۹ عادت انسان‌های بسیار حساس

۹ عادت انسان‌های بسیار حساس

میلاد

شکیب

1395/07/10

10022

بار بازدید شده
Highly-Sensitive-People پژوهش‌گران تخمین زده‌اند حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم، انسان‌های بسیار حساسی‌اند. اما بسیاری نمی‌دانند که بسیار حساس بودن به چه معنی است. ما در این مطلب ۹ عادت انسان‌های بسیار حساس را به شما معرفی می‌کنیم.
10022
۹ عادت انسان‌های بسیار حساس
Vidoal
4.08
۹ عادت انسان‌های بسیار حساس
پژوهش‌گران تخمین زده‌اند حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم، انسان‌های بسیار حساسی‌اند. اما بسیاری نمی‌دانند که بسیار حساس بودن به چه معنی است. ما در این مطلب ۹ عادت انسان‌های بسیار حساس را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- آن‌ها وقتی کارهایی زیادی برای انجام دادن دارند، دست‌پاچه و عصبی می‌شوند.
افراد بسیار حساس، وقتی کارهای بسیار زیادی سرشان ریخته، نمی‌توانند روی یک فعالیت خاص تمرکز کنند. در این حالت آن‌ها به طرز قابل ملاحظه‌ای عصبی می‌شوند و هر چه سطح استرس آن‌ها بالا می‌رود، توانایی آن‌ها در انجام سازنده کارها کم‌تر می‌شود.

۲- آن‌ها در فضاهای شلوغ نمی‌توانند کار کنند.
افراد بسیار حساس نمی‌توانند در فضاهای کاری باز (open offices) به‌خوبی کار کنند. نگاه‌ها، صداها، بوها و فعالیت‌هایی که پیرامون آن‌ها انجام می‌شود، حواس‌شان را پرت می‌کند.

۳- آن‌ها در هنگام گرسنگی، عصبانی می‌شوند.
وقتی انسان‌های بسیار حساس گرسنه می‌شوند، به‌مرور عصبانی هم می‌شوند. در این حالت آن‌ها کارآیی خود را از دست می‌دهند و معمولا ناراحتی خود را به نزدیک‌ترین فرد در کنار خود بروز می‌دهند.

۴- وقتی زیر نگاه دیگران‌اند، معذب می‌شوند و احساس خفگی می‌کنند.
افراد بسیار حساس در تنهایی بهترین و باکیفیت‌ترین عمل‌کرد را از خود بروز می‌دهند. آن‌ها وقتی در یک شرایط پرفشار، مثلا رئیس‌شان آن‌ها را تحت نظر دارد، قرار می‌گیرند معذب شده و احساس خفگی می‌کنند.
 

۵- هنر به‌شدت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
انسان‌های بسیار حساس، خواه به یک کنسرت بروند یا از یک گالری بازدید کنند، به‌شدت به هنر احترام گذاشته و از آن قدردانی می‌کنند. احساسات آن‌ها در مواجهه با آثار هنری به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

۶- آن‌ها ناراحتی دیگران را تشخیص می‌دهند.
انسان‌های بسیار حساس وقتی فردی در کنارشان از شدت نور یا صدای زیاد موسیقی ناراحت است، به‌سرعت متوجه مشکل آن‌ها می‌شوند. بدون گفتن کلمه‌ای، انسان‌های حساس ناراحتی‌ها و مسائلی که افراد دیگر را خسته کرده، تشخیص می‌دهند.

۷- وقتی همه چیز خسته‌کننده می‌شود، آن‌ها نیاز به استراحت دارند.
پس از یک روز کاری طولانی یا یک هفته شلوغ، انسان‌های بسیار حساس نیاز به زمانی مشخص برای تمدد اعصاب دارند. برای آن‌ها یک اتاق‌خواب تاریک یا کم‌نور بهترین فضا برای بازیابی است.

۸- انسان‌های بسیار حساس، از صدای بسیار زیاد دچار ناراحتی می‌شوند.
برای انسان‌های بسیار حساس کنسرت‌های راک یا آتش‌بازی‌های پرسروصدا اصلا جذاب و دوست‌داشتنی نیست. آستانه تحمل آن‌ها در برابر سر و صدا نسبت به دیگران کم‌تر است.

۹- آن‌ها از رسانه‌هایی که حاوی خشونت‌اند، دوری می‌کنند.
تماشای فیلم‌ها یا بازی‌های کامپیوتری خشن برای انسان‌های حساس قابل تحمل نیست. پس اگر آن‌ها از تماشای فیلم‌های ترسناک سر باز زدند، اصلا تعجب نکنید.
 
مزایا و معایب بیش از حد حساس بودن

در حالی که بسیاری از مردم نگران مشکلات بیش از حد حساس بودن، مانند افسردگی یا اضطراب، هستند، اما این مسئله مزایایی هم دارد. انسان‌های بسیار حساس وظیفه‌شناس‌اند. آن‌ها به جزئیاتی که دیگران دقت نمی‌کنند، توجه می‌کنند و بسیار خلاق‌اند. بسیار حساس بودن به این معنی نیست که شما دچار مشکلی هستید که باید حل شود. بلکه انسان‌های بسیار حساس، داده‌های حسی را عمیق‌تر از دیگران پردازش می‌کنند. تشخیص این‌که انسان حساسی هستید یا خیر، به شما در آگاهی بیش‌تر از رفتار و نیاز‌های‌تان کمک زیادی می‌کند.
 
