع می‌تواند این مسئله باشد که افراد جوان‌تر هنوز به‌دنبال راه‌هایی برای تعامل با استرس و چالش‌های موجود در زندگی‌اند، در حالی که افراد مسن‌تر که تجربه زندگی بیش‌تری دارند استراتژی‌های زیادی برای حل مسائل دارند و می‌توانند استرس خود را بهتر کنترل کنند. به همین دلیل افراد جوان‌تر در طول آزمایش کاهش استرس بیش‌تری را تجربه کردند».

نتایج این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که سطح استرس فرد صبح‌ها بیش‌تر از هر زمان دیگری است و با گذشت زمان این استرس کم‌تر می‌شود. این موضوع را می‌توان این‌گونه توجیه کرد که افراد خود را برای یک روز شلوغ آماده می‌کنند و در طول روز با انواع مختلفی فعالیت درگیر می‌شوند و در نهایت در پایان روز آماده خواب و رفتن به تخت‌خواب می‌شوند.
سوالات و نظرات کاربران
0
نگار شرف الدین
نگار شرف الدین یکشنبه، 20 فروردین 1396
من عاشق کارهای هنری هستم و از نظر من هیچ فعالیتی به اندازه ی کارهای هنری به انسان آرامش نمیده و استرس رو از اون دور نمیکنه اما متاسفانه کارهای هنری وقت گیر هستند. برای یک کنکوری مثل من اصلا امکان انجامشون نیست
0
احسان جهانی
احسان جهانی جمعه، 27 اسفند 1395
تاثیر موسیقی در بین هنر های دیگه خیلی بیشتر هستش موسیقی زندگی ادم رو دگرگون میکنه
0
نقی تسلی زاده
نقی تسلی زاده سه شنبه، 24 اسفند 1395
خوب بود
0
مریم مدیررحمتی
مریم مدیررحمتی شنبه، 21 اسفند 1395
دوست داشتم نقاشی بخونم/ولی مهندسی خوندمو/پشیمون در پشیمونم
0
مصطفی دواتگر آزاد
مصطفی دواتگر آزاد چهارشنبه، 18 اسفند 1395
خیلی دوست دارم نقاشی رو ولی نقاشیم خوب نیس زیاد و وقت نمیکنم کلا هر هنری به ادم احساس آرامش میده
1
pouya naimy
pouya naimy یکشنبه، 15 اسفند 1395
اصلا انجام دادن کار هنری اعتماد به نفس میده به ادم
0
منصور سلمانی زاده
منصور سلمانی زاده شنبه، 14 اسفند 1395
منم تجربه کردم و مخصوصا فقط خط خطی کردن حس خوبی میده :D
1
sepehr manafi
sepehr manafi شنبه، 07 اسفند 1395
من خودم تجربه کردم.هنر و بخصوص نقاشی یه انرژی مثبت خاصی رو به انسان هدیه میده
1
زینب کریمی
زینب کریمی سه شنبه، 12 بهمن 1395
من خودم به عینه تجربه کردم که هنر دست خود آدم حتی نگاه کردن بهش به انسان آرامش میده حتی اگه کسی تحسینش نکنه براخودت قابل تحسین وآرامش انگیزه.
0
امیر محمد شهسوارانی
امیر محمد شهسوارانی پنج شنبه، 30 دی 1395
منبع رو هم مقدور هست عنایت بفرمایید؟
0
میلاد شکیب
میلاد شکیب شنبه، 02 بهمن 1395
(پاسخ) سلام منبع در بخش تهیه کنندگان قید شده است.
0
thinker .
Ar rh جمعه، 01 بهمن 1395
هنر هم لذت بخشه چون با خلاقیت کیف می کنه هم فکر می کنم چون آدم یک مهارت جدید یاد می گیره تو اعتماد به نفسش اثر مثبت داره
0
ایمان  قهارپور
ایمان قهارپور چهارشنبه، 29 دی 1395
من همیشه فک میکنم که این فقط منم که صبح وقتی بیدار میشم استرس دارم! ممنونم واقعا پژوهش عالیه
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني سه شنبه، 28 دی 1395
این آزمایش رو در مقوله های دیگر هنر هم باید انجام داد.مثلا در مورد موسیقی و باز باید میزان کاهش استرس افراد داوطلب رو اندازه گرفت.البته احتمالا باز نتیجه ای مشابه این سه موضوع گرفته به دست خواهد آمد.هنر درمانی یک روش خوب برای درمان برخی بیماری های روحی مثل افسردگیست
1
گل نوش ایوبی پور
گل نوش ایوبی پور سه شنبه، 28 دی 1395
کارهای هنری واقعأحال آدمو خوب میکنه...عالی بود