۷ نشانه از اینکه شما برای شغل‌تان بیش از اندازه باهوش‌اید

۷ نشانه از اینکه شما برای شغل‌تان بیش از اندازه باهوش‌اید

میلاد

شکیب

1397/08/20

5006

بار بازدید شده
-7-signs-youre-too-smart-your-job اگر این ۷ نشانه را دارید بدانید که کم‌کم وقت تغییر شغل فرا رسیده است.
5006
۷ نشانه از اینکه شما برای شغل‌تان بیش از اندازه باهوش‌اید
Vidoal
4.09
۷ نشانه از اینکه شما برای شغل‌تان بیش از اندازه باهوش‌اید
هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد نتواند از توانایی‌هایش به‌خوبی استفاده کند یا استعدادهایش به هدر برود. اما برخی از ما چنین حسی نسبت به خود داریم و فکر می‌کنیم برای شغل‌مان بیش از اندازه باهوش هستیم. بر پایه یک پژوهش، ۳۵ درصد افراد نسل هزاره با مدرک کارشناسی بیان کرده‌اند که اولین شغل‌شان بیرون از دانشگاه نیازی به مدرک دانشگاهی نداشته است.

البته افراد دارای مدرک دانشگاهی لزوما از افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند باهوش‌تر نیستند. هر کسی ممکن است برای شغل‌اش بیش از اندازه باهوش باشد، یا کیفیت کاری‌اش بیشتر باشد یا مناسب جایگاه یا سازمانی که در آن کار می‌کند نباشد. اما چگونه می‌شود این موضوع را متوجه شد؟ برای درک این موضوع نشانه‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مطلب ۷ نشانه مهم را گردآوری کرده‌ایم. اگر این ۷ نشانه را دارید بدانید که کم‌کم وقت تغییر شغل فرا رسیده است.

۱- شما کسل و بی‌حوصله هستید.
طبق مطلبی در لینکدین لیز رایان، مدیرعامل و بنیان‌گذار Human Workplace، کسل و بی‌حوصله بودن دائمی در سر کار یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد هوش شما بیشتر از شغلی است که در آن کار می‌کنید. او می‌گوید: «اگر بی‌حوصلگی آن‌قدر به شما فشار می‌آورد که در سر کار برای سر حال ماندن دائما نیاز به کافئین و شکر دارید، شما در جای اشتباهی مشغول به کار هستید». مایکل کر، کارشناس بین‌المللی حوزه کسب‌وکار و نویسنده کتاب «مزیت شوخ‌طبعی»، معتقد است داشتن احساس بی‌حوصلگی در سر کار لزوما به این معنی نیست که شما هیچ کاری انجام نمی‌دهید. او می‌گوید: «در این حالت احتمالا شما برای جلوگیری از بی‌حوصلگی یا آماده نگه داشتن ذهن خود، مشغول انجام فعالیت‌های دیگری می‌شوید یا به همکاران خود در پروژه‌های دیگر کمک می‌کنید».

۲- مجبور به تلاش زیاد نیستید.
گاهی در سر کار فعالیت‌ها و وظایفی که اصلا چالشی برای شما ایجاد نمی‌کنند، انجام آن‌ها برای دیگران دشوار و سخت هستند. البته خوب است که در بعضی از حوزه‌ها توانایی ما بیشتر از میانگین باشد و ما بتوانیم برخی از کارها را بی‌دردسر انجام دهیم، اما اگر همیشه انجام کارها برای شما هیچ کاری ندارد و در واقع کف توانایی‌های شماست، احتمالا برای شغل خود بیش از اندازه توانا هستید. رایان کان، مشاور شغلی و بنیان‌گذار The Hired Group، می‌گوید: «اگر شما سریع کارهای‌تان را به پایان می‌رسانید و باقی روز کاری برای انجام دادن ندارید، یعنی برای کاری که انجام می‌دهید بیش از اندازه باهوش هستید. در این حالت، شما زمینه‌های کافی برای ارتقای شغلی را در اختیار دارید؛ یعنی می‌توانید به مدیر خود درخواست ارتقا بدهید یا روی پروژه‌هایی کار کنید که نیازمند توانمندی و مسئولیت‌های بیشتر هستند».
 