منبع: psychologytoday
سوالات و نظرات کاربران
0
امیرحسین فرخ زاده
امیرحسین فرخ زاده چهارشنبه، 24 خرداد 1396
مطلب خوبی بود من چهارتاشو داشتم یعنی الان ادم حساسی به حساب میام؟
0
هستی علیجانی
هستی علیجانی سه شنبه، 24 اسفند 1395
موضوع جالبی بود ، چقدر خوبه که من حساسم بخاطرش خوبی که داره به خودم امیدوار گشتم 😆
0
محمدرضا جوکار
محمدرضا جوکار سه شنبه، 24 اسفند 1395
حساس بودن تا یه حدی بد که نیست خوب هم هست ولی اگه از حده خودش بگذره دردسر ساز میشه تشکر بابت مطلب مفیدتون
0
سید مرتضی موسوی
سید مرتضی موسوی دوشنبه، 16 اسفند 1395
باسلام بسیاری از این خصوصیات در خیلی از افراد دیده میشود . البته کسانی که در شهرهای شلوغ زندگی و یا کار میکنند مجبورن با برخی از آنها کنار بیایند..
0
Reyhane Razavi
Reyhane Razavi پنج شنبه، 30 دی 1395
پس من چقد بی احساسم .... البته هیچ مقاله ای حرف نهایی برای تشخیص و شناخت انسان نیست موارد جانبی بسیاری وجودداره
0
محمدـم photo
محمدـم پنج شنبه، 16 دی 1395
من که تقریبا همه ی علایمش رو دارم!!:)))) جدای از معایبش وقتی محاسنش رو دیدم به خودم امیدوار شدم !
0
هادي اصفهاني
هادي اصفهاني دوشنبه، 13 دی 1395
به نظرم اول باید مشخص بشه حساس بودن یک بیماری و مرض هست یا خیر یک استعداد و خصیصه ذاتی برخی اشخاص
0
مصطفی .
مصطفی کهن دوشنبه، 29 آذر 1395
حساس بودن بعضی موقع عا باعث زودرنجی میشه . زود از کار و حرف دیگرون ناراحت میشیم
0
پوژنگ پروازی
پوژنگ پروازی شنبه، 20 آذر 1395
ممنون،حساسیت اگر به وسواس فکری و عملی منجر نشود،مفید و موثر خواهد بود.... سلامت و پیروز باشید.
0
فاطمه حسینی
فاطمه حسینی سه شنبه، 16 آذر 1395
الان من حساسم یا نه 50%موردارو داشتم
0
محمد photo
محمد یکشنبه، 11 مهر 1395
به نظرم این یک تست اندازه گیری حساس بودنه که از ۹ مورد هرفرد چندتاشو داره. وباتوجه به تعداد حساسیتهاش، درجه بندی میشه. به نظرم اکثریت آدما حداقل یک تا چندتا از این موارد رو دارن
0
نیما ا
نیما ا سه شنبه، 18 آبان 1395
(پاسخ) باهاتون موافقم
0
مهرنوش photo
مهرنوش جمعه، 16 مهر 1395
کاش هشتاد درصدی که حساس نیستن درک میکردن بیست درصد حساس رو...واقعا نمیدونم باید خودمو دوست داشته باشم و حساسیتمو و در کنارش تنها موندنم یا برعکس..😢
0
محمد photo
محمد چهارشنبه، 14 مهر 1395
باسلام به نظره من تفاوت زیادیست بین انسان حساس باآدم بااحساس آدم حساس چیزهای زشت وکوچک روبزرک میکنه وآدمه بااحساس چیزهای خوبه کوچک روبزرگ میکنه
0
منص photo
منص یکشنبه، 11 مهر 1395
من حساسم! حساس. ولی بازی و فیلم خشنو نمیتونم کنار بذارم :] شایدم گوشه گیرم? :-؟
0
نینا photo
نینا یکشنبه، 11 مهر 1395
اونقدر سرگرم توصیف خودم شدم که یادم رفت تشکر کنم. هم این مطلب هم بطورکلی سایت و کانال تلگرامیتون خیلی مفید و قابل توجهه. ممنون از تلاش قابل ستایشتون.
0
نینا photo
نینا یکشنبه، 11 مهر 1395
خیلی خوب بود .بجز عصبانیت در گرسنگی بقیه رو دارم . البته کاملا هم بر این خصائص خودم واقف بودم . چون آدم حساس همونطور که در متن اومد در مورد درک احساسات دیگران عمیق میشه پس احساسات خودش رو هم براحتی درک میکنه و آگاهه. اما گرسنگی در زمان عصبانیت فکر کنم برای همه مردم کم و بیش هست ؛ چون بطورکلی کاهش قندخون باعث بعضی واکنشها در بدن میشه که ازجمله اونها لرزش دست و پا ، احساس تهوع ، عصبانیت ، ضعف و احساس گرسنگی شدیده