۳- همکاران شما در یک موقعیت ثابت باقی مانده‌اند.
اگر همکاران شما مسائل پیچیده‌ای را که به آن‌ها توضیح می‌دهید متوجه نمی‌شوند یا مخالف انجام دادن کارها به شیوه‌ای متفاوت از همیشه هستند، یعنی موقعیت کاری شما چالشی برای‌تان ایجاد نمی‌کند و کارها طبق روال و براساس یک برنامه کسل‌کننده روزانه پیش می‌روند. حتی اگر همکاران شما رفتاری دوستانه داشته باشند و کلا آدم‌های پرتلاشی باشند، باز هم بهتر است در موقعیتی شغلی‌ای که دستاورد ویژه‌ای برای شما ندارد باقی نمانید. لیز رایان در این زمینه می‌گوید: «مادامی که با افرادی چند سطح پایین‌تر از شما بازی می‌کنید، به‌هیچ وجه رشد نخواهید کرد».

۴- چیزی یاد نمی‌گیرید.
شغل شما همیشه باید بستری برای یادگیری باشد، فرقی نمی‌کند که در شغل خود شاداب یا غمگین باشید. اگر به این نتیجه برسید که موقعیت شغلی شما هیچ دستاورد آموزشی‌ای برای‌تان ندارد، زمان آن رسیده که موقعیت کاری‌تان را در سازمان تغییر دهید یا اساسا شغل خود را عوض کنید. طبق گفته مایکل کر، نشانه فقدان انگیزه‌های فکری و روانی در محل کار شامل احساس «بی‌حوصلگی فزاینده، بی‌انگیزه بودن و نداشتن انرژی برای انجام کارها تا آن‌جایی است که شما معمولا حواس‌تان پرت می‌شود و نمی‌توانید به‌خوبی تمرکز کنید».

۵- رئیس شما هیچ بینشی نسبت به کار ندارد.
رایان می‌گوید: «وقتی رئیس شما نسبت به کار هیچ بینشی ندارد یا متوجه مسیر حرکت کلی شرکت نیست، شما نمی‌توانید با انگیزه برای او کار کنید و در کار رشد کنید». رئیس شما باید کسی باشد که بتواند به شما آموزش دهد و ایده‌های جدید ارائه کند. اگر رئیس شما برنامه‌ای برای توسعه و رشد شرکت ندارد و یا حتی بینشی در مورد کار خود هم ندارد، یعنی چنین شرکتی چیزی برای ارائه به شما ندارد.
 

۶- شما همواره ساکت و آرام هستید.
مایکل کر می‌گوید: «شما در طول جلسات تمایلی به حرف زدن ندارید چراکه فکر می‌کنید دیگران به شما به‌عنوان عقل کل شرکت نگاه می‌کنند که دوست دارد دائما در مرکز توجه باشد».

۷- شما هستید که رئیس خود را مدیریت می‌کنید.
کان می‌گوید: «همه ما ممکن است اشتباه کنیم اما اگر شما دائما خطاهایی در کار رئیس خود می‌بینید و او همواره فرصت‌های ارتقای شرکت خود را از دست می‌دهد، شما برای شغل خود بیش از اندازه باهوش هستید». مایکل کر معتقد است اگر همیشه به رئیس خود توجه می‌کنید و با خود فکر می‌کنید که «ای بابا، من که این کار رو بهتر انجام می‌دادم»، زمان آن رسیده که به فکر یک شغل دیگر باشید.

منبع: businessinsider
سوالات و نظرات کاربران
2
 علیرضا علی بخشی
علیرضا علی بخشی پنج شنبه، 08 آذر 1397
درسته ولی من دانش اموزم الان واقعا دارم به زور خانواده میخونم اول درس و دوم اینکه بی مفهومه چیزای که داریم یاد میگیریم اگر میشه درباره نظام های اموزشی یه مطالعه ای هم داشته باشین خوبه ممنون از خدماتتون
0
امیرعلی صبری
امیرعلی صبری دوشنبه، 21 آبان 1397
به نظر من تو هرکاری صداقت حرف اولو میزنه